Nybörjare

Goslasse

Veteran
Joined
11 Aug 2023
Messages
7
Hejsan, jag är helt ny inom rollspel men tycker det är väldigt fascinerande och jag skulle vilja lära mig. Men vart hittar man folk att spela med? Ingen av mina kompisar spelar så har ingen naturlig väg in. Jag bor i Stockholm så jag antar att det finns gott om spelare men vart ska man börja söka?
Med vänlig hälsning, Danne
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Hejsan!

Jättekul att du är intresserad av rollspel! Det finns en grupp på Facebook som heter Rollspel Stockholm. Där kommer det väldigt ofta upp inlägg från folk som söker rollspelare, både nybörjare och personer med mer erfarenhet.

Tekniska Museet har även en rollspelsklubb som om jag förstår det rätt drivs av @Gabrielle de Bourg som finns här på forumet. Gabbi får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror att klubben drar igång igen i september månad och att det är nybörjarvänligt. https://www.tekniskamuseet.se/pa-gang/slay-beyond-slay/
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hej och välkommen till forumet. Jag har dålig koll på rollspel i Stockholmsområdet, men där jag bor drukar det finnas återkommande rollspelskvällar på olika föreningar och även en del nybörjarvänliga konvent där man får testa på rollspel med andra och möjlighet att knyta kontakter.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Ett litet tips om du inte redan gjort detta är att du i väntan på en spelgrupp kan köpa ett spel och läsa lite i det. Det är ett bra sätt att få grepp om vad det handlar om 🙂 Det är också ett bra sätt att få ett hum om vilket slags spel man vill spela.

Dungeons & Dragons är ju det första spelet många börjar med och det är absolut inget fel med det. Men det kan ju vara så att det finns andra spel som passar ens personliga preferenser bättre. Man kanske vill ha något mer regellätt, en mer nischad fantasy, en helt annan genre (skräck, sci fi, postapokalyps etc.) Så fundera lite vilket slags spel du tror skulle passa dig bäst, och fråga om du vill ha tips 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Facebook-gruppen Rollspel Stockholm har som @Franz många medlemmar och är rätt aktiv med folk som söker spelare/grupper.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Ett litet tips om du inte redan gjort detta är att du i väntan på en spelgrupp kan köpa ett spel och läsa lite i det. Det är ett bra sätt att få grepp om vad det handlar om 🙂 Det är också ett bra sätt att få ett hum om vilket slags spel man vill spela.
Det finns även en hel drös med spel som har gratis regler (ibland fullständiga, ibland bara introduktionsregler) om man är orolig över att köpa ett spel på vinst eller förlust.

Det finns också att låna på biblioteket.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Vart i Stockholm bor du och är du intresserad av något särskilt rollspel?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Du kan även testa att leta spel online, det finns en del svenska grupper faktiskt! Man kan t.ex. börja med att fråga runt här på forumet eller på forumets discord!

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Gå på Dancon :D
Bra tips!

 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Bra tips!

Svårt att tänka mig en bättre introduktion till rollspel än en del av besökarna där kan erbjuda :)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Tekniska Museet har även en rollspelsklubb som om jag förstår det rätt drivs av @Gabrielle de Bourg som finns här på forumet. Gabbi får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror att klubben drar igång igen i september månad och att det är nybörjarvänligt. https://www.tekniskamuseet.se/pa-gang/slay-beyond-slay/
Det stämmer, nästa tillfälle är 7 september. Då blir det Drakar och Demoner för hela slanten. Vi har både föranmälan och drop-in bord, där vi är måna om att det ska vara nybörjarvänligt!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Just nu är vi inte särskilt aktiva, men föreningen Spel för 17 kanske kommer igång med nybörjarspel snart. Sök efter den på Facebook. Passar bäst om man bor i söderort. ("17" syftar på linje 17 - T mot Skarpnäck). Inte osannolikt med DoD. (Eldsjälen @Broger håller på, själv har jag för länge sedan kört Mutant år 0).
 

Goslasse

Veteran
Joined
11 Aug 2023
Messages
7
Det stämmer, nästa tillfälle är 7 september. Då blir det Drakar och Demoner för hela slanten. Vi har både föranmälan och drop-in bord, där vi är måna om att det ska vara nybörjarvänligt!
Okej det låter ju riktigt nice, om jag vill dyka upp för att hitta min plats vart anmäler jag mig?
 

Goslasse

Veteran
Joined
11 Aug 2023
Messages
7
Du kan även testa att leta spel online, det finns en del svenska grupper faktiskt! Man kan t.ex. börja med att fråga runt här på forumet eller på forumets discord!

Jag har absolut inget emot online men jag känner att jag vill ha den sociala biten, jag har idrottat på seriös nivå hela livet och spelat wow de senaste åren så känner att jag skulle vilja göra det här på en social nivå för att hitta folk att umgås och ha roligt med.
 
Top