Nekromanti nybörjarrollspel...

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dod

I riktiga DoD (svarta lådan) fanns inte träffområden. Man hade endast totala KP. Vapen och rustningar var dimensionerade efter detta - det krävdes 11 poäng skada för att ta ut medelsvensson, vilket var ungefär så mycket som ett tvåhanssvärd gjorde, eller dubbelt så mycket som ett bredsvärd.

När kroppsdelar infördes i Expert så ändrades denna balans radikalt. I stället för att man behövde ge någon 11 poäng prygel för att ta ut dem så räckte det nu med 3-4 poäng. Plötsligt blev systemet ofantligt mycket dödligare.

Min personliga åsikt är att visst, olika ställen på kroppen är olika jobbiga att få stryk på. Det finns dock redan ett sätt att visa detta: vapnens variabla skada. En smäll med ett bredsvärd som ger 2 i skada var en liten fes-smäll som nog gav en hygglig rispa i överarmen. En attack på 9 är snarare ett hugg som sliter upp en bit av magen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Dod

Det är helt sant att vapnens farlighet förändrades genom införandet av kroppsdelar. Lite konstigt att inte konstruktörerna verkade tänka på detta. Meningen "strider kommer ta längre tid att utkämpa" är en sanning med modifikation! /images/icons/smile.gif

Jag tycker den ökade dödligheten var ett steg i rätt riktning. Med det gamla systemet var det alldeles för lätt hänt att man kunde "känna sig säker" eftersom ett klenare motståndarvapen inte kunde göra mer än en ganska måttlig skada. En dolk t.ex. skulle inte ens med två perfekta träffar kunna få en genomsnittlig människa att gå i däck eller ens få en skada som påverkar hans handlingar. Detsamma om man skjuter någon med en långbåge, det finns ingen som helst möjlighet att sänka en medelsvensson med ett långbågeskott i gamla DoD. Skadorna var med andra ord bättre anpassade för kroppsdelssystemet.

Att ens handlingsförmåga kan bli begränsad av skador utan att man är slagen medvetslös tycker jag är ett kul moment. Systemet blev mer realistiskt utan att det hade någon nämnvärd inverkan på stridernas hastighet. Kroppsdelsystemet innebär att det går att göra taktiska handlingar i strid som inte var möjliga innan, t.ex. att skjuta en flyende motståndare i benet och på så sätt kunna fånga in honom samtidigt som han är vid medvetande.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dod

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Med det gamla systemet var det alldeles för lätt hänt att man kunde "känna sig säker" eftersom ett klenare motståndarvapen inte kunde göra mer än en ganska måttlig skada. <p><hr></blockquote><p>
Tja, det beror ju på vilken grad av realism man vill ha i sitt spel... om man vill köra rejäl Sword & Sorcery så ska man tametusan tåla att bli uppryglad lite grann.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Dod

"om man vill köra rejäl Sword & Sorcery så ska man tametusan tåla att bli uppryglad lite grann."

Men ska även en vanlig bonde utan rustning kunna agera helt obehindrat efter att ha råkat ut för ett perfekt långbågeskott i halspulsådern? Även om man nu spelar Sword & Sorcery?

Nåja, det är väl en smakfråga helt enkelt...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dod

Vanliga bönner har inte i Sword & Sorcery att göra :)

Och vill man göra det dödligare så tycker jag nog att det vore bättre att slänga in en rolig tabell för perfekta träffar i stället. Jag menar inte att det ska vara Rolemaster-nivå på dödligheten, men där man kan få resultat som (t ex):

* dubbel skada
* max-skada
* ingen rustning
* kombination av två eller alla tre ovanstående
* motståndaren får inte göra något nästa runda
* motståndaren tappar vapnet
* annat skoj

En träff i halspulsådern motsvaras då av en träff som gör dubbel max-skada utan rustning (d v s 18 p med en långbåge), och då har man väl slagit 100 på sin crit-T100.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Dod

Men ska även en vanlig bonde utan rustning kunna agera helt obehindrat efter att ha råkat ut för ett perfekt långbågeskott i halspulsådern?

Om man kör utan kroppsdelar så kan det ju inte ske... Om skadan är sådan att den inte hindrar bondens agerande så satt den ju knappast i halspulsådern eller hur?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Dod

”Om man kör utan kroppsdelar så kan det ju inte ske... Om skadan är sådan att den inte hindrar bondens agerande så satt den ju knappast i halspulsådern eller hur?”

Någonstans på kroppen tar ju skottet och det kan väl lika gärna vara halspulsådern som något annat. Verkar lite konstigt att vissa vapen inte kan träffa just halspulsådern bara för att de är lite klenare än andra. Har man inget kroppsdelssystem så måste väl en maximalt bra träff anses träffa så bra som möjligt, dvs hals, hjärta eller något annat känsligt. Alltså borde en perfekt träff med långbåge kunna döda offret – om så inte är fallet innebär det att det är omöjligt för en långbågepil att träffa halspulsådern. Väldigt märkligt i så fall enligt min mening. Ett system där man inte har kroppsdelar tycker jag ska ha vapenskador där den maximala skadan motsvarar det sämsta (för offret) ställe där smällen kan landa. Eftersom DoD inte har detta tycker jag att kroppsdelssystemet gjorde skadorna mer realistiska, och att det blev skojigare att spela. När en genomsnittlig bonde inte löper någon som helst risk att bli det minsta påverkad av att någon skjuter det bästa långbågeskott man kan tänka sig på honom, ja då är det orealistiskt (och dessutom förbannat trist enligt min mening).

Om man sedan eftersträvar realism är ju en annan femma. Men även om nu rollpersonerna är megahjältar så är det väl ett lite konstigt system; ska verkligen inte en superhjälte med 500 i FV på sin långbåge kunna ha någon som helst chans att ställa till det för bonnen?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Dod

"Vanliga bönner har inte i Sword & Sorcery att göra :)"

Men i DoD så finns det ju bönner lite där och var och då tycker jag reglerna ska täcka även dessa. Din mighty-mega-super-hero blir kanske lite lessen och kinkig när bonnlurken utan att vara det minsta nervös kan hånskratta åt honom och hans långbåge, och leende ta en skott var som helst på sin oskyddade kropp innan han går in i stallet. Eller vad säger du, din gamle GURPS Super Heros-lirare? /images/icons/wink.gif

"Och vill man göra det dödligare så tycker jag nog att det vore bättre att slänga in en rolig tabell för perfekta träffar i stället."

Jepp, särskilda skadetabeller kan vara roliga. Ett enkelt system är annars Stormbringer (där man inte har kroppsdelar) och där kritiska träffar ger dubbel skada och "impale" ger dubbel skada och ingen rustningsabsobation. (Det är förbannat läbbigt när någon jäkel skjuter med båge på en! /images/icons/tongue.gif )
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Dod

Någonstans på kroppen tar ju skottet och det kan väl lika gärna vara halspulsådern som något annat.

Nej, inte lika gärna... om man är någorlunda rimlig kommer man inte beskriva en fjuttskada som en halspulsådersträff.

Verkar lite konstigt att vissa vapen inte kan träffa just halspulsådern bara för att de är lite klenare än andra.

Jo, det är ju rätt mystiskt... Jag föredrar CoCs impale-regler där en kritisk träff innebär att man slår två vapenskador och adderar dem... det lindrar problemet avsevärt.Det är i.o.f.s. rätt lätt att lägga till en regel som gör alla kritiska träffar från någorlunda lämpliga vapen till potentiellt dödliga. T.ex skulle man kunna vara tvungen att slå fys mot skada eller något liknande :)
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Dod

"om man är någorlunda rimlig kommer man inte beskriva en fjuttskada som en halspulsådersträff."

Alltså är det följaktligen så att det är omöjligt att träffa halspulsådern på någon med vissa vapen (däremot kan det gå det om vapnet är magiskt... hmm). Alternativt får långbåge anses vara ett så dåligt vapen att det inte finns någon teoretisk chans att ett skott kan ställa till problem för en snittperson oavsett var skottet tar. Jag tycker därför det är bra att man införde kroppsdelar i EDD och på så sätt kom åt problemet med för dåliga skador. V.S.B.

Att man sen kunde löst det på ett annat sätt (som Stormbringer eller CoC som du nämnde, de har samma system eller? De är ju båda Chaosiumspel.) är en fråga för sig.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dod

En annan intressant "nackdel" (i alla fall ur min synvinkel) med kroppsdelar är att de ställer till balansen mellan ens eget försvar (KP) och rustningars försvar (Abs). Förr klarade man sig bra med en ringbrynja som drog ner de flesta smällar till en acceptabel nivå, men med kroppsdelar så *måste* man nästan skaffa sig fet rustning, annars går man sönder stup i kvarten om man inte har flera ton gulla (var det väl den hette?).

Ytterligare en sak att tänka på är att allt som ökar dödligheten och slumpfaktorer i strid är i långa loppet till rollpersonernas nackdel. De flesta SLPer är ju bara med i en enda fight, men rollpersonerna är ju med i dussintals (om de har tur, annars kanske det räcker med en för dem också).

Man kanske skulle kunna sno en annan regel från diverse Chaosium-spel (som ju är kusiner till DoD) och ha något extra elakt som händer om man får halva sina KP (alternativt halva sin FYS) i skada på en smäll. Har för mig att Stormbringer hade något sådant, men det har jag inte spelat sedan Perra försökte sig på det nån gång och någon fick en magiker som bara var SÅÅÅÅ mycket bättre än alla andra, med sitt demonsvärd eller hur det nu var...

Och angående GURPS så har jag kommit fram till att det nog inte passar så bra till Supers och/eller att *jag* inte passar så bra till Supers... om jag ska köra nåt mer GURPS blir det nog Technomancer, fast för närvarande är jag mer inne på D&D-hållet.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Dod

”En annan intressant "nackdel" (i alla fall ur min synvinkel) med kroppsdelar är att de ställer till balansen mellan ens eget försvar (KP) och rustningars försvar (Abs). Förr klarade man sig bra med en ringbrynja som drog ner de flesta smällar till en acceptabel nivå, men med kroppsdelar så *måste* man nästan skaffa sig fet rustning”

Stämmer bra. Det blir (för) mycket gubbar med plåtrustningar. Är faktiskt lite inne på att flytta tillbaka teknologin några århundranden (mätt i vår tid) och ta bort plåtskrällena.

”Ytterligare en sak att tänka på är att allt som ökar dödligheten och slumpfaktorer i strid är i långa loppet till rollpersonernas nackdel.”

Å andra sidan är det ju trevligt om folk är lite skraja för att slåss. Problemet är när de hamnar i situationer de inte har någon möjlighet att slippa slåss, då är det surt om SL bara säger: ”Perfekt träff, du är död”. Man får vara beredd att fuska lite i de värsta fallen för att kompensera den nackdelen.

”och ha något extra elakt som händer om man får halva sina KP (alternativt halva sin FYS) i skada på en smäll.”

Skadetabell när halva KP ryker, det stämmer. Fungerar mycket bra.

”Har för mig att Stormbringer hade något sådant, men det har jag inte spelat sedan Perra försökte sig på det nån gång och någon fick en magiker som bara var SÅÅÅÅ mycket bättre än alla andra, med sitt demonsvärd eller hur det nu var... ”

Utan att vara elak mot Pellelelle så tror jag inte felet låg i själva spelet vid det tillfället... /images/icons/wink.gif. Det har varit mycket mer balanserat senare och efter hans senaste jätterevidering får man vara glad om man har över 50% på någon enstaka färdighet från start. 100% kommer det dröja mycket länge innan man ligger på. Angående magikern måste jag säga att det är en konstig känsla när man får en figur som är så bra att man sitter och nästan skäms gentemot de andra spelarna. Men med tanke på vad jag och mina figurer brukade råka ut för i alla andra spel så var det nog väl unt! /images/icons/smile.gif

”Och angående GURPS så har jag kommit fram till att det nog inte passar så bra till Supers och/eller att *jag* inte passar så bra till Supers... om jag ska köra nåt mer GURPS blir det nog Technomancer, fast för närvarande är jag mer inne på D&D-hållet.”

Technomancer, vad är det för miljö? Själv passar jag för övrigt inte till varken Supers eller D&D, men det visste du nog redan...

P.S. Lirar du med Firvulag nuförtiden? En hel del av det folket har väl rört på sig en del sen ”den gamla goda” tiden? Och jag antar att du inte spelar med Buz och P...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dod

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Technomancer, vad är det för miljö? Själv passar jag för övrigt inte till varken Supers eller D&D, men det visste du nog redan...<p><hr></blockquote><p>Technomancer är ungefär vår värld, men med alternativ historia sedan 1945 när den första kärnsprängningen i New Mexico fick lite oanade konsekvenser, som att magi började fungera... om du har sett filmen "Witch Hunt" med Dennis Hopper så vet du ungefär vilket stuk det är.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>P.S. Lirar du med Firvulag nuförtiden? En hel del av det folket har väl rört på sig en del sen ”den gamla goda” tiden? Och jag antar att du inte spelar med Buz och P...<p><hr></blockquote><p>Snyft... Firvulag är tyvärr nerlagt. Alla gamla hjältar hade flyttat ut, så det var inte tillräckligt med folk för att hålla den vid liv. Jag försöker få in lite D&D med lite lokalbefolkning, men annars får jag mest mitt rollspelslystmäte när jag åker och hälsar på Sparta-folket i Lund (som bor mindre och mindre på Sparta nuförtiden).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Dod

Alltså är det följaktligen så att det är omöjligt att träffa halspulsådern på någon med vissa vapen

Yep. Absurt men sant :)

Alternativt får långbåge anses vara ett så dåligt vapen att det inte finns någon teoretisk chans att ett skott kan ställa till problem för en snittperson oavsett var skottet tar.

Problem kan det nog ställa till med... Att förlora 9 kp är inte så kul om man bara har 11 totalt... då krävs det ju en fjutt-träff för att sänka en totalt.

Jag tycker därför det är bra att man införde kroppsdelar i EDD och på så sätt kom åt problemet med för dåliga skador. V.S.B.

Men det löser ju inte så mycket... Det är fortfarande omöjligt att döda en butig krigare med en stöt i bröstkorgen o.s.v... Dessutom är det svårare att förklara hur man överlever en träff om man redan fastslagit var den träffat någonstans.

Att man sen kunde löst det på ett annat sätt (som Stormbringer eller CoC som du nämnde, de har samma system eller? De är ju båda Chaosiumspel.) är en fråga för sig.

Nja, litet relevant är det väl? Om det finns andra lösningar som på ett enklare och bättre sätt löser de problem som fanns med det ursprungliga systemet talar det ju emot kroppsdelarnas värde :)
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Dod

"Nja, litet relevant är det väl? Om det finns andra lösningar som på ett enklare och bättre sätt löser de problem som fanns med det ursprungliga systemet talar det ju emot kroppsdelarnas värde :)"

Det jag menar är att kroppsdelarna är en förbättring jämfört med grundreglerna; det var ju faktiskt det frågan gällde. Sen tycker jag det är en annan fråga (men minst lika relevant!) hur man kan komma åt problemen med skador som finns i grund-DoD. Har själv svårt att bestämma mig för om jag föredrar Stormbringers eller EDD:s variant, så jag läser gärna dina och andras synpunkter. Har diskuterat ämnet förr och generellt verkar det som om Stormbringervarianten är det som föredras (du tillhör dem som röstar på det alternativet som jag förstår det).

"Problem kan det nog ställa till med... Att förlora 9 kp är inte så kul om man bara har 11 totalt... då krävs det ju en fjutt-träff för att sänka en totalt."

Givetvis föredrar man att ha 11 KP framför att ha 2, men något omedelbart problem av den första smällen riskerar man inte att få och det är det som jag tycker är illa. Robin Hood hade vänt sig i sin grav om han hade spelat grund-DoD! /images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Dod

Det jag menar är att kroppsdelarna är en förbättring jämfört med grundreglerna; det var ju faktiskt det frågan gällde.

Mjo, det stämmer faktiskt... även om jag personligen kan stå ut med den lilla buggen för det stora vinsten i enkelhet :)

Har diskuterat ämnet förr och generellt verkar det som om Stormbringervarianten är det som föredras (du tillhör dem som röstar på det alternativet som jag förstår det).

Om stormbringer har samma lösning som CoC så, javisst :)
 
Top