Stick stick och värjor
Egentligen, är det itne alldelöes för många faktorer som spelar in där?
Det tordes vara klart mer relevant vilken vinkel sticket har in i dina muskler än om det är brett/djupt.
Men när vi talar om stickskada i grunden så anser jag personligne att ju mer stickit det är destu mer stickskadigt är det

Alltså, med ett smalt vasst vapen så ökar du chanserna att tränga in djupt och därav höjer du absolut chanserna för extraskada med smalare vapen. När extraskadan väl inträffat så är det lite mer slumpaktigt vilket av det som är svårast för kroppen att ta hand om skulle jag tro.
men egentligen, om det nu skulle vara så att skaddan är till ytan exakt lika stor (vilket jag finner tvivelaktigt men inte har kunnskap att påvisa eller motvisa) så är ju skadan lika stor

Vad jag menar är att xy =yx...
Huruvida bra stickvapen skadar armar mindre än andra vapen borde i ett så odetaljerat system som Eon:s mer kontrolleras av att stickvapen generellt gör mindre skada på armarna...
(helst skulle jag se mindre typer svärd men mer svärdspecifika regler (som att det är extra svrt att dra ut ett svärd med hullingar och att parerdolkar är lättare att parera med än en vanlig dolk))
Vad det hade med värjor att göra?
Jag äääälskar värjor!