afUttermark
Swashbuckler
Är tritonerna älvfolk?
Jag tycker det blir lite synd om de bara blir alver där något gått galet – då får man ju inte mycket möjlighet att leka med att de skulle ha en egen kultur och så.
Jag tycker det blir lite synd om de bara blir alver där något gått galet – då får man ju inte mycket möjlighet att leka med att de skulle ha en egen kultur och så.
Är tritonerna älvfolk?
Jag tolkade dock din faun-förmåga som att det var något som drabbade enskilda alver – alltså att en faun vanligen inte har andra fauner till föräldrar. Jag är inte heller någon fan av monokulturer till folkslag, men om det mer är en alvisk funktionsvariation eller vad man nu ska kalla det så blir det ju lite annorlunda än om det finns hela fauniska samhällen.Tvärtom, det är helt fritt att hitta på unika faun-samhällen med egen kultur.
Men visst, vi har inga folkslags-monokulturer i KH. Inte vår grej.
Nej, de är ett eget folkslag. "Hajmän" är dock alver![]()
Jag tolkade dock din faun-förmåga som att det var något som drabbade enskilda alver – alltså att en faun vanligen inte har andra fauner till föräldrar. Jag är inte heller någon fan av monokulturer till folkslag, men om det mer är en alvisk funktionsvariation eller vad man nu ska kalla det så blir det ju lite annorlunda än om det finns hela fauniska samhällen.
Vilka tänker du på här?Till skillnad från många andra fantasymiljöer så är KH:s alver inte något homogent släkte.
Vilka tänker du på här?
För så väl Tolkien, DnD, DoD, Eon, m flera har alla flera olika alvkulturer.
Tackor får lamm. Rån/getter (rådjur) får kid.tacka till kid eller vad de nu heter
Tackor får lamm. Rån/getter (rådjur) får kid.
Jag tror att detta är något som skedde för flera tusen år sedan. Sedan dess har faunernas egenskaper gått i arv från tacka till kid eller vad de nu heter(eller hur man nu ärver egenskaper i KH, det är inte riktigt utrett. It's magic!)
Kan du utveckla, o hur är det skillnad från rollspelens undergrupper till människor?Skulle säga att i fallet Eon så rör det sig om olika släkten med sina egna fysiska och kulturella egenheter. De är mer lika DoD:s frostalver, grottalver, högalver etc som absolut är monokulturella underarter till alven.
Undrar bara: varför anser folk att fauner skulle vara älvfolk? Om nu inte dvärgar och tritoner är det varför fauner?
Kan du utveckla, o hur är det skillnad från rollspelens undergrupper till människor?
Vi har alltså inga "raser" alls i KH. Det finns inga undergrupper. Det finns människor med olika kulturer, alver med olika kulturer, dvärgar med olika kulturer o.s.v.