Nekromanti Nybörjarfrågor

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Hejsan! Jag införskaffade HT nyligen och vi provade spela första
äventyret i starthäftet. Min grupp och jag är nybörjare, och under
spelningen slog det mig att det fanns en bunke saker som jag inte
förstod helt, eller som verkade lite oklara. Min oerfarenhet till
rollspel kanske får frågorna att verka rätt dumma så ha överseende och
forgive.

1) På första sidorna i starthäftet använder man manövrer i strid, men
i senare strider nämns det inte, och det är ju inte heller listat som
stridsfärdighet, men kan man använda manövrer som försvar i strid
speciellt mot räckviddsvapen, typ om man saknar sköld? Eller är det
fortfarande vapenfärdigheten (exempelvis svärd) som bör användas för
att skydda mot inkommande pilar? Eller räknas slagsmål som 'manövrer i
strid'?


2) Turordningen verkade klar tills jag kom till vättar som rider på
snöbestar, vems turdordning används för rörelse, vätt eller snöbest;
och om vätten kontrollerar snöbesten och går fram och anfaller, slår
då snöbesten först som ett "avvaktat anfall" iom att den nu är i
räckvidd och har högre turordning? Jag blev så konfunderad av detta
att dom hoppade av sina snöbestar och alla attackerade individuellt :(

3) Gäller exploderande tärningar även för monster?

4) Om man attackerar med ett otympligt vapen som armborst, går det att
anfalla direkt nästa runda utan att slå för 1T6 gard om man bytar
vapen till ett närstrids (typ skjuter armborstet och slänger det på
marken och tar fram spjutet)? Alltså eftersom otymplighet är något som
bor i vapnet, kan man då skjuta upp när man slår 1T6 gard tills nästa
gång man använder armborstet igen, inte nödvändigtvis rundan
omedelbart efter?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Så som jag förstår det:

1) Nja, färdigheten Manövrer används för att flytta sig under strid, t.ex. om man behöver svinga sig i ett rep el.dyl. Det kan inte användas till försvar (speltekniskt beror det på att färdigheten skulle bli obalanserat bra om den fyllde två så centrala funktioner). Syftet är att vapenfärdigheter används till försvar, och har du ingen sköld när någon skjuter på dig från avstånd är det kokta fläsket stekt.
Fotnot: jag kör med en husregel som jag lånat från liknande spel där man faktiskt kan använda Manövrer för att kasta sig i skydd - men då får man inte göra något annat i en runda.

2) Det är upp till SL att avgöra hur självständigt ett riddjur agerar. I det klassiska fallet en riddare till häst skulle jag säga att hästen är väldigt osjälvständig och endast förser sin ryttare med bättre förflyttning, höjdfördel och dylika passiva bonusar. Vättar på snöbestar? Det känns som om de djuren har mer av egna tankar och vätten mest hänger med så gott den kan...

3) Som reglerna är skrivna, ja.
Detta är något jag funderat på att husregla så att inte dussinmotståndare får det, alternativt att enbart bossar får exploderande tärningar. Det är ett reglage man kan ha för att modifiera "hjältenivån" i en kampanj.

4) Det verkar rimligt. Bara du inte glömmer det när rollpersonen byter tillbaks. ;)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag har noll koll på HT, och Bolongo verkar redan ha svarat på dina frågor, men jag ville bara säga välkommen tll hobbyn och till forumet! Hoppas att du blir långvarig i dem båda.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Hej och tack Genesis, ja det tror jag att jag blir =)

Tack för svaren Bolongo, men jag är fortfarande lite oklar på #1, i regelboken så står det att om folk skjuter en zon bort så måste du ha sköld för att försvara dig, men om de skjuter i samma zon så får man försvara sig även utan sköld, det är mest detta jag har problem att knåda ihop i mina tankar, för det verkar inte rimligt att använda knivkamp att försvara sig mot en inkommande pil men samtidigt som du sa så verkade det aningen overpowered att använda manövrer som försvar -- det var därför jag undrade om slagsmål tar manövrers plats i strid, annars vetefan...
 

Spelevinken

Veteran
Joined
15 Sep 2019
Messages
7
Med reservation för att jag varken har spelat eller läst hjältarnas tid. Om zonerna fungerar på så sätt som jag använder zoner så hade jag motiverat det som så att du använder dina vapenfärdigheter för att pressa en motståndare som försöker använda ett avståndsvapen i närstrid (tänker att alla karaktärer i samma zon är någon form av relativ närstrid). Detta genom att t ex kasta sig mot skytten som tvingas hoppa undan och därmed missar sin pil, eller kanske bara stressande att någon kommer springande med en yxa i högsta hugg medan man försöker lägga pilen rätt mot bågsträngen, spänna och sikta. Finns säkert fler rimliga sätt att tolka detta men skulle i första hand inte tolka det som att man klyver en pil med sitt vapen. En kastyxa, -kniv eller liknande är nog mer rimligt att man kan slå ur luften (tänk Aragorn i sagan om ringen i striden mot Lurtz).
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
I beskrivningen av färdigheten Slagsmål (grundboken s. 27) står att Slagsmål alltid kan användas som försvar mot närstridsanfall. Jag brukar i det avseendet räkna attacker med avståndsvapen från samma zon som "närstridsanfall".
Dessutom gör jag samma sak som Bolongo, tillåter att man försvarar sig med Manövrer om man inte gör någon huvudhandling den rundan. Detta är en uttolkning av vad som står i beskrivningen av Manövrer (samma sida som ovan); färdigheten inkluderar att "ducka undan saker som kommer farande mot en".

Möjligen kan man tänka sig att det går att försvara sig mot avståndsanfall från samma zon genom att stressa anfallaren med sitt närstridsvapen. Då kan man ju använda vilken närstridsfärdighet som helst. Men jag skulle nog bara tillåta Slagsmål, Sköldkamp eller, om man inte gör någon huvudhandling den rundan, Manövrer.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Ja det var precis den beskrivningen av slagsmål som fick mig att tolka användningen som en typ 'dex dodge' i sammanhanget Skogsmannen! Att begränsa den typen av försvar till sköld och slagsmål precis som du säger är ju exakt det jag tänkt mig, så jag är glad att jag inte är helt ute och seglar. Manövrer-dodgen som du och Bolongo båda husreglar passar också väldigt bra in så jag tar den också =)

Tack för tips om att använda beskrivningar Spelevinken, uppskattat =)

Jag kommer säkert posta fler dumma frågor, tack för all hjälp =)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Spelevinken;n334433 said:
Med reservation för att jag varken har spelat eller läst hjältarnas tid. Om zonerna fungerar på så sätt som jag använder zoner så hade jag motiverat det som så att du använder dina vapenfärdigheter för att pressa en motståndare som försöker använda ett avståndsvapen i närstrid (tänker att alla karaktärer i samma zon är någon form av relativ närstrid). Detta genom att t ex kasta sig mot skytten som tvingas hoppa undan och därmed missar sin pil, eller kanske bara stressande att någon kommer springande med en yxa i högsta hugg medan man försöker lägga pilen rätt mot bågsträngen, spänna och sikta. Finns säkert fler rimliga sätt att tolka detta men skulle i första hand inte tolka det som att man klyver en pil med sitt vapen. En kastyxa, -kniv eller liknande är nog mer rimligt att man kan slå ur luften (tänk Aragorn i sagan om ringen i striden mot Lurtz).
Ja, dels det.

Dels är alla vapenfärdigheter tänkta att inkludera såväl anfall som pareringar, duckande, fintande - ja, allting som kan hända i en strid. Till det kan läggas att exakt förflyttning och placering inom en zon är något abstrakt. Sammantaget betyder det om du ser någon i din omedelbara närhet rikta ett armborst mot dig, kan du t.ex. göra någon liten rörelse för att placera ett hinder i vägen, det ingår i dina allmänt stridstränade reflexer.

Nu kan man anmärka att jag var tvungen att anstränga mig för att inte använda ordet "manöver" i stycket ovan. Så kanske är det namnet på färdigheten Manövrer som leder tankarna snett - vad den handlar om är inte all sorts kroppsrörelse utan specifikt sådant du blir bättre på genom att träna friidrott.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Hejsan, jag har en ny dum fråga: Får/kan andra värv än tjuv dyrka lås och liknande?

Vi körde lite grann utan en tjuv och det kom upp lite låsdyrkning och fingerfärdighet, men det slog mig att rent karaktärsmässigt så hade ju icke-tjuvar antagligen ingen doktorsexamen i låsdyrkning, och det kändes lite som att tjuven tappade lite om vem som helst får/kan göra det, så hur ser ni andra på detta? Får icke-tjuvar dyrka lås med vanligt eller spärrade slag? Eller inte alls? Eller är detta en helt uppenbar sak som jag bara missat någonstans?
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Lite fler frågor. Undrar om jag tänkt lite fel med monsteregenskapen skrämmande;

Om det har finns flera av samma typ av skrämmande (icke-boss) monster, kan "fatta mod" hjälpa mot alla av den typen? Och om det finns flera av två olika (icke-boss) monstertyper som har skrämmande, hade en "fatta mod" hjälpt mot båda två typerna, eller borde man göra två stycken skillda "fatta mod", en för varje typ?

Jag har tidigare gjort ett "fatta mod" för en typ (som kan innehålla flera individuella monster), men inser att jag kanske tänkt helt fel och man ska behandla skrämmande per enskilt (icke-boss) monster? Eller är det bara ett styck fatta mod mot allt man kan se? Hur hanterar ni det?

Ytterligare fråga, I magins väv hanteras gester, symboler och invokation som metoder, men i hjältarnas väg s59 finns en tabell som också nämner ritual som metod, men jag hittar ingen annan info om den metoden, så finns det något skrivet om ritual nåonstans? Eller har jag bara missat något uppenbart?

Tackar i förväg =)
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Tror inte det står utskrivet någonstans hur man handskas med flera skrämmande monster samtidigt, men jag brukar köra så som du beskrev.
Om rollfigurerna slåss mot en wyrdgast och fyra haugbui så får de fatta mod en gång för att övervinna rädslan för wyrdgasten, och en gång för att övervinna rädslan för alla närvarande haugbui.
 

Kronolaben

Veteran
Joined
25 Mar 2020
Messages
8
Hej! Jag har nyligen införskaffat Hjältarnas tid, har snart satt mig in i reglerna och tänkte börja spela med två nybörjare i rollspelssammanhang. Reglerna verkar vara genomtänkta och lättanvända. Jag har dock några frågor som jag gärna skulle höra vad mer erfarna spelledare anser om. Jag kan ju förstås hitta på lösningar själv men vill gärna höra vad ni har för tankar.
  1. Enligt grundboken s. 33 står det att man inte ska slå tärningar om någon annan redan har misslyckats. Jag tolkar det som att gruppen bara får slå ett slag för färdighet som t.ex. Leta. Stämmer det? Gäller detta i så fall alla färdigheter? Jag förstår att det inte gäller i strid, men det borde väl t.ex. inte gälla om man försöker klättra heller. All ska väl få chansen att ramlar ner. Vad gäller för erfarenhetskryss? Får alla klättrare det?
  2. I rutan på s.33 och i listan över exempel på saker som gör att ett färdighetslag öppnas på s. 35 listas ”att få hjälp av en kamrat”. Finns det några riktlinjer för hur ”mycket” en kamrat kan hjälpa till och vad som krävs för att hen ska kunna bidra? Om vi tar Leta som exempel igen; kan någon med FV 25% hjälpa någon med FV 60% och hur stort är i så fall bidraget? Om någon hjälper till får de då erfarenhetskryss?
  3. Då jag kommer att spelleda en grupp med två spelare verkar det bli svårt att klara av många utmaningar eftersom det blir svårt att täcka upp för alla färdigheter. Jag har börjat läsa in mig på Död kvinnas kista och flera av utmaningarna verkar kräva flera färdigheter som varken den nyskapade magikern eller krigaren har mycket kunnande i. Hade de varit fler spelare så hade ju chansen varit större att någon hade ett högt FV i någon färdighet. Finns det något smart sätt att balansera detta? Jag kan naturligtvis bara slänga åt dem ett antal extra färdigheter, men det känns lite trist. Jag vill gärna att rollpersonerna och äventyren ska vara i balans.
Jag är tacksam för all input!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Hej och välkommen!

1. Jag har tolkat det som att man inte ska slå tärningar igen för exakt samma sak och samma resultat, men att man får göra ett nytt försök om förutsättningarna har ändrats eller man är ute efter ett annat resultat. Om någon letar i ett rum och misslyckas och nästa vill leta direkt efter så använder jag det tidigare resultatet (misslyckat). Om de istället återvänder en dag senare så kan man tänka sig att vissa saker har flyttats omkring och det kanske går att se nya saker och därför får de göra ett nytt försök i det fallet.

Samma om de ändrar förutsättningarna på något vis, t.ex. att de söker igenom ett område efter en kropp, men hittar ingenting, men så kommer de på att de kan använda grannens hund som hjälp, och då får de ett nytt försök (förmodligen med två snäpp lättare).

Om den första letar efter fällor och den andra efter skatter, så kan jag låta dem slå separata slag. I strid ändras situationen hela tiden, så blir alla slag "nya" försök. Om alla bara ska klättra upp för en mur t.ex. så låter jag alla slå. Men ofta så brukar de hellre beskriva hur den bästa försöker klättra upp och sedan använda rep eller något annat som hjälp för att låta de andra komma upp, och då brukar jag normalt nöja mig med att den första får slå och de andra slipper.

Alla som slår tärningar med risk för att misslyckas får förbättringskryss, inga andra.


2. Jag tror inte det finns några tydliga riktlinjer skrivna. Man får beskriva från fall till fall.

Någon får beskriva handlingen (och är den som får slå) och om någon vill hjälpa till så får de beskriva vad de gör. Tycker jag att hjälpen är tillräcklig för att det ska underlätta så blir det ett snäpp lättare för varje rimlig medhjälpare. Men jag brukar vara ganska snäll, om de själva ärligt tycker att det är rimligt så brukar jag gå med på det.

Medhjälparna får inga kryss, bara den som rullar tärningen.

Jag brukar sällan gå med på att det är hjälp om medhjälparna gör exakt samma sak som den som utför handlingen, utan att det verkligen ska vara något utöver vad en person kan göra. Så om någon letar och har 60% och någon annan hjälper till genom att hålla utkik (så att den som letar inte behöver bekymra sig om det) så bryr jag mig inte om medhjälparnas förmåga, om färdighetsslaget lyckas (med ett snäpp lättare för varje medhjälpare) så är det gruppen som har lyckats gemensamt. Behövs det flera slag så är det en utmaning, och då använder jag de reglerna istället.

3. Om det verkligen blir ett problem så låt dem hellre rekrytera en medhjälpare som följer med. (SL spelar medhjälparen på samma sätt som andra SLPs, rollpersonerna har fortfarande "huvudrollen".) Jag har också få spelare, men tycker inte att det brukar vara något problem. Är det många spelare så sätter de krokben för varandra istället.
 

Kronolaben

Veteran
Joined
25 Mar 2020
Messages
8
Tack för bra och snabba svar Zire. Att ta hjälp av en SLP är förstås alltid en idé. Jag tror jag provar utan först så får vi se hur de klarar sig. Man kan ju alltid introducera en SLP om det går allt för dåligt.

Då jag nu lite noggrannare har gått igenom magireglerna har jag också frågor om några besvärjelser som jag gärna skulle höra hur andra tänker kring.

Blixthand (Magins väv s. 39)
Får kastaren välja mål eller är de slumpvisa? Kan zonen som påverkas vara den egna? Det står angränsande men det borde ju kunna funka i den egna zonen också, med slumpvisa mål kan det dock bli spännande.

Den rämnande kölden (Magins väv s. 39-40)
Drabbas även magikern själv av splitterskadan?

Häxflamma (Magins väv s. 47)
Här antar jag att magiker väljer mål helt fritt.

Jag hoppas kunna spela i helgen!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Kronolaben;n345498 said:
Tack för bra och snabba svar Zire. Att ta hjälp av en SLP är förstås alltid en idé. Jag tror jag provar utan först så får vi se hur de klarar sig. Man kan ju alltid introducera en SLP om det går allt för dåligt.

Då jag nu lite noggrannare har gått igenom magireglerna har jag också frågor om några besvärjelser som jag gärna skulle höra hur andra tänker kring.

Blixthand (Magins väv s. 39)
Får kastaren välja mål eller är de slumpvisa? Kan zonen som påverkas vara den egna? Det står angränsande men det borde ju kunna funka i den egna zonen också, med slumpvisa mål kan det dock bli spännande.

Den rämnande kölden (Magins väv s. 39-40)
Drabbas även magikern själv av splitterskadan?

Häxflamma (Magins väv s. 47)
Här antar jag att magiker väljer mål helt fritt.

Jag hoppas kunna spela i helgen!
Vi tolkade det som att magikern kan styra vem som träffas av blixthand, men de måste stå i angränsande zon, inte samma som magikern. Men jag gillar att den skulle kunna träffa slumpmässiga mål. Jag kan tänka mig att sänka svårighetsgraden till utmanande, men istället göra att den träffar slumpmässiga mål i vald angränsande zon.

Om magikern står i samma zon som objektet som exploderar så träffas denne också av splitter.

Ja, magikern väljer fritt målen som träffas av häxflamma.
 

Kronolaben

Veteran
Joined
25 Mar 2020
Messages
8
Tack igen för snabba svar!

Med svårighetsgrad svår så är det kanske rimligt att man får välja mål för blixthand.

Jag insåg att det inte står någonstans att man måste vara i samma zon för att lägga den rämnande kölden. Jag tog bara för givet man var tvungen att var det. Om man kan kasta besvärjelsen på avstånd så kan man ju undvika skadan och dessutom använda den som ett vapen. Är det så ni tolkat det? Finns det någon allmän regel om på vilket avstånd man kan lägga besvärjelser om det inte är angivet i beskrivningen?

Har du eller någon annan några kloka tankar om Askefroas anfall fängslande blick som är hypnotisk. Går attacken att använda när som helst i en strid? På vilket avstånd? Jag tänker att det inte är så lätt att hypnotisera någon mitt i en strid men om det är tänkt att vara mer som Medusas blick så kanske den fungerar mitt i fajten också.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Kronolaben;n345528 said:
Har du eller någon annan några kloka tankar om Askefroas anfall fängslande blick som är hypnotisk. Går attacken att använda när som helst i en strid? På vilket avstånd? Jag tänker att det inte är så lätt att hypnotisera någon mitt i en strid men om det är tänkt att vara mer som Medusas blick så kanske den fungerar mitt i fajten också.
Jag kör med att hon kan hypnotisera även stridande parter i pågående strid. Men hon har väl bara 45% i det (jag kan minnas fel)? Det kanske speglar svårigheten att få ögonkontakt med någon i en sådan situation?
 

Kronolaben

Veteran
Joined
25 Mar 2020
Messages
8
Mannen i skogen;n345571 said:
Jag kör med att hon kan hypnotisera även stridande parter i pågående strid. Men hon har väl bara 45% i det (jag kan minnas fel)? Det kanske speglar svårigheten att få ögonkontakt med någon i en sådan situation?
Tack för svar! Jag hoppas att jag inte besvärar med mina frågor.

Hon har 95% vilket gör det till ett fruktansvärt vapen med den tolkningen. Tankar kring vilket avstånd den fungerar på?

Någon som har några tankar om mina frågor om den rämnande kölden ovan?

Till sist en fråga vars svar kanske är uppenbart för alla; får en magiker skuld även om en besvärjelse misslyckas? För mig är det inte helt tydligt ur reglerna, men jag kanske missar något.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Kronolaben;n345574 said:
Tack för svar! Jag hoppas att jag inte besvärar med mina frågor.

Hon har 95% vilket gör det till ett fruktansvärt vapen med den tolkningen. Tankar kring vilket avstånd den fungerar på?

Någon som har några tankar om mina frågor om den rämnande kölden ovan?

Till sist en fråga vars svar kanske är uppenbart för alla; får en magiker skuld även om en besvärjelse misslyckas? För mig är det inte helt tydligt ur reglerna, men jag kanske missar något.
Jag ser inte den hypnotiska blicken som särskilt problematisk. Den innebär ju inte total kontroll, bara att man inte får anfalla henne. Det går utmärkt att anfalla hennes haugbui eller springa därifrån. Detta är inte menat att vara en fajt som spelarna kan vinna lätt. Dessutom, en runda då hon använder blicken är ju en runda då hon inte spetsar någon.

Vad gäller avstånd för hennes blick eller besvärjelser eller avståndsvapen eller vad som helst, så är det siktavstånd om inget annat anges.

Jag har alltid spelat att magikern får Skuld även vid misslyckande. Dels utifrån en ordagrann läsning av reglerna (i punktlistan står det bara att det händer, inga kvalificeringar görs), dels eftersom det verkar metafysiskt rätt.
 
Top