Nekromanti Nytt Fantasy-rpg från scratch

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Vad sägs? Har funderat ut lite system men ingen spelvärld. Behöver ngn att bolla idéer mot samt en tecknare och gärna webbsidesdesigner. Det hela är helt idéellt och du får absolut inga pengar (men väl en del av ärans kaka).
Intresserad? Svara på forumet.

You have been adressed by Genesis, The man, the myth, the concept. Consider yourself lucky
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Kan lika gärna nämna lite om systemet oxå. Färdighetsvärden samt grundeg. som i DoD fast baserat på T30 (Jo det finns såna, jag har en. Dock är detta förhandlingsbart)
Magi baseras på Speciella grundeg. kallade magiska attribut. Spelare kan improvisera magi mot en kostnad av magipoäng, mana, eller vad det nu ska kallas, men i stressade situationer (strid, jakt, etc.) måste förkonstruerade besvärjelser med förutbestämd effekt och kostnad snvändas för att snabba upp.
Strid typ Anfall-tärningsslag=anfallarens effekt
Försvar-tärningsslag=Försvararens effekt
Om Anf. eff. > Försv. eff. går anfallet igenom

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Det satt faktiskt riktigt fint med någon sorts beskrivning också. Magisystemet låter intressant (tja resten också för alla del).

Det är ju dock inte så mycket att hänga upp sin tillvaro på sp lite mer information vore intressant (hemsida?), Själv är nog lite för upptagen med mina egna projekt men lite instickare på redan existerande text leverarar man ju gärna...

[color:green]/Illern</font color=green>

[color:green]<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A> arindel@passagen.se</font color=green>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett par små tankar

"Färdighetsvärden samt grundeg. som i DoD fast baserat på T30 (Jo det finns såna, jag har en. Dock är detta förhandlingsbart)"

Tur att det är förhandlingsbart, för handen på levern, är det bra att bygga ett regelsystem kring världens näst mest ovanliga tärning? (Jag har haft en replika av en romersk fjortonsidig tärning, som jag aldrig sett sedan dess.)

Ett tips är annars att snegla lite på Pendragon. Det är hittills det bästa system som jag har sett för att möjliggöra motsatta slag i ett regelsystem som fungerar enligt principen "slumpvärde under en färdighet". Om två personer gör något som står i konflikt mot varandra, typ super ikapp, bryter arm, slåss, leker kurragömma et cetera, så slår båda ett vanligt färdighetsslag (1T20 under färdighetsvärdet). Den som slår högst men fortfarande under färdighetsvärdet vinner. På så sätt slipper man en beräkning och får dessutom möjligheten att båda misslyckas.

Exempel: Riddar Armhåla bryter arm med riddar Fotsvett. Riddar Armhåla har STR 15 och slår 12, riddar Fotsvett har STR 16 och slår 8. Riddar Armhåla vinner armbrytningen (8<12). Hade riddar Fotsvett slagit 15 så hade han vunnit (15>12), och hade riddar Fotsvett slagit 18 så hade riddar Armhåla vunnit (riddar Fotsvett skulle ha misslyckats). Hade båda misslyckats så hade ingen vunnit, utan de båda riddarna hade spänt muskler ett tag för att sedan svepan en öl och försöka igen.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Ett par små tankar

Varför skulle det inte finnas någon möjlighet att båda misslyckas om man slår en T20 så lågt som möjligt (under färdighetsvärdet)?? Den med högst differens vinner?? Eller var det så att det inte brukar finnas en möjlighet att båda misslyckas i de fall där man slipper beräkningar??

WHaLe
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ett par små tankar

Finessen i det system krille beskrev är att man får effekten genast snarare än efter en subtraktion...
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Ett par små tankar

Det klagade jag inte på.. Det jag klagade på var att han nämnde att man på det sättet fick fram möjligheten att båda misslyckades..

WHaLe

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by whale on 2000-08-19 03:35.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett par små tankar

"Varför skulle det inte finnas någon möjlighet att båda misslyckas om man slår en T20 så lågt som möjligt (under färdighetsvärdet)?? Den med högst differens vinner??"

Tja, formeln som nämndes sade bara att anfallarens effekt var lika med FV minus tärningsslag, och att detta jämfördes med försvararens effekt som beräknades på samma sätt. Har man inget särskilt villkor för att ett slag är misslyckat (och det nämndes aldrig) så kan minst en sida inte misslyckas även om båda har negativ effekt. -2 är ju trots allt mer än -4, eller hur?

Visst, jag vet, "man får väl använda huvudet", men minns rollspelskonstruktörens axiom: "skriv som om läsaren vore en idiot - risken finns att han är det". Alltså är det lika bra att peka ut fällorna med en gång.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Spelare kan improvisera magi mot en kostnad av magipoäng, mana, eller vad det nu ska kallas, men i stressade situationer (strid, jakt, etc.) måste förkonstruerade besvärjelser med förutbestämd effekt och kostnad snvändas för att snabba upp.

Jag tycker att kravet på förkonstruerade besvärjelse i stressade situationer blir lite trist. När man springer där med sin trollkarlsnisse med femtielva dödsmonster efter sig och kommer fram till bred klyfta är det väl klart att man vill dra till med en trädfällarformel och skapa sig sig en liten snygg bro över till andra sidan. Jag menar, hur många har den förkonstruerade formeln "trädfällning i kontrollerad riktning" i bagaget?

Jag tror det räcker att SL är lite snabb i skallen.

/Jakob
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Förslag?

Jag har inte riktigt funderat ut spelvärlden än och har inte skrivit nånting, spelet finns än så länge bara i mitt huvud, så jag har inte mycket mer info att ge. Om någon har lite förslag så är jag tacksam

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Re: Ett par små tankar

"Ett tips är annars att snegla lite på Pendragon. Det är hittills det bästa system som jag har sett för att möjliggöra motsatta slag i ett regelsystem som fungerar enligt principen "slumpvärde under en färdighet". Om två personer gör något som står i konflikt mot varandra, typ super ikapp, bryter arm, slåss, leker kurragömma et cetera, så slår båda ett vanligt färdighetsslag (1T20 under färdighetsvärdet). Den som slår högst men fortfarande under färdighetsvärdet vinner. På så sätt slipper man en beräkning och får dessutom möjligheten att båda misslyckas."

Felet med detta system är att om två extremt duktiga personer möts så avgörs resultatet i princip av slumpen


Exempel:
Riddar Armhåla bryter arm med riddar Fotsvett. Riddar Armhåla har STR 25 och Fotsvett har STR 46352. Det är ca 50% cans att riddar Armhåla vinner över riddar fotsvett. Frågan lyder nu: är detta realistiskt?


Jag funderar på den gamla hederliga effekt- taktiken: Båda slår 1T20 och den med bäst effekt vinner. På så sätt kan man kora en vinnare även om båda misslyckas, alternativt säga att båda misslyckas om situationen tillåter detta. Detta system har sina fördelar i strid, man missar nämligen inte sin motståndare med ett hugg hur dålig man än är. Visst, vissa säger att egentligen missar man inte, det är motståndaren som undviker hugget. Är det då realistiskt att man har lika stor chans att missa oberoende av hur smidig och duktig motståndaren är på att undvika?



Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
När man springer där med sin trollkarlsnisse med femtielva dödsmonster efter sig och kommer fram till bred klyfta är det väl klart att man vill dra till med en trädfällarformel och skapa sig sig en liten snygg bro över till andra sidan. Jag menar, hur många har den förkonstruerade formeln "trädfällning i kontrollerad riktning" i bagaget?"

Förhoppningsvis har din trollkarlsnisse ett eldklot i bagaget som han kan försöka fälla trädet med, eller en luftstöt eller något liknande, men jag förstår poängen. Det jobbiga är när det hela mynnar ut i diskutioner som:
Spelare: Jag försöker använda mina krafter inom elementet jord till att lossa på jorden runt rötterna samtidigt som jag försöker knuffa på trädet med luft.
SL: OK, det kommer att kosta dig, ööööh, typ fem mana att luckra upp jorden och... Tja vi säger sju för att knuffa trädet...
Spelare: SJU???
SL: Ja sju. Jag är SL och Allsmäktig!
Spelare: Ok,ok...
SL: Få se nu... Vad har du i Jord?
Spelare: Femton.
SL: (Slår en tärning) Mmmm, vad har du i luft?
Spelare: Elva.
SL: (Slår ännu en tärning) Ok, har du strykt dina mana?
Spelare: Jepp.
SL: Ok, du välter trädet, ni springer över och de femtioelva dödsmonstren springer efter.


Under den tid som en liknande diskussion tar hinner dödsmonstren slakta rollpersonerna tolv gånger om. Detta förstör känslan av stress och realtid.

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Ett par små tankar

<I>Tur att det är förhandlingsbart, för handen på levern, är det bra att bygga ett regelsystem kring världens näst mest ovanliga tärning? (Jag har haft en replika av en romersk fjortonsidig tärning, som jag aldrig sett sedan dess.)</I>

Regelbundna sjuttonsidingar finns det ju också. jag har iochförsig aldrig sett någon sjuttonsidig tärning, men det omöjliggör ju inte existensen av en så att säga.
"Roll a d17"

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett par små tankar

"Felet med detta system är att om två extremt duktiga personer möts så avgörs resultatet i princip av slumpen
Exempel: Riddar Armhåla bryter arm med riddar Fotsvett. Riddar Armhåla har STR 25 och Fotsvett har STR 46352. Det är ca 50% cans att riddar Armhåla vinner över riddar fotsvett. Frågan lyder nu: är detta realistiskt?"


Tja, Pendragon har en liten extraregel för extremt höga färdighetsvärden. Om en person har FV högre än 20 så läggs (FV-20) till tärningen.

Exempel: Riddar Armhåla bryter arm med riddar Fotsvett. Riddar Armhåla har STR 25 och Fotsvett har STR 46352. Riddar Armhåla får därmed slå 1T20+5, medan Riddar Fotsvett får slå 1T20+46332. Riddar Armhåla har därmed inte en suck.

Jag har ingenting emot denna extraregel, eftersom a) addition är enklare än subtraktion om man ska göra det snabbt, och b) man behöver inte göra beräkningen jämt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hum

Fotsvett har STR 46352. Det är ca 50% cans att riddar Armhåla vinner över riddar fotsvett. Frågan lyder nu: är detta realistiskt?

Man kan fråga sig hur realistisk den senares styrka är :)

Du har rätt i att systemet bryter samman för extrema färdighetsvärden... men om dessa är ovanliga eller otillåtna är det ett snabbare och enklare system än differensvarianten. Dessutom är det tåligare mot instabila tärningar.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Segt, övermäktigt

Jag tror det räcker att SL är lite snabb i skallen.

Oavsett hur snabb sl är så tar det en massa off-game tid när magikern förklarar vad han vill göra och hur. Speciellt om meningsskiljaktigheter uppstår. Denna typ av avbrott har en tendens att sabba situationens spänning.

Att ha förkonstruerade besvärjelser kräver planering hos magikern, gör honom mindre övermäktig jämfört med andra spelare och förbättrar spelets flyt. Dessutom stimulerar det magikerns fantasi då han med begränsade verktyg måste klara sig ur situationen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Ett par små tankar

Varför inte en jämförelse mellan värdena som ger ett odds att lyckas. Detta kompletteras sedan med lite olika manövrer man kan ta till som ger olika för och nackdelar. Då kommer striden mellan två lika tekniskt skickliga (färdighetsvärdet) avgöras av vem som använder bäst manövrer, plötsligt har huvudet blivit inblandat i striden (mer än att vara en ömtålig punkt).
Om A med x i värde möter B med x i värde och B väljer att bara vänta och se så har B helt enkelt x i värde. Skulle då A välja att göra en agressiv attack får denne x+y i anfall men x-z i försvar och har då mer än 50% chans att få till det.



[color:green]/Illern
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag håller inte med alls. När vi spelar mage använder vi i princip bara improviserad magi, plus att alla använder sig av sina foci för att få ner svårighetsgraderna. Oftast flyter beskrivningen av Foci och besvärjelse ihop. Detta är ett mycket trevligt rollspelande moment. Visst att vissa situationer inte blir så snabba som med formaliserad magi men det är inget regelkrångel. Rent rollspelande har jag inget emot att ta tid till.

Tror inte att vanlig strid är så mycket snabbare. Om man inte undviker onödiga repliker :)

Spelare: Jag gör en uppåtriktad stöt med sabeln för att träffa honom under hakan.
Spelledare: Det är -3 i svårighet.
spelare: -3????
Spelledare: Ja -3. Jag är SL och jag är allsmäktig.
Spelare: Ok, ok...
Spelledare: Få se nu, vad har du i sabel?
Spelare: +5.
Spelledare: (Slår en tärning) Mmmm, vad ger du i skada?
Spelare: +9.
Spelledaren: (Slår ännu en tärning) Ok du träffar.
Spelaren: Har du strykt hans hitpoints?
Spelledaren: Jaja.. Han dör.

/images/icons/wink.gif


Snow
Dead, but still walking around
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Ett par små tankar

Jag skrev att det skulle vara så lågt som möjligt (under fätdighetsvärdet).. Varken -2 eller -4 är slag som hamnat under färdighetsvärdet, alltså har de misslyckats, men jag håller med dig om att det är en fördel att skriva klart och tydligt.

WHaLe - Som bara tycker att användarvänlighet tar en massa onödig tid =)
 
Top