Nekromanti Nyfiken D20 (ny film av Vilgot Sjöman)

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag har lite frågor angående D20. Jag är nämligen lite sugen på att skaffa D&D3 eller 3,5. Och eventuellt Forgotten realms grundbok. Inte för att jag har någon att spela med ändå men det kan vara schysst kvällslektyr.

Är det värt att lägga ner 300 spänn extra på ver 3.5 (de gamla säljs ju för 200 spänn styck numera)?

Vilken värld gillar ni bäst (och ja, jag ber om era subjektiva åsikter)? (just nu lutar det åt forgotten realms)

Om man vill spela i Forgotten realms räcker det med att skaffa den maffiga grundboken eller måste man köpa fler moduler (då tänker jag främst på Monsterboken)? Eller ska man köpa monsterboken till forgotten realms och strunta i Monster manual?

Hur pass välbeskriven är världen i grundboken? Finns alla länder och kulturer beskrivna (det räcker med någon sida för mig)?

Willie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Korta svar

1. Ja, jag anser att 3.5 på det stora hela är bättre än 3.0. Och mycket mer också för den delen.

2. Planescape, men den är ju inte till 3e, så då blir mitt svar... öööhh... vad brukar jag säga... öööhh... jag säger Midnight!

3. Forgotten Realms är en väldigt bra bok, och värd att skaffa till och med om man INTE spelar D&D. Den är fullmatad med massor av info om allt möjligt. Det räcker med grundboken, men modulerna är också väldigt, väldigt bra. Men köp hellre Monster Manual än Monsters of Faerûn.

4. Hyfsat. Inga superdetaljer och så, men klart såpass att man har mycket info att leka med. Nån som kan mer om FR kanske kan ge ett mer detaljerat svar. Jag rankar FRCS som en av de bästa rollspelsböckerna någonsin, såpass bra tycker jag att den är.

M.
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Är det värt att lägga ner 300 spänn extra på ver 3.5 (de gamla säljs ju för 200 spänn styck numera)?
Tja, det beror på. Har du tänkt köpa fler officiella supplement i framtiden är det väl bäst att ha den senaste versionen av reglerna. Å andra sidan kan du ju köpa de gamla och sedan ladda ner regeluppdateringarna gratis över internet. Fast å tredje sidan kanske det blir krångligt att först lära sig reglerna via böckerna och sedan lära sig vissa aspekter på nytt.

Du avgör själv. :gremsmile:

Vilken värld gillar ni bäst (och ja, jag ber om era subjektiva åsikter)? (just nu lutar det åt forgotten realms)
Greyhawk och Kingdoms of Kalamar. Jag gillar personligen inte de sjukligt överdrivna delarna av Forgotten Realms, där mäktiga äktemagiker tycks bo i torn bakom varenda liten bonnhåla, eller där världen hotas av undergång (men räddas av mäktiga hjältar) sådär en gång i veckan.

Om man vill spela i Forgotten realms räcker det med att skaffa den maffiga grundboken eller måste man köpa fler moduler (då tänker jag främst på Monsterboken)? Eller ska man köpa monsterboken till forgotten realms och strunta i Monster manual?
Nu är jag ingen FR-expert, men jag tror du klarar dig bra med Monster Manual. Monsterboken till FR (Monsters of Faerun) innehåller specialmonster som bara existerar i den världen, men är för den skull ingen nödvändighet.

Hur pass välbeskriven är världen i grundboken? Finns alla länder och kulturer beskrivna (det räcker med någon sida för mig)?
Antar att du menar FR även här.

Jag anser personligen att världen är fullt tillräckligt beskriven för att man ska kunna spela intressanta äventyr i den. Vill man ha lite mer djup finns moduler (t.ex. Silver Marches och Unapporoachable East) som beskriver dessa områden mer ingående.


-V
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
... och sedan ladda ner regeluppdateringarna gratis över internet.
Man kan i och för sig ladda ner den uppdaterade SRD:n, men det är ett hästjobb att gå igenom den och hitta alla ändringar.

"Uppdateringsbroschyren" som finns på WotC:s sajt tar inte upp ens en bråkdel av alla ändringar, så där finns inte mycket att hämta.

/Mikael - nästan klar med sitt hästjobb
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Fler åsikter

"Är det värt att lägga ner 300 spänn extra på ver 3.5 (de gamla säljs ju för 200 spänn styck numera)?"

Jag säger som de andra ungefär. Du bör nog köpa 3.5 om än bara för att det är nyast, men är du snål/sparsam/ekonomisk/whatever så kan du lika gärna köpa 3rd på någon rea.

"Vilken värld gillar ni bäst (och ja, jag ber om era subjektiva åsikter)? (just nu lutar det åt forgotten realms)"

Min egen eller ingen. Det är ungefär samma sak. Det är lättare (?) att hitta på en egen värld där man tagit lite här och lite där från alla möjliga ställen. Men Midnight verkar helt okej, Forgotten Realms är snygg och bra, Planescape kommer alltid vara bäst men det lär ju inte komma till nytryck.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
>Vilken värld gillar ni bäst (och ja, jag ber om era subjektiva åsikter)? (just nu lutar det åt forgotten realms)

Personligen är jag en Greyhawkkille, fast FR är helt ok den med och det verkar redan som om du bestämt dig så kör med den du. Val av D&D-värld handlar mest om vilken typ av subgenre man vill spela i; Greyhawk om man vill ha traditionell fantasy med både inslag av MMM (mystik, magi och monster) och grisodling. I FR är det High Fantasy för hela slanten och det är ju något som passar systemet väldigt bra.

:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:
/Anders (gillar zeppelinare) :gremgrin:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Horse work (OT)

>/Mikael - nästan klar med sitt hästjobb

Kan det möjligen vara det rollspelsrelaterade hästjobb Mikael sysslat med de senaste året?

/Anders
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Re: Horse work (OT)

Kan det möjligen vara det rollspelsrelaterade hästjobb Mikael sysslat med de senaste året?
Jag tänkte nog bara på jobbet att uppgradera mitt projekt enligt version 3.5. Hela projektet som sådant är nog mera i klass med en hjord elefanter...

/Mikael
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Greyhawk om man vill ha traditionell fantasy med både inslag av MMM (mystik, magi och monster) och grisodling. I FR är det High Fantasy för hela slanten och det är ju något som passar systemet väldigt bra.
Den viktigaste skillnaden är ju att i FR så finns det dels en lvl 30-magiker i varannan by (hrm, nästan då) och dels är godheten tydligt övermäktigt ondskan (dvs, det finns inga kända onda filurer ens hälften så mäktiga som Elminster, och även om det finns diverse onda organisationer och länder så är det tydligt en svartvit värld där godheten har övertaget). Greyhawk är däremot en gråare (det ser man ju redan på namnet) och mer korrupt; staden Greyhawks borgmästare kommer från tjuvgillet och så vidare. Greyhawk är för mig mer av klassisk sword & sorcery i bästa Fafhrd & Grey Mouser-stuk, men det kanske bara är jag. (Eller, BARA är det nog inte.)

Dock skall det sägas för den som vill börja nu, att 3ed-materialet för Greyhawk är ganska sparsamt; det finns i princip bara huvudatlasen och sen inte så mycket mer utan resten har lämnats åt spelledaren att utforska och bestämma (i 1ed AD&D fanns det desto större uppsjöar av Greyhawk-grejs; den var nästan så överutforskad som Realms blev under 2ed och idag). Forgotten Realms har ännu inte riktigt nått 2ed-nivån (även om mycket av det gamla materialet var huvudsakligen "fluff" och går utmärkt att använda än idag, volo-böckerna osv) men det finns alldeles väldigt mycket mer material och stöd för den jämfört med Greyhawk.

Sen tillhör ju jag då de som tycker att halva nöjet med att vara SL är att man har en legitim ursäkt att drömma upp sin egen värld och fippla med den....
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag använder själv 3.0 och tycker att det duger utmärkt. Jag ser heller inte konverteringar av nya äventyr som ett problem - blir det inte helt korrekta värden spelar det inte så stor roll. Dock är ju marginalkostnaden mellan versionerna 300 pix för dig och 900 för mig och då kanske valet kan bli annorlunda.

Forgotten Realms är inte min favoritvärld men Campain Settingen är utmärkt (klart värd de 300 spänn man får hosta upp på Tradition). Jag äger boken men bestämde mig snabbt för att det inte var den stil jag ville spelleda (jag föredrar helt klar Greyhawk framför FR).

Köp absolut hellre Moster Manual än Mosters of Faerun - den senare är både tunn och dyr. Skall du utöka med en monsterbok tycker jag hellre att du skall satsa på Tome of Horrors (från Necromancer Games) - det enligt mig bästa monstersupplementet till d20/DnD.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, min favoritvärld är Dark Sun, men den finns ju inte utgiven i 3e-version än (det finns en konvertering på www.athas.org, men den gillar jag inte något vidare).

Vad gäller "vaniljfantasy" (alltså fantasy utan några speciellt utmärkande drag) så är FR fullständigt strålande. Boken innehåller gigantiska mängder information - 320 sidor med tämligen liten text. Den beskriver alla länder och kulturer på Faerûn (en av planetens världsdelar, ungefär motsvarande Europa) i någorlunda stor grad, med extra mycket information om vissa områden (the Dalelands, Cormyr, the North).

Monsterboken till FR kan du med gott samvete undvika. FR använder till största delen D&Ds normala monster. Har du stålar över så visst kan man köpa den, men köp definitivt den vanliga monstermanualen först. Monsters of Faerûn hänvisas ibland till av andra FR-produkter, men i så fall så står det allt som oftast ett alternativ från MM (det går prezis lika bra med zelleri...).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dock skall det sägas för den som vill börja nu, att 3ed-materialet för Greyhawk är ganska sparsamt; det finns i princip bara huvudatlasen och sen inte så mycket mer utan resten har lämnats åt spelledaren att utforska och bestämma
Jo, det FINNS DnD3E-material till Greyhawk, men då måste man vara betalande medlem i RPGA och vara med i Living Greyhawk. :gremmad:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Som jag skrivit tidigare skulle jag personligen utan tvekan föredra 3.5 för 300 framför 3.0 för 200. 3.5 är helt klart bättre på alla sätt, men det beror väl lite på hur priskänslig man är också förstås.

Vad gäller världar har jag ingen egentlig åsikt. Det enda som finns i grundböckerna av världsbokmaterial är ett litet urval Greyhawk-gudar. (Jag räknar inte beskrivningar av yttre och inre plan och liknande dit.) Länder och kulturer finns alltså inte beskrivna.

Greyhawk har helt klart sin charm. I många avseenden är det en bättre värld. Den är kanske något mindre "heroisk" än FR; ordet "mighty" förekommer med andra ord inte lika ofta (om någon nu förstår vad jag menar med det). Den har även en avsevärt mycket mer trovärdig historieskrivning, om man nu bryr sig om sådana detaljer. Hmm. Egentligen gillar jag nog Greyhawk lite bättre, även om den har en stor nackdel i att inte vara lika populär som FR.

Jag skulle nog köpa båda. Living Greyhawk Gazetteer är visserligen helt svartvit, utan hårdpärmar och något tunnare, men den kostade mig 128 kr (har jag för mig?) på SF-bokhandeln, att jämföra med 400 kr för FRCS.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Living Greyhawk Gazetteer?

Nu när jag tittar på SF-bokhandelns sidor är den dock höjd från 128 till 268 kr nu. (Jag är inte säker på kronan när, men det var definitivt i storleksordningen 130 kr.) Tur att jag köpte den när jag gjorde då. Hade de satt fel pris, sålde den för bra eller vad är det som har hänt?
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Living Greyhawk Gazetteer?

Suggested retail: US$26.95 står det på baksidan. Jag köpte min på Tradition och minns inte för hur mycket eftersom det gått några år men en gissning är att det var runt 200, så du har förmodligen kommit undan billigt av okänd anledning isåfall.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Living Greyhawk Gazetteer?

Det finns en tjock Living Greyhawk Gazetter och en tunn Greyhawk Gazetter - de kan ha förväxlat dem åt då det enda som skiljer är "Living".
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Tradition

Jag köper inte saker på Tradition längre. Saker jag köpt där har i princip alltid varit defekta på ett eller annat sätt. Jag tänkte att jag skulle ge dem en ny chans i somras, förbeställde 3.5-böckerna och tyckte att de då åtminstone borde vara i nyskick. Dock hade de sålt mina böcker till någon annan första dagen, så jag blev tvungen att vänta en vecka till. Helt otroligt.

SF-bokhandeln har dessutom faktiskt saker till sänkt pris ibland. Den enda nackdelen är att de är i Stockholm.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Living Greyhawk Gazetteer?

Jaså? Det är inte "Dungeons & Dragons Gazetteer" (eller helt enkelt "Gazetteer") du tänker på? Den kostade 32 kr både då och nu.

Korrigering: 33 kr.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Köpa spel (OT)

Jag köper numera i allmänhet från "vanliga" internetbokhandlar och speciellt adlibris. Funkar inte för obskyrare saker från små eller okända förlag men släpp från de större spelföretagen går bra och är ofta några kronor billigare. Kan alltså vara ett tipps att kolla upp om man inte redan gjort det. (Gäller även för t ex seriealbum.)
 
Top