Så jag såg en artikel på SVT.se om ett mystiskt slukhål, och tänkte: Den här nyheten vore inte jättesvår att göra ett rollspelsäventyr av.
Och det, i sin tur, kan man ju göra en tråd på WRNU om. Det här är den tråden. Inte om den artikeln specifikt, utan om artiklar i allmänhet som kan inspirera rollspelsgrejer.
Ska man ha något slags riktlinjer? OK: Jag tänker att man inte bara ska posta en artikel här och säga "kolla vad ballt!" utan också skriva minst två olika sätt som artikeln kan användas i rollspel. På så vis blir det lite mer kreativt skapande och inte bara att man postar länkar hejvilt.
Jag börjar:
Enormt slukhål i Chile förbryllar
Och det, i sin tur, kan man ju göra en tråd på WRNU om. Det här är den tråden. Inte om den artikeln specifikt, utan om artiklar i allmänhet som kan inspirera rollspelsgrejer.
Ska man ha något slags riktlinjer? OK: Jag tänker att man inte bara ska posta en artikel här och säga "kolla vad ballt!" utan också skriva minst två olika sätt som artikeln kan användas i rollspel. På så vis blir det lite mer kreativt skapande och inte bara att man postar länkar hejvilt.
Jag börjar:
Enormt slukhål i Chile förbryllar
- Rollpersonerna skickas att undersöka slukhålet. Gruvarbetarna har såklart stött på något som slumrade där under jorden – något stort och uråldrigt. Kanske något slags sandmask-liknande grej? Eller något artificiellt – ancient civilization-robot av något slag? En underjordisk stads odödliga väktare?
- Ett skjul och dess innehåll behöver elimineras, av rollpersonerna, i Chile. Det ska se ut som en olycka. Rollpersonerna har inte möjlighet att ens komma nära skjulet; det har alldeles för bra övervakning. Går inte en av gruvans vindlande gångar precis under skjulet? Jo. Kan rollpersonerna fixa fram lite schyssta sprängmedel? Ja, jo, det kan de nog.