Nybörjarlådor

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,109
Location
En mälarö
De har många namn. Starter Set. Starter Kit. Beginners Box. Rules Essentials Set. Vi kan för enkelhetens skull kalla dem nybörjarlådor. Frågan om vad en bra nybörjaråda ska innehålla nuddades vid i recensionstråden om den till The One Ring. Jag tycker det är ett så intressant ämne att det gärna kan få en egen tråd. Jag tänker mig en tvådelad frågeställning.

1. Vad ska en bra nybörjarlåda innehålla? Vad kan man skippa? Vad ska man fokusera på? Vilka ska man i första hand sikta på som sin målgrupp? Sådana som är helt ut är nybörjare vad gäller rollspelande eller vana spelare som är nyfikna på just det aktuella spelet? Går det att rikta sig till båda?

2. Vilka nybörjarlådor tycker du är bra? Vilka tycker du är mindre bra? Och varför då?
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,616
1. Hela spelet + En kort bok om de viktigaste bitarna som man faktiskt använder samt den där ”Vad är ett rollspel” biten. + Start äventyr + Tärningar.

2. De gamla D&D lådorna som hade hela spelet är bra. De till nyare Star Wars är värst för du kan bara spela det medföljande äventyret.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,261
Location
Uppsala
2. Vilka nybörjarlådor tycker du är bra? Vilka tycker du är mindre bra? Och varför då?
Jag gillar Mouse Guard, som väl egentligen inte är så mycket startlåda som det är ett komplett spel. Men det är också varför jag gillar det. Det är inte en intro till en produktlinje (som de flesta är, i ärlighetens namn) utan ett komplett spel du aldrig behöver köpa mer grejer till.

Jag gillar 007 James Bond, vars startlåda innehåller den supercoola Thrilling Locations-boken, som ger dig mängder av tips för allt från hur casinon fungerar till lyxjakter. Också ett komplett spel där du inte behöver fler saker.

Jag gillar hoppstarten till Cyberpunk Red. Den har en slimmad version av reglerna och fungerar både som en bra inkörsport till spelet och faktiskt som ett komplett spel. Det som mest saknas är det mer omfattande systemet för att skapa rollpersoner som grundboken har.

Jag gillar inte starter kit till D&D 5E. Mest för att det inte innehåller något som hjälper dig som spelledare spelleda, utan istället presenterar äventyr som en direkt nödvändighet i form av det mediokra Lost Mine of Phandelver. Det är dessutom en väldigt uppenbar inkörsport, med begränsad mängd levels etc, vars huvudsakliga mål är att lära dig konsumera fler böcker istället för att hoppstarta din fantasi. (Cyberpunk Reds hoppstart har samma problem, men inte i lika stor grad.)


Ge mig ett komplett spel istället. Om du tror ditt spel behöver slimmas ned för att bli nybörjarvänligt så har du skrivit ett för stort spel, imho. Annars är det bara en form av marknadsföring.

Med tanke på hur sjukt stort D&D 5E är, som är ett rätt komplicerat och regelomfattande spel, så tror inte jag att rollspel egentligen behöver förenklas för att bli nybörjarvänliga. Det är en idé vi fixerar på för mycket.

Jag vill ha ett spel i min låda. Inte en demo.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,212
Location
Umeå
Jag tycker mer det känns som att betala för svindyra reklamfoldrar i box som ändå inte ger mig saker för att kunna spela spelet på riktigt. Har nog blivit grundligt besviken på samtliga jag har köpt och kommer nog behöva en oerhört positiv recension innan jag skulle få för mig att inhandla en till.

Jämför tex nya starterboxar med ex. Basic D&D. Det är som natt och dag. Basic D&D säger: skapa, spela, skapa mer! En annan produkt säger: smaka lite, tuggan kostar 287 kr, sen dags att gå på grundreglerna och kampanjböckerna och femton äventyr....
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,076
Location
Fallen Umber
Ja, jag gillar inte nybörjarlådor. Gärna ett spel som är nybörjarvänligt och kommer i en låda, men då ska det vara hela spelet. Sedan kan man ha en kort intro-quickstart som gratis pdf separat, där man exempelvis tar bort reglerna för att skapa rollpersoner, sammanfattar världen väldigt komprimerat och har ett nybörjarvänligt äventyr som förmedlar allt spelet handlar om.
 

Dr_Dängrot

Suomen sankari
Joined
1 Mar 2017
Messages
3,987
Tydliga lättöverskådliga regler. Om spelet innehåller massa subsystem och extra regler kan dessa skippas utan det skall vara dom mest basala basreglerna som skall vara med.

En enkel och nedbantad setting guide som har med the basics om spelvärlden kan inkluderas i regelhäftet .

Rollformulär

Alla tärningar som behövs för att spela

Ett introduktionsäventyr som håller förstagångsspelledare i handen och som genom äventyret förklarar reglerna och tydligt visar hur spelet är tänkt att spelas.
 

Henke

Konventsarkeolog @ www.alexandria.dk
Joined
8 Mar 2009
Messages
3,549
Location
Kullavik
Har aldrig köpt en "nybörjarlåda", men det som framförallt stör mig är om en sådan låda innehåller material som är exklusivt för lådan (ett specifikt äventyr t.ex.) för då vill komplettisten i mig tvinga sig till ett köp även av något som jag i övrigt inte ha någon nytta av. (Samma gäller förövrigt kickstarter exklusivt source/scenariomaterial som jag skrivit om HÄR tidigare).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,636
Location
Ludvika
Jag ser två olika funktioner för lådor, som inte nödvändigtvis överlappar:

A) För de som helt enkelt vill köpa allt som behövs för spelet på ett snabbt smidigt sätt.

B) För att introducera de som inte spelat rollspel förut på ett enkelt sätt.

De gamla DnD-boxarna kändes ju inte som "nybörjarboxar" egentligen, utan det vara bara så spelet kom. En box med alla de grundläggande böckerna, så passar mer in på funktion A. Här gillar jag verkligen Fria Ligans paket de sätter ihop där man kan gå in och köpa _allt_ till ett av deras spel på en gång. Perfekt för de som vill gå all in och inte vill behöva sitta och rota igenom webshoppen och grunna på vad som är vad.

Även Mutant 1-lådan var riktigt bra. Det var ju återigen helt enkelt så spelet kom förpakat, men man fick hela regelboken och ett coolt äventyr.

Som grund tycker jag det är trevligt om en sån box innehåller de reglerböcker som behövs och ett äventyr som minimum. Utöver det får det gärna finnas ett antal förgjorda rollpersoner, och kanske nån snygg printad handout till det medföljande äventyret.

Jag tycker dock det är viktigt att alla de där komponenterna är tillgängliga att införskaffa även om man inte köper startlådan. Man kanske redan har regelböckerna, men vill ha äventyret. Då tycker jag det ska gå att köpa i printad form separat också.

Om spelet använder specialtärningar skall det så klart ingå en uppsättning i lådan. I annat fall är det valfritt tycker jag.

Är det istället just en nybörjarlåda, menat för folk som kanske inte spelat rollspel för så tycker jag att en sån låda behöver fylla ett superviktigt kriterium: Den måste vara betydligt billigare än att köpa det faktiska spelet. Av den anledningen tycker jag egentligen en fysisk låda är helt fel väg att gå i så fall, för att göra en låda är rätt dyrt i grunden. Mycket bättre med ett nedladdningsbart paket (som är helt gratis) som innehåller en basic-version av reglerna, ett coolt äventyr med handouts och kartor och allt sånt, och typ ett "spelledarhjälp-dokument" (som skulle kunna vara invävt i äventyret) som helt enkelt försöker förklara för en helt grön SL hur man får ut det mesta av äventyret, och tanken bakom designen i äventyret.

DnD 5e har ju lagt upp hela DnD Basic för gratis nedladdning. Tyvärr gör de väldigt dålig reklam för det (förståerligt, de vill ju att folk ska spendera pengar på böcker) så till den grad att jag ibland blivit tillsagd att jag när jag postar länkar till det och att man borde stödja spelskaparan, så jag måste förklara att det är en officiel WOTC-sida. Att det är WoTC själa som erbjuder det gratis.

Men om det nu ska göras en låda tycker jag den ska innehålla den faktiska regelboken som behövs (i DnD5es fall skulle det i enligt mig innebära Players handbook, men inte DMG eller MM), ett äventyr (exempelvis Mines of Phandelver), förgjorda exempelrollpersoner, tärningar, samt utskrivna versioner av de handouts och kartor som finns för äventyret.

Allt som krävs för att spela "all in", pröva på om fysiska handouts är vad spelgruppen vill ha eller inte, om kartor är rätt väg att gå (äventyret borde erbjuda stöd för båda kartspelande och theater of the mind) och allt sånt. Och i fall gruppen sen vill kompletera med ytterligare böcker kan de göra det utan att behöva köpa något de redan har.

(Exempelvis tycker jag DnD 5es faktiska startbox är rätt usel; den är dyr, och jag måste ändå köpa PHB sen om jag vill fortsätta spela "på riktigt").
 

Lemur

Lemur "techbro" Lemursson
Joined
7 Sep 2015
Messages
1,539
Min kritik mot nybörjarlådor är att dom bara tar plats i hyllan efter att man spelat klart deras begränsade innehåll. Men kanske är okej för just nybörjare som vill prova på att spela rollspel. Tycker DnDs Essentials lådan är prisvärd eftersom den innehåller ett okej äventyr och ett tärningsset, och bara kostar typ 200:- nått - det är väl okej antar jag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
2,199
Som svar på fråga 2 vill jag lyfta fram startboxen till Call of Cthulhu 7th Edition. Den innehåller precis lagom mycket regler och väldigt mycket äventyr för pengarna. Äventyren är dessutom pedagogiskt uppbyggda för att gradvis öka svårighetsgraden: Det första är ett soloäventyr som ger Väktaren en grundläggande förståelse för reglerna och systemet. Nästa är tänkt för Väktare + en spelare. De två sista äventyren går att binda ihop till en liten mini-kampanj.

Väktaren som körde äventyren hade aldrig varit spelledare tidigare. Det funkade bra. Lite småmissar här och där men inget större.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,650
Alltså, jag gillar idén som ToR2 har, att fokuserat på ett mer avgränsat koncept och äventyrslandskap. Det tycker jag är coolt.
Stay tuned för svenska RuneQuest! Jag kan inte svara för vad det blir för format (lådor är, som noterats, ohemult dyrt), men tanken är att man redan i (det kompletta) grundspelet ska få en tydlig "det här är spelets specifika startsetting, här är bakgrundsmaterial för just den, här är ett introäventyr eller två som utspelas i den och visar vad det är för sorts spel som är tänkt, här är några pregens som samtidigt är till för att kunna användas rakt av och för att illustrera hur en färdig rollperson kan se ut och för att vara en SLP om den inte används som rollperson."

Ett komplett spel som ändå försöker ha med det som gör ett starter-set attraktivt. Särskilt viktigt eftersom Glorantha annars har en ökänt hög ingångströskel. Sedan kan start-settingen expanderas med framtida moduler. "Nedifrån och upp" är ett designmantra.

Är det istället just en nybörjarlåda, menat för folk som kanske inte spelat rollspel för så tycker jag att en sån låda behöver fylla ett superviktigt kriterium: Den måste vara betydligt billigare än att köpa det faktiska spelet. Av den anledningen tycker jag egentligen en fysisk låda är helt fel väg att gå i så fall, för att göra en låda är rätt dyrt i grunden. Mycket bättre med ett nedladdningsbart paket (som är helt gratis) som innehåller en basic-version av reglerna, ett coolt äventyr med handouts och kartor och allt sånt, och typ ett "spelledarhjälp-dokument" (som skulle kunna vara invävt i äventyret) som helt enkelt försöker förklara för en helt grön SL hur man får ut det mesta av äventyret, och tanken bakom designen i äventyret.
Här kan man jämföra med hur engelska RuneQuest gjorde. Man producerade först en gratis Quickstart till och med innan spelet kom ut (här, om någon vill titta på det - det har ett riktigt lyckat äventyr också, ett av de bästa som kommit till RQG), sedan grundspelet som är ett gediget stycke som säkert gör 1D4 i skada, och sedan ett starter-set som innehåller ett hårt nedslimmat regelsystem (varken character creation eller character advancement, till exempel), men smäckfyllt med prylar, 16 (!) pregens, ett gäng små äventyr, schyssta kartor, och annat, till ett subventionerat pris (ska gå att få för under 300 spänn). Tanken är förstås att man ska skaffa starter-setet, spela äventyren där och se om man gillar dem, och sedan köpa det kompletta spelet om man vill fortsätta efter det.

1649670527090.png
RQ Starter Set, innehåll

1649670968486.png
RQ Core Rules + Bestiary + GM Box i slipcase

Subventionering torde vara en utmaning för de flesta spel i en svensk kontext - frågan är om man alls säljer så mycket att man har råd att ge ut en loss-leader? D&D, CoC, och RQ kan (är TORs också en loss-leader? jag har ingen koll), men det torde handla om andra volymer.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,650
(Exempelvis tycker jag DnD 5es faktiska startbox är rätt usel; den är dyr, och jag måste ändå köpa PHB sen om jag vill fortsätta spela "på riktigt").
Det här är ju hela tanken med de flesta Starter Sets - det ska vara ett prova-på som man sedan kan gå vidare från och köpa de saker WOTC faktiskt tjänar pengar på - första hitten är gratis subventionerad, liksom. Dubblerar som det man sätter i handen på en förvirrad mamma som ska köpa ett sådant där "rollspel" till sin telning (just det här tror jag blir en jättebra nisch för nya Drakar och Demoner).

Jag skulle också säga att ju större, bökigare och knöligare spelet och dess setting är, desto mer behöver man ett starter-set. Om din reaktion när du tittar på ett spel är "okej, det där är kanske intressant, men jag får dimma i ögonen bara jag tänker på hur mycket jag behöver läsa in mig" är det ett bra tecken på att ett starter-set är önskvärt, alternativt att den nya utgåvan faktiskt tar höjd för det redan i grundspelet och (sanningsneligt!) klargöra att det är allt du behöver för att kunna börja.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,636
Location
Ludvika
Det här är ju hela tanken med de flesta Starter Sets - det ska vara ett prova-på som man sedan kan gå vidare från och köpa de saker WOTC faktiskt tjänar pengar på - första hitten är gratis subventionerad, liksom.
Ja, jag pratar om det i inlägget du citerar ifrån.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,650
Ja, jag pratar om det i inlägget du citerar ifrån.
Min poäng är att ur WOTCs perspektiv är det en feature, inte en bugg, vilket förklarar varför det blir som det blir. Och 200 spänn för en boxad låda... jag vet inte om man skulle kunna ge ut en tom låda utan att gå back på den för 200 kr. :)

Samtidigt är det sant att innehållet inte är särskilt matigt i den. Mycket bättre värde i RQ Starter Set för 300 kr (och, antar jag, CoCs).
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,636
Location
Ludvika
Min poäng är att ur WOTCs perspektiv är det en feature, inte en bugg, vilket förklarar varför det blir som det blir. Och 200 spänn för en boxad låda... jag vet inte om skulle kunna ge ut en tom låda utan att gå back på den för 200 kr. :)
Jag pratar om det också i inlägget du citerade ifrån =) Men det ska erkännas att startlådan verkar ha gått ner lite i pris. När jag köpte den för ett anta år sedan har jag för mig att den gick på närmare 300 spänn. 200 är bättre. 150 hade varit ännu mer rimligt givet innehållet. Vilket så klart blir svårt att komma ner i med en låda. Även det pratar jag om i inlägget du citerade från.

Det är därför det där med startlådor är lite fel grej i min mening. Hade varit bättre med ett nedladdningsbart paket, eller kanske ett nybörjarhäfte som innehåller både äventyr och startregler. Enda anledningen till att ha en låda egentligen är att kunna lägga ner ett paket tärningar också. Men det borde finnas vägar runt det.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,650
Enda anledningen till att ha en låda egentligen är att kunna lägga ner ett paket tärningar också. Men det borde finnas vägar runt det.
Även andra lösa saker som kartor, olika häften, och sådant, om man gör en fysisk produkt - det kan finnas workarounds för all del där (plasta ihop dem?), men... Och jag antar att det finns något sorts säljargument till nybörjare och mugglare med att en låda faktiskt ser ut som vad man tänker sig att ett spel ska vara?

Gissar att det är en stor skillnad på "om du aldrig har spelat rollspel kan du börja här med den här lådan!" och "om du som är van rollspelare som hänger i grupper och fora vill ta en titt på vårt nya spel kan du ladda ned vår QuickStart via den här länken!". Men det är också rätt få spel som kan motivera det förra, med tanke på vad man drar på sig för kostnader, medan alla kan göra det senare om man bara har tid till det.

Blue Planet hade en intressant lösning där man klämde ur sig en QuickStart-PDF som en del av Kickstarter-kampanjen. Känns intuitivt smart?
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,636
Location
Ludvika
Även andra lösa saker som kartor, olika häften, och sådant, om man gör en fysisk produkt - det kan finnas workarounds för all del där (plasta ihop dem?)
Allt det där går ju att stoppa in i ett häfte. Där man lirkar loss kartan från mittuppslaget typ. Sure... sånt där är inte optimalt ur en _hållbarhetssynpunkt_, men gör man hela häftet tillräckligt billigt så ser jag inte det som ett problem. Kan till och med ha perforerade sidor att dra ut. Det blir mer eller mindre en engångsartikel som man använder, och kan sen köpa en ny om man vill ha ett samlingsex i bokhyllan också.

Det finns dock en oerhört stor poäng hos en låda som ett häfte inte har, och det är att en låda tar plats. Förvisso en negativ sak i många sammanhang, men det gör den mer märkbar i butiken. Den går inte att bara gömma undan på en hylla mellan massa andra böcker.

Å andra sidan är en bunt mindre häften något som lätt kan ligga i närheten av andra relaterade produkter så att folk "snubblar" över dem när de letar efter annat.

Eller ja... det finns ytterligare en stor poäng, som dock är väldigt dålig för konsumenten. Och det är samma fenomen man ser i många olika förpackningar av olika produkter: man kan göra en extra stor låda för att lura kunderna till att tro att de får mer än vad de faktiskt får. Sälja luft.

men det får mig också att undra, jobbar vi kanske i fel format med lådorna? Massor av olika produkter säljs i olika former av kartonger, och en del av dem måste vara sjukt billiga att tillverka. Och jag har svårt att tro att det _enbart_ är en fråga om tillverkningsvolym.

Undrar om det finns någon tillverkare av generiska fling-boxar man skulle kunna vända sig till för betydligt billigare förpackningar.

Blue Planet hade en intressant lösning där man klämde ur sig en QuickStart-PDF som en del av Kickstarter-kampanjen. Känns intuitivt smart?
Olika former av quickstart-PDF:er tycker jag är brilljant (i synnerhet om de är gratis). Jag brukar vilja kolla in ett rollspel ordentligt innan jag köper det, och en quickstart-pdf att ladda ner från deras hemsida är ett ypperligt allterantiv till att pirata en kopia av spelet (om jag inte råkar ha möjlighet att bläddra i ett exemplar hos en kompis eller så).
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,650
Det borde också vara smart om man kan göra starter-setet intressant för dem som redan spelar spelet också? Jag kan inte se att någon som redan spelar D&D skulle vilja ha den rätt innehållslösa starter-boxen, men RQ-starterboxen har högt värde även för dem som redan spelar - bara ett av fyra häften är redundant (det kondenserade regelhäftet), medan soloäventyr, setting-beskrivning på något som aldrig publicerats förr, och äventyr, samtliga är intressanta (för att inte tala om kartor).

Vi spelade QuickStart-äventyret som en del av en kampanj också.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,058
Jag tror inte att jag är målgruppen... men säg att jag skulle köpa ett starter-set till några 11-13-åringar för att de skulle prova sitt första rollspel...

Jag gillar inte färdiggjorda rollfigurer och jag vill att de riktiga och fullständiga reglerna ska finnas med (och de ska naturligtvis vara enkla, för vem vill ha komplicerade regler?). Men jag kan tänka mig färre av allt. Så det som kan finnas separat/extra/i det fulla spelet kan vara:
- fler spelbara raser/kulturer
- fler yrken/klasser
- (många) fler besvärjelser, och eventuellt fler typer av formel-kastare
- omfattande utrustningslistor
- fler/omfattande monster
- valfria regler eller "specifika" regler (hur man moddar sitt rymdskepp)
- mycket mer världsbeskrivning såklart

Så jag vill att man ska kunna köpa starter-settet och börja spela det. Och sedan köpa hela spelet och fortsätta - med samma kampanj och rollfigurer. Då är det en bra fungerande introduktion.

Men om rollfigurerna som gjorde med startersettet inte är riktiga, eller uppenbart begränsade eller sämre, än om man gjort dem med de fulla reglerna... det gillar jag inte.

EDIT: Saker som händer/kan hända långt in i spelet behöver såklart inte vara med: hjälteförmågor.
 
Last edited:
Top