[Nyhet] MUA är tillbaka!

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Eller ja, Mutant Hindenburg då.

Fick min bok i brevlådan idag. Ser fin ut. Har sparat läsandet tills nu, bara bläddrat igenom PDFen tidigare. Ska bli kul.

Enda funderingen är att det är en ganska tjock bok trots att sidantalet bara är runt 200. Kanske ett tecken på hög papperskvalité men jag hade nog fördragit något nättare. Men, en petitess. Jag är pepp på att återvända till Pyri.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Rymdhamster;n349587 said:
Alltså, faktiska MUA är ju också tillbaka =)
Jag är nog mest intresserad av den nya kampanjen. Skulle nog kunna tänka mig att köra den med de gamla reglerna om det ska vara så.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Bifur;n349586 said:
Eller ja, Mutant Hindenburg då.

Fick min bok i brevlådan idag. Ser fin ut. Har sparat läsandet tills nu, bara bläddrat igenom PDFen tidigare. Ska bli kul.

Enda funderingen är att det är en ganska tjock bok trots att sidantalet bara är runt 200. Kanske ett tecken på hög papperskvalité men jag hade nog fördragit något nättare. Men, en petitess. Jag är pepp på att återvända till Pyri.
Ja, ser väldigt mycket fram emot kampanjen! Men jag är lite mindre förtjust i FL nya "barnboks"-typografi. Eller det är kanske lite orättvist att kalla det, men både ALIEN och Hindenburg har väldigt stor text och mycket luft. Jag får lite barnboksvibbar.

Det känns som ett aktivt beslut men jag förstår inte riktigt varför och det stör min läsupplevelse en aning. Jag har verkligen inget emot luftig layout, men ser hellre att rollspel ligger närmre referenslitteratur än coffee table books.

Det sagt så tycker jag Kvarteret Hydran ser fantastiskt coolt ut! Jag har ju redan läst PDF:en (och recenserat den nånstans på wrnu) och tycker nog typ samma nu. MUA var ju alltid Kampanjen och jag hoppas och tror att det blir samma med M:H!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Måns;n349614 said:
Ja, ser väldigt mycket fram emot kampanjen!
Samma här.

Ska jag tycka något mer nu när jag hunnit igenom RP-kapitlet är det kanske att jag inte blir helt säker på att jag tycker färdighetsöversättningen känns klockren. Jag saknar några av nyanserna från MUA när de begränsas ner till 12. Men det är kanske en vanesak.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Jag fick hem min bok igår, och det var tur att jag hade läst pdf:en i förväg, annars hade jag brutit ihop. Jag har stor respekt för Fria ligan - det är verkligen kvalitet i allt de gör, men i det här fallet hade jag önskat att de tagit efter Riotminds lite. Jag ska förklara. Till skillnad från Fria har Riotminds fortfarande ingen aning hur man gör ett bra eller roligt spel - de skjuter hej vilt åt all håll, och ibland prickar de men det är mest tur. Men de har en enastående förmåga att anlita skickliga illustratörer.

På kickstartern valde jag den tyginbundna lyxvarianten, men om jag hade vetat hur slutresultatet skulle bli hade jag avstått helt och hållet. För bilderna är så fula. Tygomslaget känns verkligen som grädde på en koskit. Detta är alltså Mutants nya ansikte? Hur har de kunnat förfuska arvet efter Nisse så fullständigt?

Jag har inte klarat av att faktiskt läsa texterna för varje gång jag ser en av bilderna som ser ut att härstamma i Pox eller Brök eller vad de nu hette, vill jag bara lägga den ifrån mig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag har bara sett bilderna på nätet. Skulle inte direkt kalla dom fina men dom har attityd. Det räcker långt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag tycker att illustrationerna är helt fantastiska. Motiven är klockrena och den bleka och lite sjukliga färgskalan gör att de verkligen sticker ut bland dagens rollspelsillustrationer.

Och det påminner mig om att jag ännu inte läst Bryan Talbots serie Grandville, men jag gissar att Lars Krantz har gjort det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag är inte heller särskilt förtjust i illustrationerna, förutom Martin Grips omslag. Tycker de är alldeles för serietidningsaktiga, vilket i och för sig inte är så konstigt eftersom Lars Krantz är serietecknare.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Har inte tittat så mycket på allt i detalj men jag gillar bilderna det säljer känslan av ett ganska brutalt samhälle i något mutantigt post ww1 samhälle som jag känner att de siktar på. De är ganska grova och inte speciellt vackra så jag förstår att de inte faller alla i smaken.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Rangertheman;n349631 said:
Jag är inte heller särskilt förtjust i illustrationerna, förutom Martin Grips omslag.
Som jag då inte fick, eftersom jag valde den dyrare varianten som bär ännu en undermålig Krantz :/
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Krantz har ju en utpräglad driven stil, men jag tycker den passar jättebra till Mutant (UA) Hindenburg.

Det SKA vara en blanding av pilsnerfilm, socialrealism, Det susar i säven, Mad Max, nybyggaranda (kanske mer revolution i Hindenburg?) och surrealism, och jag tycker att Krantz bilder träffar det väldigt bra.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Fjodor Pollett;n349622 said:
Jag fick hem min bok igår, och det var tur att jag hade läst pdf:en i förväg, annars hade jag brutit ihop. Jag har stor respekt för Fria ligan - det är verkligen kvalitet i allt de gör, men i det här fallet hade jag önskat att de tagit efter Riotminds lite. Jag ska förklara. Till skillnad från Fria har Riotminds fortfarande ingen aning hur man gör ett bra eller roligt spel - de skjuter hej vilt åt all håll, och ibland prickar de men det är mest tur. Men de har en enastående förmåga att anlita skickliga illustratörer.

På kickstartern valde jag den tyginbundna lyxvarianten, men om jag hade vetat hur slutresultatet skulle bli hade jag avstått helt och hållet. För bilderna är så fula. Tygomslaget känns verkligen som grädde på en koskit. Detta är alltså Mutants nya ansikte? Hur har de kunnat förfuska arvet efter Nisse så fullständigt?

Jag har inte klarat av att faktiskt läsa texterna för varje gång jag ser en av bilderna som ser ut att härstamma i Pox eller Brök eller vad de nu hette, vill jag bara lägga den ifrån mig.
Är det annorlunda bilder i den exklusiva utgåvan? Annars var Kickstartern full med de bilder som nu fyller boken. Bildstilen borde därmed inte komma som en total överaskning? Omslagsbilden kan f ö skådas i slutet av boken, efter registret.

--

Jag gillar både storlek och format. Den är betydligt trevligare att hålla och bläddra i än Mutant År 0- eller Svärdets Sång-böckerna. Tack vare storlek och ytvikt håller sig sidorna på plats i en uppslagen bok utan att jag behöver hålla i eller lägga en motvikt.

--

Ser fram emot att spela UA-kampanjen som vi faktiskt aldrig mer än påbörjat en gång för mååååånga år sedan.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
michael;n349638 said:
Är det annorlunda bilder i den exklusiva utgåvan? Annars var Kickstartern full med de bilder som nu fyller boken. Bildstilen borde därmed inte komma som en total överaskning?
Du har rätt och jag är ganska arg på mig själv, och förvånad över hur illa jag tycker om att se dem i tryck. Kickstartern hade mycket riktigt många av bilderna och stilen är tydlig så ja, jag får skylla mig själv.
Fortfarande förbryllad över valet av illustratör dock.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Som motvikt får jag säga att jag tycker Lars Krantz illustrationer är fantastiska. För mig är de ärligt talat det bästa med hela boken. Älskar färgskalan och den skitiga känslan av Hindenburg som förmedlas. Måste säga att jag är riktigt förvånad över kommentarerna i denna tråd.

Annars håller jag med Måns om att det är onödigt stort format. Känns som den kunde skalats ner med nästan hälften utan problem. Trevlig formgivning i övrigt dock, och härligt papper.

Nu får jag väl faktiskt ta och läsa boken också.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
kloptok;n349653 said:
Som motvikt får jag säga att jag tycker Lars Krantz illustrationer är fantastiska. För mig är de ärligt talat det bästa med hela boken. Älskar färgskalan och den skitiga känslan av Hindenburg som förmedlas. Måste säga att jag är riktigt förvånad över kommentarerna i denna tråd.
Håller med. Det är oerhört hög klass på bilderna.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Fantastiska illustrationer som verkligen passar spelet! Jag hoppas Fria Ligan kommer använda Lars Krantz till fler böcker.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag vet att jag var ganska skeptisk till illustrationerna när jag först fick se dem för några år sen, men de har vuxit på mig även om stilen fortfarande inte är någon favorit. Av alla Mutants olika versioner så är MUA de illustrationer som jag gillar bäst och de ligger stilmässigt ljusår ifrån Krantz, så omslaget på boken älskar jag.

Oavsett så är jag otroligt pepp på Hindenburg och hoppet om att få spela MUA-kampanjen med YZ-motorn känns på något vis större.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag måste bara hålla med om att det ser riktigt snyggt ut. Mustigt och stånkande bland det groteska, vanskapta. Ingen är en avvikande outsider när alla är avvikande outsiders. En lek med det gamla Sverige i en långsamt ruttnande värld fylld av problem, spänning och äventyr.
 
Top