Nekromanti Nya spelare, vilket spel?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag och min fru försöker hitta ett sätt att spela rollspel, post-spädbarn. Tidigare har vi spelat med en kompis (och rollspelare) som haft fräckheten att flytta . Det har funkat bra eftersom han kunnat köpa att spelpassen kan bli lite röriga, eller helt enkelt inte bli av alls, på grund av barnkaos.

Nu har vi frågat ett annat (barnlöst) par om de vill spela. Min fru är väldigt ny som rollspelare, och det här paret har aldrig spelat, och verkar inte vara ett dugg "nörd-intresserade" och är väl typ i trettiofemårs åldern, upptagna med arbete och what-not. De har vad jag vet aldrig sysslat med teater eller impro. Tror inte de är så intresserade av Kult-aktiga kedjor och blod och S&M...

Nu funderar jag på vad jag ska låta dem testa för spel, om de tackar ja. Jag skulle vilja ha ett spel som varken är för mycket förberedelser eller för avskräckande för vuxna icke-nördar. De kommer troligtvis inte gilla fyra timmar strider där man hackar orker. Det är inte heller ok med en session för att göra gubbar, fastnar de inte på kroken direkt blir det nog inget mer. Om jag frågar dem vad de gillar tror jag att jag får ett vagt svar, men självklart ska jag försöka få ur dem något om vad de gillat Harry Potter eller Star wars.

Några av de tankar jag har:
  • Järn med färdiggjorda karaktärer. Men finns det ett bra introäventyr som inte är för likt datorspel (hacka orker, och göra det upprepade gånger)? När vi spelade det upplevde jag det som mer regeltungt än vad jag trodde, även om vi klippte bort vissa delar, som taktikkorten.
  • Svart av kval, som jag själv älskar och behärskar, har få och enkla regler. men det är förberedelser, och tänk om de inte gillar vampyrer....? (Jag ska fråga dem!)
  • Oneshot, mitt eget spel för enkvällsäventyr, man spelar vad som helst, och gör grunden för äventyret tillsammans. kan funka. Men alltid sjukt nervös när jag SL:ar egna grejer.
  • Tales from the Loop eller introäventyret till Oktoberlandet, samma sak, nervöst att köra eget... Samtidigt kan jag materialet väl.
  • Mutant år noll?
  • Hjältarnas tid. Hur mycket fokus har det på barn och unga vuxna, funkar för vuxna-vuxna?
Någon som har tips? Borde jag lägga ner hela skiten direkt?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
"Hellre höra den sträng som brast, än aldrig spänna en båge"!

Fiasco är sjukt enkelt och om folk är på hugget genererar det en avslutad berättelse på en kvälls spel med fyra personer. Bra och lätt introduktion till rollspel, kräver noll förkunskaper. Dessutom finns det en uppsjö med spelböcker som täcker all möjliga genrer.

Trail of C eller Call of C. Relativt enkla, skräck-problemlösning, utspelar sig i vår värld och kräver lite förkunskaper. Lurker in the attic i regelboken till Call är ett utmärkt litet skräckscenario som går att spela på en eller max två sittningar.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Fråga dem vilken filmgenre de gillar. Ge dem några tydliga alternativ och be dem gradera dem?

Mad Max - M:Å0
Star Wars - Stjärnornas krig
Alien - Coriolis
Sagan om ringen - Valfritt fantasy
Blair Witch Project - CoC
Den gode, den onde, den fule - Western

Typ något sånt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Paal;n217171 said:
Fråga dem vilken filmgenre de gillar. Ge dem några tydliga alternativ och be dem gradera dem?

Mad Max - M:Å0
Star Wars - Stjärnornas krig
Alien - Coriolis
Sagan om ringen - Valfritt fantasy
Blair Witch Project - CoC
Den gode, den onde, den fule - Western

Typ något sånt.
Tror det där är helt rätt. Tydlig förlaga hjälper en in första vändan. Skulle rekommendera ett spel med få regler för man snabbt kommer igång - år noll eller star wars. Fantasy och rotsystem är rätt snabba också har jag hört, men inte spelat själv.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Khan;n217172 said:
Tror det där är helt rätt. Tydlig förlaga hjälper en in första vändan. Skulle rekommendera ett spel med få regler för man snabbt kommer igång - år noll eller star wars. Fantasy och rotsystem är rätt snabba också har jag hört, men inte spelat själv.
Om vi talar om Fantasy! så är det ett utmärkt och enkelt spel, men det tillhör genren allmänfantasy och de äventyr som finns (som jag känner till) är sandlådor eller grottröj - tror det kan vara svårt att sälja in.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bra tips, tack!

Ska abslout fråga dem om deras filmsmak. Jag har CoC 6 hemma, så jag har Lurker, ska kolla på det. Kan nog tänka mig att ett regellöst CoC på 20-talet skulle funka väl. Två av spelarna är/ har varit hängivna lindy-hopare, så kläder och sådant borde funka bra! :)

Fiasco tänkte jag på. Det är ju egentligen det självklara valet. Jag har dock upplevt att det verkligen både kan flyga och falla, och har inte lyckats knäcka vad som avgör när det blir kul. Ibland tar liksom inte storyn fart, och jag misstänker att det krävs drivna och vana rollspelare för att få igång konflikter och drama.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Nässe;n217174 said:
Fiasco tänkte jag på. Det är ju egentligen det självklara valet. Jag har dock upplevt att det verkligen både kan flyga och falla, och har inte lyckats knäcka vad som avgör när det blir kul. Ibland tar liksom inte storyn fart, och jag misstänker att det krävs drivna och vana rollspelare för att få igång konflikter och drama.
Jo, det är ett spel med stor kreativ risk. Det är tveklöst säkrare att köra något mer rälsat med stark spelledarmakt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nässe;n217163 said:
  • Hjältarnas tid. Hur mycket fokus har det på barn och unga vuxna, funkar för vuxna-vuxna?
Hjältarnas tid är gjort för att ca 12-åringar och folk utan erfarenhet av rollspel ska kunna sätta igång och spela, utan hjälp och stöd av erfarna spelare. Med hjälp och stöd kan det nog funka för ännu yngre.

Tanken är också att du börjar spela direkt ur boxen. Öppna starthäftet och följ instruktionerna. (Du får fixa penna och sudd själv.)

Vuxna-vuxna kan också ha kul med det. I alla fall jag har det!

---

Tillägg till din lista: Spelet om Morwhayle, som bygger på Peter Bergtings ungdomsböcker. Det har också samma out-of-the-box-upplägg, men med lite mer customisation av rollpersonsmallar, inte helt olik AWs upplägg med spelarböcker. Det har också ungefär samma målgrupp, ca 12 år utan hjälp, kanske lägre med hjälp.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dread är ganska tacksamt för även många tråknormala människor fattar och uppskattar skräckfilm, medan fantasy känns alienerande nördigt och långsökt. Dessutom är det busenkelt och inspirerande att göra rollpersoner (eftersom spelet ställer ledande frågor får nybörjaren både ett framework och får hitta på eget, på samma gång), har världens enklaste och lekfullaste men samtidigt otroligt stämningsgivande regelmekanik, är fuckin' perfekt för one-shots, heck, det vore fan det självklara rollspelet för vuxna nybörjare i min bok. Dess -enda- drawback är att man måste vara okej med att rollpersonen dör. Och att skräck inte är för alla, givetvis - men fan så många mer är bekanta med skräckgenren än med fantasy och scifi.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
anth;n217186 said:
Ett bra nybörjar-spel är kranks Null State
http://urverkspel.com/nullstate-ladda-ner
Det är ett one-shot som är färdigspelat på någon timme.
Dessutom en miljö/värld som är ganska "normal", det är ju mer Bond och Bourne än Tolkien och ljussvärd så att säga. Tror det kan passa folk som inte är så förtjusta i mer extrem fantastik... (Även om systemet absolut håller för ganska omfattande miljöombyten)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Rollspelsbaren-Gunnar räddar dig med Mord till Middagen! Perfekt par-rollspel. Och man kan ta ett par glas rött under spel utan att någon kollar snett på en.
http://mordtillmiddagen.se
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jocke;n217194 said:
Rollspelsbaren-Gunnar räddar dig med Mord till Middagen! Perfekt par-rollspel. Och man kan ta ett par glas rött under spel utan att någon kollar snett på en.
http://mordtillmiddagen.se
Fan vilket bra tips! Kommer nu ihåg att jag fick ett ex av Gunnar, för att recensera det. Men har varken spelat eller skrivit om det. Blir ju perfekt. tack!
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Annars kanske du kan börja med något sagoberättarspel, tex Once upon a time, innan ni börjar med rollspelen för att känna av vad de tycker om att improvisera/berätta.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,531
Location
Göteborg
Jag har egentligen inte så mycket att tillföra, men det är ett intressant problem, som inte så många rollspel löser: ett regellätt spel för icke-nördar utan genreintressen. Mina förhoppningar står till Tales from the Loop.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Jag var i en liknande situation. Min sambo hade aldrig spelat rollspel tidigare och det hade inte frun i paret som vi skulle spela med heller gjort. Mannen hade spelat en del i ungdomen. Vårt val föll på Symbaroum. Alla ville skapa egna rollpersoner men annars hade det funkat bra med de färdiggjorda också. De tre äventyren i Kopparkronan funkar utmärkt som introduktion. Jag märkte att jag som SL fick hålla reda på extra mycket eftersom de var nybörjare, men det var ok. Ganska mycket i de inledande äventyren är detektivarbete och det gick i stort sett att helt undvika strid. Andra delen är rätt blodig i vissa delar. Det går att tona ner om du tror att spelarna reagerar väldigt negativt på det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Monstegeur 1244, Best friends, It's complicated, Lasers & Feelings, Nerver av Stål, Dream Askew, Wilderness of Mirrors, Drakar och Bananer, Döden är bara början, Previous Occupants, Alla spelar Stalin är några av spelen/scenariona jag skulle pitcha. Sen skulle vi antagligen spela det förstnämnda eftersom jag skulle göra den pitchen bäst men de skulle få en känsla av att de har valt själva :)

Det finns idag en uppsjö av bra spel som inte kräver några förberedelser och som går jättebra att spela klart på en kväll. De flesta av dessa som jag har sett är samberättande men jag tror inte att det är svårare för nybörjare egentligen. Alternativt så finns det också jättemånga bra konventsscenarion (snart på en webplats nära dig dessutom) som visserligen kräver att du har förberett dig men inte kräver några förberedelser av spelarna.

Om möjligheten finns så tror jag helt klart på att ha med några olika spel till själva kvällen och välja där (kanske inte lika många som i min lista ovan), om inte annat för att det faktiskt ger en buy-in på ett annat sätt.

Men förutom det så skulle jag säga att det kanske inte är så himla viktigt vad dom gillar utan att det är minst lika viktigt vad du gillar. Att ta ett spel du inte kan för att du tror att det passar dom är en typiskt dålig idé, och entusiasm smittar, tar du ditt favoritspel så är det en bra chans att det blir bra just för att de om inte annat kommer känna av hur kul du har och det blir svårt att undvika att ha kul. Så ta något du kan och gillar så blir det nog bra.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Förresten Nässe, jag kan ha helt fel här men har inte du skrivit ett i princip friformsäventyr där man spelar stadsbor och besökare i en liten stad när zombieapocalypsen slår till? Om du nu gjort det som jag tänker på så tror jag det hade varit ett perfekt introäventyr till rollspel då det är extremt regellätt (regelfritt?) och med ett tema som även ickenördar kan relatera till.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag har suttit och funderat i liknande banor och ser att det skulle kräva ett regelsystem som antingen är väldigt lättsmält alt obefintligt, samt att settingen skall vara greppbar och lätt att relatera till (antingen genom böcker, film, datorspel, TV eller genom att spegla verkligheten).

Tycker ert spel Generation skulle passa jättebra som introduktion, och även Fiasco. Många går ju igång på skräcktemat och då tycker jag Mörkret mellan stjärnorna (Upsalasviten) är en välskriven och otäck historia som jag tror kan gå hem.
 
Top