Nekromanti Nyfiken D20 (ny film av Vilgot Sjöman)

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: jo, det var Gazetter jag tänkte på [nt]

jo, det var Gazetter jag tänkte på [nt]
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Gazetteer

33 kr kan det kanske i alla fall vara värt att betala för att få en karta och en kort introduktion till Greyhawk.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Living Greyhawk Gazetteer?

Som jag har förstått det köpte SF Bokhandeln upp delar av lagret vid Portals konkurs. Det man köpte in sålde man också riktigt billigt (som bl.a. nämnda Gazetteers, Enemies and Allies, grundäventyren, ett par FG-böcker). När man sålt slut på dessa produkter har priset normaliserats (tyvärr). Jag har dock märkt att Trad har börjat sänka priset på halvgamla DnD-böcker (köpte själv Deities and Demigods för 149 kr), så det är möjligt att man kan hitta Living Greyhawk billigare där.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Living Greyhawk Gazetteer?

Jag har dock märkt att Trad har börjat sänka priset på halvgamla DnD-böcker
Stämmer, en kompis köpte Tome of Horrors för 99kr på Trad.
Det verkar som om Trad vill ha hög omsättning på sina saker...
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Gazetteer

Hur vettig är den? Kan ju vara något att kasta på slöa spelare som inte orkar vaska igenom en hel "vanlig" bok men skulle behöva lite introduktion som man annars måste babbla sig igenom själv (flera gånger om man introducerar nya spelare).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Gazetteer

Hur vettig är den?
Man kan se den som en 32-sidig lättversion av Living Greyhawk Gazetter.
För de som spelar i Greyhawk kan den vara bra till spelarna, medans Living Greyhawk är till för DM.
Jag brukar låta spelare med ett par ranks i Knowledge Geography/History få bläddra fritt i den.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Gazetteer

Jag uppmuntrar mina spelare att bläddra och läsa fritt i ALLT kampanjmaterial som inte är äventyr eller äventyrsförslag; de brukar kunna "brandvägga" acceptabelt och om nån rollperson skulle råka vara lite mer världsvan än han/hon borde är det ett billigt pris för att spelarna får bättre inlevelse.

(Men för det mesta är spelarna tyvärr inte så benägna att ta vara på denna frihet om det inte är en kampanj som hållt på ett tag. Förståeligt - vem orkar läsa in sig på Ännu En Ny Värld?)
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Gazetteer

Man bör vara medveten om att den är väldigt tunn. 32 sidor. Den innehåller en kortfattad historieskrivning, en genomgång av alla länder, mer betydande geografi och maktgrupper. Gudarna finns inte med. Fem till sju länder per uppslag och mindre font än i LGG gör ju ändå att man får hyfsat detaljerade beskrivningar. Jag köpte den dock mest för den medföljande kartan som är ungefär A2 och därmed lite smidigare att hantera än den dubbelt så stora kartan med hexagoner som medföljer LGG.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Gazetteer

{quote]Jag köpte den dock mest för den medföljande kartan som är ungefär A2 och därmed lite smidigare att hantera än den dubbelt så stora kartan med hexagoner som medföljer LGG.[/quote]

Men! Men! Men! Protest! Det går utför för TSR (vasa? wizards? lalalalaBINGO), SMÅ kartor och t o m hexfria sådana! (OK, Realmskartan var inte hexindelad ens i 2ed, men man fick ju iaf med ett rutark på genomskinligt papper att lägga över)

Jag använder med förkärlek kartan från gamla (1ed AD&D) World of Greyhawk-boxen; två 8-sidors posters, givetvis snällt indelade i hexrutor som det SKA vara.

:)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Gazetteer

Nej, tack och lov finns det ju fortfarande en till Greyhawk, även om den bara är hälften så stor som den borde vara. :)

Jag öppnade en Dragon Magazine för något år sen (runt när 3e FR var på väg att komma ut) och fann en Realms-karta på en åttasidare. Van vid de gamla otympliga kartorna (där delningen dessutom garanterat gick på sämsta ställe och var hart när omöjlig att passa ihop rätt) fick jag en smärre chock - Kunde det vara sant? Hade de verkligen övergått till en hanterbar karta?

Öh, men vänta har nu, det saknas en massa på den här kartan, och den har bara vit kant på ett hål.

...*bing* första delen... av fyra. 32 sidors karta in alles. Grattis. (Som dessutom bryter mitt i Daleslands...)
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Tradition

SF-bokhandeln finns i Götet också, och det som inte står i deras rollspelshylla där kan man beställa...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Tradition

SF-bokhandeln finns i Götet också, och det som inte står i deras rollspelshylla där kan man beställa...
Har de skaffat sig en rollspelshylla i Göteborgsbutiken nu också?... Härligt!

/Mikael
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
SF-bokhandeln

Jo, den är inte så stor, men de har lite grand i alla fall. Tar inte så lång tid att beställa hem saker heller; jag köpte lite Ars Magica senast och det gick på ett par dar.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Tradition

Det visste jag inte, men jag skulle hellre se att de fanns i Linköping eller Malmö/Lund. Till Göteborg har jag inga planer på att flytta...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Gazetteer

*tittar på FR-kartan* Nix, inte så många hexrutor där heller.
Ytterligare en anledning till att välja Greyhawk framför Forgotten Realms... :gremsmile:
 
Top