Nekromanti [Nyhet] Kickstartern för Riotminds retro-DoD är uppe

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Det är nog många som känner sig lite avundsjuka skulle jag tro, men även om det känns lite bittert så är jag jäkligt glad att någon gör det i alla fall :)

Även om mig egen ekonomi är rutten så att jag inte kan stötta denna kickstarter, så vet jag inte om jag tycker det är dåligt att de försöker få in hyffsat med pengar. Jag tycker att man ska kunna leva på att göra rollspel och att det inte alltid måste vara en hobbygrej vid sidan av ett annat jobb.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
RollforFumble;n120720 said:
Det är nog många som känner sig lite avundsjuka skulle jag tro, men även om det känns lite bittert så är jag jäkligt glad att någon gör det i alla fall :)

Avundsjuka är en stark och ibland viktig drivkraft. Personligen har jag aldrig spelat DoD - så jag ser det hela i ett krasst kampanj-perspektiv. Det är inte en kampanj som lyckas locka mig, då tyckte jag faktiskt Fate of the Remnants var coolare (misslyckad funding och partiskhet) - men jag har full förståelse för nostalgikerna. De är de som backat och det är ytterligare en del av dem som hoppas hårt att något halvt magiskt ska ploppa upp ur den gamla heltäckningsmattan hemma i den fuktiga källaren.

Det kommer inte hända. Men varumärket lever.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Drakar & Demoner kommer aldrig kunna bli vad det en gång var för oss som spelade det i forntiden eftersom man bara kommer ihåg det roliga och förtränger resten. Det jag tycker är tråkigt med många äldre spel är att de bara försvinner ner i glömska, när de skulle kunna upptäckas av många nya spelare som skulle kunna ha en jäkla massa kul med dem, därför är det roligt att DoD kravlar upp ur myllan och tillbaka in i bokhyllorna.

Edit.
Givetvis hade allt blivit mycket bättre om det var jag som gjorde en remake :p
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
RollforFumble;n120720 said:
Jag tycker att man ska kunna leva på att göra rollspel och att det inte alltid måste vara en hobbygrej vid sidan av ett annat jobb.
Det gör ingen i Sverige idag.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Arfert said:
Men det var lite dyrt. För 348:- får man, vid jämförelse:

– Ett annat rollspel som som stor tung fysisk bok, inbunden, 2-färgs inlaga (och fem färghelsidor av Folmer). 404 sidor.
- Ett annat rollspel som PDF.
- Namnet i boken.
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif]- Spelledarskärm i fysiskt format.[/FONT]

[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif]Och då trycks [/FONT]Ett annat rollspel [FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif]i mindre upplaga, och är nog dyrare att producera per ex.[/FONT]
Den här tråden kan väl få handla om DoD-kickstartern och dess produkt (retro-DoD), utan att det resoneras om vilka rollspel, tillverkade av forumiter eller ej, som man skulle kunna köpa istället. Ska det göras reklam för andra spel gör väl det bäst i egna trådar, eller?
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
avatarex;n120739 said:
Den här tråden kan väl få handla om DoD-kickstartern och dess produkt (retro-DoD), utan att det resoneras..
Det kan man tycka. Men per definition fungerar ett forum på det här viset.
Två: att jämföra innehåll kan man göra på många ehandel webbplatser enkelt. Helt on-topic.

Tre: Avundsjuka, stark reservation, plånbok och subjektiv bedömning påverkar oss och vi skriver rakt ut i detta fält om detta.

3.5: Coolt om Drakar lyckas. Se min tidigare "slå-på-käften"-kommentar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,059
Location
Ereb Altor
chrull;n120711 said:
Är det fler som tänker som RollforFumble kanske?
Det är det säkert. Men det känns lite orättvist att påstå att kritik mot Riotminds skulle bestå i avundsjuka. Jag är ganska säker på att de flesta är kritiska dels på grund av hur kickstartern har hanterats (det krävdes liksom ett Facebookinlägg för att beskriva vad de menade...), dels det taffliga språket (kickstart-texten har inte lästs igenom av någon med känsla för språk, och antagligen ligger det inte mer än 10 minuters arbete bakom den) och slutligen hur Riotminds har hanterat DoD-licensen tidigare (då menar jag inte att det är något fel på Trudvang som koncept (tvärtom, det var lysande!) men genomförandet var tyvärr inte så mycket att ha).

Jag tror att om man känner avundsjuka så är man antingen a) naiv och tror att man kan göra det bättre eller b) boss för ett spelföretag och vet att man kan göra det bättre. När det gäller kategori A så är det ju som det är. När det gäller kategori B så gör de redan bättre spel än Riotminds och kan känna sig nöjda med det.

Nä, jag tror att det här handlar väldigt lite om bitterhet och desto mer om vad vi faktiskt förväntar oss.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Svårt att tro att de inte skulle nå 400 000:-, så Herr Blixt får nog börja vässa pennan :)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
RollforFumble;n120754 said:
Svårt att tro att de inte skulle nå 400 000:-, så Herr Blixt får nog börja vässa pennan :)
Jag har redan vässat hjärnan och min eventuella deadline ligger en bit in på 2016, så jag står redo att ge mig ut på Skymningshavets tropiska böljor. Magnus M beställde ett äventyr, men jag har redan nog med ytterligare idéer för en hel sjöfararkampanj. :cool: Avanti, avanti, marinai! L'oceano rivelerà i suoi segreti.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Mekanurg;n120797 said:
Jag har redan vässat hjärnan och min eventuella deadline ligger en bit in på 2016, så jag står redo att ge mig ut på Skymningshavets tropiska böljor. Magnus M beställde ett äventyr, men jag har redan nog med ytterligare idéer för en hel sjöfararkampanj. :cool: Avanti, avanti, marinai! L'oceano rivelerà i suoi segreti.
oohh kampanj... inte så illa :)
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Är det någon remake som behöver göras med stil och finess så är det en DoD-remake. Jag hoppas verkligen Riotminds lyckas men jag håller med om att informationen i Kickstartern är lite dålig. Varför har de tex inte kollat upp att de får använda originalomslaget innan de lanserar kicken?
En löjligt detalj kanske ni tycker men för mig är det viktigt att det är samma omslag.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Personligen vet jag inte vad det skulle vara att va avundsjuk på, det har inget med sådant att göra för mig. Jag har heller inte spelat dessa gamla spel, jag har spelat svavelvinter i en omgjord variant till d&d 3.5, det är det närmaste drakar och demoner jag kommit personligen att spela så.. Reglerna och all nostalgi kring det hela har jag inte. Däremot, som jag sa, tycker jag det är lite nonchalant och göra en kickstarter som de gjorde, det tycker jag fortfarande. Att det sedan kommit ett FB inlägg som förklarar bättre är väl en bra sak, men den borde väl egentligen varit där från börjar kan jag tycka. Om någon privatperson försöker lansera sitt spel och råkar vara väldigt diffus och göra lite misstag i just lanseringen är det väl mer ok, klantigt men förståeligt. Just FÖR att de är ett redan etablerat företag borde de veta bättre, bete sig bättre och visa resten av rollspels Sverige hur man SKA göra.

Med det sagt så, att det verkar bli av är väl bara kul, dels för dem och dels för de som får denna nostalgitrip av det hela. Grattis!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Problemet är att DoD 87 är ett dåligt spel. Enda sättet att rädda det är att ändra mycket och då blir det meningslöst.
Hade mycket hellre sätt en kampanj som utspelade sig i Ereb, med ett helt annat system. Som Svavelvinter tex.

Varför försöka återuppliva ett system som min kompis uttryckte det perfekt "inte ens är mediokert"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Harry S;n120838 said:
Är det någon remake som behöver göras med stil och finess så är det en DoD-remake. Jag hoppas verkligen Riotminds lyckas men jag håller med om att informationen i Kickstartern är lite dålig. Varför har de tex inte kollat upp att de får använda originalomslaget innan de lanserar kicken?
En löjligt detalj kanske ni tycker men för mig är det viktigt att det är samma omslag.
Jag håller med, och hur svårt kan det vara att skriva ett kontrakt med Michael Whelan (eller hans agent) som säger "Vi får använda Stormbringer som omslag och i marknadsföring, du får X dollar, detta under förutsättning att vår kickstarter lyckas."
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Anchorman;n120865 said:
Problemet är att DoD 87 är ett dåligt spel. Enda sättet att rädda det är att ändra mycket och då blir det meningslöst.
Hade mycket hellre sätt en kampanj som utspelade sig i Ereb, med ett helt annat system. Som Svavelvinter tex.

Varför försöka återuppliva ett system som min kompis uttryckte det perfekt "inte ens är mediokert"
Så mycket fel som du har har jag nog aldrig sett någon ha förut.
Erkänn att du har tokfel så slipper jag ge dig stryk.

:)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Zoth-Ya;n120886 said:
Så mycket fel som du har har jag nog aldrig sett någon ha förut.
Erkänn att du har tokfel så slipper jag ge dig stryk.

:)
Swords at dawn!

Nämen, jag har väl egentligen ingen uppfattning om 87-ans regler, men tillräckligt många verkar ju älska dem för att det skulle funda.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Det viktigaste i mina ögon att de behåller är att SL alltid har rätt!
 
Top