WRNU Nyrekrytering av medlemmar

Utöver vad @krank och @erikt redan skrivit ovan: jag känner mig som en outsider, en imposter, och har en magkänsla av att det kanske blir något slags halvkränkande avslag, utvisande eller att jag inte är välkommen. Jag förstår att detta låter HELT ORÄTTVIST och ORIMLIGT givet hur trevligt forumet är och hur fantastiska våra moderatorer är. Det här är liksom hur jag känner mig av mig själv, från början. Och jag förstår att de flesta av er bara skulle tänka "nekad medlemskap på ett online-forum, big deal?". Men en del människor oroar sig mer för småsaker, och tänker igenom saker mer innan de gör något, än andra människor.
Oj, det låter påfrestande att känna så och jag kan till liten del relatera. Ofta som jag känner att jag inte direkt tillför någonting Men jag (i skrivande stund) känner mig så gammal och stabil att det är ok för mig att ta min plats på forumet, även om jag inte tillför några djupare samtal eller snyggt utvecklade rollspelstexter eller dylikt. Jag hoppas att du inte känner dig som en imposter hela tiden eller att det är någon av oss medlemmar som tvingar fram den känslan. För min del känner jag att alla är välkomna hit. :giggle:

Jag förstår inte riktigt varför man skulle registrera sig – ge bort sin mailadress osv, och klicka runt på registreringssidor, bekräftelsemail, sätta upp 2FA osv – innan man vet vad det är man reggar sig på. Om man inte kan läsa på forumet, så vet man ju inte ens vilken sorts rollspel det rör sig om, ifall det över huvud taget verkar vara intressant innehåll. Om jag när jag besöker ett forum och det enda jag ser direkt är "NEJ HÄR FÅR DU INTE VARA", då krävs det i princip att någon annan redan gått i god för forumet ifråga.

Varför regga sig innan man vet vad det är för ställe, vad det är för folk? Att registrera sig är en aktiv handling.
Ja men jag är tydligen sånt folk. 😅 Jag minns inte hur jag fick nys om forumet men jag reggade mig på vinst eller förlust. Eller så vart jag helt dead set på att detta forum skulle vara något för mig och utan tvekan tillföra något. Som tur är hade jag helt rätt.

En annan tanke. Om jag förstår dig @rollspelspiraten rätt, och du får gärna rätta mig om du har fel, så menar du att i och med att folk kan läsa utan att registrera sig så är det potentiella medlemmar som går förlorade? Att om forumet varit låst så hade vi varit fler, för då hade alla som läser utan att regga varit tvungna att regga? Och den ökningen är störrevän de som inte hade reggat om man inte kunde läsa först?

Men jag tänker såhär. Om man läser i ett forum under väldigt lång tid utan att regga sig, då kan man ju inte ha något jättestort behov av att själv delta i diskussionerna utan tycker att nöjet ligger i att läsa. Och om dessa personer hade reggat sig så hade de ju i sådana fall ändå inte deltagit i diskussioner? Så jag tror kanske inte att de hade varit till så stor ”nytta”? Så det hade inte givit oss något och vi hade bara gjort situationen krångligare för dem.
Ja jo lite kanske. Tanken med ett forum måste ju vara att kommunicera tänker jag. Det blir ju eventuellt ett tapp på spännande och intressanta (eller överflödiga och onödiga) kommentarer om man enbart läser. Jag säger verkligen inte att man inte får lurka runt på forumet. Jag har bara lite svårt att se mig själv göra så. Sen handlar det kanske om mig som person än någonting annat.

Rent logiskt har du rätt, det låter rätt och tanken rimmar rätt i skallen. Känns bara lite trist att det finns massa folk på forumet som eventuellt har en massa spännande saker att säga men som väljer att enbart läsa. Alla är vi olika, jag fattar det. Somliga av oss vill stå på scen och dra monologer, andra vill sitta bakom kulisen och skrika för fulla muggar, det är fine.

Och det är väl inte konstant småsegt, utan "bara" nör ai-scaparna är här?
Sen att vissa av oss är här så konstant att vi märker det varje gång det "scrapas" kanke säger mer om oss?
Jag upplever det som att det flyter bättre nu när åtgärder (vilka de nu var?😅) är gjorda än för någon vecka sedan.

@Björn Wärmedal, vad kostar det att driva wrnu?
Finns det ekonomiska resurser till att utveckla vår kära plattform? Från ett forum till, jag nämnde det innan i nån tråd eller i denna, Lunarstorm?Finns det behov av det? Vill vi medlemmar det ens? Hade det lockat fler medlemmar?

Finns det ekonomiska resurser till att utveckla vår kära plattform? Från ett forum till, jag nämnde det innan i nån tråd eller i denna, Lunarstorm?Finns det behov av det? Vill vi medlemmar det ens? Hade det lockat fler medlemmar?
Jag får hänvisa till @Magnus Seter i den frågan :) Jag bara roddar lite i tekniken i bakgrunden.

Ja, nu krävs inloggning för att läsa minsta sak på forumet. Det är ju det hela diskussionen här, utbruten ur "seeg" tråden, handlar om?
Jo absolut, jag visste bara inte att det blivit ett krav Nu. Jag trodde att det hade gjorts någonting med bottar eller nått, rensning eller nått. Jag kan inte det där tekniska bitarna.

Personligen vill jag INTE att det ska bli någon form av sociale medierplattform (ens i tidiga varianter), utan ser charmen med att det ÄR just ett forum fortfarande.... Forumen är kraftigt utrotninghotade på interwebz, mycket pga sociala mediers framfart

Personligen vill jag INTE att det ska bli någon form av sociale medierplattform (ens i tidiga varianter), utan ser charmen med att det ÄR just ett forum fortfarande.... Forumen är kraftigt utrotninghotade på interwebz, mycket pga sociala mediers framfart
Fair point. Jag vill inte heller att internetforum dör ut. Det skulle vara tråkigt.

Jag skulle inte vilja att det är något annat än just ett forum. Vill man ha något annat så finns det ju redan en massa Facebook-grupper och Discord-servrar om rollspel.
Nej inget jäkla facebook. Det "sjunkande" skeppet övergav jag helt för några år sedan.

Skall någon sorts förändring alls göras så tycker jag att det enda rimliga vore om rollspel.nu återupptar lite av det som rollspel.nu var en gång för länge sedan, nämligen en websida om rollspel (då kopplad till speltidningen Codex) med en stor och aktiv forumdel.

Jag vet inte om någon här hängt på Loading.se, men det är (eller i vart fall var) som en hybrid mellan ett forum och en webbtidning i stil med Polygon (är väl fortfarande lite så, men tappade nog lite relevans när LEVEL lade ner).

Alltså, en frontsida med nyheter, artiklar, krönikor, recensioner etc, men där allt är uppbyggt som och integrerat med ett aktivt forum, så alla recensioner/artiklar/nyheter mm är en forumtråd, och kommentarsfältet är bara för forumiter (vilket då betyder att om man vill kommentera på någon artikel/nyhet måste man registrera sig). Då behövs också en aktiv redaktion med användare med specifika roller som är det som publiceras på framsidan (recensioner exempelvis).

Jag tycker tyvärr Sverige just saknar riktigt bra rollspels-media. Fenix är finemang men deras hemsida är uråldrig och det är en mycket analog tidning. Spelkult tycker jag är rätt bra, men har inte hållit koll så mkt på den sidan senaste tiden, då jag upplevt i vart fall tidigare att det är rätt sällan det publiceras något nytt på den (även fast det verkar som de fått upp farten en del numera).

Så absolut inget "socialt medie", men kanske ett svensk Enworld vore kul i framtiden.

Edit:

Det är alltså ingenting jag tycker att det här forumet behöver. Det här forumet behöver just nu ingenting som det inte redan har. Utan tanken ovan är dels något jag själv mest skulle tycka vore roligt, och något som jag tycker att den svenska rollspelhobbyn behöver.

Last edited:
Jag var involverad i en stor grupp på Facebook… och det man vill göra när man har en sådan är att flytta den till en kompentent plattform, likt den WRNU använder.

Att bara göra det möjligt för inloggade att läsa
1) innebär att möjligheten att ”upptäcka” rollspel.nu minskar avsevärt
2) innebär att bottar, spindlar o robotar kan skapa sig en inloggning…

Ja, nu krävs inloggning för att läsa minsta sak på forumet. Det är ju det hela diskussionen här, utbruten ur "seeg" tråden, handlar om?
Missade man ett viktigt inlägg i den tråden var denna lite kryptisk. :) Jag hängde inte med förrän efter att jag slumpmässigt ville göra en extern sökning på forumet på lite saker jag skrivit.

Missade man ett viktigt inlägg i den tråden var denna lite kryptisk. :) Jag hängde inte med förrän efter att jag slumpmässigt ville göra en extern sökning på forumet på lite saker jag skrivit.
Det blir lätt så när det postas mycket under relativt kort tid. Tur att man alltid kan backtracka på ett eller annat sätt. Jag missar massor, sen postar jag nått inlägg som blir goddag-yxskaft! 😅 No harm, no foul!

Jag postade en länk till min strökrönika till två personer utan att tänka på att de inte kunde läsa. Den ena fick jag skicka texten separat till. den andra hann skapa sig ett konto för att kunna läsa, även om jag inte tror att hon kommer att skriva. Men policyn har i alla fall rekryterat en ny medlem. :gremgrin:

Jag postade en länk till min strökrönika till två personer utan att tänka på att de inte kunde läsa. Den ena fick jag skicka texten separat till. den andra hann skapa sig ett konto för att kunna läsa, även om jag inte tror att hon kommer att skriva. Men policyn har i alla fall rekryterat en ny medlem. :gremgrin:
Ja, det är rätt bajsigt att man inte kan länka till icke-forumiter längre.

Rollspel.nu:s största styrka för att rekrytera medlemmar är det ofantligt rika innehållet på forumet. Att låsa ut det från sökmotorsindexering skulle sannolikt eliminera mer eller mindre all trafik från icke-medlemmar. Ingen skulle hitta hit.

Skall någon sorts förändring alls göras så tycker jag att det enda rimliga vore om rollspel.nu återupptar lite av det som rollspel.nu var en gång för länge sedan, nämligen en websida om rollspel (då kopplad till speltidningen Codex) med en stor och aktiv forumdel.

Jag vet inte om någon här hängt på Loading.se, men det är (eller i vart fall var) som en hybrid mellan ett forum och en webbtidning i stil med Polygon (är väl fortfarande lite så, men tappade nog lite relevans när LEVEL lade ner).

Alltså, en frontsida med nyheter, artiklar, krönikor, recensioner etc, men där allt är uppbyggt som och integrerat med ett aktivt forum, så alla recensioner/artiklar/nyheter mm är en forumtråd, och kommentarsfältet är bara för forumiter (vilket då betyder att om man vill kommentera på någon artikel/nyhet måste man registrera sig). Då behövs också en aktiv redaktion med användare med specifika roller som är det som publiceras på framsidan (recensioner exempelvis).

Jag tycker tyvärr Sverige just saknar riktigt bra rollspels-media. Fenix är finemang men deras hemsida är uråldrig och det är en mycket analog tidning. Spelkult tycker jag är rätt bra, men har inte hållit koll så mkt på den sidan senaste tiden, då jag upplevt i vart fall tidigare att det är rätt sällan det publiceras något nytt på den (även fast det verkar som de fått upp farten en del numera).

Så absolut inget "socialt medie", men kanske ett svensk Enworld vore kul i framtiden.

Edit:

Det är alltså ingenting jag tycker att det här forumet behöver. Det här forumet behöver just nu ingenting som det inte redan har. Utan tanken ovan är dels något jag själv mest skulle tycka vore roligt, och något som jag tycker att den svenska rollspelhobbyn behöver.
Jag kan nog hålla med. Jag minns när jag hängde på WRNU, men inte vågade hoppa in i själva forumdelen. Vi pratar 2003-2004 och däromkring. När WRNU var en resurs för rollspelare, en scenariobank och plats för hemmabyggen. Jag gillade det.

Men idag finns också ett antal andra sajter som inte fanns då - Scenariobiblioteket.se till exempel. Jag vet inte om jag tycker det skulle behövas att bygga om WRNU till vad det en gång var. Möjligen en liten länksamling någonstans väl synligt till just scenariobiblioteket, svenskarollspel.nu och lite annat lattjo.

Men idag finns också ett antal andra sajter som inte fanns då - Scenariobiblioteket.se till exempel. Jag vet inte om jag tycker det skulle behövas att bygga om WRNU till vad det en gång var. Möjligen en liten länksamling någonstans väl synligt till just scenariobiblioteket, svenskarollspel.nu och lite annat lattjo.

Det är just fragmenteringen jag tycker det vore bra att komma ifrån, där enskilda saker nu finns på separata hemsidor. Rollspel.nu har dessutom det överlägset bästa domännamnet.

Men, det handlar ju inte om vad jag tycker forumet behöver, utan mer att jag tror svenska rollspelshobbyn skulle må bra av en central "hubb" på nätet som gör lite av varje. Just nu finns liksom inget uppenbart ställe att gå till om man är intresserad av att hålla någon sorts koll på den svenska rollspelskulturen, det skulle vara fint (och nyttigt) om det fanns.

Så, för forumets skull tycker jag inte det behövs, det funkar finfint som det är.
Men för hobbyns skull tror jag det skulle vara bra om rollspel.nu kunde vara den hubben, vilket det ju började som en gång i tiden.

Last edited:
Back