Nekromanti Nya stretch goals till Eon IV

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
andersb80;n16320 said:
En fråga om nivåerna från en som inte är insatt i crowfunding. Ta t.ex.Vilddjur & styggelser 3 på 36,000 EUR, dvs 2,000 EUR mer än nivån innan. Den innehåller 6 sidor i pdf, dvs inga tryckkostnader utan enbart de timmar som läggs ner på att skriva 6 sidor. I mina ögon ser jag det som att det kostar backers 2000 EUR (ca en månadslön) för att få 6 sidor skrivet material i pdf format. Det jag undrar är om man inte ska kräva lite mer material för denna summa tex en spelledarskärm som verkligen kostar pengar? Eller ser jag detta på fel sätt?
Jag tror att du tänker lite fel. De där 2000 euro som måste in är ju inte bara ren förtjänst. Det är ju 2000 euro som i de flesta fall kommer vara nya pledges. Alltså är det folk som slänger in 147euro för att få 3 ex av grundboken och ett (?) spelarpaket, och de ska dessutom skickas med post.
Alltså är det ju bara X euro av de där 147 som är "nya" pengar.
Alltså: 14 pers köper ett spelgruppspaket så att vi når upp i 2058 euro. Av den summan ska det tryckas 42 grundböcker och fixas fram 14 spelpaket. Det är en massa tärningar och annat som ska tryckas och skapas. De sakerna ska sen dessutom skickas till olika personer. Och som vanligt ska ju någon få betalt för att ha skrivit den. Kvar av 2058 euro blir alltså X euro. Hur mycket X euro är vet vi inte. Men det är ju alltså bara de pengarna som faktiskt går till bonusmålet.

Sen ska man också betänka att för varje ny person som lägger till ett spelpaket så stiger kostnaderna för helmgast. Flera extra tärningar har låsts upp för ganska lite pengar och varenda extra spelpaket är nu betydligt dyrare att framställa än vad det var tidigare. Alltså måste marginalerna bli lite större ju mer man säljer.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Ok tack för svaret, det låter rimligt. Du skriver att "Kvar av 2058 euro blir alltså X euro. Hur mycket X euro är vet vi inte". Men ni måste väl ha en relativt bra uppfattning av vad produktion och tryckkostnaden är då priset för grundboken är satt, så ni vet att med dessa 2000 EUR extra som folk köpt för gör ni ungefär så här mycket vinst?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
andersb80;n16330 said:
Ok tack för svaret, det låter rimligt. Du skriver att "Kvar av 2058 euro blir alltså X euro. Hur mycket X euro är vet vi inte". Men ni måste väl ha en relativt bra uppfattning av vad produktion och tryckkostnaden är då priset för grundboken är satt, så ni vet att med dessa 2000 EUR extra som folk köpt för gör ni ungefär så här mycket vinst?
Jag är inte en del av Helmgast, så med "vi" menade jag "vi konsumenter" :D
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Sen kan jag lägga till att ett vanligt fel folk gör i crowdfundings är att räkna fel. Man missar någon utgift som dessutom exploderar när crowdfundern blir populärare än vad man hade vågat hoppats och räknat med. Jag hoppas Helmgast ser till att ha vettiga marginaler så att det här inte ruinerar dem. Om marginalerna visar sig vara större än man hoppats på så litar jag på att de pengarna kommer gå in i nya rollspelsprodukter.
Man blir inte rik av att sälja rollspel idag :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
andersb80;n16320 said:
En fråga om nivåerna från en som inte är insatt i crowfunding. Ta t.ex.Vilddjur & styggelser 3 på 36,000 EUR, dvs 2,000 EUR mer än nivån innan. Den innehåller 6 sidor i pdf, dvs inga tryckkostnader utan enbart de timmar som läggs ner på att skriva 6 sidor. I mina ögon ser jag det som att det kostar backers 2000 EUR (ca en månadslön) för att få 6 sidor skrivet material i pdf format. Det jag undrar är om man inte ska kräva lite mer material för denna summa tex en spelledarskärm som verkligen kostar pengar? Eller ser jag detta på fel sätt?
Betänk även att överflödigt kapital som tillkommer Helmgast i och med crowdfundingen i hög grad lär användas för att finansiera framtida tryckta produkter - det vill säga, pengarna används inte till konferenser på Kanarieöarna, utan till att skapa mer rollspelsmaterial åt kunderna. Alla framtida Eon-produkter lär knappast ha sin egen crowdfunder, så den framgångsrika Eon IV-crowdfundern skapar en buffert med vilken man kan ge ut mer material på ett senare stadium.

Also, jag har hittils lagt cirka 30+ timmar på att skriva material bara till Skugglands-pdf:en (och säkert ytterligare typ 100 timmar om vi räknar allt övrigt material i Spelpaketet som jag har skrivit eller varit delaktig i att skapa), och jag tror inte man ska underskatta tiden och mödan det tar att producera 6 sidors rollspelsmaterial av god kvalitét. Det är inte så att jag liksom drar något ur röven och spammar ned ord, utan jag spenderar helt sjukt mycket tid med att skapa och bolla idéer, laborera med hur man ska förmedla dem på bästa sätt, skriva bildmanus, fundera på hur man gör materialet så spelvänligt och inspirerade som bara mänskligt möjligt, edita texten för att passa layout och sidantal och vara läsvänlig, etc, etc, etc. Jag tycker med andra ord inte att 6 sidor pdf är så "bara", och hade jag fått nån slags marknadslön för jobbet jag lägger ned hade 2000 EUR förmodligen inte varit särskilt långsökt alls.
pingas said:
Gött med lite mer info om skugglandet. Ska bli riktigt kul att läsa! :D
Kraetyz said:
Du är typ min hjälte, Ymir.
marsa_87 said:
Även om det går sjukt bra för crowdfunden(750% över grundmål när jag tittade senast:D) så är jag säker på att pengarna kommer till nytta. Om man kollar på tex RSI och Star Citzen, där har men en crowdfunder som spann lite ur kontroll och fick massa extra utgifter(men dom verkar få ihop det iaf)
Måns said:
@marsa_87
Helmgastarna har en del erfarenhet av sånt här, så jag tror att de har hyfsad koll på vad det är de har gett sig in i. Om något så eliminerar en crowd funding X-faktorn av sålda spel för att betala tryck, så har man lite insikt i branschen bör det inte vara jättesvårt att överblicka omkostnaderna.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,515
Location
Stockholm
Vis av erfarenhet som rollspelskonsument önskar jag att framtida stretchgoals blir:
  1. En skoningslös och erfaren redaktör går igenom grundbokens texter.
  2. En professionell korrekturläsare anlitas för att korra grundboken.
  3. Redaktören går igenom alla texter som utlovats i crowdfundern.
  4. Korrekturläsaren korrar alla texter.
gorillotaur said:
Som av en händelse utvecklade jag mitt resonemang här: http://www.piruett.se/2014/04/29/annu-en-asikt-om-crowdfunding/
Glasgow_kiss said:
Är inte också meningen med att vi får tillgång till innehållet som PDF lite att vi ska kunna påpeka eventuella fel innan böckerna går i tryck så att de hinner ändras?
gorillotaur said:
Så du menar att vi ska betala för att få privilegiet att korrläsa? Nej tack.
Big Marco said:
Magnus - Det man betalar för är den bok eller paket man har valt. Det är helt frivilligt att ge någon feedback eller inte på förhands-PDF:en som skickas ut när kampanjen är över. Ingen kräver eller förväntar sig att få in korr på detta sätt, men om någon har lust och engagemang att göra det, så tycker vi att det är viktigt att veta att vi kommer tacksamt att ta emot och agera på feedbacken (om möjligt), och inte kasta det i soptunnan (som tyvärr vissa andra spelskapare gör).
Glasgow_kiss said:
Självklart menar jag inte så, men om jag upptäcker något stavfel, konstig meningsuppbyggnad eller liknande så kommer jag självklart att nämna detta för helmgastarna så att de hinner ändra det innan boken går i tryck, dels för att min egen bok som kommer med posten inte kommer att ha felet i sig och dels för att alla andras inklusive de som köper boken efter crowfoundingen slipper felet.

Tänk det som att du fixar till ditt eget exemplar av boken om du inte vill göra det för helhetens skull :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
(Det har pågått en diskussion om det här i ett kommentarsspår, men jag bryter ut det till ett riktigt svar om någon mer skulle vara intresserad.)

32000-nivån var EON Novis

Vi har nu nått upp i 32000 vilket gör att vi släpper Eon Novis. En PDF där Eons regler har sammanfattats ned till sin kärna som gör dem perfekta för nybörjare eller bara för de som vill spela i Mundana med ett mer regellätt spel. PDF:en kommer vara tillgänglig för alla. Det kommer vara en bra grund för de som vill börja med något enkelt och sedan går vidare med regelsystemet i Eon IV. Vi har även en tanke att denna PDF kan användas till scenarion på spelkonvent där kanske varken spelare och spelledare är insatta i vår regelmekanik. Således måste den vara kortfattad och lätt att sätta sig in i. Med PDF:en följer även ett specialdesignat rollformulär.
Jag hade tänkt ducka hela rasket för att Eon är ett överproducerat skitspel med alldeles för många sidor. Men...

Nu är jag katten pepp. Det här ser juste ut.

Dock, jag är lite villrådig, Vilken nivå skall jag lägga mig på för att få Äventyrspaketet och Eon Novis? €69?
Blasphemy said:
Vill du ha äventyrspaketet med som just nu är sjukt mastigt (men jag är partisk) så är det €69 du ska välja.
Blasphemy said:
Och jättekul att katten är pepp :)
Hans E Magnusson said:
Hur kommer man kunna få tag på Eon Novis efter kickstartern? Säljas eller fri pdf?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Hmmm, om nu nya stretch-goals behövs om pengarna går upp till 36.000 euro så kanske en release av alla artiklar som skrivits in till tidningen Fenix kan släppas som PDF? Kommer inte att gå att få tag i gamla lösnummer för alltid och är då synd om det går förlorat.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Ser ut som det kanske är möjligt med fler Stretch Goals?
Jargien lär bli Eon IV's fokus område, därför borde väl modulen Jargien komma ut före tex Damarien - det är mitt första önskemål, även om det inte riktigt är ett Stretch Goal. Vad skulle kunna vara lämpliga PDF tillägg då?

Gladiatorer i Jargien. Jargien har hittills känts som en kopia av Romarriket. Att gladiatorer verkar till att vara vanliga, spär på denna känsla. Jag skulle vilja se en liten PDF modul där gladiatorer i Jargien beskrivs. Vad fyller de för roll, hur genomförs striderna, finns det särskilda rustningsalternativ och vapen som är vanliga, hur tränas och rekryteras gladiatorer, vad gör de efter en "karriär" osv? Ge en jargisk känsla till gladiatorer och gladiatorspel (om de nu förekommer...).

Handel i Jargien. Hur ser handeln ut i Jagien? Jag tänker mig något liknande reglerna som finns i Sjöfarare & Pirater, fast med landhandel också. Samtidigt kan reglerna för handel ses över och anpassas till Eon IV's regler.

Riddarordnar i Jargien. Hur verkar riddarordnar i Jargien? Vad har de för privilegier och skyldigheter. Återigen blir det lätt att ta Tempelriddarorden i palestina och klistra in den i Jargien - tråkigt. Ge lite nya vinklar på riddarordnar i Jargien, i en fin liten PDF.

På resande fot i Jargien. Hur ser det jargiska samhället ur från en resandes perspektiv? Hur ser vägarna ut, vilka möter man, hur bor man, hur fungerar tullar (går att knyta fint med Handel i Jargien ovan), vilka faror kan tänkas lura längs vägen, osv? Här kan också läggas in lite matkultur, vad äter man, hur får man tag på mat - färdiglagad eller egentillredd (I rollspelet Svavelvinters modul Tricilve fanns ett stämningsfullt avsnitt om just mat)?

Dessa små moduler skulle jag vilja se som stretch goals - också en Jargien modul förstås, snarast!
antorax said:
Jag skulle nog helst vänta på Jargienmodulen och få stretchgoals om saker som inte kommer de närmsta åren. Typ hästar som jag skrivit nedan (lär väl komma i Vilddjur och Bruksdjur men den dröjer väl). Annars om områden som behöver piffas upp av andra anledningar. Lite mer om Ebhron? Eller någon skum liten koloni av cirefalier, thalasker eller arkipelagenbor som ligger i det okända Mundana (utanför vanliga kartan). Kanske har man stött på en guldrik ö där en minikoloni bildats?
Ymir said:
en del av informationen du efterfrågar kommer med redan i spelpaketet, till exempel ett äventyr som handlar om resande pilgrimer i Jargien. Damarien kommer ut före Jargien av rent pragmatiska skäl; manuset kräver mindre bearbetning i jämförelse.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Grattis till 34.000!

Människans bästa vän-pdfen, handlar den mest om hundar eller fler bruksdjur? Om hästen inte bli beskriven utförligt där så kanske en 38.000 nivån kan vara Människans bästa vän 2 men ett par sidor om hästar?

Jag hade uppskattat en Horses for dummies både som spelledare och spelare. Lite olika typer av hästar (finns ju en del nämnda i landböckerna). Hur gör jag dem intressanta? Vart ställer jag hästen när jag kommer till stan? Hur reagerar en icke stridstränad häst i strid? Hur länge kan jag rida i gallopp och hur länge kan jag trava eller vad tusan långsamhetsrida heter. Om inte annat så är det kul att kunna göra som häst lite mer personlig.
PAX said:
Finns ju en hel del hästar i Monster & Varelser.
antorax said:
PAX: Monster och Varelser känns... lite gammal? Vore kul med en uppfräschad beskrivning av hästar. Men ja. Du har rätt, det finns ju beskrivet. Det finns väl även den klassiska arbetshäst, ridhäst och stridshäst beskriven i ett par grundböcker. Men jag vill ha hästarna 'intressanta' på ett nytt sätt. Mer inkorporerat.
PAX said:
Håller med om att Monster & Varelser är gammal. Dessutom en av de sämsta utgivningarna från Neogames gällande Eon.
Skrevs det inte en artikel i Fenix för några år sen av någon tjej? Eller var det till Western?
 

Kapten Thadd

Veteran
Joined
11 Apr 2012
Messages
12
Location
Skåne
Då Västerländerna och Damarien kommer bli beskrivna i en egna böcker så känns ytterligare info till dessa två överflödigt i form av ny stretch goals. Samma sak gäller Asharien/Soldarn då dessa länder redan fått en bok.

Vad jag däremot gärna hade sett som nytt stretchgoal är äventyrsplatser/uppslag och/eller allmänt inspirerande saker om Kamor såväl för jargiska äventyrare som för kamorianer. Framförallt nu när draken Khatha kommer bli beskriven och lite fokus redan läggs norrut.

Det och som nämnts tidigare, en spelledarskärm.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag kan tänka mig tabeller likt dem bakgrundstabeller som följer men för olika raser istället. Alltså en alvtabell (går ju att konvertera den från Alver), dvärgtabell, tiraktabell och missletabell (konvertera från boken)
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Crowfounden har nått €36,000 nu :) Blir det nya stretch goals nu och blir det något extra speciellt vid €40,000 (1000%)?
Kärlekscraft said:
De blir inga mera, men du får gärna donera pengar.
marsa_87 said:
@Kärlekscraft vart har du hört det?
Blasphemy said:
Glasgow: Det blir nya extramål ja! Och 40.000 blir tematiskt väldigt speciellt ja.
Kärlekscraft said:
£Fel av mig tydligen$
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Blasphemy;n19277 said:
Nu är extramålen uppdaterade!

www.igg.me/at/eon
Har noterat de ökande priserna för varje stretch goal. Kanske lite väl omotiverat mycket? Speciellt nu när de flesta har handlat och inga speciella utgåvor finns kvar. "Mycket vill ha mera"
Glasgow_kiss said:
Menar du avståndet mellan två stretch-goal? Det är klart att det ökar med tiden, dom ska redan fixa allt som redan utlovats alltså för att inte lova mer än vad de kan hålla måste de nya målen vara värda besväret.
Ymir said:
Folk måste inse att det blir svårare och svårare att hålla allt som utlovas ju fler stretch goals där är, ja. Jag själv tex ska skriva 4+ jättestora artiklar bara till Spelpaketet, det är en ganska rejäl börda givet den tajta deadlinen.
Kärlekscraft said:
Inte klart än? Meh!
marsa_87 said:
Jag bara utgår från att allt som inte blir upplåst som streatchgoal kommer komma som modul, övrigt bok någongån i framtiden, är jag ute och cycklar då?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Hehe, på det gamla forumet skapade jag en tråd vid namn Förslag på nya moduler, där jag lade ett förslag på att skapa någon typ av äventyrsmodul med både kortare och längre äventyr(som tillägg till de korta äventyrsförslagen som bl.a. beskrivs i Legender & Hemligheter å andra moduler). Fick Förslag på nya moduler något genomslag som de här äventyrspaketen? :cool::wink::grin::p
Kärlekscraft said:
Vid delmålet €24.000 - "Nytt folkslag", som säger sig självt: Kommer det att bli ett helt nytt folkslag som ingen kund/fan känner till än? Eller kommer det att bli fedakerna? http://neobloggen.blogspot.se/2013/11/fedaki.html
Kaigon said:
Det blir ett nytt utöver fedakerna.
Kärlekscraft said:
Låter bra. ;D
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Petter Nallo skrev för 9 dagar sedan "Kampanjen är nu uppdaterad med nya extramål. Det kommer komma ett ytterligare extramål inom kort som ej är beroende av nivån på € som kommer in." Vad är det för extramål som han nämner som inte beror på pengarna och när kommer det? :)
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Om målet för tauperna uppnås, hur kommer den texten att släppas?

Blir det till exempel en separat pdf som ingår i spelpaketet, eller trycker ni kanske in det i regelboken?
Blasphemy said:
Tauper har ju uppnåtts och det blir en PDF av texten som ingår i Spelpaketet. Den trycks också i Spelpaketsboken för de som köper den.

https://www.indiegogo.com/projects/eon-iv
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Nämen, nu är det plöstligt över €43.000 - tack vare att bidragsgivningen accelerat nu i sista minuten. Kan man hoppas att den fortsätter så vi kommer fram till €50.000? :eek::cool::eek:
*Vad skulle teoretiskt hända om någon rik snubbe plöstligt får för sig att skänka €100.000 eller rent av €1000.000 till rörelsen?*
Blasphemy said:
Då kommer vi köpa ett slott i Transsylvanien och bilda ett rollspelskollektiv!
Kärlekscraft said:
Som alla bärplockare? Dom ska ha byggt sig ett stort slott för alla pengarna där dom säger sig bo och förvara bär.//////
Blasphemy said:
Precis! Vi kommer sluta med rollspel och börja att förvara Bär istället!
 
Top