Nekromanti Nya Warhammer Fantasy Roleplay

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Vad jag inte förstår är hur man kan vara upprörd över att de gör en ny speltyp. Det är det bästa jag har hört. Jag har hur många rollspel som helst, och en hel del relaterat till Warhammer. Jag behöver inte nya rollspel, särskilt inte ett om Warhammer. Jag kan faktiskt med övertygelse påstå att det behöver ingen annan heller. Särskilt inte någon som spelat Old World på samma sätt i 20 år.

En helt ny speltyp, däremot, med crossoverpotential, det är intressant på riktigt!
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Karl XII said:
Det hade varit bättre om man kommit med en riktig version 3. I och med brytningen från ett vanligt rollspel så har man ändrat till en helt ny speltyp.
Pfft, att slänga sig med ord som "riktig" och "vanligt" i sammanhanget får bara mig att tänka på en konservativ joppe som är rädd att pröva något nytt. Det är ju fortfarande ett rollspel, och du lär fortfarande ska rollspela i det. Vad jag förstår så är det väl ej heller ett stort brott mot det tidigare utgivna i hur man spelar det; jag menar alltså att det är samma agenda, och samma värld. Det är bara ett nytt sätt att hantera det, och dessutom ett väldigt spännande nytt sätt. Jag är intresserad.

Dessutom, som folk säger, är det ju inget som hindrar dig från att fortsätta spela det du för tillfället spelar. Att det inte kommer ut nytt till version två gör ju inte pengarna du spenderat på det mindre värda. Du köpte saker för det, och du har fortfarande kvar det du köpte. Uppenbarligen tyckte du det var värt det förrut, varför skulle slutet på produktion till version två ändra på det? För när det kommer till levande rollspel är det väl mest kampanjinformation som avses, och den finns ju där oavsett vilken version som är den officiellt aktuella.

~Nabu, "åh nej, vilken styggelse att någonting nytt som inte är som det jag brukar spela kommer ut på marknaden!"
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Tänk att man tar en formel från Drakar och Demoner, till exempel Expert och trycker den på ett spelkort. När magikern lär sig formeln får han ha kortet i sin mapp istället för att skriva den på sitt formulär. Det skulle inte göra det till en helt ny speltyp, bara ett annorlunda sätt att administrera gruppens och rollpersonens tillgångar. Eller har jag missat något?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Vi får väl se om FFG kommenterar vad som händer med v2. Om de fortsätter satsa på det och ser v3 som ett komplement (ej troligt då det kallas för v3) så är det ok. Annars är det återigen back to dark ages...
Det var inte riktigt det jag menade. Det känns extremt otroligt att de väljer att hålla liv i v2 när de lanserar v3.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okej, jag börjar med att påpeka att det där inte ser ut som det WFRP som jag brukar spela, har spelat eller tänker mig spela. Det ser mer ut som ett brädspel där man slår folk på käften konstant. Inget fel med det, men jag undrar om inte marknaden är mättad för en sådan produkt, speciellt om prislappen ligger på hundra dollar?

Sen att det ser coolt ut och det bergis är apballt att spela, de tär en annan sak. Jag kan spela mitt WFRP2 tills jag dör, men det där ser tufft ut nog att pröva. Om jag vill spela "riktigt" WFRP har jag ju kvar böckerna.


Storuggla, 100 dollar? dang...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Eksem said:
En helt ny speltyp, däremot, med crossoverpotential, det är intressant på riktigt!
Kanske nåt att köra i vårt spelgäng? :gremsmile:
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

  • 4 comprehensive rule books provide all the knowledge you will need on the Old World
  • Over 30 Custom Dice give you unprecedented options for story-telling
  • Party sheets provide new skills and abilities to keep everyone engaged
  • 40 different careers and 4 different races offer a multitude of character options
  • More than 300 cards keep you in the game, no need to look up skills or abilities
  • Three character keepers designed to hold everything your hero will need each session
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Äh, vi har ju kört spelkort för resurserna sen 2008, sååå gammalt :gremsmile:
 

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Otroligt var fientligt inställda många är mot en förvisso konservativ hållning, vad som nu är fel med det. Allt nytt är inte bättre än det som fanns tidigare. Jag har inget emot en ny speltyp om det samtidigt satsas på WFRP som renodlat rollspel. Men att döma av de kort man ser så är det ju tydligt att strider och action är i fokus hela tiden. Vi kan köra många spelomgångar utan att någon strid kommer till. Undrar hur detta odramatiska skeende återspeglas i boxen. Dock kommer jag att titta närmare på det men det var inte vad man hade hoppats på som nyhet.
 

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Tjockleken på regelböckerna får avgöra hur avancerat detta är. Hoppas varje häfte är enormt tjockt. Kanske finns hopp ändå.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Karl XII said:
Men att döma av de kort man ser så är det ju tydligt att strider och action är i fokus hela tiden.
Rätta mig om jag har fel (för jag har vekligen dålig koll på WFRP), men är inte WFRP ganska traditionellt på det viset att det visserligen finns regler som involverar simpla slag, och färdighetsliknande saker för "vanliga" handlingar, men att reglerna ändå fokuserar sin mängd runt just strid?

När man spelar i sådana spel kan det ju självklart gå jättelång tid mellan strid, men då har man ju också liten interaktion med reglerna. Jag tolkade det alltså som att exakt samma förhållande skulle fortsätta att råda. Oavsett hur det är med den saken kvarstår det jag uttryckte tidigare; du kan ju fortsätta att spela det du spelar nu även om det inte satsas pengar på det. Pengarna som redan har satsats blir ju inte mindre satsade för det.

~Nabu, ditt första inlägg lät väldigt nedlåtande, och därför tog jag en sup ur samma flaska, jag ber om ursäkt för det.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Otroligt var fientligt inställda många är mot en förvisso konservativ hållning, vad som nu är fel med det.
Jag är inte fientlig, jag bara tycker att du drar förhastade slutsatser.

Men att döma av de kort man ser så är det ju tydligt att strider och action är i fokus hela tiden. Vi kan köra många spelomgångar utan att någon strid kommer till. Undrar hur detta odramatiska skeende återspeglas i boxen. Dock kommer jag att titta närmare på det men det var inte vad man hade hoppats på som nyhet.
Allvarligt talat, hur mycket fokus har det någonsin varit på odramatiskt skeende i WFRP? Nä, jag gissar att du rollspelet mer eller mindre friform mellan de scener som reglerna fokuserat på. Så gör jag iallafall. Det är ju inte så att v2 innehåller massvis av regler för sociala konflikter som kommer att falla bort nu i nya utgåvan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

att döma av de kort man ser så är det ju tydligt att strider och action är i fokus hela tiden
Det är som att säga att man måste trycka på tutan hela tiden när man kör bil.

---

Att en funktion finns säger inget om hur ofta man måste använda den, däremot bör man vara kritisk när man bedömer hur väl den fungerar när man faktiskt använder den.

Biltutan finns där för att du skall kunna signalera när behov uppstår. Samma sak med korten. Om korten fungerar lika bra som biltutan låter jag dock vara osagt, än så länge.

Nå. Överlag delar jag din pessimism, kan jag förresten meddela.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

WFRP har väl ungefär lika mycket eller lite regler för icke-strid som vilket "vanligt" rollspel som helst, typ Drakar & Demoner...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Karl XII said:
Otroligt var fientligt inställda många är mot en förvisso konservativ hållning […]
I mitt fall handlade det enkom om ditt väldigt överdrivna ordval.

Jag tyckte helt enkelt att du utsätter orden för en enorm värdedevalvering när du använder »ett fullständigt övergrepp« för att beskriva en ny version av ditt favvospel.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Karl XII said:
Otroligt var fientligt inställda många är mot en förvisso konservativ hållning, vad som nu är fel med det. Allt nytt är inte bättre än det som fanns tidigare.
Nej, men allt gammalt blir inte sämre för att det kommer nytt heller. Det är ... *dramatisk paus* ... exakt lika bra som tidigare! Tänka sig. ,-)

Så att komma dragandes med att en ny version pajar den gamla och är ett hån mot fansen blir bara löjligt. Utveckling sker hela tiden. Min bil från -00 är inte sämre idag än när jag köpte den (frånsett slitage), trots att det har hunnit komma _två_ nya generationer av samma modell.

Jag hade hållt med dig i ditt gastande om FFG hade gjort intrång i ditt hem och hade tagits av någon, och slängts bort, ut i rymden. Men jag tror inte att det är det som har hänt, eller?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,443
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Fast jag måste nog reagera mot det här med att de inte har halflings, och kör på två typer alver istället.

Det finns två sorters Warhammer i min värld: det finns den ytliga, effektsökande varianten som figurspelet representerar, som vänder sig till en yngre publik, och som de senaste åren dratt sig närmre den nya mainstreamestetiken inom fantasy från något som en gång var ganska whacky och unikt.

Sedan finns rollspelsvarianten, som har innehåll, (svart) humor och självdistans.

Bilderna, att gå från "lustiga" halflings till fräsiga alver etc pekar ju rätt tydligt vart det här spelet är på väg. Och det är synd. Jag tycker att Warhammer har råd med betydligt mycket mer humor och innehåll (och artistisk vision) än det har haft på sistone på Figur- (och MMORPG antar jag) sidan.

...finns säker ett antal skribenter här som är mer insatta än jag i Warhammers olika produktlinjer, och som kan motargumentera eller fördjupa
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lätt OT, men såg på deras sajt att mitt gamla favvospel Chaos Marauders ska återuppstå!!

'ERE WE GO, 'ERE WE GO, 'ERE WE GO!
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Rising said:
Det är som att säga att man måste trycka på tutan hela tiden när man kör bil.
Håller inte med. Man skickar ju signaler om hur man vill att spelet ska spelas.
 
Top