WRNU Nyrekrytering av medlemmar

Fast det där blir ett väldigt märkligt resonemang. Vi har ju haft öppet för möjligheten att läsa forumet utan registrering under hela forumets existens. Så det där blir verkligen ett sluttande planet-felslut. Det behöver alltså inte alls bli så, bara för att man tillåter lurkande utan registrering.

Ingen har, vad jag märkt, argumenterat för att vi skulle släppa ickeregistrerat postande fritt.
Jo det kan tyckas och som sagt, jag baserar min åsikt och uppfattning enbart på mig själv i detta fall. Jag har alltid tänkt att detta forum har varit ett forum som krävt registrering för att kunna läsa och posta inlägg. Har aldrig reflekterat över att det skulle vara på nått annat sätt. Så blir det när man tar saker för givet, det ska man vara lite försiktig med...uppenbarligen. :giggle:
Kanske att jag tolkat ordet "lurka" fel? I min värld är samtliga forum stängda för lurkning såvida man inte reggar sig.

För övrigt tycker jag det är vanskligt att utgå alltför mycket från sig själv. Vi som hänger här, hänger ju redan här. Om vi pratar om nyrekrytering så måste ju sådan rimligen ske på just de potentiella rekryternas villkor. Inte på våra.
Du har visserligen helt rätt, men tänker någon göra en marknadsundersökning?

Vi som redan är medlemmar är ju lite lättare att fråga. Nu har förstås ingen frågat mig, men jag blev medlem efter att ha lurkat ett tag tills jag blev tillräckligt engagerad i något för att registrera mig & posta.

Det beror lite på vilka man vill ha här tror jag. Mer seriösa innehållsskapare och "community-profiler" har väl större chans att bli tipsade om forumet och dess innehåll. En "hemma-SL" som vill ha någon att fundera på på reglerna till favoritspelet med kanske inte hittar hit om det är låst. En välkomnande sida för de som inte är inloggade kan förstås kanske lösa lite sånt och se till att rätt(?) personer registrerar sig.

Nu föreställer jag mig ju inte att min högst sporadiska närvaro här tillför något. Jag spelar inte rollspel och deltar inte i de diskussionerna. Det är när det snackas mer generellt om fantastik jag ibland kan haka på. Men jag vill bara säga att det inte finns en chans i världen att jag skulle ha registrerat mig här om jag inte hade kunnat läsa diskussionerna först och sett att ni ganska ofta pratar om sånt som intresserar mig. Jag hittade hit en gång i tiden via nån googleträff på en Tolkiendiskussion, tror jag, vilket ju aldrig skulle ha hänt om forumet varit låst.

Och för min del hade det varit en förlust. Det finns inte så värst många ställen längre där man kan diskutera de här ämnena på svenska, eller för den delen titta på när andra diskuterar. Särskilt inte om man, som jag, inte är så vidare förtjust i Facebook.

Ni är många som skriver att ni först lurkat och sen registrerat er när ni hittat ämne att lägga era fem cent i så då blir min fråga, vad var det som gjorde att ni inte registrerade er från första början? Var det svårt? Var det tidskrävande? Var forumet enbart ett tidsfördriv utan något krav på egen input?

Själv registrerade jag mig direkt när jag hittade hit. Detta var ett forum där man pratar om rollspel, det var det enda jag behövde veta för att registrera ett konto. Sen är jag även en person som ofta kastar mig rätt ut utan att tänka närmare på konsekvenserna, eller gör först och tänker sen. Inte alltid men ofta. 😅 😇

Ni är många som skriver att ni först lurkat och sen registrerat er när ni hittat ämne att lägga era fem cent i så då blir min fråga, vad var det som gjorde att ni inte registrerade er från första början? Var det svårt? Var det tidskrävande? Var forumet enbart ett tidsfördriv utan något krav på egen input?

Jag förstår inte riktigt varför man skulle registrera sig – ge bort sin mailadress osv, och klicka runt på registreringssidor, bekräftelsemail, sätta upp 2FA osv – innan man vet vad det är man reggar sig på. Om man inte kan läsa på forumet, så vet man ju inte ens vilken sorts rollspel det rör sig om, ifall det över huvud taget verkar vara intressant innehåll. Om jag när jag besöker ett forum och det enda jag ser direkt är "NEJ HÄR FÅR DU INTE VARA", då krävs det i princip att någon annan redan gått i god för forumet ifråga.

Varför regga sig innan man vet vad det är för ställe, vad det är för folk? Att registrera sig är en aktiv handling.

Jag hittade hit främst för att jag av en slump upptäckte att @God45 recenserat mina gamla äventyr. Sedan började jag titta runt i trådarna och blev främst intresserad för att det verkade vara en trevlig stämning och diskussioner som passade mig. Det hade jag ju inte kunnat veta om jag inte fick kolla innan och hade jag inte fått det hade jag nog inte registrerat mig (eller, jag hade ju inte ens hittat hit för då hade jag ju inte vetat att mina gamla äventyr registrerades).

P.S. Om någon undrar varför det ser ut som att jag blivit medlem innan recensionerna lades upp är det för att detta konto slagits ihop med ett gammalt konto jag aldrig använde eller ens kom ihåg att jag registrerat.

En annan tanke. Om jag förstår dig @rollspelspiraten rätt, och du får gärna rätta mig om du har fel, så menar du att i och med att folk kan läsa utan att registrera sig så är det potentiella medlemmar som går förlorade? Att om forumet varit låst så hade vi varit fler, för då hade alla som läser utan att regga varit tvungna att regga? Och den ökningen är störrevän de som inte hade reggat om man inte kunde läsa först?

Men jag tänker såhär. Om man läser i ett forum under väldigt lång tid utan att regga sig, då kan man ju inte ha något jättestort behov av att själv delta i diskussionerna utan tycker att nöjet ligger i att läsa. Och om dessa personer hade reggat sig så hade de ju i sådana fall ändå inte deltagit i diskussioner? Så jag tror kanske inte att de hade varit till så stor ”nytta”? Så det hade inte givit oss något och vi hade bara gjort situationen krångligare för dem.

Själv registrerade jag mig direkt när jag hittade hit. Detta var ett forum där man pratar om rollspel, det var det enda jag behövde veta för att registrera ett konto. Sen är jag även en person som ofta kastar mig rätt ut utan att tänka närmare på konsekvenserna, eller gör först och tänker sen. Inte alltid men ofta. 😅 😇

Jag skapar inte konton någonstans utan en bra anledning.
Ett okänt forum som kanske innehåller något som intresserar mig? Det får förbli okänt.
Ett forum med intressanta diskussioner där det efter ett tag kliar i fingrarna att få kunna delta? Bra anledning till att skapa ett konto.

Står frågan mellan att eventuellt rekrytera nya medlemmar genom våra spirituella diskussioner eller erbjuda befintliga medlemmar en problemfri plattform? Isf är det väl alternativ 2 alla dagar i veckan? Är det ens en fråga? Jag kanske missar något.

Utöver vad @krank och @erikt redan skrivit ovan: jag känner mig som en outsider, en imposter, och har en magkänsla av att det kanske blir något slags halvkränkande avslag, utvisande eller att jag inte är välkommen. Jag förstår att detta låter HELT ORÄTTVIST och ORIMLIGT givet hur trevligt forumet är och hur fantastiska våra moderatorer är. Det här är liksom hur jag känner mig av mig själv, från början. Och jag förstår att de flesta av er bara skulle tänka "nekad medlemskap på ett online-forum, big deal?". Men en del människor oroar sig mer för småsaker, och tänker igenom saker mer innan de gör något, än andra människor.

Står frågan mellan att eventuellt rekrytera nya medlemmar genom våra spirituella diskussioner eller erbjuda befintliga medlemmar en problemfri plattform? Isf är det väl alternativ 2 alla dagar i veckan? Är det ens en fråga? Jag kanske missar något.
Jag resonerar nog tvärt om här. Hellre lite småsegt och hickups från existerande medlemmar, dom är nog kvar ändå. Men utan nyrekrytering dör alla forum så vill vi hålla forumet livskraftigt är det kritiskt att vi gör det så enkelt som möjligt för nya förmågor att börja delta.

Jag resonerar nog tvärt om här. Hellre lite småsegt och hickups från existerande medlemmar, dom är nog kvar ändå. Men utan nyrekrytering dör alla forum så vill vi hålla forumet livskraftigt är det kritiskt att vi gör det så enkelt som möjligt för nya förmågor att börja delta.
Och det är väl inte konstant småsegt, utan "bara" nör ai-scaparna är här?
Sen att vissa av oss är här så konstant att vi märker det varje gång det "scrapas" kanke säger mer om oss?

Nä, vad jag förstår är det här en tråd specifikt om nyrekrytering och hur öppet/stängt påverkar denna. Att vi hittar en teknisk lösning på att hålla forumet öppet för (åtminstone mänskliga) lurkare utan att få sekundlånga laddningstider förutsätter jag.

Nä, vad jag förstår är det här en tråd specifikt om nyrekrytering och hur öppet/stängt påverkar denna. Att vi hittar en teknisk lösning på att hålla forumet öppet för (åtminstone mänskliga) lurkare utan att få sekundlånga laddningstider förutsätter jag.
Hmm... borde det inte gå att ha en startsida med en checkbox eller liknande för "Jag vill bara titta" och att den personen då släpps in med läsrättigheter, men inte postning?
Visst vi tappar en hel del sökbarhet på det, vilket är tråkigt.... men det skulle kanske kunna vara ett mellanting mellan stängt forum och "botar dräper all progress"' på servern"

Om problemet är att spindlar/bottar överbelastar siten så är första saken att pröva en robots.txt. Det kan hjälpa. Det verkar inte finnas (nu när jag kollar snabbt på mobilen).

Om problemet är att spindlar/bottar överbelastar siten så är första saken att pröva en robots.txt. Det kan hjälpa. Det verkar inte finnas (nu när jag kollar snabbt på mobilen).
Såhär skrev @Björn Wärmedal i den förra tråden:
Färre och färre respekterar robots.txt, tyvärr. Sökbottar gör det fortfarande i regel, men AI-bottar gör det i princip aldrig. Och sökmotorerna går mer och mer över till att bara använda AI-bottar för indexering.

Jag kommer att lägga till en robots.txt när jag har tid för lite serverunderhåll kring jul. Tänker också testa Anubis, som sagt, och det går att filtrera på user-agent så vi kan släppa igenom sökbottar utan att utmana dem, men utmana alla som utger sig för att vara en browser. Som de där falska AI-bottarna gör.

Back