CoC Sverige Nyhet: Grundbok om Lund kommer till Call of Cthulhu Sverige

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,237
Nu är den här nyheten ute! Jag är med och jobbar på den här boken där vi Lund kommer få en roll Sveriges Arkham. Jag är verkligen i galet gott sällskap också.

Från Elosos pressrelease:
Ända sedan vi utannonserade Call of Cthulhu Sverige har det pratats om vilken stad som egentligen är Sveriges Arkham. Efter långt funderande har vi insett att frågan är felställd, och kommit fram till att Arkham snarare är Lovecrafts Lund.

Lund får därför en egen settingbok. Projektet leds av Gabrielle de Bourg, Gunilla Jonsson och Michael Petersén, under överseende av Adrian Madden som huvudredaktör, och dessa agerar redaktörer som skriver grundboken tillsammans med många andra begåvade skribenter.

Boken kommer att innehålla information om Lund som plats på 1920-talet, ihop med massor av innehåll för att spela och spelleda spännande äventyr i staden. Exempelvis kommer det finnas särskilt anpassade yrken för att spela lundastudenter, platsbeskrivningar av både det historiska och fiktiva Lund, samt ett helt avsnitt med äventyrsfrön.

Dessutom innehåller boken fyra nyskrivna äventyr som utspelar sig i Lund: Anders Janssons äventyr Räddaren i Nöden, två äventyr av Gabrielle de Bourg, Gunilla Jonsson och Michael Petersén, samt ett äventyr som utspelar sig på Lunds hospital skrivet av Karin Tidbeck.

Preliminärt släppdatum är augusti 2023. Illustration av Ola Larsson (work in progress).

301805528_482306806756655_5972644961228615516_n.png
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,293
Vi har skojat om Nyhavn som Innsmouth.
Ja det är inte så dumt! Jag tänker annars på alla små kustorter i sydöstra Skåne som har något uråldrigt och hedniskt över sig. En massa fornlämningar och vidskepelse, dessutom den uppenbara offerplatsen vid ale stenar. Det är något med att känna stanken av tång när man kommer till en liten by…
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Av de som gör research, skriver om platserna och historia har vi medvetet valt folk med Lund-anknytning, antingen de som bor eller i alla fall har pluggat där. Angående stats får jag återkomma, hehe.
Låter bra! Om så önskas kan jag också förmedla kontakt med de riktiga lokal- och akademihistorienördarna på Universitetsarkivet.
 
Joined
4 May 2021
Messages
12
Och vad är då Sveriges "High plateu of Leng"? Pielaslätten i Sarek tycker jag passar in. Vyn från slätten över den smaragdgröna sjön fylld av glaciärvatten och upp mot Pierikpakte-toppen i Ähpar-massivet ger definitivt en maffig känsla med sina katedralliknande svarta branter . Lägg till att Ähpar är samiska för "vålnad efter ett barn dött en icke naturlig död" och Pierikpakte betyder "galningens berg"...
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
Jag har också sysselsatt mig med att fundera över var i Norden jag kan placera diverse CoC-äventyr som i original utspelar sig på annan plats, (framförallt i New England). Man vill ju gärna få det "rätt", komma nära känslan i originalen. Men jag vill samtidigt hötta med ett varningens finger. Call of Cthulhu Sverige behöver inte bara vara en translation (sidoförflyttning). Call of Cthulhu Sverige är ett rollspel och en spelvärld i sin egen rätt. Så glöm inte att blanda det gamla med det nya. Snart vänder vågen och man kommer internationellt fundera på var de kan placera de nordiska äventyren. Tror jag :) Jag ser mycket fram mot Lund-böckerna. Jag tycker det är rätt och rimligt att Lund får en framskjuten plats i Call of Cthulhu, precis som jag ser att andra platser också kan komma att få sina stjärnglans längre framöver.
 
Top