Nekromanti Nytt alkemisystem

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
I den senaste eller näst senaste tråden om alkemi nämnde någon en annan tråd i ämnet där man kom fram till bra saker. Jag har hittat tråden i fråga (tror jag åtminstone) och en till och laggt länkarna samt det jag tyckte bäst om ur den första i en Word-fil. Jag tänkte senare utveckla den för att göra reanimering lite mer realistiskt, men det orkar jag inte idag. Håll tillgodo än så länge. :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Reanimering

Ok, jag orkade faktiskt spåna lite. Lägger ut mina förslag för kritisk granskning. De är baserade på det alternativa systemet, men kan förmodligen göras om.

Vid reanimation fästs nekrotropiska filament på bestämda punkter på liket (i huvud och torso). Dessa måste dock hållas fast, vilket görs med hjälp av ett nomotropiskt och ett nekrotropiskt preparat för varje fästpunkt. Om man vill att liket ska bevaras måste nechtosört (kanske kan läggas till som nomotropisk?) behandlas i labbet och appliceras på liket på ett speciellt sätt innan reanimeringen, så att dess effekter permanenteras av nekrotropin. Om liket är balsamerat är detta såklart onödigt (observera att t.ex. homunculi och mumier är automatiskt balsamerade och att t.ex. Dödsrikets bevarande tar ut effekten).

Unika vandöda och elementarvandöda behandlas i egna processer vilka gör andra förberedelser onödiga.

Att man ska kunna använda labbet till att fästa alstrade filament är enligt mig bara absurt, se tråden där detta tidigare diskuterts. Eventuellt ska jag utöka detta till att omfatta nekrotropiska förmågor, då jag anser att vissa är ganska obalanserade.

Det här är bara ett utkast och jag ska försöka utveckla det mer. Kom gärna med synpunkter på systemet om ni har några.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Dock såg jag inte kopplingen mellan vissa teckenmagiers ingredienser
Som sagt så är det andra som skrivit det, men jag tror nog att de åtminstone ligger på samma realismnivå som t.ex. limaxslem och fyrklövrar när det gäller sammanhang med teckenmagi, så det är åtminstone ingen försämring :gremwink:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Nytt alkemisystem, plus nya förslag

Känns bra att någon har gjort slag i sak efter de trådarna, som är bland det bästa som presterats här på forumet (om ni lyssnar på mig, vilket ni ska :gremsmirk:)

En idé som jag precis fick är att man kan använda material från högmagiska platser som ingredienser, vilket/a material som kan användas är aspektspecifikt. Nivån borde vara ovanlig, högre om det krävs extrema åtgärder för att komma åt materialet (typ en bit av monoliten utanför Camard).

/Marcus

EDIT: Man skulle väl kunna säga att det efter en viss tid så laddas materialet upp med ett överskott av den sortens filament som det handlar om, men att bara vissa material kan "binda" laddningen. Materialet behöver då ligga på platsen i ett varierande antal år för olika material och olika starka laddningar.
Om materialet legat över 5-10 år (varierar med vilket material som det handlar om) så är det en vanlig ingrediens
över 70-80 år så är det en ovanlig ingrediens
och över 250-500 år så är det en sällsynt.
Dock så kan inte alla av de materialen som kan laddas upp bli ovanlig respektive sällsynt, det finns en materialspecifkgräns för övre laddning, eller att det krävs extrema tidsperioder, upp mot 10 000 år.

EDIT 2: Om någon känner sig manad så kanske man skulle sammanställa trådarna och posta det som en artikel här på Rollspel.nu, jag skulle kunna göra det men då måste någon tjata på mig och det dröjer tills efter nästa vecka.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Nytt alkemisystem, plus nya förslag

Låter som en undergrupp till "vanliga" laddade föremål (för de är väl med?).

Man kan kanske säga att de laddade föremål som redan fanns är en vanlig reagens, medan sådana som laddats upp på högmagiska platser är ovanliga. Man skulle också kunna säga att ingredienser "går upp en nivå" om de får ligga och dra sig på högmagiska plattser, så att om man t.ex. planterar en Kronek, som är ett ovanlig kronotropiskt reagens, på en plats högmagisk för kronotropi (även om de typ inte finns) och låter den växa så kommer dess grenar att ha rangen sällsynta istället för ovanliga. Observera att jag anser att exponeringstiden ska vara oerhört lång, och helst ska involvera att vad det nu är växer där (om det är en växt, dvs.), men det är bara vad jag tycker låter bäst.

Monoliten utanför Camard skulle då eventuellt göra vad som helst som växer/ligger precis bredvid den laddat med tiden, och öka kraften hos reagens som exponerats under lång tid,medan monoliten själv räknas som sällsynt då den är helt genomsyrad av magi. När jag tänker efter så finns det stöd för detta: Khirats jord är ju nekrotropiskt laddad och ger en +1 specialisering till att alstra nekrotropi om man håller den... kanske något man kan utveckla, typ så att något från ett högmagiskt område (det ska ha funnits där länge , t.ex. jord) ger en +1 specialisering mot motsvarande alstrafärdighet (dock högst en, du får ta flera prover från Monolitberget...)

Så, vad tycks?
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Nytt alkemisystem, plus nya förslag

Missade delen om laddade föremål :gremblush:, men det är inte exakt vad jag syftade på.

Jag tänkte ju mer att du behöver ett visst material, som kan ta åt sig laddningen av den aspekt som avses, och beroende på hur mäktigt (=ovanligt) detta material är så har det vissa egenskaper. I sitt oladdade tillstånd så skulle väl de flesta vara svagare ingredienser, men några skulle gå från helt ointressanta till första gruppen (kanske andra). Beroende på materialets egenskaper så kan det dessutom hålla laddningen olika länge.

Exempel:

Sten:
Aspekter: Termotropi, Kryotropi, Nomotropi, Geotropi
Maxladdning: Vanlig ingrediens.
Uppladdningstid: 50 år för Vanlig med alla aspekter utom geotropi. Geotropi 25 år för vanlig laddning.
Laddningstid: 1 månad för alla aspekter utom Geotropi som klarar 2 månader.

Somida:
Grundladdning: Vanlig Geotropi.
Aspekter: Geotropi.
Maxladdning: Ovanlig.
Uppladdningstid: 250 år.
Laddningstid: 10 år.

etc.

Laddningstiden börjar räkna ner när föremålet lämnar den högmagiska platsen, och innan den når 0 så kan man återladda den tiden genom att återföra materialet till en högmagisk plats. väl tillbaka så laddas tiden upp i samma takt som den annars tickar ner.

/Marcus förklarar lite närmare.

EDIT: Glömde att jag tänkte skriva lite om konsekvenserna för magiker med.

Magiakademier som ligger närma högmagiska platser utnyttjar dessa för långsiktig uppladdning inför mäktiga artefakter. Det är dock extremt sällsynt med akademier som legat på en plats så länge det krävs för att ladda upp en sällsynt ingrediens, men de som har tillgång till en högmagisk plats har alla sådana material på uppladdning. De flesta av dessa materials användningar är sedan länge bestämda, och att få tillgång till ett är ett mission impossible uppdrag.

Handel med mindre uppladdade föremål är vanligt förekommande, men begränsas av materialets laddningstid. Enligt vissa så kan bara vissa högmagiska platser ladda upp sällsynta föremål, vilket i så fall kommer bli en elak överaskning för de akademier som har föremål på andra platser.

Eftersom det är vikigt att veta ett föremåls laddning så har det utvecklats effekter för det. Det finns en effekt för varje aspekt och alla är ögonblickliga och ger direkt insikt i eventuell laddning av den aspekten som effekten vävs med.
 
Top