Nekromanti [Nyhet] Vampire 5 i trubbel

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
RasmusL;n300484 said:
Vissa verkar vänja sig vid att komma undan med i princip vad som helst. Jag tror att det formar deras beteende, risktagande och inställning till "dålig" publicitet. Och säger något om hur mycket vi låter privilegierade män komma undan med. Det är bara i särfall, som det här, som det plötsligt blir en konsekvens. Och även då tappar de aldrig riktigt sin position. Det är spännande, och skrämmande.
Jag håller helt och hållet med om att personer med makt (främst män) kommer undan det mesta. Det räcker med att titta på politiker i stort. MEN, i detta fall tycker jag det är intressant att ifrågasätta den kollektiva fanskaran och deras rättigheter. Att de kommer med grundlösa anklagelser om nazipropaganda och sedan ska White Wolf gå ut och avsvära sig detta tyder på en obehaglig pöbelmentalitet. Och att det finns nått annat som ligger bakom och driver på.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Basilides;n300486 said:
Jag håller helt och hållet med om att personer med makt (främst män) kommer undan det mesta. Det räcker med att titta på politiker i stort. MEN, i detta fall tycker jag det är intressant att ifrågasätta den kollektiva fanskaran och deras rättigheter. Att de kommer med grundlösa anklagelser om nazipropaganda och sedan ska White Wolf gå ut och avsvära sig detta tyder på en obehaglig pöbelmentalitet. Och att det finns nått annat som ligger bakom och driver på.
Det är ingen här som påstår att de håller på med nazipropaganda. Även om en avart av kritiken är mer eller mindre ogrundad betyder det inte att helheten är det. Du använder ord som "pöbelmentalitet", " religious fervor" och liknande och lyfter bara fram de knasigaste extremerna när det de facto finns en kärna av välgrundad kritik. OCH detta fall innehåller extremfall av "komma undan med vad som helst"-grejen. Det kan vara bra att syna sina idoler i sömmarna.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
RasmusL;n300484 said:
Vissa verkar vänja sig vid att komma undan med i princip vad som helst. Jag tror att det formar deras beteende, risktagande och inställning till "dålig" publicitet. Och säger något om hur mycket vi låter privilegierade män komma undan med. Det är bara i särfall, som det här, som det plötsligt blir en konsekvens. Och även då tappar de aldrig riktigt sin position. Det är spännande, och skrämmande.
Jag förstår inte det här inlägget i debatten om jag skall vara ärlig.

Är det allmänt hållet som i att folk (lite allmänt och generellt, men då främst män i makt) kommit undan med skit. I så fall så visst, men vad har det med häxjakten på v5, WW och Martin Ericsson att göra?

Anser du att v5, WW och Martin Ericsson kommit undan med 'i princip vad som helst'? I så fall undrar jag vad det är de kommit undan med? För jag kan inte minnas att något företag, produkt eller person har nagelfarits och dömts hårdare än v5, (nya) WW och Martin Ericsson. Varje ord ut från WW har granskats med de allra mest onda av glasögon på ett sätt som varit rent foliehattigt i många fall.

Exakt vad som ligger bakom det här kan man bara spekulera om. Det kan vara att onyx-fans blev gramse på (nya) WW fans (där schismen David/Olivia Hill vs. Zak Smith/Sabbath är tongivande). Jag tror inte det är fulla sanningen dock. Min känsla är att det alltid har funnits en stark vokal gruppering som kämpat hårt för oWoD/VtM och som redan 2004 rackade ner på (dåvarande) onyx path för att de svek dem och gjorde nWoD/Requiem. Detta har nu glömts bort och OPP (Onyx Path Publishing) är numera deras älskling nummer ett för de återupplivade oWoD/vtm iom. x20 (mer specifik v20) linjen.

Denna gruppering fick ett nytt mål i v5, (nya) WW och ME när det snart visade sig att de inte hade för avsikt att bara tuffa vidare i spåret som x20 börjat plöja upp utan ville göra något nytt med spelet både gällande setting och system. Sen var hatfesten igång och (nya) WW har inte haft en chans för vad de än sagt eller gjort så har något kunnat hitta något att fästa sitt hat vid och så har det kört på till vägs ände som vi då såg för några dagar sedan. WW gjorde det inte heller lätt för sig och slirade ett antal gånger, det håller jag helt med på, men till den grad så de förtjänat det hat som förekommit tycker jag inte på något sätt. Gå in på rpg.net och läs trådarna där hur många hurrar och slår sig för bröstet över det här. Det är faan helt knäppt i mina ögon...

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
RasmusL;n300495 said:
Det är ingen här som påstår att de håller på med nazipropaganda. Även om en avart av kritiken är mer eller mindre ogrundad betyder det inte att helheten är det.
Jag har följt det här sedan v5 annonserades och jag skulle säga att helheten ÄR ogrundad men det finns detaljer som inte är det. Alltså inversen av det du påstår. Stundtals har det varit ren och skär häxjakt!

För den som undrar hur det kan låta och hur hård tonen kan vara behöver bara besöka rpg.net och läsa några trådar om (nya) WW (betecknas ofta nuWW) och/eller v5. Eller på Onyx Paths forum (de hostar forum både för nya och gamla WoD).

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
cogitare;n300509 said:
Jag har följt det här sedan v5 annonserades och jag skulle säga att helheten ÄR ogrundad men det finns detaljer som inte är det. Alltså inversen av det du påstår. Stundtals har det varit ren och skär häxjakt!

För den som undrar hur det kan låta och hur hård tonen kan vara behöver bara besöka rpg.net och läsa några trådar om (nya) WW (betecknas ofta nuWW) och/eller v5. Eller på Onyx Paths forum (de hostar forum både för nya och gamla WoD).

Cog.

Det är min uppfattning med. Jag har läst en del av "kritiken" och en del av "argumenten" och det är rent trams. Jag vet ärligt inte på vilken intellektuell nivå man måste befinna på för att ens komma på skiten. Nu talar jag alltså spcifikt om de inlägg och bloggar jag har läst som drar fram nazi-kopplingar och skit ur hattar som inte ens är i närheten av att vara verkliga.

Därmed inte sagt att den Tjetjenska vinkeln var väl vald, men den har jag inte läst så det kan jag inte uttala mig om.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vad som än skrivs i ett rollspel kommer det varken förbättra eller försämra för de människor som faktiskt far illa i verkligheten (inte de som upprörs på Twitter), oavsett antal likes hit eller dit. Sen kan texter så klart vara osmakliga, och självklart finns det en otydlig bortre gräns för vad som är ok.

Jag funderar hur rollspelsskribenter och förlagen påverkas av sådana här diskussioner. Får vi rädsla med mellanmjölksprodukter som följd? Jag kommer i alla fall titta igenom mina texter en och två gånger till för att slippa drev.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har inte detta att göra med att svenskar är mer tillåtande än t.ex. amerikaner?

KULT skulle t.ex. aldrig ha kunnat skapats av en amerikansk rollspelsproducent - och även KULT var tvunget att anpassas till den internationella marknaden (t.ex. bytt omslag).

Kort sagt: p.g.a. att många svenskar var inblandade släpptes flera saker igenom som aldrig skulle kommit förbi skissbordet om detta var en ren amerikansk produkt?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Nässe: jag tror att normalisering och bagatellisering av förtryck (som jag anser att det här är, även om det kanske inte är extremt) faktiskt skadar på många olika sätt. Hellre mota fan i dörren, innan han hinner ändå in hit till finrummet.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Nässe;n300524 said:
Vad som än skrivs i ett rollspel kommer det varken förbättra eller försämra för de människor som faktiskt far illa i verkligheten (inte de som upprörs på Twitter), oavsett antal likes hit eller dit. Sen kan texter så klart vara osmakliga, och självklart finns det en otydlig bortre gräns för vad som är ok.

Jag funderar hur rollspelsskribenter och förlagen påverkas av sådana här diskussioner. Får vi rädsla med mellanmjölksprodukter som följd? Jag kommer i alla fall titta igenom mina texter en och två gånger till för att slippa drev.
Jag tyckte att ditt inlägg var så intressant att jag gjorde en ny tråd om just det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Det här är ett infekterat ämne, och debatten blir inte bättre av anklagelser som inte kan backas upp eller kontrolleras, eller av svepande anklagelser mot stora grupper i allmänhet. Om DU inte vill berätta om något du anser dig känna till, låt då bli att berätta om något du anser dig känna till.

Tack så mycket!
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Även om jag inte är en gammal Vampire-spelare har jag hängt med i produktutvecklingen och kritiken mot det nya Vampire. En del blunders har gjorts men kritiken upplevs som smått fanatisk. Jag kan inte undgå att tänka att tiden helt enkelt inte är mogen för ett nytt Vampire. Det ställs för höga krav på skapare och produkt som, om de ställts på den första upplagan, aldrig hade lett till spelet blivit det kulturella fenomen som det faktiskt blev. Med alla röster som skall vägas in, ängslighet hos författare och en publik som längtar efter nästa kontrovers tror jag helt enkelt att det var oundvikligt med en våg av kritik som sannolikt kommer att sänka produkten. Eller åtminstone författarnas entusiasm.

Kraven på korrekthet är för höga för ett skräckspel som utforskar de mörka aspekterna av vår existens och dessutom är placerad i "vår" nutida värld och förlåtelsen/förståelsen för snedsteg alldeles för liten. Antingen måste kraven förändras eller så måste producenterna av materialet bli så finslipade i sin förmåga att navigera dessa stormiga vatten att det sannolikt skulle dränera dem och spelet på allt av intresse.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Kan någon länka till, eller citera, relevanta passager ur kapitlet i fråga?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Det här hittade jag här:
Vampire5 said:
The recurring international controversy over the persecution of homosexuals is a clever media manipulation designed to keep the focus on Sharia law, away from the true inner workings of the republic. While homosexuals are indeed held in detention facilities for days, and humiliated, starved, tortured, and eventually fed upon and killed, this is not the point. The point is to distract from the truth of what Chechnya has become. That said, even among the Kindred [vampires of the Camarilla] any kind of “homosexual behavior” is punished harshly. ... There is unfortunately nothing we can do for our brothers and sisters in Chechnya who suffer under this — interference is ill-advised at this point, but should any Kindred (or even kine [mortals]) seek asylum within regnums under our control, granting it may win allies to our side who are not just well-trained in combat and thankful to us, but also knowledgeable in the ways of a people who might already be preparing to attack us.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
kloptok;n300562 said:
Det här hittade jag här:
Tack!

Jag antar att det finns mer. Men utifrån citatet i i fråga kan sägas:
1) att det verkar vara någon in-game figur som pratar, och således saknar sin fulla kontext;
2) att Polygons anklagelse om att texten gör sig skyldig till "equivocating on the atrocities in Chechnya by calling them 'controversial'" verkar ogrundad, eftersom den inte motsvaras av något som står i texten. Det som faktiskt står är att homosexuella misshandlas och dödas i Tjetjenien, men att de återkommande internationella kontorverser ang dessa förföljelser - vilket inte är detsamma som förföljelserna i sig, och vars verkliga motsvarigheter tas upp tidigare i artikeln - är en media-strategi för att dölja vampyrväldet.
3) att Polygons andra anklagelse, att WW använder "modern day, government sanctioned murder of LGBTQ people as fodder for a tabletop game" verkar välgrundad.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, det är en in-game figur som pratar, som du korrekt antar, Tre solar. En opålitlig berättare.

?Det kliar i fingrarna nu att berätta storyn bakom kulisserna, vad som ligger bakom.

Men avstår, det får bli även en öl nångång ett bra tag in i framtiden. Konstaterar att de flesta teorier här är helt ute och cyklar, nån kommer ganska nära, men ingen har helt rätt.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Drevande är överlag för osäkra muppar. Gillar du det inte? Köp det inte. Gör ett bättre själv. Folk som lägger ihop ett och ett, får det till tre och slår på stora trumman är i längden bara tröttsamma. WW borde tänka att all reklam är bra reklam och inte försöka bemöta kränkthetsproffesuren.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Paco;n300686 said:
Drevande är överlag för osäkra muppar. Gillar du det inte? Köp det inte. Gör ett bättre själv. Folk som lägger ihop ett och ett, får det till tre och slår på stora trumman är i längden bara tröttsamma. WW borde tänka att all reklam är bra reklam och inte försöka bemöta kränkthetsproffesuren.

Som vanligt framstår du som otroligt genomtänkt och välformulerad!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Paco: Det går utmärkt att uttrycka det du vill utan nedlåtande omdömen. Gör det nästa gång!
RasmusL: Debattläget blir inte bättre av ironiska svar.

Tack så mycket för uppmärksamheten!
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Gurgeh;n300705 said:
MODERERING

Paco: Det går utmärkt att uttrycka det du vill utan nedlåtande omdömen. Gör det nästa gång!
RasmusL: Debattläget blir inte bättre av ironiska svar.

Tack så mycket för uppmärksamheten!

Med all respekt, jag uttalar mig generellt om folk som drevar. Trodde inte det var kontroversiellt att tycka att sånt är larv.
 
Top