Nekromanti Nytt alviskt svärd

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Preliminärt:

Vikt: Niamh eller carwelan
Pris: Beror tillgång och efterfrågan + en helvetes massa annat scheisse (vad försäljarens åt till frukost, köparens utseende... det vanliga).

Finns det bara ett svärd eller refererar Silian till en typ av svärd?

- Danne, always a helping hand.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Styk?

Jag tycker att stickskadan är lite väl låg, jämför cinneach eller niamh. Eller? Och bryt är rätt högt med tanke på hur smalt och smidigt svärdet ser ut. Funkar nog bra om det här är ett individuellt svärd som är smitt av en skicklig smed, men om det är en svärdstyp - vad motiverar högre bryt än carwelan/cinneach?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
...det bör förresten nämnas att det officiella cinneach-svärdet är utav ondo, no way att den klingan gör samma skada som ett carwelan!

För mer gudstrogen och kysk fakta, kolla in Drunoks Drängar, vilket är samma som officiellt material i Mitt Mundana (som f.ö. är mycket bättre än alla andra Mundanor).

- Danne, promotar.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Ny fakta

Det är en typ av svärd, som är tänkt vara mitt emellan Carwelan och Niamh. Jag är inte hemma i sverige så jag har inte tillgång till några böcker eller siffror men alltså:

Ändringar
S+Ob1T6
Bryt 14
STYK 6
Vikt mitt emellan carwelan och niahm, vilket är ?
Pris: lite dyrare kanske eftersom det är ett ganska ovanligt svärd som bara smids i Alarinn av de som behärskar Cinneach smides tekniken.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Ny fakta

Carwelan ger Ob1T6+2 i stick och Niamh ger Ob1T6 så då blir det Ob2T6+2 eller bara Ob2T6 för detta.

Vikten mitt emellan är (1,3 + 1,0)/2 = 1,15 eller 1,1 bara.

Pris: Kanske 2000 sunuvai? Carwelan kostar 1500 och Niamh 500 så det blir lika mycket som båda tillsammans :gremsmile:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Varför vill du ha MER huggskada på cinneachet? Är det ett svepande hugg du är ute efter?

För mig tycks det som att cinneach-svärdet skulle vara mycket svårare att hugga med enligt de hävstångsprinciper som tillämpas av de fäkttekniker jag hittills stött på (allt från bredsvärd till katana) än carwelan. Greppet på cinneachet verkar göra att man får välja att svepa eller göra en mer yxliknande huggrörelse...? Däremot verkar carwelan ypperligt för just en sådan hävstångsrörelse.

Hävstångsrörelsen (i de fall någon funderar) går ut på att man med hjälp av svärdets grepp flyttar klingan väldigt snabbt mot målet genom att utnyttja hävstångseffekten som uppstår då greppet är kortare än klingan (kraften i greppet bli hastighet i klingan... nu har jag förklarat bort mig?). Ett snabbare hugg är mer effektivt än ett "hårt", eftersom att rörelseenergin i klingan påverkas exponentiellt av hastigheten men linjärt av massan (Rörelseenergi = 1/2 * m * v^2). Detta faktum utnyttjas också i till exempel obeväpnade kampsporter/stridskonster där hastighet i slag och sparkar betonas över rent muskel"tryck".

Jag tycker som sagt att cinneachens grepp verkar väldigt knepigt att utnyttja på detta sätt. Detta sagt utan att jag hållit ett cinneach (ofcourse).

/Nordan, gör enkla frågor lite krångligare.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag hängde inte med i allt, men håller med om att Cinneach torde ge sämre huggskada men däremot bättre stickskada, med tanke på greppet. Man kan mer stöta uppåt underifrån med en cinneach liksom. Eller?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Kling-klang-klungit

Allt matematiskt/fysiskt gegga åsido, cinneachens klingkonstruktion borde vara tillräckligt för att vapnet skall åsamka mer huggskada (eller "skärande" skada) än ett rakt svärd (e.g. carwelan).

- Danne the Cutter
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Håller med, däremot är väl carwelan lite enklare att sticka med eftersom den är rak? Och en bredare klinga borde väl ge en värre skada? Däremot borde rustningspenetrationen vara sämre... dilemma dilemma...
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: bredare skada kontra djupare stick? [NT]

Ja, det där beror ju helt på vart skadan tar... i buken /bröstet torde det ju vara betydligt bättre med ett djupt stick, men i till exempel en muskel är en bred och grund skada betydligt värre än en smal och djup skada... har själv ju nu en läkande skada som är ungefär 6-7 cm djup och 1,5 cm bred... den har läkt ihop på en vecka ungefär och jag tvivlar på att en 6-7 cm bred och 1,5 cm djup skada skulle ha gjort det?

Om ni undrar så handlar det om en ganska smal köttkniv som jag fick in i låret under en olycka på ett litet extraknäck :gremsmile:Detta kan ni ju tolka som ni vill :p
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Stick stick och värjor

Egentligen, är det itne alldelöes för många faktorer som spelar in där?
Det tordes vara klart mer relevant vilken vinkel sticket har in i dina muskler än om det är brett/djupt.

Men när vi talar om stickskada i grunden så anser jag personligne att ju mer stickit det är destu mer stickskadigt är det :gremwink:
Alltså, med ett smalt vasst vapen så ökar du chanserna att tränga in djupt och därav höjer du absolut chanserna för extraskada med smalare vapen. När extraskadan väl inträffat så är det lite mer slumpaktigt vilket av det som är svårast för kroppen att ta hand om skulle jag tro.
men egentligen, om det nu skulle vara så att skaddan är till ytan exakt lika stor (vilket jag finner tvivelaktigt men inte har kunnskap att påvisa eller motvisa) så är ju skadan lika stor :gremsmile:
Vad jag menar är att xy =yx...

Huruvida bra stickvapen skadar armar mindre än andra vapen borde i ett så odetaljerat system som Eon:s mer kontrolleras av att stickvapen generellt gör mindre skada på armarna...
(helst skulle jag se mindre typer svärd men mer svärdspecifika regler (som att det är extra svrt att dra ut ett svärd med hullingar och att parerdolkar är lättare att parera med än en vanlig dolk))


Vad det hade med värjor att göra?
Jag äääälskar värjor!
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Du menar alltså att man använder två händer till att hålla i greppet?

För övrigt så bör cinneach enligt min uppfattning göra större huggskada än carwelan. Enligt vad jag has läst om alvernas svärdsmide och kollat på bilderna på cinneach så är klingan tillverkad och formad som en japansk katana. Katanan är ett vapen som är perfekt för att hugga med, dels på grund av produktionen och dels på grund av klingans böjda form.

När klingan är kröks så innebär det att bara en mycket liten del av eggen möter först kött och sedan ben vilket konsentrerar energing hos vapnet. Resten av klinga skär sig genom kroppen. Då de större benen i kroppen inte är solida så gör formen och tillverkning på katanan det fullt möjligt att hugga av motståndarens armar och ben med en relativt liten ansträgning.

Om klingan är rak så förloras koncentrationen av kraft.
Däremot så passar en rak klinga bättre för att sticka med, då risken att slå emot ben ökar med en krökt klinga. Antagligen så ökar också chansen att en krökt klinga ska fastna i kroppen på motståndaren, någonting som vore mycket dåligt.

Katanan användes sällan till att sticka med, då den var ett tvåhandat vapen.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Ja, man har svärdshanden uppe vid stången och den andra längs ner på greppet, på ett 1 1/2-handssvärd på svärdsknappen.

Det är möjligt att klingformen gör det mer effektivt, jag tycker att det du säger låter vettigt och jag har inga belägg för att varken säga emot eller hålla med.

Så, klingformen kan alltså spela in... men:

Hugget du gör med katanan baserar sig på hävstångsprincipen jag pratade om. Cinneachets effektivitet (om den ska stödas av katana-jämförelsen) bygger alltså på om man kan utföra en sådan rörelse (och om detta är brukligt). Om det är så eller inte vågar jag inte uttala mig om, men jag tycker inte att greppet ser ut att vara designat för det, utan det ser mer ut som om man ska hålla nedanför/ovanför det nedersta klingfästet och utföra svepande rörelser eller hugg som mer påminner om de hugg man gör med en yxa.... men det är min tolkning som sagt.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Stick stick och värjor

Värjor är ballast!

Min tanke var att om såret är bredare så är det mer öppet, det hålls inte ihop av muskler och hud runt omkring (ganska oberoende av djupet, alltså precis vid öppningen osv... Jag tänkte mig att det blir svårare för ett bredare sår där ytorna liksom hålls ifrån varandra att läka, än som vid ett smalare med djupare sår där ingångshålet är litet och ytorna kommer i kontakt med varandra. Fast jag är väl egentligen inne på detaljer här och det här är nog inget man kan (eller vill) försöka tillämpa vid värdesättning på svärden...
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Om hästångsprincipen kan tillämpas så spelar greppets längd roll, det är (enligt bilderna i vapenmästaren) bedömt 10 cm längre på cinneach än på carwelan.
Då en av grunderna bakom hävstångsprincipen är att längden på hävstången står i direkt proportion till kraften vunnen (hastigheten i det här fallet) så innebär ditt resonemang att cinneach har bättre förutsettningar att utnyttja hävstångsprincipen.
 
Top