Nekromanti Nytt förlag för oberoende spelmakare

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Rickard;n302115 said:
Det här är något jag har längtat efter att någon eldsjäl ska dra igång med.

För egen del behöver jag enbart en distributör som tar hand om ekonomin, frakten och har en butik, helst digital ... och som skulle kunna dyka upp och sälja på konvent.
Kul att höra! Det ligger ju helt i linje med vår idé. :)

Rickard;n302115 said:
Detta gör jag själv som spelmakare just nu:
• Designar spelet.
• Speltestar (via andra)
• Skriver text
Det här är ju det vi förväntar oss att man gör relativt självständigt som spelskapare. Man kommmer att behöva ha ett mer eller mindre färdigt upplägg när man kommer till oss. Vi bollar gärna idéer och hjälper till med att komma med feedback för att putsa till speltexten. Om vi skulle göra bedömningen att spelet behöver mycket mer arbete innan vi vill gå vidare med det så berättar vi hur vi resonerar och var vi tror att förbättringspotentialen finns.

Rickard;n302115 said:
• Redigering och korrektur av text (via andra)
• Tar kontakt med illustratörer
• Formger
• Fixar ISBN
• Kan allt om upphovsrätt.
• Marknadsför
Ju mer färdigt spelet är när man kommer till oss desto större procentandel av vinsten ska man kunna få. Men vi vill ju samtidigt kvalitetssäkra så gott vi kan och kommer vilja sköta en hel del av själva produktdesignen. Sen är man självklart som skapare högst involverad i den processen!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det här är väldigt intressant. I Kaleidoskop har vi alltid ogillat allt som har att göra med ekonomi och i viss mån även marknadsföring, så när vi väl blir klara med saker som vi vill ge ut igen kommer vi definitivt att överväga andra möjligheter än ge ut det på egen hand.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
ceruleanfive;n302090 said:
Om du kan dela med dig av ungefär vad som gick snett och vad som hade kunnat göras bättre (utan att svartmåla någon i onödan, givetvis) hade vi varit oerhört tacksamma för det. :)
Jag tänker att projekt kommer alltid haverera, och särskilt kreativa projekt. Men en smidig process gör en eventuell krasch mindre.

Så till exempel:
Om ni har ett standardavtal för fördelning av royalties behöver vårt samarbete aldrig haverera över det: antingen accepterar jag och då har ni inga invändningar, eller så accepterar jag inte och då behöver projektet aldrig ens påbörjas.
Likadant om ni säger: låter projektet intressant svarar vi med ett förslag inom två veckor. Då kommer projektet aldrig rinna ut i sanden, eftersom om ni inte svarar har jag rätt att tolka det som att samarbetet är brutet och kan gå till obs.
Samma sak om ni har en lathund "såhär går processen till". Då slipper vi diskutera huruvida det är jag eller ni som borde göra x just nu.

Ju mer av såna saker som är transparenta och kända från början, desto bättre kommer det gå oavsett om vi fullföljer eller inte.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Om du tror att ni inte behöver något avtal behöver ni ett.
Om du tror att ni behöver ett avtal skall ni nog inte göra affärer från första början.

Jag har glömt vem som sa det, men det låter rimligt. :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Tre solar;n302197 said:
Jag tänker att projekt kommer alltid haverera, och särskilt kreativa projekt. Men en smidig process gör en eventuell krasch mindre.

Så till exempel:
Om ni har ett standardavtal för fördelning av royalties behöver vårt samarbete aldrig haverera över det: antingen accepterar jag och då har ni inga invändningar, eller så accepterar jag inte och då behöver projektet aldrig ens påbörjas.
Likadant om ni säger: låter projektet intressant svarar vi med ett förslag inom två veckor. Då kommer projektet aldrig rinna ut i sanden, eftersom om ni inte svarar har jag rätt att tolka det som att samarbetet är brutet och kan gå till obs.
Samma sak om ni har en lathund "såhär går processen till". Då slipper vi diskutera huruvida det är jag eller ni som borde göra x just nu.

Ju mer av såna saker som är transparenta och kända från början, desto bättre kommer det gå oavsett om vi fullföljer eller inte.
Helt rätt! Tydliga överenskommelser och premisser, bra rutiner och rak kommunikation. Det är så vi har jobbat hittills gentemot varandra inom förlaget och det planerar vi absolut att ta med oss även externt.

Superbra synpunkter, tack för dem!

wilper;n302202 said:
Om du tror att ni inte behöver något avtal behöver ni ett.
Om du tror att ni behöver ett avtal skall ni nog inte göra affärer från första början.

Jag har glömt vem som sa det, men det låter rimligt. :)
Hah, det är nog en väldigt bra inställning! Min personliga filosofi är lite "Vi skriver avtal om vad som händer när vi blir osams, medan vi är sams – så slipper vi bli osams och har skrivit avtalet helt i onödan." Samma spår, ungefär.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Intressant. Jag har 1 klart och två halvklara spel som bara väntat på att någon ska dra igång exakt det här!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det här låter väldigt intressant. Jag och Mattias som gör Svärd & Svartkonst har regelboken via Spindelkungen men saknar en vettig distribution av moduler.

I dagsläget har vi två korta äventyrsmoduler och en större färdiga med bilder och allt - men vi har svårt att få ut dem i butik på ett smidigt sätt. Vi har också en ny stor modul i stort sett helt färdig med bilder, layout osv klart, redo att släppas. Samt ett kort litet zombie-rollspel där vi bara väntar på de sista illustrationerna.

Vi skriver, har kontakt med illustratörer och formger själva men skulle verkligen vara intresserade av att samarbeta kring distribution och försäljning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Måns;n302214 said:
Intressant. Jag har 1 klart och två halvklara spel som bara väntat på att någon ska dra igång exakt det här!
För att utveckla. Spelets text är klar, korrad och så, men skulle sannolikt inte dö av redaktörsgranskning. En utomståendes helhersbild. Jag har layoutskiss klar. Bilder finns. Spelet är på engelska och skulle ges ut av Spindelkonung men föll på att jag inte kunde fixa återstående bitar själv.

Så ja, ett projekt som detta hade passar mig utmärkt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Det vore onekligen väldigt skönt att slippa fundera på allt det där, och bara gör ett rollspel och lämna över till er för "processande".

Den här tydliga och lättbegripliga "vinstfördelningen" som redan pratats om med procentandelar låter skitbra! Som komplement till den skulle jag gärna se någon form av schablonkostnader för varje del om ni ska ta hand om den. Självfallet kommer ju det sen variera lite beroede på vad varje spel behöver. Men jag känner att innan vi faktiskt skakar hand på ett avtal vill jag gärna veta hur mycket pengar (på ett ungefär) ni har för avsikt att spendera på spelet, och alltså hur stor försäljningen måste vara innan det ens genererar någon vinst. Kul veta, om inte annat, även om enorm vinst tyvärr antagligen inte kommer vara vanligt =).

Vore mycket bra tror jag också om ni tog fram tydliga riktlinjer för vilken typ av innehåll i spel som ni är okej med. Även här kommer ju varje spel behöva bedömas var för sig, men det kan vara kul som författare att veta lite vad ni är okej med och inte.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Bra åsikter och synpunkter @rymdhamster! Vi håller på att knåpa på ett upplägg för vinstfördelning som både är tydligt, rättvist och enkelt att följa upp. Vi är inte riktigt där än, så vi kommer nog inte kunna leverera några konkreta svar än på ett tag. Men vi tar med oss frågeställningarna och kommer besvara dem tillsammans med allt annat när vi kommit så långt! :D

@Måns & @terje, Jättekul att höra att det finns efterfrågan av den här typen av upplägg. Det bådar gott inför framtiden! Det ska dock sägas att vi fortfarande är väldigt tidigt i uppstartsstadiet och att vi kommer prova oss fram ett steg i taget tills vi känner oss bekväma med att börja lova saker till höger och vänster. Vi har i dagsläget ett projekt som ligger omedelbart i pipen i och med Gudasaga. Därefter har vi ett par andra interna projekt vi redan nu kommit överens om att satsa på. Vi kommer att utveckla en stadig distributionskedja över tiden och när vi känner oss mogna att ta in externa projekt kommer vi att berätta detta högt och brett :) Så long story short: det kommer att ta något år innan vi fått snurr på det här.

Fram till dess tycker vi att ni ska fortsätta att skriva och färdigställa och speltesta era spel!
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Fantastiskt kul, jättebra och garanterat enormt uppskattat och behövt! Stort lycka till, kamrater! <3
 

Thomas

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
3
[FONT=&quot]Det låter som ett roligt initiativ. Kan bara önska er ett stort lycka till. Skrev ihop några punkter som jag tror är vettiga att fundera kring och kunna svara på vad det lider.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Hur många spel har ni kapacitet att arbeta med åt gången och vilken utgivningstakt blir det per år? Ett spel i halvåret? Mer? Mindre?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Hur prioriterar ni arbetsordningen för projekten? Vad har förtur eller är det bara först in, först ut? Om ni har egna alster, prioriteras de annorlunda?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Vad gör ni inte och vilka spel eller vilket innehåll ger ni inte ut? [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Hur stora ekonomiska resurser har ni inledningsvis? Om de är begränsade, har ni några idéer om vilken kapitalisering som är rimlig? Vad ger er, spelskapare och återförsäljare trygghet?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Vad är er vision och målsättning?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Hur tänker ni kring egen försäljning kontra tredjepart i prissättning?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Vem har det slutgiltiga ordet kring prissättning och andra rent kommersiella detaljer kring ett spel, ni eller författaren?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Vem sköter frakt och kommer ni begränsa den på något sätt (inte utanför Sverige, EU eller annat?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Har ni erfarenhet av förlagsverksamhet, distribution eller att driva egen verksamhet?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Friskriver ni er från all upphovsrätt? Om inte, var går gränsen? [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Vad tar ni legalt ansvar för och vad vill eller kan ni friskriva er från? Hur hanterar ni om det t.ex. uppdagas i efterhand att upphovsrättsskyddat material finns med i något som getts ut, om något publiceras som uppfattas kränkande eller stötande, etc?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Vilket ansvar tar ni över tiden för att vårda och/eller marknadsföra de spel ni gett ut? [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Om ni har egna spel och produkter som röner framgång, är den långsiktiga planen att verka som ert ”öppet” förlag eller är slutmålet egen produktion och/eller egna IP? Knyter an till mål och vision. [/FONT]
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Thomas;n302937 said:
Det låter som ett roligt initiativ. Kan bara önska er ett stort lycka till. Skrev ihop några punkter som jag tror är vettiga att fundera kring och kunna svara på vad det lider.
Tack ska du ha! Och stort tack för frågorna – de är verkligen supernyttiga. Det mesta är saker vi har diskuterat och formulerat internt, men vissa saker var nyttiga att få konkretisera ytterligare.

Vi ska fila på ordentliga svar, siktar på att återkomma inom kort!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Thomas;n302937 said:
Friskriver ni er från all upphovsrätt? Om inte, var går gränsen?
Ah, ja det är ju en väldigt intressant fråga. Vi har ju sett lite prov på hur bökigt det kan bli med rättigheter hit och dit genom åren, och man vill ju helst inte hamna i en situation där sammarbetet spricker och man som "spelskapare" (i vilken utsträckning man nu gjort allt själv) för veta att ens spel hamnat i något slags juridskt limbo där man itne får göra något med det utan medgivande från förlaget man just brutit med =)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Svaren dröjde tyvärr lite längre än förväntat. Administrativt arbete, andra projekt och livet i allmänhet kom lite i vägen. Nu har vi dock försökt ge svar så gott vi kan. Väldigt lite är skrivet i sten, men det kan åtminstone ge en bild av hur vi tänker just nu.

Thomas;n302937 said:
Hur många spel har ni kapacitet att arbeta med åt gången och vilken utgivningstakt blir det per år? Ett spel i halvåret? Mer? Mindre?
Vår ambition är att förlaget fokuserar på ett projekt i taget, även om vi börjar arbeta så smått med nästa projekt i slutskedet av det tidigare. Vi siktar inledningsvis på att ge ut ett till två spel per år, med ungefär lika många tillägg i form av mindre äventyrsmoduler eller liknande.

Thomas;n302937 said:
Hur prioriterar ni arbetsordningen för projekten? Vad har förtur eller är det bara först in, först ut? Om ni har egna alster, prioriteras de annorlunda?
Förlaget beslutar gemensamt vilka projekt vi tar oss an. Och eftersom vi bara tar oss an ”färdiga” manus kommer vi att prioritera dem i ordningen vi tar oss an dem. Det kommer helt klart att bli en hel del jäv i vilka projekt vi väljer, eftersom vi kommer att ha större inblick i just de projekten och samarbetet blir extra smidigt, plus att åtminstone en av oss kommer att ha extra entusiasm för varje ”eget” projekt.

Thomas;n302937 said:
Vad gör ni inte och vilka spel eller vilket innehåll ger ni inte ut?
Förlaget kommer inledningsvis inte att själva producera illustrationer, utveckla spel från grunden eller skriva manus. Vi lutar åt det progressiva och jämställdhetssträvande hållet och kommer inte att ge ut material som är rasistiskt, diskriminerande eller dylikt.

Thomas;n302937 said:
Hur stora ekonomiska resurser har ni inledningsvis? Om de är begränsade, har ni några idéer om vilken kapitalisering som är rimlig? Vad ger er, spelskapare och återförsäljare trygghet?
Vi har ett startkapital att utgå från för att göra utlägg inledningsvis, men planerar inte ta större ekonomiska risker.

Vår plan är att finansiera varje enskilt projekt via en dedikerad crowdfundingkampanj. Förlaget tar den inledande ekonomiska risken och royalties betalas ut först efter att förlaget når break-even för utlägg (dock inte för förlagets arbetstid).

Thomas;n302937 said:
Vad är er vision och målsättning?
Vi vill ge små spelskapare en plattform för att ge ut sina spel. Målet är att möjliggöra för fler att få ut sina spel – och att spelen ska bli bättre med vår hjälp än de hade blivit om spelskaparen gjort allt på egen hand. (Hur man definierar "bättre" kommer ju visserligen inte alla hålla med om).

Målsättningen är fler kvalitativa rollspel av fler spelskapare på den svenska (och på sikt utländska) marknaden!

Thomas;n302937 said:
Vem har det slutgiltiga ordet kring prissättning och andra rent kommersiella detaljer kring ett spel, ni eller författaren?
Förlaget avgör prissättningen – dock i dialog med författaren.

Thomas;n302937 said:
Vem sköter frakt och kommer ni begränsa den på något sätt (inte utanför Sverige, EU eller annat?
Förlaget ansvarar för frakten, inledningsvis i samarbete med POD-företag och dylikt. Distributionsområde kommer att variera beroende på projekt. Spel som enbart finns på svenska kommer att bli inriktade på den svenska marknaden, framtida spel på engelska kommer att distribueras internationellt.

Thomas;n302937 said:
Har ni erfarenhet av förlagsverksamhet, distribution eller att driva egen verksamhet?
Jag har arbetat lite på bokförlag och frilansar i dagsläget åt förlag. Jag har även drivit egen verksamhet det senaste decenniet. APM har bakgrund som ekonom och har erfarenhet av att driva verksamheter och företag, samt av att distribuera egna rollspel.

Thomas;n302937 said:
Friskriver ni er från all upphovsrätt? Om inte, var går gränsen?
Författaren äger varumärket och texten hen producerat. Förlaget kommer att licensiera upphovsrätten för varumärket och manuset under begränsad tid, med möjlighet till överenskommelse om förlängning. Vi kommer att förbehålla oss rätten för formgivning och säljtexter som förlaget producerar i projektet.

Vad som gäller för illustrationer beror mycket på vilka avtal som tecknas. Eftersom det är tre parter inblandade är det svårt att ge ett allmängiltigt svar på hur dessa kan komma att se ut. Vår strävan är dock att författaren ska ha möjlighet att ta med sig bilderna om samarbetet avbryts.

Thomas;n302937 said:
Vad tar ni legalt ansvar för och vad vill eller kan ni friskriva er från? Hur hanterar ni om det t.ex. uppdagas i efterhand att upphovsrättsskyddat material finns med i något som getts ut, om något publiceras som uppfattas kränkande eller stötande, etc?
Avtalen innehåller en paragraf där författaren garanterar att hen äger upphovsrätten till allt innehåll i manuset. Som utgivare kommer vi att reservera oss rätten att dra tillbaka en produkt som inkräktar på någon annans upphovsrätt – och sannolikt genomdriva egna juridiska påföljder. Om vi publicerar något som uppfattas som kränkande eller stötande kommer vi att ta ansvaret för det – och eventuellt dra tillbaka produkten.

Thomas;n302937 said:
Vilket ansvar tar ni över tiden för att vårda och/eller marknadsföra de spel ni gett ut?
När vi väl tar oss an ett projekt sköter vi marknadsföringen – inklusive crowdfunding-kampanjen – i minst 12 månader från release.

Ju aktivare spelskaparen är med att hålla spelet vid liv, desto mer tid kommer vi att lägga på att vårda det och hålla marknadsföringen igång. Vi kommer inte att ta något slutgiltigt ansvar för att skriva nya saker till utgivna spel – i form av äventyr eller liknande expansionsmoduler.

Thomas;n302937 said:
Om ni har egna spel och produkter som röner framgång, är den långsiktiga planen att verka som ert ”öppet” förlag eller är slutmålet egen produktion och/eller egna IP? Knyter an till mål och vision.
Vi siktar som sagt på att ge ut ”färdiga” spel, som bara behöver lite redaktörsarbete och formgivning för att kunna publiceras. Vi har inga ambitioner att förlaget ska ha egna IPn – utan bara förvalta andras (inklusive de som vi förläggare själva är författare till).

----------

Hoppas att det ger en klarare bild. Mycket kan som sagt komma att förändras. Vi själva blir en slags försökskaniner – i egenskap av att själva vara spelskapare vars produkter förlaget ger ut. Så förhoppningsvis hinner vi arbeta bort eventuella barnsjukdomar innan vi börjar arbeta med helt externa författare. Återigen, tack för bra frågor. Tveka inte att hojta till om ni har några frågetecken eller om något nytt har dykt upp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
ceruleanfive;n305208 said:
Ju aktivare spelskaparen är med att hålla spelet vid liv, desto mer tid kommer vi att lägga på att vårda det och hålla marknadsföringen igång. Vi kommer inte att ta något slutgiltigt ansvar för att skriva nya saker till utgivna spel – i form av äventyr eller liknande expansionsmoduler.
Var ni för tankar om ni har släppt ett rollspel tillsammans med person A, och sen person B kommer till er med några äventyr som denne skrivit till person As rollspel och vill att ni ger ut?

Den intressantaste aspekten av den här frågan är väl om ni tycker att äventyren är bra, och skulle hjälpa till att hålla produktlinjen vid liv, men person A av någon anledning inte alls vill ge ut äventyret under spelets namn. Vem har då sista ordet i vad som släppts som ett officiellt tillbehör till rollspelet, om ni inte lyckas komma överens med spelskaparen?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Rymdhamster;n305261 said:
Var ni för tankar om ni har släppt ett rollspel tillsammans med person A, och sen person B kommer till er med några äventyr som denne skrivit till person As rollspel och vill att ni ger ut?

Den intressantaste aspekten av den här frågan är väl om ni tycker att äventyren är bra, och skulle hjälpa till att hålla produktlinjen vid liv, men person A av någon anledning inte alls vill ge ut äventyret under spelets namn. Vem har då sista ordet i vad som släppts som ett officiellt tillbehör till rollspelet, om ni inte lyckas komma överens med spelskaparen?
Också en mycket bra fråga!

Den som skriver spelet äger upphovsrätten till varumärket. Det varumärket licenserar vi ensamrätten på att ge ut under begränsad tid, med möjlighet till förlängning om båda parter vill. Upphovspersonen äger rätten att avgöra vad som får släppas under varumärket och vi äger rätten att avgöra vad som faktiskt släpps. Båda parter har alltså sista ordet på sitt sätt, så vi måste komma överens för att något ska släppas.

Det blir förstås trist om vi är superpepp på person Bs grymma äventyr. Men om person A inte vill, då får vi helt enkelt försöka konvertera dem till något annat spel, eller säga tack men nej tack.

På samma sätt kommer vi inte per automatik att ge ut allt som person A eventuellt vill ska tillhöra varumärket. Om vi upplever att ett tillbehör inte håller måttet – eller om vi inte har tiden just då – kan det bli så att man får vänta tills vår licensperiod löper ut.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
ceruleanfive;n305281 said:
[...]eller om vi inte har tiden just då – kan det bli så att man får vänta tills vår licensperiod löper ut.
Det här kan vara ett litet aber, beroende på hur lång licensperiod ni tänker er. Jag menar, självklart får man ha förståelse över om ni inte vill lägga tid på skräp bara för att spelskrivaren känner att de vill ge ut någonting. Men att riskera att ens spel och potentiella produkter kanske åsidosätts för att ni just då känner mer för en annan produkt som äter upp mycket tid känns lite sisådär. I varje fall om jag läser ditt tidgare svar rätt om att det kan vara så att er tidsdistribution kanske inte kommer vara helt opartisk mellan olika projekt.

Det här är mest bara jag som målar fan på väggen; varje sånt här sammarbete bygger ju på att det finns en viss tillit mellan inblandade parter om att man faktiskt kommer göra sitt bästa i relationen. Jag försöker bara komma på "worst case"-scenarion här. Men det skulle kännas bra med någon form av uttryckt "löfte" (eller kanske intention är ett bättre ord) om vad man kan förvänta sig på den här punkten. Typ att "Intentionen är att kunna ge ut minst en modul för varje spel vi ger per år" eller något i den stilen.

Självfallet med brasklappar om den modulen behöver leva upp till den satta standarden, och allt sånt där.

Sen kommer ju det här så klart påverkas av kvaliten på modulen ni erbjuds. Är det i princip helt klar som den är, och allt som krävs är ett par bilder så lär ju den personen kunna ha chans att få ut fler moduler per år än någon som mest bara skickar in halvfärdiga saker.
 
Top