WRNU Nyrekrytering av medlemmar

Jag följer @Magnus Seter rekommendation och startar en ny tråd där vi kan ta diskutera hur man rekryterar nya medlemmar på bästa sätt.

För att fortsätta från Långsam laddning-tråden...

@StradhLestat
För nyrekryteringen, av de yngre förmågorna, så tror jag att ertt "registrera dig krav" för att se innehåll kommer vara förödande.
Vi "gamlingar" är vana vid, och har upplevt, forum på detta (gammalmodiga?) sätt.
De yngre idag, har i princip BARA upplevt facebookgrupper/discords och liknande..... Om de inte får SE vad ett levande forum är, så är risken stor att de aldrig registrerar sig. Varför skulle de? Det är inte bara "ohh det heter rollspel ngt, det är jag intresserad av", utan en site att för dem, i blindo, lägga tid att regga sig på OCH lämna uppgifter..
Vill vi inte dö ut över tid som dinosaurier, så måste vi också ta hänsyn till de yngres infallsvinklar på internet.

Jag vet inte hur många andra klassiska forum ni andra är aktiva på, men jag är inte inne på något annat idag
Jag tror inte det. Det baserar jag enbart på mitt eget tänk. Om jag hittar ett rollspelsforum där det framgår att forumet handlar om rollspel på olika sätt och det är just rollspel jag är intresserad av så reggar jag mig för att ta del av innehållet. Skulle det visa sig att det är helt fel så avregistrerar jag mig. Jag får lite klåda när allt ska "serveras" per automatik.

@Rickard
Varför lämna ut uppgifter om sig själv om man inte vet vad man får?

Som att betala för maten innan man reserverat bord och sett menyn.
Det är väl så massutskick funkar? Reklam till mailadressen? Och den enda uppgiften vi har lämnat ut här när vi har registrerat oss är väl mailadressen?

@Dimfrost
De yngre idag, har i princip BARA upplevt facebookgrupper/discords och liknande..... Om de inte får SE vad ett levande forum är, så är risken stor att de aldrig registrerar sig.
Jättemånga facebookgrupper är ju dock privata så man inte ser inlägg innan man reggat sig.

En annan fråga är förstås hur mycket tillväxt vi egentligen behöver här. :)
Visst är det så. Man registrerar sig för att man fått nys om en grupp som diskuterar det ämne man är intresserad av.

Last edited:
Jag tror inte det. Det baserar jag enbart på mitt eget tänk. Om jag hittar ett rollspelsforum där det framgår att forumet handlar om rollspel på olika sätt och det är just rollspel jag är intresserad av så reggar jag mig för att ta del av innehållet. Skulle det visa sig att det är helt fel så avregistrerar jag mig.
Det absolut vanligaste på den här sortens forum är nog att man lurkar en stund och läser för att skapa ett konto när man känner att man blir tvungen att skriva.

I de här tiderna av appifiering känner jag dessutom ett starkt motstånd mot att skapa ett konto även när det är något jag verkligen vill komma åt, så att skapa ett konto för något jag inte vet om jag vill åt tar nog emot ännu mer.

Eftersom väldigt många av gammelforumen som finns kvar idag har en tynande aktivitet så tror jag det är få som skulle skapa ett konto enbart för att ta reda på om forumet faktiskt är aktivt eller inte.

Men jag tror inte att det här är en jätteviktig grej. Att forumet just nu är tillfälligt stängt för oinloggade är väl en del av admins felsökning, och inte något som ens föreslagits som en permanent lösning.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men mitt intresse för rollspel.nu väcktes av att jag först kunde läsa trådar och diskussioner och tyckte att det verkade spännande. Hade jag inte kunnat göra det utan att registrera mig är det inte lika självklart att jag hade gjort det. Menar inte att det är så för alla, jag kan mycket väl vara i minoritet om detta. Men jag har för mig att många nya som presenterar sig skriver att de först lurkat på forumet innan de vågade regga sig och skriva, så jag tror att det är en bra trygghetsgrej att kunna läsa lite först.

Det absolut vanligaste på den här sortens forum är nog att man lurkar en stund och läser för att skapa ett konto när man känner att man blir tvungen att skriva.

I de här tiderna av appifiering känner jag dessutom ett starkt motstånd mot att skapa ett konto även när det är något jag verkligen vill komma åt, så att skapa ett konto för något jag inte vet om jag vill åt tar nog emot ännu mer.

Eftersom väldigt många av gammelforumen som finns kvar idag har en tynande aktivitet så tror jag det är få som skulle skapa ett konto enbart för att ta reda på om forumet faktiskt är aktivt eller inte.

Men jag tror inte att det här är en jätteviktig grej. Att forumet just nu är tillfälligt stängt för oinloggade är väl en del av admins felsökning, och inte något som ens föreslagits som en permanent lösning.
Jag känner ju så mer eller mindre direkt när jag hittar nått som jag brinner för på nätet. Då vill jag kommunicera med andra som också (förhoppningsvis) brinner för samma ämne. Jag kanske är naiv.

Jag kan hålla med dig om appifiering och att jag det är otroligt frustrerande att vara tvungen att skapa konto så fort man tittar åt ett håll. Men den frustrationen är som bortblåst när jag hittar en app som är framtagen för någonting som jag verkligen brinner för.

Jag tänker att det ena behöver kanske inte utesluta det andra. Säg att det första man stöter på som lurkare är en förstasida där det framgår när de senaste 20 inläggen skrevs och i vilka subforum/trådar.

Det sluttande planet...
Om man tillåter ett öppet forum utan krav på registrering så riskerar det väl att forumet blir snabbt överfullt av allt mellan himmel och jord som Inte handlar om det som forumet är tänkt att handla om? Det är nog det som oroar mig. Jag vill inte att mitt/vårt kära forum ska solkas ner av en massa icke-relaterat innehåll. Jag vill ju kommunicera med er, som precis som jag, brinner och älskar rollspel.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men mitt intresse för rollspel.nu väcktes av att jag först kunde läsa trådar och diskussioner och tyckte att det verkade spännande. Hade jag inte kunnat göra det utan att registrera mig är det inte lika självklart att jag hade gjort det. Menar inte att det är så för alla, jag kan mycket väl vara i minoritet om detta. Men jag har för mig att många nya som presenterar sig skriver att de först lurkat på forumet innan de vågade regga sig och skriva, så jag tror att det är en bra trygghetsgrej att kunna läsa lite först.
Tvärtom för min del. Jag lirade rollspel först och önskade komma i kontakt med andra som lirade och skapade. När jag hittade detta forumet var det som att hitta hem. Sen har jag haft perioder där jag har varit väldigt tyst här inne av olika anledningar.

Är det inte snarare så att de ”unga” är de som är vana vid behovet av kontoregistering är normen? Många Facebookgrupper är slutna, Discord behöver du ett konto till, osv.

När jag tänker gammel-internet tänker jag just öppna forum och fri information. Minns hur jag satt och laddade ned sidor med äventyr och rollspelstips, skrev ut och satte i en pärm.

Är det inte snarare så att de ”unga” är de som är vana vid behovet av kontoregistering är normen? Många Facebookgrupper är slutna, Discord behöver du ett konto till, osv.

När jag tänker gammel-internet tänker jag just öppna forum och fri information. Minns hur jag satt och laddade ned sidor med äventyr och rollspelstips, skrev ut och satte i en pärm.
Jo så är det nog. Jag minns också när saker och ting låg öppet men då låg det direkt som en hemsida istället för i ett forum eller liknande.
Helt ärligt saknar jag tillbaka till tiden då Stajlplejs senare Lunarstorm fanns. Jag tyckte verkligen om den plattformen.
...men det är en annan diskussion.

Du har troligen redan ETT fb konto...och ETTR discord konto...vilket gör det enkelt att joina/lämna grupper/servrar... Detta blir snarare som att du ska skaffa ett facebookkonto för att kunna se/gå med i grupper

Det sluttande planet...
Om man tillåter ett öppet forum utan krav på registrering så riskerar det väl att forumet blir snabbt överfullt av allt mellan himmel och jord som Inte handlar om det som forumet är tänkt att handla om? Det är nog det som oroar mig. Jag vill inte att mitt/vårt kära forum ska solkas ner av en massa icke-relaterat innehåll. Jag vill ju kommunicera med er, som precis som jag, brinner och älskar rollspel.
Är väl ingen som förslaget "öppet" på det sättet att du kan posta som oinloggad? LÄSA är väl det som har varit möjligt och det som diskuterats.
Många aktiva här har böjat sina forumliv som lurkers.... ofta långt innan de ens skapat ett konto

Är väl ingen som förslaget "öppet" på det sättet att du kan posta som oinloggad? LÄSA är väl det som har varit möjligt och det som diskuterats.
Många aktiva här har böjat sina forumliv som lurkers.... ofta långt innan de ens skapat ett konto
Nej det har du nog rätt i. Jag har tänkt "öppet" som just öppet som att man kan läsa och skriva utan att regga konto. Nu är det ju inte meningen att vi ska gå in på olika definitioner men jag har alltid tolkat lurkers som registrerade medlemmar som inte skriver, bara läser.

Finns det någon statistik på när det strömmar till nya medlemmar? När kom Stranger Things? Hade den serien en påverkan på antalet medlemmar här? Eller när Critical Role blev hett? Ökade medlemsantalet då?
Dnd-Featured-Image.jpeg

Jag tänker att "rollspel.nu" är sjukt öppet. Det är rätt stor skillnad på exempelvis ett uttalat "DnD-forum" eller "Fria Ligans forum" där det är mer uppenbart vad man ger sig in på även om man inte vet hur det specifika forumet är.

Men om jag inte missminner mig så fanns det ju tidigare "rollspel.se" som handlade om just sex, men en och annan ihopblanding mellan våra forum .

Kan man lukra på forumet utan konto ser man ju snabbt vad det handlar om; varulvsspel och definitionsfrågor Och när man väl väljer att skapa ett konto vet man vad man ger sig in på.

Jag tror inte det gör något att man inte kan lurka, så länge man på något annat sätt kan bilda sig en uppfattning. Och det kan man ju göra på många sätt. En presentationssida, en förhandstitt på senaste tio inläggen, kanske jobba mer med taggar på trådar och visa vilka taggar som trendar på forumet. Såna saker. Man verkar fortfarande få upp en del sökresultat för forumet om man googlar utan att vara inloggad, och det är ju i alla fall något =)

Jag tycker bara det är viktigt att man har i det bakhuvudet, för nuvarande lösning ser jag bara som en nödvändig nödbroms på tung trafik. Men ska den lösningen vara kvar behöver vi just titta på en presentationssida på något sätt inom de närmaste månaderna.

Nej det har du nog rätt i. Jag har tänkt "öppet" som just öppet som att man kan läsa och skriva utan att regga konto. Nu är det ju inte meningen att vi ska gå in på olika definitioner men jag har alltid tolkat lurkers som registrerade medlemmar som inte skriver, bara läser.
Folks om kan skriva utan att vara inloggade hade nog varit ett mardrömsscenario =D

Jag har sett flera nyreggade som nämnt att de lurkat ibland i flera år och läst inlägg utan ett konto, tills det slutligen dök upp något de inte kunde hålla sig från att interagera med =)

Sen är det absolut många reggade och inloggade formuter som lurkar de med =D

Jag ä relativt ny här.
Jag började intressera mig för rollspel igen (efter 20 år av inte spela rollspel).
Så jag googlade på massa saker, och ibland kom jag hit.
Så var det under ganska lång tid.
Jag lurkade inte på forumet, jag lästa bara det Google skickade mig till, och sedan sökte jag vidare.
En dag blev jag väl tillräckligt nyfiken för att börja kolla: vad är det här rollspel.nu för något.
Sedan lurkade jag, anonymt, oinloggad, ett litet tag mest för att förstå ifall forumet var för "sådana som mig".
Till slut skapade jag ett konto.

Det hade ju gått att tillåta att kommentera som "anonym", men det kräver större moderering och spamfilter.
Men jag ser ingen anledning att tillåta det. Framför allt tänker jag att den som kommenterar anonymt är nog inte så intresserad av att komma tillbaka och följa tråden/kommentarer, och folk som bara kommer och lämnar sin åsikt och går... klarar sig forumet nog utan.

Jag tror man hade kunnat göra det mer uppenbart att nya medlemmar är välkomna.
Det är ju lite lätt att titta på forumet och se att de flesta som postar har varit medlemmar sedan innan "jag" föddes, och tänka att det här kanske är ett "internt" forum. Detta att det varit en förening gör att det går att tänka att forumet kanske är öppet för föreningens medlemmar, och så.
Jag menar inte att det är svårt att regga ett konto eller läsa sig till att man får det. Jag menar att om man inte aktivt funderar på att bli medlem så kanske det inte är uppenbart att man är välkommen.

Jag tänker att "rollspel.nu" är sjukt öppet. Det är rätt stor skillnad på exempelvis ett uttalat "DnD-forum" eller "Fria Ligans forum" där det är mer uppenbart vad man ger sig in på även om man inte vet hur det specifika forumet är.

Men om jag inte missminner mig så fanns det ju tidigare "rollspel.se" som handlade om just sex, men en och annan ihopblanding mellan våra forum .

Kan man lukra på forumet utan konto ser man ju snabbt vad det handlar om; varulvsspel och definitionsfrågor Och när man väl väljer att skapa ett konto vet man vad man ger sig in på.

Jag tror inte det gör något att man inte kan lurka, så länge man på något annat sätt kan bilda sig en uppfattning. Och det kan man ju göra på många sätt. En presentationssida, en förhandstitt på senaste tio inläggen, kanske jobba mer med taggar på trådar och visa vilka taggar som trendar på forumet. Såna saker. Man verkar fortfarande få upp en del sökresultat för forumet om man googlar utan att vara inloggad, och det är ju i alla fall något =)

Jag tycker bara det är viktigt att man har i det bakhuvudet, för nuvarande lösning ser jag bara som en nödvändig nödbroms på tung trafik. Men ska den lösningen vara kvar behöver vi just titta på en presentationssida på något sätt inom de närmaste månaderna.
Kan inte göra annat än hålla med dig om att vårt forum känns väldigt öppet och välkomnande i jämförelse med många andra forum. Jag reggade mig på FZ.se för några veckor sedan i hopp om att få skönt snack om tv/datorspel, möttes direkt av fördomar och idiotförklaringar så jag la ner det direkt. Orkar inte med nedvärderade kommentarer eller där man ifrågasätter personer som inte håller med en själv, eller där det uppenbart är viktigare att vinna en diskussion än att utbyta åsikter och få nya insikter. Här är vi väldigt öppna som sagt men i vissa fall har även vi här på wrnu en del att önska när det gäller våra olika diskussioner och hur vi bemöter varandra. Det finns alltid möjlighet till förbättring. 😇

Men för att återgå till ämnet...wrnu + rollspel.se, match made in heaven!🤩

Jag tror att en presentationssida som du beskriver skulle funka väldigt bra. Tydlig och enkel, no fuzz.

Jag ä relativt ny här.
Jag började intressera mig för rollspel igen (efter 20 år av inte spela rollspel).
Så jag googlade på massa saker, och ibland kom jag hit.
Så var det under ganska lång tid.
Jag lurkade inte på forumet, jag lästa bara det Google skickade mig till, och sedan sökte jag vidare.
En dag blev jag väl tillräckligt nyfiken för att börja kolla: vad är det här rollspel.nu för något.
Sedan lurkade jag, anonymt, oinloggad, ett litet tag mest för att förstå ifall forumet var för "sådana som mig".
Till slut skapade jag ett konto.

Det hade ju gått att tillåta att kommentera som "anonym", men det kräver större moderering och spamfilter.
Men jag ser ingen anledning att tillåta det. Framför allt tänker jag att den som kommenterar anonymt är nog inte så intresserad av att komma tillbaka och följa tråden/kommentarer, och folk som bara kommer och lämnar sin åsikt och går... klarar sig forumet nog utan.

Jag tror man hade kunnat göra det mer uppenbart att nya medlemmar är välkomna.
Det är ju lite lätt att titta på forumet och se att de flesta som postar har varit medlemmar sedan innan "jag" föddes, och tänka att det här kanske är ett "internt" forum. Detta att det varit en förening gör att det går att tänka att forumet kanske är öppet för föreningens medlemmar, och så.
Jag menar inte att det är svårt att regga ett konto eller läsa sig till att man får det. Jag menar att om man inte aktivt funderar på att bli medlem så kanske det inte är uppenbart att man är välkommen.
Du har bra poänger. Jag kan inte minnas hur jag hittade hit men det var för tolv år sedan som jag hittade hit. Jag saknade rollspelandet och ville tillbaka till den hobbyn, det var verkligen som att komma hem.

Du har säkert rätt i att vi hade kunnat vara mer tydliga för eventuella nya medlemmar att de är välkomna. För min del är ju wrnu lika självklart som smör på mackan, men det är det ju inte för alla.

Det sluttande planet...
Fast det där blir ett väldigt märkligt resonemang. Vi har ju haft öppet för möjligheten att läsa forumet utan registrering under hela forumets existens. Så det där blir verkligen ett sluttande planet-felslut. Det behöver alltså inte alls bli så, bara för att man tillåter lurkande utan registrering.

Ingen har, vad jag märkt, argumenterat för att vi skulle släppa ickeregistrerat postande fritt.

För övrigt tycker jag det är vanskligt att utgå alltför mycket från sig själv. Vi som hänger här, hänger ju redan här. Om vi pratar om nyrekrytering så måste ju sådan rimligen ske på just de potentiella rekryternas villkor. Inte på våra.

För övrigt tycker jag det är vanskligt att utgå alltför mycket från sig själv. Vi som hänger här, hänger ju redan här. Om vi pratar om nyrekrytering så måste ju sådan rimligen ske på just de potentiella rekryternas villkor. Inte på våra.
Så är det. I teorin kan det ju till och med öka nyrekrytering att kräva inlogg för att läsa. Folk tvingas regga sig för att få reda på vad som skrivs, och har de redan reggat sig så kan de ju lika gärna skriva, och så är de fast.

Nu tror jag inte alls att det är så, utan tror likt många andra att det skulle decimera nyrekryteringen, som jag skrev i andra tråden. Men det är ju bara en gissning. Och ja, jag själv skulle aldrig regga mig på ett ställe för att kunna läsa det.

Back