Nekromanti Nya Warhammer Fantasy Roleplay

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag tycker det verkar helt awesome, faktiskt.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Ja, svårt att inte hålla med dig just. Det verkar liite spännande faktiskt.

FFG har en licens att göra GW-grejer men jag tror det står i avtalet att de inte får gjuta och sälja figurer (28 mm). De får gör spelpjäser dock.

Kanske ersätter FFG figurerna med specialtärningar för att kunna sälja någonting handfast till kunderna.

Det i sin tur innebär att detta är ett rollspel där man inte ska använda figurer och golvplaner. Häpp!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Oj!

Ser ut om något som hade varit ett fräckt Warhammer Heroquest. Att lansera det som Warhammer FRP känns som att leka lite väl farligt med varumärket. Dessutom känns det för blingigt och gimmickigt för mig.

Kan mycket väl tänka mig att det är njutbart hack n' slash, men samtidigt känns det inte särskilt WFRP.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vet inte om man kan se det som nya Warhammer FRP, egentligen, känns mer som en helt ny produkt... Men lite intressant verkar den vara, på sitt eget sätt, jag är nyfiken.

Dock verkar det inte alls ha den gritty, jordnära, skitiga känslan jag gillade i ursprungsversionen, som mer var "CoC i fantasymiljö"...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har en stor låda i mitt förråd som heter ADVANCED HERO QUEST från sent 80-tal (har jag för mig), utgivet av Games Workshop... som faktiskt är en hybrid mellan WFRP och Heroquest. Med en massa dungeontiles, plastgubbar och nån slags strippade WFRP-regler. Och det utspelar sig i Warhammer-världen.

...fast det nya är ju nåt helt annat, jag har inte sett nåt om miniatyrer till exempel...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Dessutom, är inte bilderna från Warhammer Online?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag sitter och försöker dechiffrera gruppkortet. Det heter Swords for hire och bilden visar tre äventyrare. Varje grupp har tre spelare och en SL. Nyckelorden är party, mercenary och infamous. På gruppkortet finns det plats för fortune och reputation. En rimlig slutsats är att mercenaries samlar fortune-poäng och kan skaffa rykteskort märkta infamous. Man kan ana att en annan grupp samlar en annan valuta och andra rykteskort. Kanske samlar arcanister warpstones och academic credit?

Det nämns i en av artiklarna att det ingår character keepers som samlar kort och sånt. Det tyder på att pennor och papper inte är nödvändiga. Alla kort du tillskansar dig lägger du i din character keeper (ask) tills nästa session.

Man slår pölar med tärningar och det står på korten vad olika saker kostar i form av tärningarnas symbolresultat. Kanske slår gruppen en gemensam pöl och delar upp resultatet emellan varandra. Man tycks i alla fall dela varandras öde i viss mån då stress mäts kollektivt på gruppkortet.

En annan kul detalj är att dödskallar finns med. En skytt som rycker två dödskallar hamnar i närstrid med en motståndare. Det känns som ett slags frivilligt fummel. Take one for the team, liksom.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Detta verkar inte ha NÅGONTING med det WFRP vår grupp spelar.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Näpp. Konstigt att de snor namnet. Det beskrivs som en gateway för nya spelare men det är nog bara PR. Spelet ska nog driva försäljning av kort och tärningar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Well... Warhammer-licensen har alltid varit uppfuckad. Det gamla rollspelet hade ju ingenting med tabletopspelet att göra. Tror det kan ha fått många Warhammerspelare att få avsmak för rollspel helt och hållet, när de upptäckt att WHFR inte motsvarat deras förväntningar. Låter klokt att arbeta för ett mer helgjutet varumärke.

Däremot hoppas jag att linjen som det gamla WHFR slog in på får fortsätta på egen hand, eftersom den personligen tilltalar mig mer.

Eftersom det är FFG som producerar spelet så tar jag förresten för givet att man får tusen miljoner små pluppar på köpet... Jag måste spela Lord of the Rings - the Adventure Game, alltså.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
  • Lådan verkar innehålla standees med plastbaser.
  • Coachman har kortsockets för tactics och reputation
  • Slayer har två tactics
  • Envoy har två reputation
  • Swords for hire (party) har två tactics och en reputation
  • Det finns counters, bl a en skalle och ett timglas
  • Sexsidiga, åttasidiga och tiosidiga tärningar finns avbildade
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Precis. Mitt enda egentliga problem med vad jag ser just nu är väl just att de blandar ut varumärket 1+4. WFRP har byggts upp med innehåll under decennier nu, och det känns ganska cyniskt att bara sno det innehållet, sno den berättelse dom är WFRPs varumärke, och klistra på den på något helt annat. Det känns som att rea ut folks hårda arbete, liksom.

Fast det dyker väl upp en nomenklatur där man skiljer tydligt på WFRP och WFRP: Brädspelet s.a.s. Som sagt var: WFRP går ju inte upp i rök. Det är som Guns n Roses: det känns som sell out, men vafan, man kan ju alltid lyssna på de gamla skivorna.

PS. Såg just Risings post. Mitt inlägg grundas alltså på att WHFB är ett varumärke och WFRP ett annat. Det beror förstås även på vilken publik man friar till...
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
"The massive Warhammer Fantasy Roleplay 3rd Edition box, which will retail for $99.95 ...bla bla bla"

99.95 dollars! Ett riktigt stadigt pris får man lov att säga. Lär ju landa på en bra bit över 1000 kr i svenska butiker.

Men roll- och brädspel är ju en rätt borgerlig hobby så folk har nog råd ändå.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Eftersom det är FFG som producerar spelet så tar jag förresten för givet att man får tusen miljoner små pluppar på köpet... Jag måste spela Lord of the Rings - the Adventure Game, alltså.
Var det det som översttes av Alga och gavs ut under namnet Sagan om ringen?

/Anders
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Det ser ut som att det finns fyra nivåer karriär. Troll Slayern har en grön markering (av fyra), coachman har två gröna och envoy har tre. Om man kisar kan man se att Envoy mycket högre siffror på advances.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fludd said:
"The massive Warhammer Fantasy Roleplay 3rd Edition box, which will retail for $99.95 ...bla bla bla"

99.95 dollars! Ett riktigt stadigt pris får man lov att säga. Lär ju landa på en bra bit över 1000 kr i svenska butiker.

Men roll- och brädspel är ju en rätt borgerlig hobby så folk har nog råd ändå.
Ja det är ju rätt svettigt... nåt som kanske en hel spelgrupp får dela på.. hoppas det är fint innehåll med bra finish också...
 
Top