Nekromanti nybörjarrollspel...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag är inte nybörjare men ngra nybörjare undrade för ett tag sedan vilket rollspel de skulle köpa och jag är lite rådvill, så jag skulle vilja veta vad ni tycker... själv startade jag med ett engelskt rollspel... för 4 år sedan...

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Jag skulle nog rekommendera senaste inkarnationen av Drakar och Demoner. Mycket enklare än så är det svårt att få nu för tiden.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag är inte nybörjare men ngra nybörjare undrade för ett tag sedan vilket rollspel de skulle köpa och jag är lite rådvill, så jag skulle vilja veta vad ni tycker..."

Det bästa nybörjarrollspel på svenska som jag har sett under de senaste tio åren är Vägen. från Västerås Stift. Det är en generell och lättbegriplig fantasyvärld, ett enkelt regelsystem designat för folk som inte har erfarenhet av rollspel, och tre förberedda scenarier.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Dod

Drakar och Demoner är ett bra nybögar rollspel..
Om man tar bort vissa regler t.ex träffområden så är det himmla bra tycker jag.
Det var det jag börgade med..

Let's face it,
Gemini rocks..
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Jag tycker att man ska börja spela med ett väldigt lätt spel som vägen som krille föreslog och få dem att känna lite på det sen kan de ju använda det fantastiska mediet internet och se om det är nåt som de tycker verkar intressant. Ge dem ett par hemsidor till lite olika speltillverkare. Sen finns det ju gratis spel som man kan ladda ner tex. foxtail.nu etc.