Nekromanti Nytt omslag på Äventyr!

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Gillar den nya framsidan. En stor förbättring jämfört med den förra.
Ja, det tycker jag och dottern också: "Pappa, han gör mycket läskigare drakar än du." Tyvärr är man född med pennan lite mitt handen...

Vänta bara tills ni får se alla nya bilder i inlagan!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag tycker att Cooper Black funkar utmärkt. Mysigt, bulligt och varmt, liksom. Kanske att den vita konturlinjen bör vara något tjockare.

Och personligen skulle jag inte spärra den svarta undertexten. Rent generellt spärrar man aldrig gemener.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Arfert said:
Drakar och Demoner har aldrig haft liknande bläckplumpstypografi.. Det första hade en Swash-typografi typisk för den tiden. Med mycket skarpare seriffer. Ditt minne luras av den röda färgen och att båda typsnitten var bold.
Möjligen, men det är ändock min association. Så jag tycker att den första varianten är mycket bättre än den andra. Mer äventyr, mer charm, mer roligt, mindre pretentiöst.

Hepp!

/Magnus
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Inte så förtjust i typografin men fin bild. Låt en grafisk formgivare/layoutare göra omslaget.

Om du vill göra det själv:
* Spärra aldrig gemener ("små bokstäver") (som Dante redan sagt men det är viktigt).
* Det är ofta helt ok (och ibland nödvändigt) att spärra versaler ("stora bokstäver").
* Se till att kerna bra... kräver en del övning men finns säkert riktlinjer på nätet.
* Cooper Black i all ära men jag skulle testa fler varianter. Lite mer gotisk stil? Någon fin skrivstil. Kanske t.o.m. en handskriven stil - kan bli riktigt bra. Vad tror du om vit text med röd linjefärg?

Om du absolut bestämt dig för Cooper Black:
Rött kan vara fint men just versaler i cooper black blir väldigt blaffigt. Testa med gemener. Testa att spärra texten. Testa fler varianter på textlinje/utan textlinje.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Dante said:
Jag tycker att Cooper Black funkar utmärkt. Mysigt, bulligt och varmt, liksom. Kanske att den vita konturlinjen bör vara något tjockare.

Och personligen skulle jag inte spärra den svarta undertexten. Rent generellt spärrar man aldrig gemener.
Jag sällar mig också till skaran som tycker Cooper Black funkar, med samma mindre invändning som Dante.

Tanken med Äventyr är väl att det ska vara lättillgängligt och mysigt, och smetar man på med gotiska stilar och eller kitschiga fantasytypsnitt så blir det bara plastigare liksom.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Ja, det känns som om mycket av kritiken mot typsnittet inte riktigt tar målgruppen med i beräkningen. Jag tycker att det tydligt signalerar "barn!" (och tillsammans med den supersnygga bilden får vi intrycket att Äventyr är lekfullt och tar barn på allvar på samma gång).

Så det bästa är nog att din dotter får bestämma :gremsmile: Det är klart hon har mest koll på vad som gäller.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Vimes said:
Ja, det känns som om mycket av kritiken mot typsnittet inte riktigt tar målgruppen med i beräkningen. Jag tycker att det tydligt signalerar "barn!" (och tillsammans med den supersnygga bilden får vi intrycket att Äventyr är lekfullt och tar barn på allvar på samma gång).

Så det bästa är nog att din dotter får bestämma :gremsmile: Det är klart hon har mest koll på vad som gäller.
+1
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jo men det gör jag absolut, jag tycker att något i stil med:



Eller



Hade fungerat utmärkt, men det är inte alls den vibben jag får av den visade lösningen, trots att jag tror att det är vad som eftersträvades.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Cooper Black ITALIC hade funkat. Men med gemena bokstäver. Betydligt mer lekfullt. Helversalt funkar tnte för mig alls.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eksem said:
Jo men det gör jag absolut, jag tycker att något i stil med:



Eller



Hade fungerat utmärkt, men det är inte alls den vibben jag får av den visade lösningen, trots att jag tror att det är vad som eftersträvades.
Kanske en sån här logga, Eksem? Var det nåt sånt du menar?

 
Top