Nekromanti Nybörjarfrågor

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
runequester;n348986 said:
Something else that came up.

The group is searching a location. Should !:

A Ask them to have one character roll and only that person gets a check ?

B Ask them all to roll?

C Ask them to have one character roll but everyone gets a check ?

D As A or D but a random person rolls. (or something else like that)


This can also apply to any other situation where multiple characters could potentially do something (like scouting to notice an ambush or anything else)
Det här är en superbra fråga som jag tycker att väldigt få spel försöker svara på. Om det är en handling där resultatet är personligt, t.ex. när man hoppar över ett stup, så är det ganska enkelt. Alla måste slå som vill uppnå det resultatet. (Men sedan kanske man kan låta den bästa hopparen hoppa över och hjälpa de andra på något vis, t.ex. att man drar ett rep över eller dyl.)

Men i fallet med att leta igenom ett rum så blir det svårare, eftersom resultatet gäller flera deltagare. Om jag ska leta igenom ett rum för att hitta ett dokument, och ingen har letat före mig, så finns det en viss chans att jag hittar dokumentet. Om istället en kompis först letar igenom rummet, utan att hitta någonting och sedan ska jag leta, så är chansen mindre att jag kommer att hitta det*.

I situationen du nämner brukar jag fråga vem det är som letar och bara låta den personen slå, de andra får hjälpa till om de vill (med reglerna för att hjälpa till). Jag brukar inte vara superpeppad på att de då hela tiden taktiskt väljer ut den som är bäst på att leta, utan mer propsa på att den som är mest intresserad av att leta är den som får slå. Och eftersom de andra spelarna ändå är intresserade av erfarenhetskrysset så brukar det ofta fungera att de internt diskuterar fram vem som är mest motiverad av resultatet.

En annan lösning i situationer när det kanske inte fungerar att göra så, brukar jag lägga till en kostnad för varje försök. D.v.s. för varje misslyckat försök att göra någonting så händer någonting dåligt. Det kan vara allt från att resurser förbrukas till att det finns en risk att något dåligt händer. T.ex. att för varje försök att leta så finns det en risk att någon dyker upp.

Ytterligare en variant som jag använt i andra system är att jag låter försöken bestämma svårigheten. Om man har färdighetsvärde 57 och slår 64 så misslyckades man. Om nästa som slår har lägre färdighetsvärde så misslyckas man automatiskt. Om nästa har högre så får man slå igen men nu mot differensen, d.v.s. om följande har t.ex. 66 (d.v.s. 9 FV högre) så får man slå mot 9 för att försöka lyckas. Den som slår därefter måste nu ha högre än 66, o.s.v. Det blir lite roligare matte i system som har lägre skala på färdigheterna, t.ex. mellan 1-20 :)

* Om dokumentet finns där och är lätt att hitta, så är chansen stor att min kompis hittar det istället. Min sannolikhet att hitta dokumentet är beroende av sannolikheten att kompisen inte hittar dokumentet och sannolikheten att jag hittar det (när ingen har letat innan). Det är inte så intuitivt (som det brukar vara med sannolikheter), men det innebär att med informationen om att min kompis inte hittar dokumentet så blir det svårare för mig att hitta det. Det borde kunna gå att räkna på och göra en modell som fungerar i spel, men jag har inte gjort någon, och orkar inte göra det nu :).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
runequester;n348986 said:
Something else that came up.

The group is searching a location. Should !:

A Ask them to have one character roll and only that person gets a check ?

B Ask them all to roll?

C Ask them to have one character roll but everyone gets a check ?

D As A or D but a random person rolls. (or something else like that)
Sometimes I do A, and sometimes I do C. Mostly A.

The reason that one character makes the roll is that it skews probabilities if everyone makes a roll.

But sometimes I also do E: make a challenge. Use Leta, but also Lärdom, Viljestyrka and some skill related to the expert knowledge of the situation, and build a challenge out of it. At Good outcome, they get the information they are looking for. At Bad outcome, they don't. Then I add the additional outcome levels based on that: Superior means they get the information they are looking for plus some bonus. Limited means that they get the information they are looking for, but at a cost; or they have to choose between getting the information at a cost, or getting very limited information. And Abysmal outcome means that shit hits the fan.

runequester;n348986 said:
This can also apply to any other situation where multiple characters could potentially do something (like scouting to notice an ambush or anything else)
In Ambush situations, I would have everyone roll for Spana. Those who fail are Surprised.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Appreciate the answers from both of you.

I think "one person rolls, with help" is probably the solution I am looking for.

That way, having a group search an area is more effective than having one person do it (which makes sense) but its not the usually guaranteed success that having everyone roll is.

Och eftersom de andra spelarna ändå är intresserade av erfarenhetskrysset så brukar det ofta fungera att de internt diskuterar fram vem som är mest motiverad av resultatet.
Thinking about it, if you have just one person roll, you could probably just grant the xp check to the helpers as well, if they are "part" of the action and are sharing in any consequences (like bad guys interfering while they search).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag låter alla slå om det är för ett slag mot en fyndtabell, en slumptabell eller liknande. Är det en handout som jag skapat själv låter jag den spelare som har högst på finna dolda ting hitta den.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
afUttermark;n349054 said:
Jag låter alla slå om det är för ett slag mot en fyndtabell, en slumptabell eller liknande. Är det en handout som jag skapat själv låter jag den spelare som har högst på finna dolda ting hitta den.
Appreciate the input
 

MrOzzza

Veteran
Joined
4 May 2020
Messages
3
Hej! Finns möjligheten att dual wielda två närstridsvapen? T.ex. att köra två svärd istället för svärd och sköld. Jag hittar ingenting om det i regelboken.
Om det inte finns skrivet, har någon förslag på en bra husregel för detta?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Du kan alltid hålla i två vapen om du vill. Men det fyller ingen funktion utöver att om de är olika typer kan du välja vilken färdighet du använder.
Eller att om du tappar ett så har du ett kvar.

Det enda sättet att få fler attacker (vilket jag antar är vad du fiskar efter) är att ha någon Förmåga som tillåter detta.
 
Top