Nekromanti Nytt Fantasy-rpg från scratch

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Re: Segt, övermäktigt

Förmodligen lika mycket som det sabbar stämningen att lägga en "Fireball" eller "Ward of Protection II" som alla vet vad den innebär.

Magi behöver inte vara övermäktigt bara för att det inte är begränsat av förkonstruerade besvärjelser. De flesta spel har enorma nackdelar som väger upp sadant. Exempelvis att rollpersonen blir galen pa kuppen eller att ett misslyckande innebär skadepoäng.

-Martin
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Varför....

..har du inte skrivit nagon värld ? Jag har alltid varit av den asikten att reglerna skrivs till världen och inte tvärt om. Det är därför som, exempelvis, Vampire rollpersoner har en Blood Pool och sa vidare.

Om världen är odefinierad finns det egentligen ingenting att skriva regler till, eller hur ?

-Martin
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Därför...

... att jag har så dålig fantasi. Jag har svårt att komma på en värld. Man kan göra grunderna i systemet utan att ha en spelvärld, men nu börjar jag närma mig punkten då jag inte kan göra mer. Jag har dessutom inte skrivit något ännu. Det hela finns bara i mitt huvud. Du kanske är intresserad av att skriva en värld. Eller kanske någon annan som läser det här. Svara gärna på forumet. Om du inte är intresserad av att skriva världen kan du väl åtminstone ge några förslag?

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Re: Därför...

Jag skriver pa, löst räknat, tre världar redan nu. Det mesta med olika typer av inspiration. Sa jag tackar nog nej till att hjälpa till med en spelvärld.

Mitt tips är istället att titta pa massor med udda videofilmer och lyssna pa offantliga mängder filmmusik eller annan musik, allt beroende pa vad du vill uppna för stämning i din värld. För innan du skriver nagot bör du ha en generell stämning, sedan sköter förhoppningsvis inspirationen resten.

-Martin
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Individuell förkonstruktion

Förmodligen lika mycket som det sabbar stämningen att lägga en "Fireball" eller "Ward of Protection II" som alla vet vad den innebär.

Sant. Detta är varför jag föredrar att låta spelare designa signa egna besvärjelser. Alternativt kan man tillåta improviserad magi men låta den ta såpass lång tid (minuter snarare än sekunder) att den inte är användbar i strid eller andra stressade situationer. Detta motverkar problemet med att man måste pausa striden för att låta magiker hitta på ny magi...

Man skulle kunna göra som i D&D3, låta magiker förbereda ett begränsat antal besvärjelser genom att väva dem nästan klara och hålla kvar dem i bakhuvudet s.a.s för att sedan trigga dem med ett par ord eller gester.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter som en kul idé, jag hjälper gjärna till med regel-grejen !

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 
Top