Re: Nytt alkemisystem, plus nya förslag
Missade delen om laddade föremål

, men det är inte exakt vad jag syftade på.
Jag tänkte ju mer att du behöver ett visst material, som kan ta åt sig laddningen av den aspekt som avses, och beroende på hur mäktigt (=ovanligt) detta material är så har det vissa egenskaper. I sitt oladdade tillstånd så skulle väl de flesta vara svagare ingredienser, men några skulle gå från helt ointressanta till första gruppen (kanske andra). Beroende på materialets egenskaper så kan det dessutom hålla laddningen olika länge.
Exempel:
Sten:
Aspekter: Termotropi, Kryotropi, Nomotropi, Geotropi
Maxladdning: Vanlig ingrediens.
Uppladdningstid: 50 år för Vanlig med alla aspekter utom geotropi. Geotropi 25 år för vanlig laddning.
Laddningstid: 1 månad för alla aspekter utom Geotropi som klarar 2 månader.
Somida:
Grundladdning: Vanlig Geotropi.
Aspekter: Geotropi.
Maxladdning: Ovanlig.
Uppladdningstid: 250 år.
Laddningstid: 10 år.
etc.
Laddningstiden börjar räkna ner när föremålet lämnar den högmagiska platsen, och innan den når 0 så kan man återladda den tiden genom att återföra materialet till en högmagisk plats. väl tillbaka så laddas tiden upp i samma takt som den annars tickar ner.
/Marcus förklarar lite närmare.
EDIT: Glömde att jag tänkte skriva lite om konsekvenserna för magiker med.
Magiakademier som ligger närma högmagiska platser utnyttjar dessa för långsiktig uppladdning inför mäktiga artefakter. Det är dock extremt sällsynt med akademier som legat på en plats så länge det krävs för att ladda upp en sällsynt ingrediens, men de som har tillgång till en högmagisk plats har alla sådana material på uppladdning. De flesta av dessa materials användningar är sedan länge bestämda, och att få tillgång till ett är ett mission impossible uppdrag.
Handel med mindre uppladdade föremål är vanligt förekommande, men begränsas av materialets laddningstid. Enligt vissa så kan bara vissa högmagiska platser ladda upp sällsynta föremål, vilket i så fall kommer bli en elak överaskning för de akademier som har föremål på andra platser.
Eftersom det är vikigt att veta ett föremåls laddning så har det utvecklats effekter för det. Det finns en effekt för varje aspekt och alla är ögonblickliga och ger direkt insikt i eventuell laddning av den aspekten som effekten vävs med.