Nekromanti nybörjarrollspel...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag är inte nybörjare men ngra nybörjare undrade för ett tag sedan vilket rollspel de skulle köpa och jag är lite rådvill, så jag skulle vilja veta vad ni tycker... själv startade jag med ett engelskt rollspel... för 4 år sedan...

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Jag skulle nog rekommendera senaste inkarnationen av Drakar och Demoner. Mycket enklare än så är det svårt att få nu för tiden.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag är inte nybörjare men ngra nybörjare undrade för ett tag sedan vilket rollspel de skulle köpa och jag är lite rådvill, så jag skulle vilja veta vad ni tycker..."

Det bästa nybörjarrollspel på svenska som jag har sett under de senaste tio åren är Vägen. från Västerås Stift. Det är en generell och lättbegriplig fantasyvärld, ett enkelt regelsystem designat för folk som inte har erfarenhet av rollspel, och tre förberedda scenarier.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Dod

Drakar och Demoner är ett bra nybögar rollspel..
Om man tar bort vissa regler t.ex träffområden så är det himmla bra tycker jag.
Det var det jag börgade med..

Let's face it,
Gemini rocks..
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Jag tycker att man ska börja spela med ett väldigt lätt spel som vägen som krille föreslog och få dem att känna lite på det sen kan de ju använda det fantastiska mediet internet och se om det är nåt som de tycker verkar intressant. Ge dem ett par hemsidor till lite olika speltillverkare. Sen finns det ju gratis spel som man kan ladda ner tex. foxtail.nu etc.

Eller jag vet inte...
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Har för mig att Alma Mater High School var rätt lätt. Framförallt torde miljön vara hyfsat välkänd för de flesta. Synd att man inte hunnit spela detta störtsköna spel lite mer. Min "tough" med hockeyfrissa och W.A.S.P-linne kvalar lätt in på fem-i-topp-listan över coola RP... /images/icons/smile.gif

DoD gamla grundregler från 80-talet är lättspelade annars, men det är väl risk att de är svåra att få tag på nuförtiden.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
2 bra spel !

Jag tycker att SW & DoD är 2 välldigt bra nybörjarspel. De började jag iaf med !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Absolut första upplagan av Mutant var ett alldeles utmärkt nybörjarrollpsel. När det kom ut så frälste jag många nybörjare med "Uppdrag i Mos Mosel" (f.ö. det bästa introduktionsäventyret jag läst och spelat).

Det kan dock vara lite dyrt att köpa på andrahandsmarknaden eftersom spelet är ganska poppis hos samlare.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: 2 bra spel !

gamla starwars ? går det att få tag på längre ?

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
alma mater high school ? vad är det för ngt... var får man tag i det... hur gammalt är det ?

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Dod

jag blrjade med drakar och demoner chronopia och jag och ett gäng ska börja köra det igen, på ett seriöst sätt. hoppas jag. förresten ville inte dissa din stavning (min behöver bli lite bättre ibland) men nybögar rollspel, vad är det ? jag har aldrig hört talas om det... /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
det är iofs sant men jag har kört lite mer avancerade grejer med dem, jag funderar bara på att ge dem ett förslag på ett någorlunda lätt och färdigbrett rollspel så att de kan spela "oberoende" från mig. jag har en känsla av att jag inte kommer få tid till tre grupper så där jätteofta när skolan börjar.

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dod

Att ta bort träffområden i DoD är inte bara bra för nybörjare, det är något som hela spelet mår bra av - det är inte designat för dem, och de hör inte hemma där.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Men krille.....

.......om du undrar det så undrar jag vad blrjade är för nåt? /images/icons/smile.gif

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skumma frågor

".......om du undrar det så undrar jag vad blrjade är för nåt?"

Det där är en lika skum fråga som varför du frågar mig om saken. Det var Dr Morbid som stavade fel andra gången. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Men krille.....

det var menat som ett skämt... jag tyckte bara det var en rolig fras bara... jag tyckte den var värd att lyftas fram... blrjade är en motsvarighet till började, märk väl l sitter rätt nära ö... /images/icons/wink.gif

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det är sant att DoD6 är ett extremt enkelt spel. Fast frågan är om det är särkilt attraktivt. Låt mig bara säga nja....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Dod

"det är inte designat för dem, och de hör inte hemma där."

Varför skulle det inte vara med träffområden i DoD menar du? Tycker själv de fungerar alldeles utmärkt.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Alma Mater High School

Alma Mater High School utspelar sig i en amerikansk skola. Rollpersonerna sysslar med sånt som att fuska på prov, fixa sprit till festen på fredag, akta sig för skolans tuffingar, försöka imponera på klassens snygging, fjäska för lärarna m.m. När man gör rollperson kan man välja mellan olika arketyper i stil med brain, loser, tough, criminal, cheerleader, outsider och average. För att kunna bli en viss arketyp måste man uppfylla vissa grundegenskapskrav. Ens arketyp avgör sedan sånt som färdigheter och veckopengens storlek. /images/icons/smile.gif

Vet inte om spelet fortfarande säljs. Det är cirka åtta år sedan jag spelade det. Ska köpa eller låna spelet av en polare vid tillfälle, kan efter det höra av mig ifall du är intresserad av att veta mer.

Miljön gör att det är lätt att identifiera sig med sin rollperson och spelet torde vara perfekt för att lura in nytt folk i rollspelshobbyn (det är ju fler än man själv som älskar amerikanska collegefilmer /images/icons/smile.gif ). Vill man däremot komma så långt bort från det egna sunkiga livet som möjligt är det däremot inte rätt spel. Magi, riddare, troll, mutanter och demonkulter lyser här helt med sin frånvaro.

Humor i rollspel har diskuterats tidigare här på forumet - Alma Mater High School torde vara svårslaget i humorpotential eftersom det lätt uppstår situationer som refererar till egna upplevda skojigheter. Det finns dock inget som säger att spelet innebär urflippade eller galna äventyr. Alla vet vi väl att det inte alltid var så kul på den tiden man gick i plugget. Men i en "rollspels-skola" slipper man förstås göra läxor... /images/icons/wink.gif
 
Top