Nekromanti Nybörjarfrågor

Kronolaben

Veteran
Joined
25 Mar 2020
Messages
8
Trevligt att ni engagerar i mina frågor! Jag uppskattar verkligen att diskutera regeltolkningar.

Bolongo;n345577 said:
Vad gäller avstånd för hennes blick eller besvärjelser eller avståndsvapen eller vad som helst, så är det siktavstånd om inget annat anges.
Det låter som en bra generell regel. Är detta beskrivet någonstans i reglerna som jag har missat? Att hypnotisera någon på pilskotts avstånd känns dock lite svårt. Jag hittar nog på någon begränsning här.

Bolongo;n345577 said:
Jag har alltid spelat att magikern får Skuld Även vid misslyckande. Dels utifrån en ordagrann läsning av reglerna (i punktlistanstår det bara att det händer, inga kvalificeringar görs), dels eftersom det verkar metafysiskt rätt.
Jag läste också reglerna som att magikern får skuld hur det än går. Att jag tvekade berodde på att det inte är supertydligt och det i övrigt verkar vara ett ganska snällt rollspel.

Bolongo;n345577 said:
Jag ser inte den hypnotiska blicken som särskilt problematisk.
Att Askefora ska vara en utmaning har jag inga problem med, men blir hon inte nästan omöjlig att ha ihjäl? Kan jag inte som diabolisk SL använda fängslande blick i tur och ordning på varje rollperson (har dessutom bara två i gruppen). Med FV 95% och begränsad viljestyrka hos rollpersonerna kommer hon (nästan) hypnotisera en rollperson per runda. Redan där har det väl blivit omöjligt att döda henne. Hypnosen bryts ju inte förrän den hypnotiserade blir skadad. Finns det någon annan begränsining i hypnosens varaktighet?

Askefora kan förmodligen också skada rollpersonerna ganska mycket innan de blir fria, åtminstone de som är i samma zon som hon. Hon kan ju köra spetsande grenar tills en hypnotiserad rollperson tappat all gard och dessutom förmodligen ett antal gånger till. Hypnosen byts ju inte förrän ”skada minskar målets hälsa” och då krävs ett lyckat slag för viljestyrka. Med en viljestyrka på 25% är risken ganska stor att rollpersonen hinner dö innan de blir fria. Även med 50% i viljestyrka så får hon ju ofta (50% av fallen) in minst två anfall som ger 5T6 skada. Missförstår jag något i reglerna?

För att göra fängslande blick mer balanserad skulle man kunna köra att hypnosen bryts så bryts så fort Askefora anfaller den hypnotiserade, eller åtminstone att man får göra viljestyrkeslaget så fort hon anfaller. Man skulle också kunna göra slaget för viljestyrka lättare om hon strider med någon av rollpersonerna. Andra tankar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Kronolaben;n345599 said:
Jag läste också reglerna som att magikern får skuld hur det än går. Att jag tvekade berodde på att det inte är supertydligt och det i övrigt verkar vara ett ganska snällt rollspel.
Så funkar det även i kommande Kopparhavets hjältar (som har har samma regelsystem) men vi har skrivit ut det lite tydligare.
 

Kronolaben

Veteran
Joined
25 Mar 2020
Messages
8
Tack för svar! Kopparhavets hjältar är verkligen något jag ser fram emot. Jag uppledde många äventyr i Kopparhavet i min ungdom. Hade jag hört talats om projektet tidigare så hade jag gärna stöttat det. Jag kommer i alla fall att införskaffa det så fort som möjligt. När släpps det?

Hjältarnas tid verkar ju ha bra och enkla regler men då jag har begränsad tid nuförtiden så saknar jag en spelvärldsbeskrivning lite grand.

Någon som har tankar om fängslande blick?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Avstånd är väldigt abstrakt i HT eftersom zoner kan vara av oerhört varierande storlek. Det hade blivit konstigt om man lade på ett extra lager med regler som kräver ett måttband.

Vad gäller Askefroa tycker jag det är rätt uppenbart att äventyret inte är upplagt för att man skall slåss med henne. Alternativet finns med eftersom det alltid finns några spelare som vill dra sina svärd, men det är inte på något sätt en balanserad fajt.
Budskapet är: don't mess with Mother Nature. ;)
 

Kronolaben

Veteran
Joined
25 Mar 2020
Messages
8
Så mina tolkningar ovan är korrekta och Askefroa ska vara en nästintill omöjlig motståndare. Så kan det naturligtvis vara tänkt och det är i så fall till och med ganska kul. Jag är dock inte helt övertygad om det är korrekt. Jag tänker att det ändå är något missförstånd (från min sida) om hur egenskapen hypnotisk är tänkt att fungera. Att jag tänker så beror på att: 1) Striden mot Askefroa ägnas ganska mycket utrymme i ett nybörjaräventyr utan minsta påpekande om att det är en nästan omöjlig motståndare. 2) Hon inleder inte med fängslande blick utan med att försöka ”snärja den som verkar mest farlig för henne”.

Det kommer väl fler möten med motståndare som kan hypnotisera så det vore bra att ha en korrekt regeltolkning eller omtolkning. Får verkligen den hypnotiserade ta emot stryk tills garden är borta och hen blir skadad? Får rollpersonen försvara sig mot anfall från hypnotisören? Finns det någon tidsgräns för hypnosen?

En idé till regeländring vore att man får slå nytt slag för viljestyrka varje gång man blir attackerad av hypnotisören och kanske också att slaget öppnas mer och mer ju fler gånger man blir slagen på.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Askefroas farlighet hänger ju lite på vilken taktik hon använder.
Vill hon döda alla rollfigurerna eller hålla dem ifrån sig tills de tröttnar och går därifrån? Nu vet vi iofs redan att
hon dödat nästan alla byborna och vättarna i blint raseri.
Det är taktiskt bättre att inte anfalla dem som är hypnotiserade, iom att de får en chans att bryta hypnosen om de blir skadade. Hypnos är så sett en mer defensiv taktik.
Vill hon kunna anfalla dem som är neutraliserade så är ju snärjande rötter bättre.
Samtidigt kanske spelledaren måste göra en avvägning av hur mycket askefroa genomskådar rollfigurerna innan striden. Kan hon avgöra vem av dem som kan tillfoga mest skada på henne? Kan hon gissa vem som har mest i Viljestyrka eller mest i Manövrer eller Styrkeprov? Bedömde hon rollfigurerna i deras första strid mot haugbui? Om inte, så väljer hon förmodligen mål för snärjande rötter eller hypnotisering på måfå, tills rollfigurerna visat vad de går för.

Jag har spellett Ask och törne några gånger, och det har aldrig resulterat i en slutstrid med Askefroa.
Om det skulle ske (och jag hade tid att tänka igenom strategin) så skulle jag nog spela ut det så här:
  1. Askefroa försöker snärja de tyngst beväpnade rollfigurerna och alla som har en sejdstav synligt. Att försvara sig mot snärjande snår bör (enligt regler på s. 45) kunna ske med både Slagsmål, Styrkeprov eller Manövrer. Askefroa kan snärja upp till 3 mål i sin egen zon.
  2. Haugbui anfaller i första hand snärjda rollfigurer, eftersom dessa har försvar spärrat 2 snäpp.
  3. Askefroa lägger ytterligare en runda på att försöka snärja 3 mål.
  4. De rollfigurer som håller sig undan att bli snärjda bedöms som alltför fysiskt kapabla. Askefroa försöker hypnotisera dem, vilket dock går långsammare eftersom hon bara kan hypnotisera en per runda.
  5. Hypnotiserade rollfigurer blir inte utsatta för fler attacker från vare sig Askefroa eller haugbui, åtminstone inte förrän alla övriga rollfigurer är utslagna.
  6. Om Askefroa får total kontroll över en rollfigur befalls denna att anfalla sina icke hypnotiserade kamrater. Detta har stor chans att slå ut minst en rollfigur.
  7. När alla rollfigurer är antingen utslagna eller hypnotiserade slutar Askefroa och haugbui attackera. Askefroa upprepar därefter den hypnotiska attacken, tills hon slår exceptionellt lyckat och kontrollerar rollfiguren, på varje kvarvarande rollfigur.
  8. Om hon får kontroll över alla rollfigurer är det upp till SL om hon
    1. behåller dem som ej vandöda viljeslavar. (TPK, dags för nya rollfigurer)
    2. får dem att bära ut sina döda kamrater ur byn, ger dem en chans att återuppliva dem, säger "Kom aldrig mer tillbaka" och stänger vägarna med snårskog. (Kanske lite långsökt, men spelarna behöver inte bli av med nygjorda rollfigurer.)
  9. Och försöka komma ihåg att
    1. Askefroa är skrämmande.
    2. haugbui är skrämmande.
    3. Askefroa har 1T6 i rustning (bark).
    4. rollfigurerna håller på att anfalla Askefroas "hemträd". Hon kommer inte fly genom att teleportera till något annat träd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Kronolaben;n345604 said:
Tack för svar! Kopparhavets hjältar är verkligen något jag ser fram emot. Jag uppledde många äventyr i Kopparhavet i min ungdom. Hade jag hört talats om projektet tidigare så hade jag gärna stöttat det. Jag kommer i alla fall att införskaffa det så fort som möjligt. När släpps det?
Vi sitter just nu och färdigställer spelets artwork, för in korr och kommer inom kort fixa fullständig layouta (backers har fått en komplett beta-pdf utan bilder, korr och slutgiltig layout) och efter det skickar vi på tryck. I samband med det så kommer vi öppna upp vår webshop på www.helmgast.se för förbeställningar. Dock kommer Kickstart-exklusivt material inte finnas till försäljning.

Vi hoppas på färdigt tryck i Maj.
 

Kronolaben

Veteran
Joined
25 Mar 2020
Messages
8
Tack till Mannen i skogen för ett engagerat svar om Askefroa och tack Måns för informationen om Kopparhavets hjältar. Jag kommer att beställa. Vad har jag missat för spännande exklusivt material? Kommer det aldrig att gå att köpa?

I helgen spelledde jag äventyren i starthäftet och som jag befarade så hamnade mina spelare i strid med trädet. De försökte snacka men var inte så underdåniga och slaget för vältalighet misslyckades.

De lyckades faktiskt besegra henne utan allt för mycket hjälp från SL. Jag följde äventyrets instruktioner att Askefroa håller sig i dungen och att hon börjar med att ”försöka snärja den som verkar mest farlig”, ett anfall som krigaren lyckades avvärja. Av rent förbiseende skickade jag också in haugbuis (eller vad nu plural formen är) en runda försent vilket hjälpte lite. Jag lät henne heller inte försöka hypnotisera redan hypnotiserade spelare, ffa för att jag inte tänkte på det. Innan båda spelarna var hypnotiserade var Askefroa ganska svårt skadad och när haugbuis lyckade skada magikerns hälsa lyckades han med ett slag för viljestyrka efter att ha vänt på tärningarna. En blixt från magikerns hand gjorde sedan aska av asken.

Efter att ha spellett de första äventyren kom jag på två nya frågor:
  1. Finns det några konsekvenser av att förlora hälsa? (Förutom risken att dö förstås.) Jag hittar inget i reglerna men jag kanske missar något. Man skulle ju kunna tänka sig att vissa handlingar blir svårare att utföra om man är svårt skadad.
  2. Är den enda konsekvensen av att ha noll i gard att man inte kan använda förmågor som ger avdrag på gard?
Trots det gedigna svaret om Askefroa så hittade jag inget svar på min fråga om hypnos.
  • Får hypnotisören attackera den hypnotiserade tills hens gard är slut och hälsan minskar? Det vore kul att höra vad ni tycker.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Kronolaben Vi hade en KS-exklusiv utgåva i fuskläder (inkl. "Kaparbrev" och speciellt omnämnande i boken) som inte kommer tryckas igen, men vi valde att inte ha massa unikt extramaterial utöver det.

Kul att du är intresserad! Med tanke på ditt nick kan vi säga att hela världsbygget tar sin avsats i främst Erik Granströms och Ander Blixt tidiga arbete. Eriks mytologi, Anders geografi, något förenklat.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Kronolaben;n345986 said:
Efter att ha spellett de första äventyren kom jag på två nya frågor:
  1. Finns det några konsekvenser av att förlora hälsa? (Förutom risken att dö förstås.) Jag hittar inget i reglerna men jag kanske missar något. Man skulle ju kunna tänka sig att vissa handlingar blir svårare att utföra om man är svårt skadad.
  2. Är den enda konsekvensen av att ha noll i gard att man inte kan använda förmågor som ger avdrag på gard?
Trots det gedigna svaret om Askefroa så hittade jag inget svar på min fråga om hypnos.
  • Får hypnotisören attackera den hypnotiserade tills hens gard är slut och hälsan minskar? Det vore kul att höra vad ni tycker.
1. Nej. Inga dödsspiraler i det här spelet.
2. Nja, att all skada börjar gå in på Hälsa är en rätt allvarlig konsekvens tycker jag.

Vad gäller sista frågan är svaret självklart ja, så som förmågan är skriven.
 

MrOzzza

Veteran
Joined
4 May 2020
Messages
3
Hej! Jag vet inte om jag missar någonting i reglerna men undrar om det enbart är Magiker som kan lära sig besvärjelser? Magiker får ju 20 tärningar att sätta ut på valfria färdigheter +6 tärningar att sätta ut på besvärjelser enligt beskrivning på sid 18. Av dessa kan dom välja att flytta över tärningar till besvärjelser, för att få t.ex. 19+7.
Min fundering är eftersom alla värv får 20 påslagstärningar, kan då t.ex. en krigare flytta över en av sina valfria tärningar och lära sig en besvärjelse? Säg att man vill lära sig häxljus för 1 tärning, kan man då göra det men bli lite sämre på övriga färdigheter? Alltså istället för 20+0 tärningar så får man 19+1.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
MrOzzza;n348505 said:
Hej! Jag vet inte om jag missar någonting i reglerna men undrar om det enbart är Magiker som kan lära sig besvärjelser?.
Ja.

Detta förklaras djupare i supplementet Magins väv.
 

MrOzzza

Veteran
Joined
4 May 2020
Messages
3
Okej, tack för svar! Kom på ytterligare funderingar om magi: kan man försvara sig mot Trolldom-slag om det inte anges i texten? Jag tänker t.ex. på Den rämnande skölden.
Samma fråga vad som gäller för Anfallsslag? Det står att man själv får välja hur man försvarar sig, hur kan man tänka sig ett sådant försvar mot t.ex. Häxflamma - går det att försvara sig?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Den rämnande kölden angriper inte varelser direkt, därför sker inget försvar. Men som står i beskrivningen kan du ducka undan splittret med Manövrer om föremål sprängs.

Alla besvärjelser som har anfallsslag tillåter försvar precis som i annan strid. Med andra ord: är du i samma zon kan du försvara dig med valfri stridsfärdighet, är du längre bort måste du ha en sköld.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
In last nights game, we had some goblins with poisoned arrows and I realized I wasn't sure how to handle it.

On a whim, I decided that if the character didn't take damage to Hälsa (i.e. they still had Gard) left, it meant the arrow didn't actually injure them, just bounced off their armor and knocked them about some, hence the poison wouldn't take effect.

Is there a clear guideline in the book? The section on poison didn't seem to mention it specifically.

Would you have run it differently?

Question 2:
Regaining your Gard after a fight. Do you allow it to recover instantly or do you require a minute to breathe first?

The situation we had was the heroes finished a fight, then immediately had to flee as reinforcements were arriving.
We talked about it and agreed it made more sense that you need a moment to take stock of the situation and regain your bearings to recover Gard, but I am curious what the intention is and how others play it.

Question 3:
I have 2 Gard left and use an ability that requires 1D6 points to be spent. I roll a 4.
Do I take 2 Health damage? The ability fails? Something else?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
runequester;n348734 said:
In last nights game, we had some goblins with poisoned arrows and I realized I wasn't sure how to handle it.

On a whim, I decided that if the character didn't take damage to Hälsa (i.e. they still had Gard) left, it meant the arrow didn't actually injure them, just bounced off their armor and knocked them about some, hence the poison wouldn't take effect.

Is there a clear guideline in the book? The section on poison didn't seem to mention it specifically.

Would you have run it differently?

Question 2:
Regaining your Gard after a fight. Do you allow it to recover instantly or do you require a minute to breathe first?

The situation we had was the heroes finished a fight, then immediately had to flee as reinforcements were arriving.
We talked about it and agreed it made more sense that you need a moment to take stock of the situation and regain your bearings to recover Gard, but I am curious what the intention is and how others play it.

Question 3:
I have 2 Gard left and use an ability that requires 1D6 points to be spent. I roll a 4.
Do I take 2 Health damage? The ability fails? Something else?
Q1: Det finns inga tydliga riktlinjer vad jag vet. Jag hade gjort samma bedömning som du. Innan skadan kommer in på hälsa så tar man ingen riktig skada, utan i huvudsak utmattning och lätta skråmor. När skadan kommer in på Hälsa så får man i sig tillräcklig mängd för att giftet ska kunna verka. (Jag föredrar att tolka gift som att de verkar efter ett par minuter eller så i de snabbaste fallen, alltså normalt efter själva striden.)

Q2: Ja och nej. Jag föreställer mig att man måste andas ut. Men om man flyr från striden och det blir en jakt innan de jagande hinner ifatt och det blir strid igen, så skulle jag ändå säga att båda sidor får tillbaka gard. Det är inte bara att man andas ut, utan också att man mentalt laddar om, situationen nollställs etc. Man kan ju tänka att det tar 10 sekunder (en runda) att hämta andan och få tillbaka 2T6 gard (handlingen Hämta andan s42).

Q3: Som jag har förstått reglerna (Gard och förmågor s43) så förlorar man all gard (2) i den situationen, men utför handlingen som vanligt och tar ingen skada på Hälsa.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Zire;n348736 said:
Q1: Det finns inga tydliga riktlinjer vad jag vet. Jag hade gjort samma bedömning som du. Innan skadan kommer in på hälsa så tar man ingen riktig skada, utan i huvudsak utmattning och lätta skråmor. När skadan kommer in på Hälsa så får man i sig tillräcklig mängd för att giftet ska kunna verka. (Jag föredrar att tolka gift som att de verkar efter ett par minuter eller så i de snabbaste fallen, alltså normalt efter själva striden.)

Q2: Ja och nej. Jag föreställer mig att man måste andas ut. Men om man flyr från striden och det blir en jakt innan de jagande hinner ifatt och det blir strid igen, så skulle jag ändå säga att båda sidor får tillbaka gard. Det är inte bara att man andas ut, utan också att man mentalt laddar om, situationen nollställs etc. Man kan ju tänka att det tar 10 sekunder (en runda) att hämta andan och få tillbaka 2T6 gard (handlingen Hämta andan s42).

Q3: Som jag har förstått reglerna (Gard och förmågor s43) så förlorar man all gard (2) i den situationen, men utför handlingen som vanligt och tar ingen skada på Hälsa.
Appreciate your takes on it. I'll keep pondering on what feels best for Q2 but I appreciate your thoughts :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Fråga 1 har jag aldrig ens reflekterat över. Eftersom odjursförmågan Giftig fungerar som så att skadan måste gå in på Hälsa innan giftet tar effekt, har jag bara utgått från att det gäller för andra användningar av gift också.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Bolongo;n348742 said:
Fråga 1 har jag aldrig ens reflekterat över. Eftersom odjursförmågan Giftig fungerar som så att skadan måste gå in på Hälsa innan giftet tar effekt, har jag bara utgått från att det gäller för andra användningar av gift också.
I cannot believe I didn't think to check the monster abilities. Thanks!
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Something else that came up.

The group is searching a location. Should !:

A Ask them to have one character roll and only that person gets a check ?

B Ask them all to roll?

C Ask them to have one character roll but everyone gets a check ?

D As A or D but a random person rolls. (or something else like that)


This can also apply to any other situation where multiple characters could potentially do something (like scouting to notice an ambush or anything else)
 
Top