Nekromanti [Nyhet] Vampire 5 i trubbel

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Det som är komiskt i hela den här historien är hur kränkta Tjetjeniens myndigheter har blivit av det här, till den milda grad att en rysk nyhetsbyrå ska hålla presskonferens i morgon. Förmodligen vill de poängtera att "visst, vi sätter homosexuella i koncentrationsläger, men vi är i vart fall inte vampyrer!".
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Svarte Faraonen;n300313 said:
Det som är komiskt i hela den här historien är hur kränkta Tjetjeniens myndigheter har blivit av det här, till den milda grad att en rysk nyhetsbyrå ska hålla presskonferens i morgon. Förmodligen vill de poängtera att "visst, vi sätter homosexuella i koncentrationsläger, men vi är i vart fall inte vampyrer!".
Omg... smått ironiskt, på något sätt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Till saken hör ju också att Mark Rein*Hagen, som högst sannolikt har skrivit stycket i fråga, är väldigt tydligt pro-georgisk och anti-rysk i sina hållningar, och bland annat drev sidan SOS Georgia under kriget 2008. Hans skrivande får alltså ses i ljuset av en regional konflikt i Kaukasus, något jag tycker har blivit förbisett när detta diskuteras (kanske för att det inte finns på folks radar).
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
RasmusL;n300219 said:
Tyvärr väldigt osannolikt att det skulle vara ett "misstag", snarare uträknat och sunkigt.
Vad har du för belägg för detta?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Gavs det någon förklaring till varför vampyrerna bekämpar homosexualitet? I tidigare utgåvor har ju vampyrerna varit minst sagt androgyna och sexuellt frisinnade. Ok, inte alla kanske, men det var ett tydligt visuellt drag åtminstone.

Men hur förklaras det?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Måns;n300369 said:
Gavs det någon förklaring till varför vampyrerna bekämpar homosexualitet? I tidigare utgåvor har ju vampyrerna varit minst sagt androgyna och sexuellt frisinnade. Ok, inte alla kanske, men det var ett tydligt visuellt drag åtminstone.

Men hur förklaras det?
Av det jag har läst så bekämpar vampyrerna de facto inte homosexualitet utan använder det som någon sorts rökridå för att dra bort uppmärksamheten från sig själva. Eller så har jag tolkat det iaf. Men jag har inte boken och har inte läst var och ett av de hundratals kanske tusentals inlägg som har producerats om det här på rpg.net och onyx paths forum.

Jag får känslan av "storm i ett vattenglas" här, så som det varit med så många av de kontroverser som dykt upp. Tyvärr var nog det det här lite dömt på förhand. I ett mycket tidigt skede dök en ytterst vokal och kritisk skara upp som siktade in sig på (nya) WW i allmänhet och Martin Ericsson i synnerhet. Sen hjälpte det nog inte att Ericsson, säkert delvis för att engelska inte är hans modersmål, gjorde en del taffliga uttalanden. Och när sen det första materialet började komma ut för v5 så fanns det ypperliga tveksamheter såsom en vampyr som var (borderline om inte fullskaligt) pedofil t.ex. I sina försök att visa vilken udd v5 skulle ha och hur man inte tvekade för svåra ämnen så tog man i för mycket och katastrofen var ett faktum. Det är lite synd, för jag känner att det var dömt på förhand.

Själv gillar jag att de faktiskt försökte sig på system-förändringar för gamla WoD systemet suger ganska hårt och de har försökt balansera det något med misslyckas konstant. Något behövde även göras för att förnya franchisen och föra in den från en tynande nostalgi-produkt med sin storhetstid ~20 år sedan in i modernt ljus.

White Wolf ägt av Paradox verkar inte ha lyckats med detta dock. Det sannolika nu är att Paradox kommer licensiera ut det till Onyx Path och det kommer ändras tillbaka till gammel WoD och lite nytt kommer hända. Jag förstår att detta är en ytterst positiv nyhet för en tillika ytterst vokal skara på ex. rpg.net och onyx paths forum. För mig är det en garant att jag inte kommer investera mer i spelet, men jag är bara en person och jag önskar dem all lycka. Det finns många spel jag kan rikta min uppmärksamhet mot :)

Cog.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Basilides;n300362 said:
Jag blev rätt så illa berörd över hela situationen. Tycker det har stormat kring White Wolf så länge nu och många av anklagelserna är mer eller mindre galna. Sammanfattade mina tankar i en blogpost:
https://kultrpg428229752.wordpress.c...e-wolf-affair/


blogg said:
And then White Wolf, released two books detailing the Camarilla and the Anarchs and in these books there was a text that claims that the ethnic cleansing of homosexual in Chechnya is part of a vampiric plot. Was it the most sensitive thing to do? Perhaps not. It was handled a bit clumsily but the spark was enough to set of an explosion. Now the mob have spoken (or rather shouted) and the mob has won.
Ja det var klumpigt. Väldigt klumpigt till och med :) Det är ju din blogg och din kanal för åsikter men det här blir extremt vinklat på ett sätt som gör att det knappast går att ta till sig när du ställer upp en bild av verkligheten som går ut på att det finns två tydliga "sidor" mellan vilka konflikten står. Det är en onyanserad analys.

blogg said:
And I am actually worried about the mob mentality that gathers online and what it will mean for future creativity. Players that like it “Dark” are categorized as unemphatic right-wingers that are disturbed or just stupid or edgy and there is a truly oppressive atmosphere.
Jag tycker snarare att det är lite som med debatten kring kulturell appropriering. Det finns många som är besvikna över att de blir kritiserade för att kalla sitt fotbollslag för "redskins", för att de använder laddade symboler från andra kulturer för att det är "coolt", etc. "Men vi som är så okänsliga att vi kan appropriera andras kulturer utan att blinka, hur blir det för oss nu? Ska vi inte få använda en enda fjäderskrud eller blackface nu utan att någon lättkränkt stackare ska bli arg? Man får ju inte skämta/klä ut sig till/skriva rollspel om något längre i det här jävla landet!" Det handlar om privilegium och jag tycker att en sympatisk inställning är att lyssna på förtryckta minoriteter när de kritiserar användandet av dem och deras historia i kultur och/eller andra produkter för finansiell vinning.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
RasmusL;n300361 said:
Tillräckligt för att jag ska vara övertygad, men jag tänker inte peka ut någon här.
Intressant. Du vill inte berätta om dessa belägg? (Utan att peka ut någon alltså.)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Basilides;n300362 said:
Jag blev rätt så illa berörd över hela situationen. Tycker det har stormat kring White Wolf så länge nu och många av anklagelserna är mer eller mindre galna. Sammanfattade mina tankar i en blogpost:
https://kultrpg428229752.wordpress.com/2018/11/19/thoughts-about-the-white-wolf-affair/
Mycket bra skrivet. Ungefär som jag känner det själv. En helt bisarr situation, där folk som av (vad jag förstår) helt andra anledningar ger sig på White Wolf. Vidrigt beteende. Jag vill mest säga: Spela nåt annat jävla spel om det inte duger.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Necross;n300382 said:
Intressant. Du vill inte berätta om dessa belägg? (Utan att peka ut någon alltså.)

Nej, det är för infekterat och personbundet för att det ska vara möjligt tyvärr. Någon gång i köttrymden men inte förevigat på internet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag kan säga att jag har personliga belägg för rakt motsatt sak som RasmusL påstår. Jag kan inte heller prata om dessa, så ni får helt sonika välja vem ni vill tro på. Jag hade inte tänkt ta upp det, men det här bisarra ryktesspridandet måste få nåt slags mothugg.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Ymir;n300427 said:
Jag kan säga att jag har personliga belägg för rakt motsatt sak som RasmusL påstår. Jag kan inte heller prata om dessa, så ni får helt sonika välja vem ni vill tro på. Jag hade inte tänkt ta upp det, men det här bisarra ryktesspridandet måste få nåt slags mothugg.
Ja, det är säkerligen inte en svartvit historia detta :)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Basilides;n300362 said:
Jag blev rätt så illa berörd över hela situationen. Tycker det har stormat kring White Wolf så länge nu och många av anklagelserna är mer eller mindre galna. Sammanfattade mina tankar i en blogpost:
https://kultrpg428229752.wordpress.com/2018/11/19/thoughts-about-the-white-wolf-affair/
Players that like it “Dark” are categorized as unemphatic right-wingers that are disturbed or just stupid or edgy and there is a truly oppressive atmosphere. It is almost a religious fervor in their behavior like they are fighting for some higher good. If you not accept their definitions of what is okay and what is not okay you are the enemy.
En förtryckande atmosfär? lite som ett folkmord kanske?

Jag tillhör definitivt den gruppen av spelare som anser att ett spel inte kan vara för mörkt eller för obehagligt. Men kan man inte skriva det spelet utan att trivialisera pågående brott mot mänskligheten kanske man ska göra annat än skriva skräckrollspel om vampyrer.
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
RasmusL;n300376 said:
Jag tycker snarare att det är lite som med debatten kring kulturell appropriering. Det finns många som är besvikna över att de blir kritiserade för att kalla sitt fotbollslag för "redskins", för att de använder laddade symboler från andra kulturer för att det är "coolt", etc. "Men vi som är så okänsliga att vi kan appropriera andras kulturer utan att blinka, hur blir det för oss nu? Ska vi inte få använda en enda fjäderskrud eller blackface nu utan att någon lättkränkt stackare ska bli arg? Man får ju inte skämta/klä ut sig till/skriva rollspel om något längre i det här jävla landet!" Det handlar om privilegium och jag tycker att en sympatisk inställning är att lyssna på förtryckta minoriteter när de kritiserar användandet av dem och deras historia i kultur och/eller andra produkter för finansiell vinning.

Jo, du kan såklart ha lite rätt i delar av det hela. Jag håller med om att stycket om Tjetjenien borde ha skrivits på ett helt annat sätt. Med en större finkänslighet. Men med tanke på hur tonerna har låtit innan mot White Wolf så är det (i alla fall för mig) tydligt att det ligger något mer bakom. Ta bara hela affären där White Wolf anklagades för att placera dolda budskap till nazister i sitt spel för att locka dem som målgrupp, eller att de genom att ha en vampyr som är pedofil (eller i alla fall gillar att dricka blod från "unga") skulle stödja pedofili och säga att det är okej. På samma sätt som de skulle stödja mord om en mördare porträtterades.

Jag är personligen nästan äcklad att man kommer med grundlösa anklagelser och sedan ska företaget be om ursäkt och försäkra alla om att man inte gör ett spel för nazister. Och spelet är fyllt med queer, trans och vänsterkaraktärer i mixen. Men det undgår en stor del av fansen att se eftersom de stirrar sig blinda på en sak. Jag tycker det har legat något annat där och pyrt. Något illasinnat som jag tror har göra med politik mellan fans av Onyx Path och nya White Wolf.

Sedan tycker jag personligen att anklagelsen att nya WW skulle vara nazister är skrattretande. Nu känner jag inte Martin Ericsson direkt men har träffat honom på lajv och han är verkligen en person som förespråkar att "punch a nazi in the face".
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
slanfan;n300438 said:
En förtryckande atmosfär? lite som ett folkmord kanske?

Jag tillhör definitivt den gruppen av spelare som anser att ett spel inte kan vara för mörkt eller för obehagligt. Men kan man inte skriva det spelet utan att trivialisera pågående brott mot mänskligheten kanske man ska göra annat än skriva skräckrollspel om vampyrer.

Vet inte hur mycket du följt andra diskussioner om Vampire (och White Wolf) online. Men ja, det har varit väldigt obehaglig atmosfär och illvillig och många gånger helt utan grund. Det har känts som en desperat jakt på att hitta saker att uppröra sig på. Bästa exemplet är väl när det fanns med en tärningskombination i ett spelexempel som skulle kunnas tolkas som en hemlig nazikod och därför var spelet helt plötsligt något som var menat att värva nazister.

Sedan håller jag med att Tjetjenienexemplet var väldigt klumpigt. Jag tycker absolut att det skulle kunna få skrivas men det borde såklart ha gjorts på ett lite mer finkänsligt sätt. Folkmord, Katastrofer och terrordåd behöver ju ofta ha lite tid som passerar innan man väver in dem i fiktionen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Ja, folk har verkligen försökt något oerhört att hitta bräckliga kopplingar som skulle visa på någon sorts hemligt nazistflörtande. Som när Martin Ericsson signerade med "Blood & Souls!" vid något tillfälle och folk omedelbart skulle ha det till att det skulle vara en referens till ett nazistiskt "Blood and soil" och inte en referens till Elrics stridsrop. Detta när det kommer från en kille som är vänster, såpass mycket av en Elricfanboy att han brukade skriva sitt efternamn som "Elricsson" och jobbar för ett företag som är döpt efter Elrics tillnamn. Det har gått från en kritisk läsning till aktiva försök att ta heder och ära av honom.
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
Svarte Faraonen;n300460 said:
Det har gått från en kritisk läsning till aktiva försök att ta heder och ära av honom.
Exakt. Min teori att det har att göra med nån stridighet med Onyx Path och deras fans. Att Zak Smith hade hoppat på någon av dem och när han sedan hyrdes av White Wolf så sågs det som det största av alla svek. Det finns ju (underligt nog) två stycken Vampire-spel som båda är World of Darkness som ges ut av två olika företag. Det känns som att Onyxfansen är de som slåss allra hårdast mot nya Vampire medan de som aldrig gillat Requiem är de som stöttar den nya visionen. Det här är inget jag har några belägg för, utan bara så som jag uppfattar hur konversationerna gått.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Vissa verkar vänja sig vid att komma undan med i princip vad som helst. Jag tror att det formar deras beteende, risktagande och inställning till "dålig" publicitet. Och säger något om hur mycket vi låter privilegierade män komma undan med. Det är bara i särfall, som det här, som det plötsligt blir en konsekvens. Och även då tappar de aldrig riktigt sin position. Det är spännande, och skrämmande.
 
Top