Ser inte hur det går så bra ihop med "bryr sig föga om civilisation, moral eller världslig makt" eftersom de folken gör det. Känns mer som något som är en nickning till den moderna-ish idén om "Pan" som kaos/anti-civilisation/omstörtande-av-moderna-samhället .
Nu ska jag inte dra iväg det här i totalt OT, men jag hörde en intervju med Grant Morrison för många år sen, serieskaparen, och han sa att varje gång han tog över en ny ikonisk superhjälteserie -- Batman, X-men, Wonder Woman -- så tittade han på vad som gjort figurerna till ikoner från första början. Vilken arketyp hade de uppfyllt för den ursprungliga skaparen eller, ibland, i en sorts kollektivt medvetande i ögonblicket när de transcenderat "nördkulturen" och exploderat ut i populärkulturen? Ungefär så. Sedan utgick han från den "kärnan", det som funkat och klickat så att säga, när han skrev nytt. Och hans skrivande är ju ofta extremt spejsat och psykedeliskt och oväntat, men ändå på något sätt förankrat i en "urkänsla" för karaktärerna. Säg såhär: om Morrison skulle skrivit The Last Jedi skulle Luke Skywalker möjligen ha brutit fjärde väggen och talat direkt till biopubliken, eller muterats av ett svall i kraften och nu haft vingar som en ängel, men han skulle fortfarande stått för ett naivt hopp om att det goda kan segra. Så att säga.
Jag tror att jag ofta har en liknande ingång när jag försöker mig på världsbyggande: jag söker efter en mytologisk "kärna" hos en varelse, och drar sedan iväg den åt ett nytt och gärna oväntat håll, som dock inte är menat att "förråda" ursprunget, utan tvärtom att berätta något mer om det, belysa det från ett annat håll. Så att säga. Ibland går det bättre, ibland sämre, men det är till exempel det som har gett upphov till Krickdalas lite shamanistisk-mongoliska ugglor som sysslar med benmagi och har en konflikt med tysk-romerska, strikta korpar som grundar universitet och kanske har en sorts kyrka.
Så ja, kärnan i mina fauner kommer absolut fortfarande ifrån föreställningen om Pan som en orgiastisk och kaotisk kraft. Jag tror att jag tänkte på Puck i En Midsommarnattsdröm, men också på dualismen mellan det Apolloniska och det Dionysiska i -- kan det vara renässansen? Alltså jag vet inte. Den lilla tesked bildning jag fått i mig under åren flyter runt i den generella alkemiska soppan i hjärnan, utan datum och årtal, och utblandad med just serietidningar, egna påhitt, etc.
Hursomhelst, via tanken från
@Mogger om Nordafrika, tror jag att jag ledde in det vilda och rebelliska och extatiska hos faunerna i något som otvivelaktigt
är väldigt modernt, och det är typ berber och tuareger som lever på ockuperat land, som envist vägrar inordna sig i en sorts modern statsbildning (och ursäkta -- det här är förstås en
väldigt ytlig och just
mytologisk förståelse av konflikten kring det ockuperade Västsahara). Ungefär så. Trumvirvel -- häpp! Fauner som tuareger.
Fremenerna hade ett väldigt stort rike och stora grott städer.
Sant. Det är sedan gammalt att alla som beskrivs som "ociviliserade vildar" i själva verket har en egen, underjordisk, mycket mer ädel och sann kultur än de som beskriver dem på det sättet.
Kanske har faunerna en omfattande muntlig historieskrivning, en väldig Sång som sträcker sig så långt bakåt i tiden att ärkemagiker och historiker ibland söker upp dem för att Sången bär på ledtrådar om en eller annat avlägsen händelse som inte finns nedtecknad i några böcker eller skriftrullar. Kanske har de också en vild och hedonistisk livshållning som inte kretsar kring rätt och fel, och skam och skuld, utan kring njutning och glädje; någon sorts libertinsk eller nästan Nietzscheansk etik, som kan föda fram både fantastisk konst och stor glädje och, vid andra tillfällen, en sorts sadistisk, nästan seriemördaraktig grymhet; en mer traditionell och ordnad civilisation skulle betrakta denna moral som "primitiv" och kanske till och med demonisk, eller som vansinne; men den som tittar noggrannare, och lever länge ibland faunerna, ser att deras sätt att ordna livet kanske till och med bättre och sannare än städernas och kejsarnas hycklande "moral".