Nekromanti Nya spelare, vilket spel?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Girighet;n217265 said:
Förresten Nässe, jag kan ha helt fel här men har inte du skrivit ett i princip friformsäventyr där man spelar stadsbor och besökare i en liten stad när zombieapocalypsen slår till? Om du nu gjort det som jag tänker på så tror jag det hade varit ett perfekt introäventyr till rollspel då det är extremt regellätt (regelfritt?) och med ett tema som även ickenördar kan relatera till.
Jo, men hur vet du det...? ???? Har vi spelat det ihop?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Henke;n217272 said:
Jag har suttit och funderat i liknande banor och ser att det skulle kräva ett regelsystem som antingen är väldigt lättsmält alt obefintligt, samt att settingen skall vara greppbar och lätt att relatera till (antingen genom böcker, film, datorspel, TV eller genom att spegla verkligheten).

Tycker ert spel Generation skulle passa jättebra som introduktion, och även Fiasco. Många går ju igång på skräcktemat och då tycker jag Mörkret mellan stjärnorna (Upsalasviten) är en välskriven och otäck historia som jag tror kan gå hem.
Upsalasviten har jag tänkt köpa många gånger men den är så jämrans dyr att man ska veta att det blir spel. Visst är det friform? Kanske blir Mord till middag först, och sen presentera lite alternativ om de vill fortsätta.

Generation kan faktiskt vara lite väl ofantastiskt. Men det får vara med som förslag om de vill fortsätta.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Har oxå hamnat i en liknande situation. Gjorde (enligt mig) några enkla men informativa sammanfattningar om de spel jag själv kände att jag behärskade och skickade ut det. Vi pratade om det när vi sågs och valet föll då på MÅ0. Visst de blev lite styrt eftersom de kom att handla om spel man behärskade men valmöjligheten verkade iallafall uppskattas.

Alternativt så bjuder ni in er på kaffe och så snokar du järnet!
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag har också varit ute för detta ett par gånger, med varierande resultat. Att köra deckaräventyr med folk som gillar deckare på TV gick sådär. Bäst resultat hade jag faktiskt i somras när jag spelledde OSR för storfamiljen. Jag kokade ner det till följande:

-Här är en mysko miljö
-Det finns skatter i den
-Ni får poäng för att extrahera skatterna, men inga poäng för att döda monster
-Ni blir av med alla poäng om ni dör
-Ni får välja om ni är Krigare eller Magiker
-Ni får använda list, eller försöka slå er igenom

Sen fick de väldigt avdramatiserat försöka plocka ut skatterna ur grottan med listiga planer. Reglerna var en extremt förenklad variant av mitt Symbaroum-S&S-hack (Attack, Försvar, Smyga, Upptäcka som "grundegenskaper" typ, Försvar inverst mot Smyga beroende på rustning. Krigare fick 3T6 SP och Magiker bara 1T6+1). Inga fler tärningsslag än så vid rollpersonsskapandet.

Grottan var bra och hade spännande saker att undersöka i sig, så efter ett tag började de rota i saker bara för sakens skull. Sen kom det spännande SLP:er, och så glömde de lite grejen med att bara samla poäng, började diskutera moraliska val och sånt. Rollspel!

Farbror Bosse, 69 bast och helt grön på rollspel innan, snackar fortfarande om vad han skall göra med sin magiker nästa gång vi spelar...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Nässe;n217275 said:
Upsalasviten har jag tänkt köpa många gånger men den är så jämrans dyr att man ska veta att det blir spel. Visst är det friform? Kanske blir Mord till middag först, och sen presentera lite alternativ om de vill fortsätta.

Generation kan faktiskt vara lite väl ofantastiskt. Men det får vara med som förslag om de vill fortsätta.
Ja, det är initialt friform... och rätt dyrt... men lätt värt pengarna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Henke;n217341 said:
Ja, det är initialt friform... och rätt dyrt... men lätt värt pengarna.
Instämmer. Dessutom går det utmärkt att lägga på enkla regler om vill. Scenariot har vissa potentiella actionmoment som (i mitt tyckte) drar fördel av att lösas med tärningar (det egentliga utfallet kvittrar), speciellt om man är ovan rollspelare och inte van vid vad friformen har för implicita krav.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Fridigern;n217322 said:
Jag har också varit ute för detta ett par gånger, med varierande resultat. Att köra deckaräventyr med folk som gillar deckare på TV gick sådär. Bäst resultat hade jag faktiskt i somras när jag spelledde OSR för storfamiljen. Jag kokade ner det till följande:

-Här är en mysko miljö
-Det finns skatter i den
-Ni får poäng för att extrahera skatterna, men inga poäng för att döda monster
-Ni blir av med alla poäng om ni dör
-Ni får välja om ni är Krigare eller Magiker
-Ni får använda list, eller försöka slå er igenom

Sen fick de väldigt avdramatiserat försöka plocka ut skatterna ur grottan med listiga planer. Reglerna var en extremt förenklad variant av mitt Symbaroum-S&S-hack (Attack, Försvar, Smyga, Upptäcka som "grundegenskaper" typ, Försvar inverst mot Smyga beroende på rustning. Krigare fick 3T6 SP och Magiker bara 1T6+1). Inga fler tärningsslag än så vid rollpersonsskapandet.

Grottan var bra och hade spännande saker att undersöka i sig, så efter ett tag började de rota i saker bara för sakens skull. Sen kom det spännande SLP:er, och så glömde de lite grejen med att bara samla poäng, började diskutera moraliska val och sånt. Rollspel!

Farbror Bosse, 69 bast och helt grön på rollspel innan, snackar fortfarande om vad han skall göra med sin magiker nästa gång vi spelar...
Låter grymt! Just att göra det enkelt och påtagligt tror jag kan vara ett vinnande koncept.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Valet landade på Mos Mosel, och det blev episkt bra! Fan vad det står sig väl, gamla Mutant :) Bästa namnet spelarna kom på var adelskvinnan Von Systembolaget :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Nässe;n219464 said:
Valet landade på Mos Mosel, och det blev episkt bra! Fan vad det står sig väl, gamla Mutant :)
Mycket bra val och ett mycket bra spel. Hoppas att ni kan fortsätta spela. :)
 
Top