Nyheter som inspiration till rollspelsmaterial

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,557
Location
Rissne
Så jag såg en artikel på SVT.se om ett mystiskt slukhål, och tänkte: Den här nyheten vore inte jättesvår att göra ett rollspelsäventyr av.

Och det, i sin tur, kan man ju göra en tråd på WRNU om. Det här är den tråden. Inte om den artikeln specifikt, utan om artiklar i allmänhet som kan inspirera rollspelsgrejer.

Ska man ha något slags riktlinjer? OK: Jag tänker att man inte bara ska posta en artikel här och säga "kolla vad ballt!" utan också skriva minst två olika sätt som artikeln kan användas i rollspel. På så vis blir det lite mer kreativt skapande och inte bara att man postar länkar hejvilt.

Jag börjar:

Enormt slukhål i Chile förbryllar
  • Rollpersonerna skickas att undersöka slukhålet. Gruvarbetarna har såklart stött på något som slumrade där under jorden – något stort och uråldrigt. Kanske något slags sandmask-liknande grej? Eller något artificiellt – ancient civilization-robot av något slag? En underjordisk stads odödliga väktare?
  • Ett skjul och dess innehåll behöver elimineras, av rollpersonerna, i Chile. Det ska se ut som en olycka. Rollpersonerna har inte möjlighet att ens komma nära skjulet; det har alldeles för bra övervakning. Går inte en av gruvans vindlande gångar precis under skjulet? Jo. Kan rollpersonerna fixa fram lite schyssta sprängmedel? Ja, jo, det kan de nog.
 
Top