Nekromanti [Nyhet] Vampire 5 i trubbel

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
"In the Chechnya chapter of the V5 Camarilla book, we lost sight of this. The result was a chapter that dealt with a real-world, ongoing tragedy in a crude and disrespectful way."

Nu blir jag nyfiken. Vad har man ställt till med?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Gamla White Wolf - och för övrigt andra förlag som gav ut spel med ockulta konspirationer, som Chaosium med Call of Cthulhu - hade en tydligt uttalad policy att aldrig beskriva verkliga, historiska eller nutida, tragedier eller övergrepp som orsakade av monstren. Det var INTE vampyrer eller cthulhu-kultister som låg bakom Förintelsen eller 9/11. Därför att en sådan beskrivning skulle dels vara ett hån mot lidandet hos de drabbade, dels vara ett sätt för alla oss andra att smita undan medvetenheten om att människor också kan vara monster.

Nya White Wolf tycks ha tappat greppet om den principen, genom att beskriva LGBT-rensningen i Tjetjenien som en cover-up för vampyr-aktivitet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Och de lyckades kalla det för en "kontroversiell" rensning; som om det skulle vara omdebatterat huruvida den är okej eller inte.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
"Going forward, White Wolf will focus on brand management. This means White Wolf will develop the guiding principles for its vision of the World of Darkness, and give licensees the tools they need to create new, excellent products in this story world. White Wolf will no longer develop and publish these products internally. This has always been the intended goal for White Wolf as a company, and it is now time to enact it."

Min emfas. Jag hade inte alls hängt med på att tanken med White Wolf var att bara äga IP och licensierade till exempelvis Onyx Path. Jag trodde att de ville komma ifrån det och skriva eget igen.

Någon som vet vad det här kommer att innebära rent praktiskt för de som jobbar på White Wolf idag? För de som frilansar för dem?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Kapitlet var alltså så smaklöst så att det inte räckte att ta bort det -- de måste strukturera om företaget också?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Gurgeh;n300181 said:
Kapitlet var alltså så smaklöst så att det inte räckte att ta bort det -- de måste strukturera om företaget också?
Det var väl inte bara det där kapitlet som var problemet, om jag förstod saken rätt. Snarare så att det där kapitlet var det senaste i en rad av problematiska texter, och Paradox Interactive kände att det får räcka nu.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n300182 said:
Det var väl inte bara det där kapitlet som var problemet, om jag förstod saken rätt. Snarare så att det där kapitlet var det senaste i en rad av problematiska texter, och Paradox Interactive kände att det får räcka nu.
Jo, och som du skrev ovan så var det ju alltid planen så det är nog mer så att dom passar på. Var nån som skrev på FB också att Paradox affärsidé är ju att äga IPn och licensera ut dom inte att till exempel driva ett rollspelsföretag. Men ja, det är ändå en rätt drastisk omställning...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Gurgeh;n300181 said:
Kapitlet var alltså så smaklöst så att det inte räckte att ta bort det -- de måste strukturera om företaget också?

New kind of bad!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Chicago by Night lanserades ju av Onyx Path, ett bra tag innan detta inträffade. Det ger mig intrycket att WW hela tiden planerat att lägga det fortsatta bordsrollspelskapandet på entreprenad till Onyx Path. Åtminstone en person som jag känner som var inblandad i V5 har avskedats från eller slutat på White Wolf, men jobbar vidare för Onyx Path och med Chicago by Night. Jag tror därmed knappast att omstruktureringen på WW har så mycket med själva skandalen att göra. Det är nog snarare precis som WW hävdar, att deras ambition hela tiden varit att syssla med brand management.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bolongo;n300160 said:
Gamla White Wolf - och för övrigt andra förlag som gav ut spel med ockulta konspirationer, som Chaosium med Call of Cthulhu - hade en tydligt uttalad policy att aldrig beskriva verkliga, historiska eller nutida, tragedier eller övergrepp som orsakade av monstren. Det var INTE vampyrer eller cthulhu-kultister som låg bakom Förintelsen eller 9/11. Därför att en sådan beskrivning skulle dels vara ett hån mot lidandet hos de drabbade, dels vara ett sätt för alla oss andra att smita undan medvetenheten om att människor också kan vara monster.

.
njaaa, det beror heeeelt på preskriptionstiden. Det var tex vampyrer i gamla WoD som orsakade Karthagos och i viss mån Konstantinopels fall (1204), och det fanns även en antydan att Malkav-klanen skapade hela kristendomen på slump genom ett prank där de stal Jesus kropp ur hans krypta. Och det finns saker som antyder att policyn du pratar om kanske aldrig existerade överhuvudtaget, jag drar mig till minnes åtskilliga exempel från Kindred of the East, men framförallt, detta: I Clanbook: Tzimisce 2nd edition, sid 36, antyds mycket starkt att Tzimisce-methuselan Demdemeh transformerade sig själv till ebola-viruset.

Jag vet inte om jag tycker att Tjetjenien-grejen är så himla illa jämfört med det, ärligt talat. Snarare vill jag spekulera att folk blivit väldigt mycket känsligare sedan 2001, när den boken gavs ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Ymir;n300196 said:
Snarare vill jag spekulera att folk blivit väldigt mycket känsligare sedan 2001, när den boken gavs ut.
Man kan välja att beskriva det som "känsligare". Eller så kan man välja att beskriva det som "bättre på att förstå varför den sortens texter är problematiska, och mer empatiska". =)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
krank;n300199 said:
Man kan välja att beskriva det som "känsligare". Eller så kan man välja att beskriva det som "bättre på att förstå varför den sortens texter är problematiska, och mer empatiska". =)
yes, jag vet, jag gjorde ett medvetet val där. Båda sakerna kan vara sanna samtidigt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Ymir;n300196 said:
Jag vet inte om jag tycker att Tjetjenien-grejen är så himla illa jämfört med det, ärligt talat. Snarare vill jag spekulera att folk blivit väldigt mycket känsligare sedan 2001, när den boken gavs ut.
Tar en in personer som inte respekterar andra människors vilja eller åsikter så är det inte konstigt att det resulterar i respektlösa och rent kränkande produkter. Det där om "känsliga" är ganska osmakligt tycker jag, särskilt med tanke på samhällsdebatten om just kränkningar och privilegium. Måttet är sedan länge rågat, men jag tror inte att det är annat än medveten strategi; WW vill svina sig så mycket som möjligt ety det ger uppmärksamhet.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Ymir;n300196 said:
njaaa, det beror heeeelt på preskriptionstiden. Det var tex vampyrer i gamla WoD som orsakade Karthagos och i viss mån Konstantinopels fall (1204), och det fanns även en antydan att Malkav-klanen skapade hela kristendomen på slump genom ett prank där de stal Jesus kropp ur hans krypta. Och det finns saker som antyder att policyn du pratar om kanske aldrig existerade överhuvudtaget, jag drar mig till minnes åtskilliga exempel från Kindred of the East, men framförallt, detta: I Clanbook: Tzimisce 2nd edition, sid 36, antyds mycket starkt att Tzimisce-methuselan Demdemeh transformerade sig själv till ebola-viruset.

Jag vet inte om jag tycker att Tjetjenien-grejen är så himla illa jämfört med det, ärligt talat. Snarare vill jag spekulera att folk blivit väldigt mycket känsligare sedan 2001, när den boken gavs ut.
Fast jag vet inte om jag tycker att några av de där exemplena ens är i närheten av lika illa. För det första så är Karthago och Konstantinopel så otroligt gamla händelser att jag inte vet om någon nu levande känner en anknytning eller identifierar sig med någon inblandad.

Att driva med hur en religion kom till för 2000 år sedan känns inte heller som en direkt okänslig grej. Det är också en sån där sak som är höljd i historiens dunkel.

Att ebola skulle ha skapats av vampyrer är inte heller något som förminskar eller ursäktar verkliga människors onda handlingar.

Det stora problemet med Tjetjenien-texten är ju i princip att de förminskar och förlöjligar en pågående folkrensning genom att säga att "det här är bara en smokescreen. Det är inte viktigt. Det är bara vampyrer som vill få dig att tänka på annat." Och att de som sagt lyckades kalla folkmord för något "kontroversiellt".

Edit: ja, du har alltså till stor del rätt vad gäller preskriptionstiden
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n300211 said:
Fast jag vet inte om jag tycker att några av de där exemplena ens är i närheten av lika illa. För det första så är Karthago och Konstantinopel så otroligt gamla händelser att jag inte vet om någon nu levande känner en anknytning eller identifierar sig med någon inblandad.

Att driva med hur en religion kom till för 2000 år sedan känns inte heller som en direkt okänslig grej. Det är också en sån där sak som är höljd i historiens dunkel.

Att ebola skulle ha skapats av vampyrer är inte heller något som förminskar eller ursäktar verkliga människors onda handlingar.

Det stora problemet med Tjetjenien-texten är ju i princip att de förminskar och förlöjligar en pågående folkrensning genom att säga att "det här är bara en smokescreen. Det är inte viktigt. Det är bara vampyrer som vill få dig att tänka på annat." Och att de som sagt lyckades kalla folkmord för något "kontroversiellt".
+1, i mina ögon ett uppenbart försök att vara provokativ och kontroversiell men det är sjukt fult att göra det genom att förminska övergrepp mot marginaliserade grupper. Tyvärr väldigt osannolikt att det skulle vara ett "misstag", snarare uträknat och sunkigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Björn Wärmedal;n300211 said:
Fast jag vet inte om jag tycker att några av de där exemplena ens är i närheten av lika illa. För det första så är Karthago och Konstantinopel så otroligt gamla händelser att jag inte vet om någon nu levande känner en anknytning eller identifierar sig med någon inblandad.
Jag vet inte, jag mötte en gång en anglo-grek som blev provocerad av att jag hade en billig t-shirt från Istanbul med Mehmet Erövrarens signatur på.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Ymir;n300235 said:
Jag vet inte, jag mötte en gång en anglo-grek som blev provocerad av att jag hade en billig t-shirt från Istanbul med Mehmet Erövrarens signatur på.

Jo, fast det är kanske det bästa exemplet någonsin på att det finns grader i helvetet. Det är för mig ganska självklart att det är okej att vara upprörd över en upplevd kränkning av ens historiska arv men det går knappast att jämföra med att bagatellisera pågående systematiska övergrepp mot en minoritet som upplever förtryck i vardagen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
RasmusL;n300241 said:
Jo, fast det är kanske det bästa exemplet någonsin på att det finns grader i helvetet. Det är för mig ganska självklart att det är okej att vara upprörd över en upplevd kränkning av ens historiska arv men det går knappast att jämföra med att bagatellisera pågående systematiska övergrepp mot en minoritet som upplever förtryck i vardagen.
Ja, någonstans är det ju en glidande skala där man också bör ta med i beräkningen hur många som riskerar att påverkas negativt av det man skriver etc. Det är ju inte som att man kan göra två listor, typ "är ett problem" respektive "är inte ett problem"...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
är det inte lite samma med KULT:DL? Minns jag inte fel så knyter man vissa pågående konflikter till spelets arkonter och dödsänglar. Vad jag är helt säker på är att Anders Fager i sin KULT roman För gudinnan kopplar en av Tiphany Reeders älskare som hjärnan bakom 11 september attackerna.
 
Top