Nybörjarlådor

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
På ett sätt skulle man kunna strunta i äventyret
Ja, om syftet är att introducera till SPELSYSTEMET, så är ju det faktiskt ganska klokt.

Man skulle också kunna ha något enkelt intro-"äventyr" som är spel utan "roll". Ett medeltida tornerspel, med massa olika tävlingar över 5 dagar, och så får spelarna välja vad de vill deltaga i, köra igenom de momenten, och försöka vinna (pengar) och överleva. Behöver inte bara vara strid. Kan vara hasardspel, uppträdanden, och "incidenter" att lösa (genom multi-choice och relevanta färdighetsslag).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Jag är skeptisk till nybörjarlådor riktade till ungdomar som ska börja spela rollspel. Om jag var 12 och skulle testa rollspel skulle jag vilja testa ett riktigt rollspel, inte någon barnvariant med stödhjul.

Däremot fungerar det för såna som jag, som kanske vill testa den nya versionen av D&D utan att behöva läsa 1000 sidor regler för att kunna skapa en tillräckligt bra rollperson. Men då kommer det vara ett alternativ till de riktiga reglerna, inte en väg in i dem, för jag vill inte spela ett sådant spel oavsett hur spännande introduktionslådan är.

Men om det nu ska finnas en nybörjarlåda ska den innehålla:

* Färdiga rollpersoner, men även regler för att skapa egna. Att skapa sin egen rollperson är en viktig del av spelupplevelsen och det måste finnas med.
* Ett ordentligt äventyr, som visar upp hur spelet är tänkt att spelas, och vad som är intressant och spännande med det.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om jag var 12 och skulle testa rollspel skulle jag vilja testa ett riktigt rollspel, inte någon barnvariant med stödhjul.
Det här är ju jätteintressant!

Vi som redan är i hobbyn... vi kommer ju köpa oavsett om vi är intresserade. Och då finns ju alternativ med PDFer, Pre-kickstarter-äventyr och annat både för att hålla ner priset (för den som bryr sig) och för den som vill börja "light" (för den som bryr sig).

Så vem är egentligen målgruppen för nybörjarlådor (som var trådens titel)? Och är de lämpliga för nybörjare?

Vi var 3 kompisar på 9-10 år som satt på golvet en sommar med Titan Games D&D och spelade soloäventyret tillsammans. Det kändes inte jättelätt - men det var en del av charmen för oss.
 
Top