Nekromanti Nytt omslag på Äventyr!

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå


Det nya omslaget till Print on Demand-versionen av Äventyr. Kantlinjen som syns i den vita borden nedtill är borttagen till den högupplösta versionen. Tecknaren heter Richard Svensson. Riktigt grymt, om jag får säga det själv. Richard står för alla illustrationer i grundboken.

Till PoD-versionen kommer det att ha skett några förändringar:

* Inga kort att klippa ut ur regelboken (kort kommer dock att gå ta hem som pdf från hemsidan och skriva ut om man så önskar).

* Bättre genusfördelning på vänner & fiender.

* Manöver byter namn.

* Tydligare spelexempel.

* Bättre beskrivningar (med bilder) över alla arter och sysslor.

* Nytt uppdaterat spelkort.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bilden är toppen... men gillar inte typografin riktigt.. Cooper black (som jag tror det är) ger varken sago- eller äventyrskänsla. Om det är det som eftersträvas.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Bilden är inget annat än makalös och perfektare än perfekt, men jag håller med Arfert om typografin / logotypen. Särskilt jämfört med den fantastiska bilden känns den både fel och som att bilden förtjänar att ramas in bättre. Men jävlar vilken bild det är! Grattis!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Arfert said:
Bilden är toppen... men gillar inte typografin riktigt.. Cooper black (som jag tror det är) ger varken sago- eller äventyrskänsla. Om det är det som eftersträvas.
men ... men ... det ger Äventyrsspelsvibbar för mig. jag trodde det var den ursprungsliga Drakar och Demoner-fonten vid första anblick.

/M
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Drakar och Demoner har aldrig haft liknande bläckplumpstypografi.. Det första hade en Swash-typografi typisk för den tiden. Med mycket skarpare seriffer. Ditt minne luras av den röda färgen och att båda typsnitten var bold.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Inte så mycket tanke bakom texten. Själv ville jag få DoD-vibbar. Fonten valde dottern, hon tyckte den var finast. Har en variant med kantigare Charlemagne också.

Egentligen har jag inte så många krav på logotypen:

* Lätt att läsa, dvs tydliga tecken
* Klar i färgerna (gärna rött)
* Den ska godkännas av min dotter. Hon är ju medskapare. :)

Charlemagnevarianten har också blivit godkänd, men hon gillar Cooper bättre.

 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Även om det inte är samma font så fick jag lite samma vibbar av den. Men det är väl som Arfert skriver, man blir lurad. Lite har det väl att göra med färgsättningen också kanhända.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Arfert said:
Cooper black (som jag tror det är) ger varken sago- eller äventyrskänsla.
Tja, jag kanske har "fel", men mig ger den, i det sammanhang de placerats med färg och så vidare, absolut sago/äventyrskänsla. Och någon form av retro-äventyrsbokskänsla. Korrekt eller inte vet jag inte, men det är känslorna jag får...
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Blir nästan lite glad nu. Det är många som verkar gilla den. Svårt det här med att göra alla nöjda. Kanske bäst att göra sig själv nöjd i första hand.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det finns många trevliga typsnitt att använda... som känns fantasifulla. Att det nuvarande inte känns så fantasifullt (utan mer biltillbehörskatalog) är min främsta invändning.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
biltillbehörskatalog
Avgassystem
Med detta föremål ger din spelfigur 2 hjärtan i skada på fiender. Kan också användas av jättar och drakar som pipa.

Bildäck
Kan användas för att bygga en barrikad tillsammans med andra bildäck. Tar bort en skada. Kan också användas tillsammans med ett annat bildäck för att bygga en motorcykel (flyttar dubbelt så långt som en häst) eller tre bildäck för att bygga en bil (se motorcykel, men tar också ett antal passagerare.

Kylarprydnad
Ett förgyllt föremål som ser ut som ett inringat M eller W. Kan användas som bytesmedel (värd 5 silver).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ta inte illa upp, men det är till sånt Cooper Black och snarlika typsnitt brukar användas. Jag använde det själv till en retro-broschyr till Motormännen. Så det är klart att man tänker på liknande saker. Det gamla DoD-typsitter försöker att vara mer dekorativt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Assnygg illustration! Jag älskar den!

Förövrigt kan jag inte så mycket om typografi, men man kanske skulle testa någon gammaldags skrivstil eller något?
... Eller något gotiskt?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Skit i dom som neggar fonten, den här är superduperawesome på alla sätt och viss! Och om din dotter valde fonten så funkar den ju bevisligen för målgruppen.
 
Top