Nybörjarlådor

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tror inte att jag är målgruppen... men säg att jag skulle köpa ett starter-set till några 11-13-åringar för att de skulle prova sitt första rollspel...

Jag gillar inte färdiggjorda rollfigurer och jag vill att de riktiga och fullständiga reglerna ska finnas med (och de ska naturligtvis vara enkla, för vem vill ha komplicerade regler?). Men jag kan tänka mig färre av allt. Så det som kan finnas separat/extra/i det fulla spelet kan vara:
- fler spelbara raser/kulturer
- fler yrken/klasser
- (många) fler besvärjelser, och eventuellt fler typer av formel-kastare
- omfattande utrustningslistor
- fler/omfattande monster
- valfria regler eller "specifika" regler (hur man moddar sitt rymdskepp)
- mycket mer världsbeskrivning såklart

Så jag vill att man ska kunna köpa starter-settet och börja spela det. Och sedan köpa hela spelet och fortsätta - med samma kampanj och rollfigurer. Då är det en bra fungerande introduktion.

Men om rollfigurerna som gjorde med startersettet inte är riktiga, eller uppenbart begränsade eller sämre, än om man gjort dem med de fulla reglerna... det gillar jag inte.
Ja, 100% detta. Egentligen riktar sig en sådan produkt nästan mer till mig än till nybörjare, men helt klart coolt att unna sig ett mer avskalat/snävt fokus. Typ "Introboxen utspelar sig i kungariket Arendal, här kan du välja mellan att spela ofrälse, prinsessa eller troll, den enda magin som finns är ismagi. Om du köper hela spelet kan du även spela ande, dvärg, anka eller sjöjungfru (prestige class till prinsessa) och vi har djupdykningar i Baghdad, Atlantis och Ankeborg".
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det är på många sett skillnad på ett spel som kommer i en box och en "start-box". Startboxen ska framför allt vara billig. Om spelet kostar 500 spänn så ska lådan som mest kosta 200.
Lådan förväntar jag mig sedan följande av: regelmotor, färdiga rollepersoner men också regler för att göra en egen, ungefär två till fyra kvällars worth of äventyr och en bra snabbstartsguide.

Saker jag inte förväntar mig:
Massor av monster, besvärjelser, yrken och en enorm kampanjvärld.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har DnD5s startbox, men har bara använt äventyret, LMoP så kan inte säga bu eller bä om den. (Om äventyret kan jag säga att det är mediokert). Däremot har jag nyligen läst Mentzers Basic från 1983. Den är i praktiken om inte i namnet en startbox till DnD (och inkörsport till ADnD) och det tycker jag den gör utmärkt för den är väldigt pedagogiskt skriven med fokus på procedurer. Den lär ut rollspel och DnD efterhand som man läser sig igenom den. Som startbox är den jättebra.

Jag tycker att pregens och ett äventyr för två tre kvällar är ett krav. Äventyr ska så klart alltid vara bra, men det är extra viktigt att startäventyret är 1) bra och 2) lär ut spelstilen.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag tyckte om den röda startlådan till D&D 4e. Ett dugligt scenario (med snygga kartor och markörer), de regler som behövs för att komma igång, nog med content för level 1-5. Jag använde den lådan för att dra igång med åtminstone ett par-tre grupper med gott resultat, och det var också lagom avgränsat för att jag som SL inte skulle känna mig överväldigad eller känna att jag liksom behövde "läsa in mig på D&D".

Den har såklart svagheter också. Den viktigaste tror jag är att klasserna i den inte, om jag minns rätt, är kompatibla med resten av D&D. Så när man nått level 5 och är "klar" med starter-lådan så… får man skapa en ny rollperson om man vill fortsätta. För reglerna i lådan räcker bara upp till lvl5, och det finns inget som liksom "tar vid".

Däremot var det najs att soloäventyret hängde ihop med det lite större äventyret, och jag har för mig att det lite större äventyret hängde ihop med Reavers of Harkenwald, så rent scenariomässigt fanns det en jäkla snygg röd tråd. Det kändes väldigt naturligt och enkelt att väva ihop och ta nästa steg så att säga.

Men ja, det var den som gjorde att jag klarade av att inte bara spela D&D, utan spelleda det. Sedan fortsatte jag med Essentials-böckerna, som jag tyckte var en utmärkt påbyggnad. Hade de också faktiskt varit kompatibla, så man kunnat ta med sin rollperson mellan starter set och essentials, så hade det varit ett nästan perfekt insteg.


Så ett starter set behöver i mina ögon helt enkelt innehålla tillräckligt med innehåll för ett par spelkvällar. Vad nu än det betyder i det aktuella spelet. Ett äventyr eller två, tärningar, pluppar och kartor, de vanligaste reglerna. Ett pedagogiskt upplägg, där man kan lära sig medan man spelar och inte måste plugga allt innan.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
1. Vad ska en bra nybörjarlåda innehålla? Vad kan man skippa? Vad ska man fokusera på? Vilka ska man i första hand sikta på som sin målgrupp? Sådana som är helt ut är nybörjare vad gäller rollspelande eller vana spelare som är nyfikna på just det aktuella spelet? Går det att rikta sig till båda?
Som jag ser det är en nybörjarlådas främsta uppgift att fånga in nyfikna. Sådana som sett spelet, tyckt det sett intressant ut men ändå tvekat (Kan bero på olika skäl. Man kanske är osäker på ifall man verkligen skulle gilla temat/reglerna/settingen/whatever, man kanske ser prislappen och tycker den är väl saftig för något man är osäker på eller så kanske man inte ens är helt säker på vad det här "rollspel" egentligen är för något.) Alla sådana tvekare kanske ändå kan lockas att ta steget om det bredvid finns en enklare, billigare låda som säger "Testa mig om du är osäker på ifall spelet X här bredvid är något för dig".

Vad kan man då skippa? Ja, allt utöver själva spelupplevelsen egentligen. Många spel kan med lätthet banta ner sina regler till en lightversion, speciellt sådana med rader upp och rader ner med Spells, Feats eller andra specialförmågor. I nästan alla fall går det lika bra med ett urval. Det man inte vet finns saknar man sällan. En annan grej de flesta kan, och gör det också, slänga ut delen om hur man gör en rollperson. Ett undantag från det är t ex Starter Set till CoC som innehåller regler för det men i mycket förenklad form. Det gör behovet för färdiggjorda rollpersoner överflödigt. Vilket av sätten som är bäst varierar väl från spel till spel antar jag men beror väl i slutändan på hur omfattande den regelbiten är. I fallet med CoC så slimmar deras val definitivt ner antal skrivna tecken i slutändan.

Ska en nybörjarlåda sikta in sig på nyabörjare eller vana spelare? Här tycker jag idealet är att inrikta sig på nybörjarna men ändå erbjuda så pass mycket att även erfarna spelare kan tänka sig ett köp. Exempel på det är t ex de båda nybörjarlådorna till D&D (Starter Set och Essentials). Även för de som redan sitter på Core-böckerna kan dessa lådor ändå vara värda att skaffa. Vem kan säga nej till en helt ok minikampanj och och ett tärningsset för runt en tvåhundring liksom?

En annan nybörjarlåda som verkligen borde tilltala sådana som redan har spelet och kanske t o m redan spelar, är The One Ring. Även om man kanske inte lockas av äventyren så får man stora snygga kartor, tärningar, mycket användbara stridskort samt, framförallt, ett helt häfte om The Shire. Allt detta är mycket användbart. (Att just nybörjarlådan till ToR enligt mig däremot funkar mindre bra som just nybörjarlåda och varför jag tycker det redogör jag för på annan plats på forumet men den största anledningen tycker jag nästan är priset. Det är nästan samma som för själva spelet, vilket gör att den nyfikne lika gärna kan köpa det istället.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
2. Vilka nybörjarlådor tycker du är bra? Vilka tycker du är mindre bra? Och varför då?
Min favorit är nog den till CoC. Och det för att funkar även för nybörjare av modellen "Rollspel? Vad är det?" till vana spelare med otaliga kampanjer under bältet men som aldrig har spelat CoC men är sugna att testa på. Båda får en produkt som ger dem precis vad de behöver trots deras olika behov. En annan grej jag störtgillar är att om man får blodad tand av upplevelsen och vill ha mer så måste man inte skaffa det fulla spelet. Nöjer man sig med det lite begränsade regelverket så är det bara att köra vidare. En bland vinstdrivande företag väldigt ovanlig men väldigt Chaosiumsk inställning.

Andra personliga favoriter är nybörjarlådorna till D&D. De är inte riktigt så nybörjarvänliga som den till CoC men funkar nog ändå bra för sådana som aldrig spelat förr. Den största anledningen till att jag gillar dem så är att man får så inåt helsike med bang för sin buck. De kostar på sin höjd typ en femtedel av vad Core-böckerna kostar och innehåller många timmars spelande innan de tar slut. Det är mer än tillräckligt för att man många gånger om ska förstå ifall D&D är ens kopp te eller inte.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag gillar nog quick start-regler bättre än rena nybörjarlådar. Gillar när spelen har arketyper man kan modifiera eller bara spela rakt av. Just det här "Läs lite kort och sätt sedan igång och spela" är något jag rejält saknar inom rollspel. D&D-brädspelen tycker jag är skitbra på just detta och jag ser inte varför man inte skulle kunna slänga på regler för 20 levels till ovanpå dem. Finns massor av andra sätt att skapa rollpersoner på som är mer pick up and play, som att ha templates man kan kombinera eller utrustning som man kan plocka på sig i form av spelkort.

Just fluency play är något rollspel skulle rent generellt skulle tjäna på att plocka upp - men det har varit snack om sådant i minst tio år och fortfarande har inget rollspel dykt upp där man upprepar vissa procedurer tills man verkligen kan dem och så går man vidare med fler procedurer. Fluency play används bland annat i språkinlärning med "Where are your keys" (om någon vill googla fram mer information).

---

Jag tror inte på nybörjarlådor. Jag tror det varken tjänar nybörjare, då de inte behöver nerdummade regler, och jag tror inte att erfarna tjänar på det. Vi behöver istället bara en variation av spel där man kan komma igång snabbt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
[
Jag tror inte på nybörjarlådor. Jag tror det varken tjänar nybörjare, då de inte behöver nerdummade regler, och jag tror inte att erfarna tjänar på det. Vi behöver istället bara en variation av spel där man kan komma igång snabbt.
Jag håller inte med dig ..

första gången jag skulle spela ADnD tyckte jag det var helt överväldigande att ta in all info . Jag hade bara spelat brp inann och att sätta sig in i ett för mig helt främmande spelsystem dessutom på engelska kändes mig övermäktigt och hade jag inte haft äldre spelare som tog mig i hand och ledde mig igenom processen att skapa en rp och sedan under många tålmodiga timmars spelande stod ut med alla mina frågor om regler och hur thaco fungerade och hur spells funkade osv hade jag gett upp.

Dom var min nybörjarlåda men alla har inte den lyxen att spela med personer som redan har ett grepp om spelsystemet och alla regler


Att komma igång snabbt tjänar inget till om man inte greppat reglerna , att komma igång på 10 minuter gör föga nytta när alla tror att vi spelar monopol ist för Drakar och demoner
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag tror inte på nybörjarlådor. Jag tror det varken tjänar nybörjare, då de inte behöver nerdummade regler .... Vi behöver istället bara en variation av spel där man kan komma igång snabbt.
Jag gissar att vad som händer här är att grundspelet gärna försöker tillåta dig att spela så mycket olika saker som möjligt (folk från vart som helst i Dragon Pass-området i senaste RuneQuest, folk från ungefär vart som helst i Eriador i TOR2) för att vara öppna, men att det är den exakta motsatsen man behöver för att ha något som är maximalt enkelt att komma igång med (det här är ni, och ni är här).

Så då blir det logiskt att dela upp.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad jag menar är att ibland behövs en krycka för att komma igång och ibland är den kryckan mer erfarna hjälpsamma spelare och ibland är kryckan nedbantade/nerdummade regler ergo en nybörjarlåda om man inte har mer erfarna spelare att tillgå
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tror inte på nybörjarlådor. Jag tror det varken tjänar nybörjare, då de inte behöver nerdummade regler, och jag tror inte att erfarna tjänar på det. Vi behöver istället bara en variation av spel där man kan komma igång snabbt.
Håller med. Och vi behöver inga komma-igång-snabbt-regler för Rolemaster heller (well, det är MERP då), för den som köper avancerade spel vet det.

D&D 5e är kanske för avancerat för att vara ett bra (nybörjar)spel, så därför är det bra med en starterbox.

Jag tycker vi behöver enkla bra spel och regelsystem - som både kan paketeras både för nybörjare och expanderas för mer avancerade spelare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
första gången jag skulle spela ADnD tyckte jag det var helt överväldigande att ta in all info
ibland är kryckan nedbantade/nerdummade regler ergo en nybörjarlåda
Men det heter ju ADVANCED D&D. Och det finns redan en neddummad version: (den i nästan alla avseende bättre) Basic/Classic D&D :p

Man behöver hjälp med att komma igång att spela rollspel. Det gör man med ett enkelt spel, och sådana finns det många av.
Avancerade spel blir inte enklare av att man gör olika versioner med olika komplicerade regler.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Och vi behöver inga komma-igång-snabbt-regler för Rolemaster heller (well, det är MERP då), för den som köper avancerade spel vet det.
Exakt! Vi kan ha spel för dem som vill ha avancerade spel och vi kan ha spel som är mer inkluderande. Det finns inget "bästa sätt", utan vi borde ha en stor flora av varierande spel.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad jag nu kan tycka att man kan ha är en quickstart för den som inte vill:
a) sätta sig in i reglerna
b) göra rollpersoner och fundera på bakgrund
c) fundera på hur man ska lägga upp kampanjen

Då skulle man kunna publicera ett färdigt äventyr, med färdiga rollfigurer, där reglerna väsentligen förklaras där de (först) ska användas.

Så att man nästan kan köra det utan förkunskaper (som man kan med ett soloäventyr), även om SL såklart bör läsa igenom materialet innan.
Det hade kunnat användas både av en mer erfaren grupp, eller absoluta nybörjare, som vill börja spela direkt utan att ha session zero och läsa in sig på saker.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Exakt! Vi kan ha spel för dem som vill ha avancerade spel och vi kan ha spel som är mer inkluderande. Det finns inget "bästa sätt", utan vi borde ha en stor flora av varierande spel.
The Esoterrorists säger i textboxen ”Vad är rollspel?” ungefär ”Om du inte vet det är det här inte spelet för dig, och hur kom du ens över det?”
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men det heter ju ADVANCED D&D. Och det finns redan en neddummad version: (den i nästan alla avseende bättre) Basic/Classic D&D :p

Man behöver hjälp med att komma igång att spela rollspel. Det gör man med ett enkelt spel, och sådana finns det många av.
Avancerade spel blir inte enklare av att man gör olika versioner med olika komplicerade regler.
Tänker att om man börjar med en enklare nedbantad version så greppar man grunderna för spelet och sedan när man känner sig trygg i det kan man bygga på med mer info och mer avancerade regler och subsystem osv.

Ta tex strid om man i nybörjarreglerna lär sig grunderna så har man tillräckligt med information för att kunna spela igenom ett par strider och när man är varm i kläderna kan man ta sig an dom "riktiga" reglerna med kraftfull attack och smygattack och finta och defensiv stance och fatigue points och blödningspoäng eller vad för regler det nu må vara .

Samma sak med annat tex kan man när man greppat grunderna för regelsystemet lära sig saker som regler för sociala interaktioner , resande , resurshantering osv osv .

Sedan är det självklart rätt att man som nybörjare kan och kanske även bör välja ett nybörjarspel framför ett mer avancerat spel men för eller senare kommer man kanske att vilja prova på dom där mer avancerade spelen och då tänker jag att en nybörjarlåda kan vara ett insteg innan man är fullt redo.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tänker att om man börjar med en enklare nedbantad version så greppar man grunderna för spelet och sedan när man känner sig trygg i det kan man bygga på med mer info och mer avancerade regler och subsystem osv.
[...]
Samma sak med annat tex kan man när man greppat grunderna för regelsystemet lära sig saker som regler för sociala interaktioner , resande , resurshantering osv osv .
Vi kanske egentligen säger samma sak...

Jag tycker det är bra med ett enkelt spel med fullständiga regler. Det behöver inte finnas regler för strid till häst, intelligenta svärd, följeslagare, permanenta skador, besvärjelser för super-mäktiga magiker, borgbygge, sjöresor, fältslag, och mängder av spelbara raser och monster. Det kan komma som optional/extra/advanced i någon modul (eller mer komplett advanced-regelbok).

Men själva regelsystemet:
a) Så här gör man en gubbe
b) Så här slår man ett färdighetsslag
c) Så här fungerar räddningsslag/motståndsslag
d) Så här fungerar strid
DET tycker jag inte man ska krångla med att göra olika (olika invecklade) versioner av. För det blir bara ännu mer invecklat när det blir strid och gruppen undrar om man kör med de förenklade, de normala, eller de avancerade reglerna för... initiativ, flera handlingar, parader, manövrar, kroppsdelar, utmattning. Det är dessutom en jätteutmaning för speldesignern att komma på hur man gör ett enklare stridssystem till Rolemaster som är enklare, men som är "samma". Risken är att varken de enkla, de normala, eller de avancerade reglerna blir riktigt så bra som de skulle kunna ha blivit.

Vad man kan göra är att man kan ... säg att stridsystemet har manövrar och vapen. Då kan man ha en kortlista med 5 manövrar och 10 vapen som man kan börja med. Och så kan man införa 25 manövrar och 100 vapen till, senare. Men reglerna och systemet är precis samma.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Så att man nästan kan köra det utan förkunskaper (som man kan med ett soloäventyr), även om SL såklart bör läsa igenom materialet innan.
På ett sätt skulle man kunna strunta i äventyret och bara ha en procedur som genererar ett äventyr, mycket som slumptabellerna i OSR eller kartmekaniker som i brädspelet The Haunted House On the Hill. Det sistnämnda spelet har ungefär 100 scenarion i sin bok som slumpas fram baserat på kort man dragit under spelets gång.

Samberättarhexcrawlern Se och göra i Aliatra har typ 400 sidor men inget man behöver plugga i förväg, utan man läser små snuttar allt eftersom man rör sig genom staden.
 
Last edited:
Top