Nekromanti Nybörjarfrågor

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Hejsan! Jag införskaffade HT nyligen och vi provade spela första
äventyret i starthäftet. Min grupp och jag är nybörjare, och under
spelningen slog det mig att det fanns en bunke saker som jag inte
förstod helt, eller som verkade lite oklara. Min oerfarenhet till
rollspel kanske får frågorna att verka rätt dumma så ha överseende och
forgive.

1) På första sidorna i starthäftet använder man manövrer i strid, men
i senare strider nämns det inte, och det är ju inte heller listat som
stridsfärdighet, men kan man använda manövrer som försvar i strid
speciellt mot räckviddsvapen, typ om man saknar sköld? Eller är det
fortfarande vapenfärdigheten (exempelvis svärd) som bör användas för
att skydda mot inkommande pilar? Eller räknas slagsmål som 'manövrer i
strid'?


2) Turordningen verkade klar tills jag kom till vättar som rider på
snöbestar, vems turdordning används för rörelse, vätt eller snöbest;
och om vätten kontrollerar snöbesten och går fram och anfaller, slår
då snöbesten först som ett "avvaktat anfall" iom att den nu är i
räckvidd och har högre turordning? Jag blev så konfunderad av detta
att dom hoppade av sina snöbestar och alla attackerade individuellt :(

3) Gäller exploderande tärningar även för monster?

4) Om man attackerar med ett otympligt vapen som armborst, går det att
anfalla direkt nästa runda utan att slå för 1T6 gard om man bytar
vapen till ett närstrids (typ skjuter armborstet och slänger det på
marken och tar fram spjutet)? Alltså eftersom otymplighet är något som
bor i vapnet, kan man då skjuta upp när man slår 1T6 gard tills nästa
gång man använder armborstet igen, inte nödvändigtvis rundan
omedelbart efter?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Så som jag förstår det: