Nekromanti Nya Warhammer Fantasy Roleplay

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Organ said:
Rising said:
Det gamla rollspelet hade ju ingenting med tabletopspelet att göra.
Vad menar du?

/Anders
Ja det undrar jag med... jag tyckte att de absolut hade med varandra att göra, speciellt i början, innan strategispelet helt började flippa ut med konstiga enheter och nya raser. Reglerna påminde om varandra också.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Var det det som översttes av Alga och gavs ut under namnet Sagan om ringen?
Nä. Spelet du pratar om är skapat av eurospelshövdingen Reiner Knizia, och är ett spel där spelarna hjälps åt mot spelet. Det är minst sagt väldigt abstrakt.

Sedan finns det ett spel som heter Lord of the Rings: Confrontation, som är ett sorts Stratego-spel, för två spelare.

Å så finns det ett spel som heter War of the Ring, som kommer från FFG och är ett enormt krigsspel från samma trio av konstruktörer som skapade Conan-brädspelet, och som har en hel del likheter med det spelet. Ringens Brödraskap och deras äventyr är som en sorts sidospår som löper parallellt med kriget mellan spelarna.

Spelet jag tänkte på (som inte alls heter "Lord of the Rings - The Adventure Game", vilket jag påstod (Jag måste ha tänkt på "World of Warcraft - The Adventure Game" som är ett questspel och ett helt annat spel än det vanliga "World of Warcraft"-brädspelet)) heter i själva verket Middle Earth Quest och är ett äventyrsspel lite i stil med Talisman, Drakborgen, m.m.

Intressanta saker med Middle-Earth Quest är att det dels utspelar sig innan händelserna i Sagan om Ringen, och dels att de goda äventyrarna gestaltar helt nya karaktärer som FFG själva har hittat på. (Även om Gandalf och Aragorn m.m. dyker upp som hjälpsamma karaktärer) En spelare styr Sauron och hans spel är mer av ett strategispel, medan de goda äventyrarna går omkring och levlar och questar och har sig.

Det är ett typiskt FFG-spel i bemärkelsen att det kommer i en låda som är större än en genomsnittlig personbil, är fyllt med pluppar, kort, lappar, plastbitar och markörer så det står härliga till, och är ett lika märkligt som urskiljningslöst hopkok av alla olika spelmekanismer som spelmakarna överhuvudtaget kunde komma på.

Jag är oerhört fascinerad över sådana spel, och finner dem sällsamt exotiska. Spelet är för närvarande högst upp på heta listan på Boardgamegeek, så om man vill veta mer så läser man där.

---

Förlåt för detta utvik från originalposten.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
jag tyckte att de absolut hade med varandra att göra, speciellt i början, innan strategispelet helt började flippa ut med konstiga enheter och nya raser.
Ah. Okej, jag kom in i tabletopspelet sent. Det kanske brukade finnas låga, jordnära råttfångarfiggar i tabletopspelet, men när jag först kom i kontakt med det så hade det redan börjat ligga på en helt annan nivå än vad huvudpersonerna i rollspelet kan mäta sig med.

För mig är det samma skillnad mellan WHFR och WH-tabletopspelet som det är mellan gamla Sagan om Ringen-rollspelet och böckerna de är baserade på.
 

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

För femte gången begravs nu WFRP såsom vi alltid har känt det. Tur att man lyckats samlas på sig de flesta tillbehören till v2.
Även om det nya spelet i sig kanske kan vara spelbart så är det ett fullständigt övergrepp att kalla det WFRP v3 och ett hån mot oss riktiga rollspelare att sitta med en massa spelkort i handen där fokus blir mer åt action och strid än dialog, problemlösning och stämningsskapande kanske...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Karl XII said:
[…] ett fullständigt övergrepp […] ett hån mot oss riktiga rollspelare […]
Det är bara ett spel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
..trupperna i första versionen av Warhammer var iofs snäppet tuffare än de flesta rollperoner (som ju spelar relativt vanligt folk), men det handlade fortfarande om fältslag mellan relativt vanliga enheter i världen... boostad med en och annan grymmare enhet. Men man kunde tänka sig att köra fältslaget i samband med slutet av The Enemy Within med fältslagsspelet, utan att det krockade i känsla...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Garanterat inköp! Fan vad coolt!

Vill man spela klassisk WFRP så kan man köra de tidigare - de är ändå good enough.

Men det här känns som något _nytt_ i rollspelssvängen. Känns jävelläckert.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Karl XII said:
För femte gången begravs nu WFRP såsom vi alltid har känt det. Tur att man lyckats samlas på sig de flesta tillbehören till v2.
Även om det nya spelet i sig kanske kan vara spelbart så är det ett fullständigt övergrepp att kalla det WFRP v3 och ett hån mot oss riktiga rollspelare att sitta med en massa spelkort i handen där fokus blir mer åt action och strid än dialog, problemlösning och stämningsskapande kanske...
Har du reflekterat över att du kanske tar detta på en smula för stort allvar?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

mer o då... jag äger ett ex av ett spel som heter Lord of the Rings - The Adventure Game... Det är ett rollspel som utspelar sig mellan Bilbo och Sagan om Ringen, om jag minns rätt. Med enkla regler och mycket charm. Utgivet av ICE 1991. Läs mer här.

När det kom tyckte jag att det var väldigt bra, och mycket mer lik känslan i böckerna än Merp.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med, är vääääldigt nyfiken och sugen på spelet... även om det är nåt helt annat än tidigare versioner.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tja, reglerna verkar vara dramatiskt annorlund. Inget fel med det i sig. Vad jag sett verkar det mest vara att flytta saker från ett ifyllt pappersformulär (som jag avskyr) till en samling kort (mja)... ska bli kul att testa.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Det är nog bara ett litet skämt. Poängen är nog att Ratcatchern är död och bortplockad från det nya spelet. Antagligen för att förekomma de fans som kommer bli upprörda över att ratcatcher inte längre är en karriär.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Har du reflekterat över att du kanske tar detta på en smula för stort allvar?
Vafalls?! Nördar har inte självdistans. Du måste vara en förrädare!

Jag är helt på KarlXII's linje; det här är ett oförlåtligt brott mot Genévekonventionen och vi måste omedelbart organisera oss i såväl en Googlegrupp som en mailinglista för att protestera mot detta avskyvärda fördärv mot allt vad som är dyrt och heligt i vår ädla hobby. Profithungriga nöjesvampyrer som FFG skall inte obestraffat kunna våldta och pissa på det genuina kvalitetshantverk som varit Warhammers stolta tradition och utmärkande särmärke. Det är väldigt viktigt att vi inte viker oss i vår indignation utan låter alla svensktalande medarbetare på FFG få se sitt illvilliga svek mot alla seriösa rollspelare bli speglat i vårt missnöje, när de dagligen besöker wrnu och läser allt vi skriver. Det skall allt lära dem!
 

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Den Upplyste Despoten said:
Har du reflekterat över att du kanske tar detta på en smula för stort allvar?
Hängivenhet kallas det för. Titta över på FFG:s forum så ser du att de flesta inte tycker om den här utvecklingen. Det hade varit bättre om man kommit med en riktig version 3. I och med brytningen från ett vanligt rollspel så har man ändrat till en helt ny speltyp. Jag tror att nya spelare samt sådana som spelar mängder av OLIKA rollspel har lättare att ta till sig detta men vi som satsat och investerat tid och pengar i Warhammer världen sedan 1989 är inte glada över att det nu inte kommer något nytt till V2 och inte heller något nytt i v3 som lär bli kompatibelt.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Jag tror FFG kommer att vara snabba med att ge ut mer information i och med det kyliga mottagandet. Jag tror de behöver vara tydliga med två saker:

1. Vad händer med det gamla spelet? Folk vill spela ett levande spel.

2. Vad exakt är det nya med det nya? Folk drar fel slutsatser av för lite information.
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Hmm, ok. Trist. Tänk vad ball det vore med ett "Ratcatcher: The Roleplaying" Game från FFG?!

Jag kanske är pessimist men det känns som om det nya "rollspelet" inte riktigt känns som min kopp té. Jag har allt som gavs ut till förra utgåvan. Jag gillar det spelet skarpt, även om spelmekaniken har en del att önska på sina håll. Min gubbigt spelkonservativa inställning får mig att dra öronen åt mig när jag läser om spelkort, figurer och annat bös i den nya versionen. Men jag kanske bara är tråkig och biege.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

I och med brytningen från ett vanligt rollspel så har man ändrat till en helt ny speltyp.
Hur vet du det?

vi som satsat och investerat tid och pengar i Warhammer världen sedan 1989 är inte glada över att det nu inte kommer något nytt till V2 och inte heller något nytt i v3 som lär bli kompatibelt.
Vad baserar du det på? (kampanjinformation är kampanjinformation)

Allt är ju bara gissningar hittils.
 

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Nya Warhammer Fantasy Roleplay (ot)

Vi får väl se om FFG kommenterar vad som händer med v2. Om de fortsätter satsa på det och ser v3 som ett komplement (ej troligt då det kallas för v3) så är det ok. Annars är det återigen back to dark ages...
 
Top