KH Nytt folkslag: Faun

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Jag tycker det blir lite synd om de bara blir alver där något gått galet – då får man ju inte mycket möjlighet att leka med att de skulle ha en egen kultur och så.
Till skillnad från många andra fantasymiljöer så är KH:s alver inte något homogent släkte. Variationerna inom älvfolken är minst lika stor som hos människor, eller dvärgar för den delen. Så om en varelse tillhör älvfolket eller människosläktet är mer av metafysisk art, och till liten del kulturell.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,417
Jag tycker det blir lite synd om de bara blir alver där något gått galet – då får man ju inte mycket möjlighet att leka med att de skulle ha en egen kultur och så.
Tvärtom, det är helt fritt att hitta på unika faun-samhällen med egen kultur.

Men visst, vi har inga folkslags-monokulturer i KH. Inte vår grej.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,655
Location
Värnhem, Malmö
Tvärtom, det är helt fritt att hitta på unika faun-samhällen med egen kultur.

Men visst, vi har inga folkslags-monokulturer i KH. Inte vår grej.
Jag tolkade dock din faun-förmåga som att det var något som drabbade enskilda alver – alltså att en faun vanligen inte har andra fauner till föräldrar. Jag är inte heller någon fan av monokulturer till folkslag, men om det mer är en alvisk funktionsvariation eller vad man nu ska kalla det så blir det ju lite annorlunda än om det finns hela fauniska samhällen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Nej, de är ett eget folkslag. "Hajmän" är dock alver :)
Älvfolk är ju en rätt bred term, och såhär post-Moder Jord är den väl inte direkt meningsfull. Det finns nog in-game-teorier som placerar tritoner bland älvfolk. Mest för att vissa tycks ha spetsiga öron :) Men nej, metafysiskt har de ingen koppling till alverna, och de har heller inga brutna själsband som de måste lappa ihop. Tanken med fauner var att de lappat ihop dem med permanenta djuressenser på nått sätt, vilket gjort dem till hälften bestfolk.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Fauner skulle ju oxå kunna ha varit människor som har blivit straffade av Enki i forntiden.
Ni är inte bättre än getter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Jag tolkade dock din faun-förmåga som att det var något som drabbade enskilda alver – alltså att en faun vanligen inte har andra fauner till föräldrar. Jag är inte heller någon fan av monokulturer till folkslag, men om det mer är en alvisk funktionsvariation eller vad man nu ska kalla det så blir det ju lite annorlunda än om det finns hela fauniska samhällen.
Jag tror att detta är något som skedde för flera tusen år sedan. Sedan dess har faunernas egenskaper gått i arv från tacka till kid eller vad de nu heter ;) (eller hur man nu ärver egenskaper i KH, det är inte riktigt utrett. It's magic!)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Till skillnad från många andra fantasymiljöer så är KH:s alver inte något homogent släkte.
Vilka tänker du på här?

För så väl Tolkien, DnD, DoD, Eon, m flera har alla flera olika alvkulturer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Vilka tänker du på här?

För så väl Tolkien, DnD, DoD, Eon, m flera har alla flera olika alvkulturer.
Skulle säga att i fallet Eon så rör det sig om olika släkten med sina egna fysiska och kulturella egenheter. De är mer lika DoD:s frostalver, grottalver, högalver etc som absolut är monokulturella underarter till alven. Tolkien vågar jag inte uttala mig om och DnD har jag ingen större koll på. Dock är jag rätt säker på att DnD och DoD ligger rätt nära varandra här. Från vad jag har lärt mig från de dataspel jag roat mig med som baserar sig på spelen och dess miljöer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Tackor får lamm. Rån/getter (rådjur) får kid.
Jag vet :) Men med tanke på att det sträcker sig från åsnor till getter så är det ju inte helt enkelt att hitta en fungerande nomenklatur. Försökte mest skämta lite :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,417
Jag tror att detta är något som skedde för flera tusen år sedan. Sedan dess har faunernas egenskaper gått i arv från tacka till kid eller vad de nu heter ;) (eller hur man nu ärver egenskaper i KH, det är inte riktigt utrett. It's magic!)
Det här tror jag är en bra lösning :) Känns som att fauner naturligt nog är ganska mycket enstöringar nära naturen (som grundkoncept alltså) men de kan defintivt ha mindre samhällen och släktgrupper.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Undrar bara: varför anser folk att fauner skulle vara älvfolk? Om nu inte dvärgar och tritoner är det varför fauner?

Skulle säga att i fallet Eon så rör det sig om olika släkten med sina egna fysiska och kulturella egenheter. De är mer lika DoD:s frostalver, grottalver, högalver etc som absolut är monokulturella underarter till alven.
Kan du utveckla, o hur är det skillnad från rollspelens undergrupper till människor?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Alv-hamnskiftare, Alv-dryad knuten till växt, Alv-kentaur gav upp odödlighet till förmån för kaklunens begär, Alv-faun gav upp odödlighet till förmån för kaklunens begär
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,417
Undrar bara: varför anser folk att fauner skulle vara älvfolk? Om nu inte dvärgar och tritoner är det varför fauner?
Det är bara ett alternativ. Egentligen ffa en blinkning tillbaka till gamla DoD, där Satyrer är älvfolk. Men givetvis går det lika bra att ha dem som ett separat folkslag om man föredrar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,417
Vi har alltså inga "raser" alls i KH. Det finns inga undergrupper. Det finns människor med olika kulturer, alver med olika kulturer, dvärgar med olika kulturer o.s.v.
Det handlar också om att vi inte vill ha "star trek - aliens". Det skall vara grundläggande skillnad på folkslagen (alv, dvärg, människa etc), inte bara lite kulturell fernissa och latexöron ;)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
När man googlar på faunbilder känns de mer ekivoka än minotaurbilder.
Men faunen i pans labyrint är ju stenhård.
 
Top