Nekromanti Nytt förlag för oberoende spelmakare

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Jag, APM och Guran89 har följt kranks situation och samtalen kring det, samt Spindelkungens skifte i verksamheten. Detta har skett parallellt med att vi påbörjade processen med att starta upp ett förlag. Det känns därför som ett bra läge att nu höra era tankar kring det.

Tanken är alltså att det ska vara ett litet förlag som ger ut spel från oberoende utvecklare. Vi kommer att sköta administration, ekonomi, marknadsföring och crowdfunding, samt styra upp distributionen. Bland oss har vi även kompetens inom textbearbetning, formgivning, layout och tryck.

Målet är att hjälpa de som har intressanta spelidéer att få ut dem på marknaden. Vi vill helt enkelt öka möjligheterna för oberoende spelskapare att få färdigt sina spel och öka chanserna för att folk hittar dem, utan att alla självständigt behöver grotta ned sig i det administrativa krånglet. Vi började prata om det här då vi alla tre hade ambitioner om att släppa nya spel, men att det vore praktiskt att samarbeta kring det för att kunna fokusera på vad var och en av oss gör bäst.

Det tänkta upplägget är att förlaget skulle ta ekonomiska risker med illustrationer, tryckkostnader och dylikt. Författarna skulle sedan få en procentuell royalty på vinsten, efter att inledande utgifter har tagits igen, snarare än ett garantihonorar. Förlaget skulle ta en del av vinsten som ersättning för det administrativa arbetet, marknadsföringen, eventuell formgivning, etc. Ju mer färdigt ett spel skulle vara, desto högre andel skulle gå till författaren. Förlaget registrerar sig som arbetsgivare, så att författarna slipper starta företag.

Det här är ju rimligen inget som vare sig författare eller förlaget kommer tjäna några ordentliga pengar på. Men fler spännande rollspel kommer förhoppningsvis att nå flera!

Vad har ni för tankar om det?
  • Låter det som ett upplägg som känns rimligt för spelskapare som är ointresserade av administrationen?
  • Vad skulle du vilja att ett sådant förlag skulle sköta?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
ceruleanfive;n302065 said:
Låter det som ett upplägg som känns rimligt för spelskapare som är ointresserade av administrationen?
Ja, absolut. Beroende lite på hur den ekonomiska kalkylen ser ut, ofc.

Jag antar att sannolikheten för att förlaget skulle tacka ja till att ta sig an ett projekt dessutom skulle öka ju mindre risk det innebar? Dvs. om spelmakaren själv kan pröjsa för t.ex. illustrationer.

ceruleanfive;n302065 said:
Vad skulle du vilja att ett sådant förlag skulle sköta?
[/LIST]
Åt mig?

Man kan sammanfatta det som "allting efter att PDF:en producerats". Det vill säga, gärna hela kittet med tryck, kontakt med boklådor, fakturering hit och dit, hålla reda på moms och allt sådant. Helst ha ett bord på Gothcon där mina böcker kan säljas av någon som inte är mig.

Om detta kan lösas utan att jag behöver känna att jag står i skuld till er (t.ex. genom att ni gjort stora utlägg som inte tjänas in), desto bättre.

EDIT: Jag skulle också vilja något sätt att hålla kontinuerlig koll på sålda exemplar och sådant. Kontrollbehovet måste få sitt, liksom.

När det gäller t.ex. illustrationer så skulle jag för egen del gärna se ett koncept liknande det jag hade med Spindelkungen, dvs: jag får inga pengar i handen alls, utan inkomsterna från försäljningen läggs på hög och används för att betala illustratörs-fakturor för kommande projekt. Jag står ogärna i skuld; jag betalar hellre mina illustratörer själv i första hand, med lite avlastning via redan intjänade pengar.

Hur tänker ni kring tryck? Print on demand innebär ju lägre intäkter men också mycket lägre risker, medan traditionellt tryck är billigare per bok men innebär att man riskerar att behöva ha ett lager som inte säljer...
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det låter intressant.
För mig skulle två saker vara avgörande:
1. Om det bara gäller Sverige, eller om det också innefattar en engelskspråkig marknad
2. Hur processen ser ut från första kontakt till produkt till salu.

Jag har haft tre floppade samarbeten av tre möjliga och det är inget unikt för just rollspel, men det tar lika mycket tid att göra något som inte blir av som att göra något som blir det. Därför tycker jag processens utformning och hur transparent den är känns jätteviktig
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Tre solar;n302080 said:
1. Om det bara gäller Sverige, eller om det också innefattar en engelskspråkig marknad
Det där är en jättebra poäng! En sak jag alltmer börjat känna att jag skulle vilja testa är att expandera internationellt, men där skulle jag behöva mycket mer hjälp. Idealiskt sett med allt från publicitet på etablerade utländska rollspelsforum där jag varken har tiden eller orken eller lusten att etablera mig, till kontakt med utländska duktiga korrläsare och så. Om man finge drömma, alltså.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
krank;n302073 said:
Ja, absolut. Beroende lite på hur den ekonomiska kalkylen ser ut, ofc.

Jag antar att sannolikheten för att förlaget skulle tacka ja till att ta sig an ett projekt dessutom skulle öka ju mindre risk det innebar? Dvs. om spelmakaren själv kan pröjsa för t.ex. illustrationer.
Den är inte helt spikad än. Men det vi skissar på är att dela upp vinsten i procentandelar, där den part som står för speldesign får en fast procent, den part som står för författande får en fast procent, den part som står för formgivning får en fast procent, den part som står för det administrativa får en fast procent, etc. Så ju mer arbete författaren gör, desto mer procent får hen. Om någon gör en officiell modul till ett varumärke får originalskaparen fortfarande en viss andel och så.

Om spelmakaren själv pröjsar för illustrationer kommer ju produkten att gå med vinst från förlagets sida betydligt tidigare, eftersom illustrationerna lär vara den största kostnadsposten i början av ett projekt. Och det kanske rimligen innebär att förlaget borde ta en mindre administrativ procentandel också. Nu resonerar jag mest, det här är inget som vi har fastställt än. :)


krank;n302073 said:
Helt rätt! Jag tänker att du svarar bäst för dig själv. Och någon annan svarar bäst för sig själv. Så slipper man representera en massa andra människor i den här frågan. Det vi mest funderar kring är om vi resonerar rätt vad folk kan vilja ha (utifrån vad vi själva vill ha), eller om vi är helt ute och cyklar. :)

krank;n302073 said:
Man kan sammanfatta det som "allting efter att PDF:en producerats". Det vill säga, gärna hela kittet med tryck, kontakt med boklådor, fakturering hit och dit, hålla reda på moms och allt sådant. Helst ha ett bord på Gothcon där mina böcker kan säljas av någon som inte är mig.
All right! Ja, att förlaget har ett säljbord på konvent och mässor är också absolut något som är tänkt att ingå i marknadsföringen och distributionen av ett spel.

krank;n302073 said:
Om detta kan lösas utan att jag behöver känna att jag står i skuld till er (t.ex. genom att ni gjort stora utlägg som inte tjänas in), desto bättre.

När det gäller t.ex. illustrationer så skulle jag för egen del gärna se ett koncept liknande det jag hade med Spindelkungen, dvs: jag får inga pengar i handen alls, utan inkomsterna från försäljningen läggs på hög och används för att betala illustratörs-fakturor för kommande projekt. Jag står ogärna i skuld; jag betalar hellre mina illustratörer själv i första hand, med lite avlastning via redan intjänade pengar.
Ja, alltså, ett sånt här upplägg skulle ju innebära att förlaget tar på sig risken att utläggen inte tjänas in. Vilket ju gör att vi sannolikt inte tar oss an projekt som kräver stora utlägg utan att vi verkligen tror på dem.

Vi har nog inte alls tänkt på att man skulle kunna uppleva det som att stå i skuld. Men nu när du säger det kan jag förstå känslan lite.

Att "spara" pengarna i förlaget är ju en väldigt intressant idé. Det är ju lite så vi själva kommer att jobba med våra egna produktioner. Ska diskutera det lite, men spontant bör det inte alls vara omöjligt.

krank;n302073 said:
Hur tänker ni kring tryck? Print on demand innebär ju lägre intäkter men också mycket lägre risker, medan traditionellt tryck är billigare per bok men innebär att man riskerar att behöva ha ett lager som inte säljer...
Angående tryck skulle PoD vara den huvudsakliga vägen att gå, så länge inte Kickstartern närmar sig tillräckligt många ex för att det kan bli aktuellt med en ordentlig upplaga. Vi räknar dock med att ha en egen webbutik med, visst lager och lite logistik.

----------

Superfint att du tog dig tid att svara! Det är jättenyttigt att få perspektiv utifrån, så att vi inte snöar in oss på våra egna tankar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
Det låter superintressant. Det här är en sak som skulle kunna få mig att faktiskt våga satsa på ett eget projekt på riktigt istället för att låta det ligga i kanske-lådan medan jag skriver åt andra. Särskilt formgivning + marknadsföring, två saker jag totalt saknar kunskap om.

En annan fråga är om ni också är intresserade av att göra kringprodukter. I första hand helt vanliga böcker, men också specialtärningar, spelledarskärmar och brädspel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
Khan;n302088 said:
Det låter superintressant. Det här är en sak som skulle kunna få mig att faktiskt våga satsa på ett eget projekt på riktigt istället för att låta det ligga i kanske-lådan medan jag skriver åt andra. Särskilt formgivning + marknadsföring, två saker jag totalt saknar kunskap om.

En annan fråga är om ni också är intresserade av att göra kringprodukter. I första hand helt vanliga böcker, men också specialtärningar, spelledarskärmar och brädspel.
Jag är med Khan i den mån jag tillhör målgruppen. Brist på kompetens inom vissa nyckelområden är ju lite av en showstopper och att ta sig över de hindren med mindre än att man måste tillägna sig kunskapen själv skulle ju sänka trösklarna avsevärt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Tre solar;n302080 said:
1. Om det bara gäller Sverige, eller om det också innefattar en engelskspråkig marknad
En av anledningen till att vi drar igång förlaget är som sagt för att själva samarbeta och därmed kunna nå ut bredare. Att börja kravla sig ut på den internationella marknaden är absolut en del i det.

Det vi har pratat om i dagsläget är att vi inledningsvis sannolikt fokuserar på den svenska marknaden, för att få ordning på rutiner medan det är på begränsad skala. Därefter blir nästa steg att testa de internationella vattnen. Det känns ju lätt lite mer motiverande att skriva och slita för en ofantligt mycket större potentiell målgrupp.


Tre solar;n302080 said:
2. Hur processen ser ut från första kontakt till produkt till salu.

Jag har haft tre floppade samarbeten av tre möjliga och det är inget unikt för just rollspel, men det tar lika mycket tid att göra något som inte blir av som att göra något som blir det. Därför tycker jag processens utformning och hur transparent den är känns jätteviktig
Tråkigt att höra, men verkligen superbra frågeställning!

Det där är tyvärr ingenting jag kan ge ett rakt svar på i dagsläget – eftersom vi inte har något konkret att säga (transparens!) – men det är absolut något vi tar med oss i den fortsatta utvecklingen. Det är alltid bättre för alla att veta vad man ger sig in på, än att bara kasta sig in blint i ett samarbete. Samarbetet och processen ska givetvis vara så tydliga som möjligt, såväl i inledande samtal som i eventuella avtal.

Om du kan dela med dig av ungefär vad som gick snett och vad som hade kunnat göras bättre (utan att svartmåla någon i onödan, givetvis) hade vi varit oerhört tacksamma för det. :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Khan;n302088 said:
Det låter superintressant. Det här är en sak som skulle kunna få mig att faktiskt våga satsa på ett eget projekt på riktigt istället för att låta det ligga i kanske-lådan medan jag skriver åt andra. Särskilt formgivning + marknadsföring, två saker jag totalt saknar kunskap om.
Kul att höra!

Det är exakt av den här anledningen som vi har gått ihop i förlaget. Jag är bättre på formgivning och marknadsföring än jag är på ekonomi och administration. Om jag får fokusera på mina starka sidor istället för att bre mig tunt kommer jag rimligen att kunna producera fler/bättre spel. Så det har jag nu kollegor till. :)

Och kan vi i framtiden även applicera samma sak på andra spelskapare skulle det vara riktigt roligt!

Khan;n302088 said:
En annan fråga är om ni också är intresserade av att göra kringprodukter. I första hand helt vanliga böcker, men också specialtärningar, spelledarskärmar och brädspel.
Rollspelsmakande kommer att bli förlagets huvudaktivitet. Men det inkluderar ju kringprodukter också, i projekt där det är tillämpligt och försvarbart. Och såväl litteratur som brädspel är också områden vi har i kikaren, även om det inte är i fokus.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag tycker att det låter väldigt intressant. Om jag uppfattat saken rätt gör Myling något liknande men med en väldigt liten krets av skribenter så det finns säkert utrymme för en aktör till. Den typ av stöd ni beskriver är också precis sådant som skulle kunna göra att jag tar steget från att skriva nästan uteslutande för eget bruk till att faktiskt försöka ge ut något på allvar. Om det sedan finns en marknad för sådant som jag skriver är en helt annan sak. :p
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Mycket bra initiativ!
När jag hörde om Spindelkungen började jag tänka "Hmm.. Hur svårt skulle det vara att starta ett förlag och hjälpa svenska rollspelsproducenter med tråkjobbet?" Sen hann jag inte riktigt längre i tankarna förrän jag såg den här tråden. Skönt att se att mer kapabla hjärnor har börjat spåna redan! :)

Spontant gillar jag upplägget med procentandelar på produkterna. Det känns rättvist och kan nog göras relativt smidigt.

Och liksom flera andra här redan har uttryckt är detta en sån sak som skulle kunna få mig att försöka avsluta något av mina projekt. Det är så lätt att låta dem omarbetas i oändlighet just för att man vet att när de väl är klara väntar massa nya grejer som man inte pysslat alls med förr och som man sannolikt behöver läsa på en hel del om. Fantastiskt skönt att kunna lägga det på nån annan :D

Men, några funderingar har jag också:
Hur mycket tid beräknar ni att förlagsarbetet kommer uppta för er under en "normal" vecka? Kommer det skötas "hobbymässigt" och bara innebära jobb nån gång ibland? ("När ni känner för det") Eller kommer ni ha avsatt en viss mängd tid varje vecka då ni arbetar med förlaget? (Förutsatt att det finns något projekt att jobba mot)
Men kanske framför allt: Kommer ni ha tid till era egna rollspelsprojekt?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Mycket bra initiativ. Om man nu skulle få färdigt något någon gång är det denna typ av hjälp jag skulle uppskatta.

Vill inte deraila tråden men kan någon kort berätta vad det är för omställning som gjorts med Spindelkungen?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
da_bohz;n302097 said:
Mycket bra initiativ!
När jag hörde om Spindelkungen började jag tänka "Hmm.. Hur svårt skulle det vara att starta ett förlag och hjälpa svenska rollspelsproducenter med tråkjobbet?" Sen hann jag inte riktigt längre i tankarna förrän jag såg den här tråden. Skönt att se att mer kapabla hjärnor har börjat spåna redan! :)

Spontant gillar jag upplägget med procentandelar på produkterna. Det känns rättvist och kan nog göras relativt smidigt.

Och liksom flera andra här redan har uttryckt är detta en sån sak som skulle kunna få mig att försöka avsluta något av mina projekt. Det är så lätt att låta dem omarbetas i oändlighet just för att man vet att när de väl är klara väntar massa nya grejer som man inte pysslat alls med förr och som man sannolikt behöver läsa på en hel del om. Fantastiskt skönt att kunna lägga det på nån annan :D
?
Topp, det är ju det som är tanken! :D

da_bohz;n302097 said:
Men, några funderingar har jag också:
Hur mycket tid beräknar ni att förlagsarbetet kommer uppta för er under en "normal" vecka? Kommer det skötas "hobbymässigt" och bara innebära jobb nån gång ibland? ("När ni känner för det") Eller kommer ni ha avsatt en viss mängd tid varje vecka då ni arbetar med förlaget? (Förutsatt att det finns något projekt att jobba mot)
Men kanske framför allt: Kommer ni ha tid till era egna rollspelsprojekt?
Den bistra sanningen är ju att det knappast lär kunna ersätta tre heltidsjobb. Så av ren nödvändighet kommer det ju att arbetas i mån av tid. Givetvis finns det en avlägsen dagdröm om att kunna fokusera mindre på annat arbete och mer på det här. Men som våra kalkyler ser ut i dagsläget finns det inga marknadsmässiga löner för oss så långt ögat kan nå. ;)

I praktiken tänker vi dock att det innebär att vi tar oss an färre projekt, väljer dem omsorgsfullt och genomför dem ordentligt, snarare än att bre oss för tunna.

da_bohz;n302097 said:
Men kanske framför allt: Kommer ni ha tid till era egna rollspelsprojekt?
Vi kommer kollektivt att besluta vilket spel förlaget fokuserar på att arbeta med, vilket i regel lär vara spel som är mer eller mindre färdiga i speldesign och grundmanus. Så vi får helt enkelt jobba ihop egen speldesign och grundmanus på "fritiden", för att sedan ha med våra spel som potentiella projekt som förlaget tar sig an.

Att det blir visst jäv när vi väljer vilket spel som kommer att bli förlagets nästa projekt är ju knappast något att sticka under stolen med. :) Samtidigt finns det rimligen varken tid eller pengar att satsa på ett projekt som förlaget gemensamt inte tror kan bli något fränt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Paal;n302099 said:
Mycket bra initiativ. Om man nu skulle få färdigt något någon gång är det denna typ av hjälp jag skulle uppskatta.

Vill inte deraila tråden men kan någon kort berätta vad det är för omställning som gjorts med Spindelkungen?
Jag kan bara säga vad jag har hört och det jag har hört är inte rakt via officiella kanaler. Men vad jag har förstått är det inte fråga om någon hemlighet heller. Säger jag något tokigt hoppas jag att någon rättar mig.

Fria Ligan har ett ökat behov av att fokusera på sina egna produkter, särskilt nu när de har Symbaroum också. De själva jobbar inte längre med PoD, vilket gör att det blir dubbla fraktkostnader, knas med lager, etc. De planerar fortfarande att hjälpa spelmakare på något sätt, men inte genom att förlaget hanterar själva distributionen.

Som sagt, jag representerar inte FL och har inga särskilda insiderkontakter. Jag svarar bara i välmening. :)
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
För mig personligen kommer arbetet att börja på ungefär 20%. Jag har en 80% anställning med fredagarna lediga. Sen blir det ju sporadiskt på helger och så. Så vi är ju alla tre medvetna om att det här är något som vi behöver avsätta tid till. :) kul att se att blev ett så bra gensvar på det här!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Det här är något jag har längtat efter att någon eldsjäl ska dra igång med.

För egen del behöver jag enbart en distributör som tar hand om ekonomin, frakten och har en butik, helst digital ... och som skulle kunna dyka upp och sälja på konvent.

Detta gör jag själv som spelmakare just nu:
• Designar spelet.
• Speltestar (via andra)
• Skriver text
• Redigering och korrektur av text (via andra)
• Tar kontakt med illustratörer
• Formger
• Fixar ISBN
• Kan allt om upphovsrätt.
• Marknadsför

Jag skulle kunna tänka mig att folk skulle även uppskatta de fyra sista punkterna, då formge och marknadsföring är specialkunskaper utöver att faktiskt skapa spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
ceruleanfive;n302106 said:
Fria Ligan har ett ökat behov av att fokusera på sina egna produkter, särskilt nu när de har Symbaroum också. De själva jobbar inte längre med PoD, vilket gör att det blir dubbla fraktkostnader, knas med lager, etc. De planerar fortfarande att hjälpa spelmakare på något sätt, men inte genom att förlaget hanterar själva distributionen.
Jag representerar inte heller Fria Ligan, men som en av de som påverkats väldigt direkt av omställningen: ovanstående är hur jag uppfattat det också.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
209
Det låter som en bra idé! Vi (oberoende spelmakare) behöver ju någon att vända oss till!

Hur jag tänker: det är läskigt att satsa när man inte kan någonting. Jag har suttit med Den mörka regimen i Publisher hur mycket som helst, och illustrationer (bortsett från omslag) sitter där de ska. Men hur fan gör vi nu? Vem vänder vi oss till? Vilken grad av formgivning är korrekt? Räcker en .pdf gjord i publisher för att kunna trycka? Hur mycket trycker jag? Är facebook rätt marknadsföring?

Om ni kan svara på ovanstående frågor är ni helt rätt verksamhet för oss i Vapenbröder-teamet :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Om jag tittar på Hans lista utifrån mitt perspektiv:

• Designar spelet.
• Speltestar (via andra)
• Skriver text
• Redigering och korrektur av text (via andra)
• Tar kontakt med illustratörer
• Formger

Hit har jag fungerande rutiner.

• Fixar ISBN - inga ISBN hos mig, jag har ingen aning om hur de fungerar.
• Kan allt om upphovsrätt. - kan inget, men då jag gör allt från skratch så har jag nog mitt på det torra. Och mina grejer säljer för att jag skall idas processa om någon gör mig orätt.
• Marknadsför - Ett mörker.

En svensk distributör för mina befintliga saker (speciellt en som har en webbshop) hade varit högintressant.
 
Top