Nekromanti [NYHET] Fria Ligan äter upp Järnringen

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Henke;n296227 said:
Fast planerna på MH har ju funnits i minst två år... :?
Planerna på eller fröet till sammanslagning tycks ha funnits längre än så!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Henke;n296228 said:
Tycker att det här är en väldigt spännande utveckling där fler av landets tyngsta rollspelsskapare nu gör gemensamma ansträngningar att leverera ännu bättre produkter. Har alltid sett Ligan som vassa på regelmekaniker men något svagare på världsbygge och framförallt episkt kampanjmaterial. Med Järnringen har jag tyckt precis tvärtom. Fantastiskt världsbygge, episka kampanjer men inte min smak när det gäller regler. Nu håller jag tummarna för det bästa av båda världar.

Hoppas också på en fortsättning på Jonssons Symbaroum-romaner och fler Coriolis-romaner av Lilja (även om jag givetvis vill att rollspelsprodukterna prioriteras).
Håller med. Fast ska jag se någon risk ur mitt egna snäva perspektiv som Symbaroum-SL är det att den produktlinjen saktar ner, speciellt då Törnetronen, och att krutet läggs på just en regel-reboot. Inte för att det skulle vara dåligt i sig utan för att det skulle kunna bli för mycket av en omstart.

Uppdat: Inte för att jag är särskilt orolig...
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Spännande tycker jag som gillar och har jobbat med alla inblandade! Tror inte att det är fel med viss konsolidering i branschen, särskilt inte när båda aktörerna som nu också går ut internationellt på en nästan oöverblickbart stor marknad. Det kan ge bättre fokus på vad alla ska ägna sig åt.

För er som inte minns så gavs romanen Svavelvinter första gången ut av Järnringen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Det är naturligtvis enbart positivt. Möjligtvis att det blir fler munnar att mätta, men verkar ju dra in en del på sina spel och art books.

Och gällande Mutant: Hindenburg så vore det ju en match made in heaven om vi kan få Ligans regler och Järnringens settingmagi!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Tre solar;n296201 said:
Jag förutspår ett Ny-nya Järnringen förlag HB AB år 2025.
Sannolikt under namnet Rostbröderna*

*Som ju är ett av namnen på grupperna i ett rollspel (Svärdets sång), vilket även Järnringen och Fria Ligan var/är.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Håller med de tidigare talare som poängterar hur mycket FL och JFAB skiljer sig åt.

FLs ideal, att äventyr är verktygslådor som låter spelledaren starta direkt, lämnar mig kall.

Detaljfyllda färdigskrivna kampanjer som Järnringen gör är däremot rollspelens livsblod för mig!
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Hej alla!

Fortsätt gärna att surra vidare i denna tråd, men om ni har några konkreta frågor eller funderingar riktade till oss kan vi kanske ta dem i anslutning till den post jag nyss la upp i järnringen-forumet: https://www.rollspel.nu/threads/70610 /Rostbroder Johnsson Haake
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
CapnZapp;n296259 said:
FLs ideal, att äventyr är verktygslådor som låter spelledaren starta direkt, lämnar mig kall.

Detaljfyllda färdigskrivna kampanjer som Järnringen gör är däremot rollspelens livsblod för mig!
Eftersom kockarna är desamma gissar jag att den nu expanderade Fria ligan kommer att koka båda varianterna av soppor, förhoppningsvis i riklig mängd och med förfinade smaker. Om det sedan blir mer eller mindre av någon variant lär efterfrågan styra. Själv är jag helt ointresserad av detaljerade kampanjer och håller därför en tumme för finfina framtida sandlådor.
 
Top