Nekromanti Nytt alviskt svärd

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Det handlar inte om kraft i klingan utan om hastigheten i klingtoppen (se mitt första inlägg), vilket gör att ett kortare grepp = bättre (det krävs mer kraft men den kraft du tilldelar omvandlas i högre grad till hastighet, du flyttar svärdsknappen en mycket kort sträcka för att samtidigt förflytta svärdsspetsen en lång. Vi är ute efter hastighet och inte kraft i svärdsspetsen eftersom att hastigheten är det som påverkar exponentiellt. (Vilket torde framgå av mitt inlägg?)
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Re: Stick stick och värjor

Jag kan bara hålla med om värjor...

När det gäller läkningstiden så tror jag nog att det är en smaksak i själva musklerna? Medans det är lite svårare att undivka infektioner och väldigt fula ärr... Och längre läketid (det varierar ju inte alls med nuvarande regler emellan olika sår, så...)
Dock tycker jag nog att när det gäller skadan i sig och hur den hindrar den personen som är utsatt för den så tycker jag nog att smala stickvapen är bättre än breda, helt enkelt för att dom ökar risken för allvarliga skador (vilket jag anser att det gör då det är lättare att stöta djupt med dom)

Men jag tycker fortfarande att det borde finnas vapenspecifika skaderegler :gremsmile:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Stick stick och värjor

Ja, vi har ju onekligen kommit ganska långt ner i detaljismträsket... naturligtvis borde det vara så att bredden/djupet på såret spelar olika roll i olika träffytor, vinklar, organ med mera... frågan är vad som är generellt och vad man vill ta med i reglerna för att inte krångla till det för mycket. Vapenspecifika regler är jag helt emot, det fina med eon är ett gemensamt system som återfinns i alla regler, att skriva egna regler för allt blir så DoD-aktigt och får mig att må illa... däremot skulle man kunna införa lite fler värden för varje vapen (med uppoffringen att man krånglar till), som till exempel ett värde som avgör fastnanderisken, ett värde som avgör rustningspenetration kontra skada (ex: en confarz slår igenom rustning bättre än en lika tung yxa med bredare blad, men gör kanske sämre skada (separat diskussion) och är svårare att amputera med, etc etc....
Men om ett vapen har ett värde så ska detta värde finnas för alla vapen... individuella specialregler är ett hädiskt påfund... :gremsmile: (Helt baserat på mina egna åsikter/erfarenheter)
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Alvstick och pareringsdolkar

Fast om man vill göra både dig och mig nöjda så är dom flesta sådanna effekter något som går ifrån -2 till 2 :gremwink: och därav en 0a på de flesta vapnen och därav att det inte behöver ta onödig plats :p (misstänker att du inte gillar det heller då det skulle gå på kontrovers med nuvarande upplägg


Fast jag vill faktiskt se en strategiteknisk anledning att använda eller inte använda en värja istället för en lelldorin (förutom att det är rekomenderat att det krävs en specialisering för att klara av alvsvärd, svårare att komma över och mycket svårare att hitta en tränare till (undantaget att värjor används väldigt lite))

Men penetrerings-reglerna (bristen) här tycker jag är ganska dåliga, jag anser att det är lättare att göra skada med en silettkniv än en jargisk dolk (vilket för övrigt är något av de fulare vapnen jag sett) om personen har en ringbrynja på sig...

jag tycker att vapen med hullingar borde vara svårare att dra ut :gremwink:

Men det är sådanna allmänna ting, framförallt (förutom lelldorin kontra värjan)
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Alvstick och pareringsdolkar

Vafan! Jag tycker den jargiska dolken är het (dock hårt spöad av morchan och tokonkniven)...

Jag tycker att vissa saker är skumma, som att värjan gör så lite huggskada bara för att det är avsedd att sticka med... klingan är ju skarpslipad och det känns som att det finns andra lika tunga vapen med liknande klinga som gör mer hugg bara för att de är avsedda för just hugg. Men jag har inga tabeller här så det kanske inte stämmer utan bara är en känsla jag har....

Detaljerade regler tycker jag som sagt är ok, om de kan ha ngn form av frivillighet och finns för alla vapen. Då måste man antingen ha en "övrigt"-ruta på rollformuläret för varje vapen eller ha fler värderutor, nåja...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Alvstick och pareringsdolkar

Appropå specialregler så finns det faktiskt en del vapen med sådana... t.ex. parerdolken som är en nivå enklare att parera med, om jag inte minns fel. Och jag är säker på att det står någonstans att hullingarna gör vapnet en nivå svårare att dra ut (om man nu inte skulle kunna räkna ut det själv :gremtongue:). Annars är det väl bara att säga att rustningar med hål överallt (typ ringbrynja) ger halv försvarsverkan mot stiletter... hade man sådana regler överallt skulle ju varje vapen behöva en halv modul, man får faktiskt fixa lite husregler där :gremwink:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Alvstick och pareringsdolkar

Apropå parerdolken, vem i helvete kom att tänka på den egentligen? Den är ju totalt värdelös i min åsikt, två-tre parader så är den trasig, hur användbart är det egentligen?

(Sen att BRYT är en frivillig regel skiter jag i, den som inte använder den bör återgå till Diablo)
 

CalleL

Veteran
Joined
7 Jun 2006
Messages
15
Re: Alvstick och pareringsdolkar [OT]

Sen att BRYT är en frivillig regel skiter jag i, den som inte använder den bör återgå till Diablo
det tycker jag inte borde vara en frivilkig regel för utan den är det ju skumt att spela.
vad menar du det finns väll Durability ir något i Diablo som i World Of Warcraft
 
Top