Nekromanti Nya raser

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Något viktigt

Något jag tycker att man missat är att vi ser detta ifrån människans synvinkel.

För än kliché-dvärg så är det människorna som är slösaktiga, oförsiktiga och ohederliga.

Titta bara på dom andra arter som finns i världen hos oss! Råttor är listiga, hundar trofasta, katter självständiga, osv..


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
En undran

Skulle det funka ifall man hade kentaur som spelarras, eller skulle det bli för mycket komplikationer iomed att man oftast behöver RP att klättra och utföra andra liknande saker.
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Re: Intressant

Råttmannen:
STY: 2T4
STO: 1T2+1
FYS: 2T6
SMI: 2T6+6
INT: 3T6
PSY: 3T6
KAR: 2T6+3

De som är lika stora som människor, som du tänker på <B>Black Dwarf</B>, är nog Skaven. Det är en råttras till Warhammers värld.

/[color:green]Han</font color=green> som kommer att missa Red Dwarf som börjar nu på Tors. *buäääh!*
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Något viktigt

<I>Något jag tycker att man missat är att vi ser detta ifrån människans synvinkel.</I>

Svårt att undvika, eftersom <I>spelarna</I> är människor...

<I>För än kliché-dvärg så är det människorna som är slösaktiga, oförsiktiga och ohederliga</I>

Jodå visst, även om en annan ras har nåt drag som utmärker dem, så skulle de själva se lika stora inbördes variationer hos sig som människorna gör hos sig. Och de skulle se specifika drag som utmärker människor.

--
Åke
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Något viktigt

Jag väljer att inte hålla med just för att människor i rollspel alltid anses vara så mångsidiga så kan ingen annan ras se på dem som stereotyper. Någon gång (minns inte vilket rollspel) så läste jag att alver såg på människor som obegripligt stressade och chaotiska och det är väll en passande beskrivning ändå. Vi är alldeles för individuella för att kategoriseras. Är det detta de andra raserna vill göra med oss så framstår ju vi som oförutsägbara och kanske opålitliga men de kan inte säga att "människor slösar, eller människor bränner skogar."
Vidare så vill jag referera till verkligheten ett tag. Människan består av en grupp underraser. Vita, svarta, asiater, indianer, (marsianer), o.s.v. Dessa skiljer sig från oss rent fysiskt på grund av hudfärg annars är vi lika. Ändå vill vissa människor kategorisera oss. Hur många av os har inte hört historier om svarta gangsters, hur många av oss har inte sett en japan och åtminstonde frågat oss om han inte tränar karate. Det är kanske här vi har problemet. Dvärgar är inte en stereotyp mer än vad människor är men eftersom böckerna är skrivna av människor så har vi rasism (måttlig överdrift).

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Ifrågasättande (OT)

Tack för den dumma frågan. En skugga är inte dödlig men om jag är som en skugga så blir jag dödlig. Man måsste tänka i kurvor annars kör man in i en vägg. Förstår du vad jag menar?

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: En undran

Skulle du kunna dela med dej av de reglerna så blir jag glad. Det är som sagt alltid intressant att se hur nya raser funkar.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ifrågasättande (OT)

Jag förstår, men det lät som en sådan ogenomtänkt fras som någon kläckt ur sig för den låter "cool". Dessutom var jag på lite småsurt humör när jag läste den.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Re: Behövs?

Ska man tala om behövs kan man diskutera vad som helst, om det ska finnas icke-människor överhuvdtaget, om det behövs skäggxor, får, furu, ister med mera. Vill man ha en spelvärld där det myllrar med olika raser kan man ha det, vill man ha en där det blir landspanik om någon ser så mycket som ett spetsigt öra kan man ha det. På något plan kan säkert båda varianterna och allt däremellan tillföra något till spelet. Det beror på de som ska spela och vad de tycker.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Ifrågasättande (OT)

Jag förstår och jag förlåter dig min son.

Frasen kommer från spelet Shining Force 2 till Mega Drive. Ett mycket bra spel och det är en råttmansninja som säger det. Jag tror han heter Slade.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Något viktigt

"Jag väljer att inte hålla med just för att människor i rollspel alltid anses vara så mångsidiga så kan ingen annan ras se på dem som stereotyper."

Hmmm... nu ska jag nog skriva in ett antal stereotyper som de andra arterna har om människor i Skymningshem, som inte handlar om att människor är mångsidiga utan tvärtom uttrycker samma generaliserande åsikter som människor uttrycker om dem. "Giriga och kortsynta" är nog en som passar rätt bra hos thrakinde, "lata och odisciplinerade" är nog den åsikt som iynisin har...

Jag gillar de här diskussionerna. De lyfter fram de där uppenbara sakerna som man alltid dissar men ändå gör utan att tänka på det.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,439
Location
Stockholm
Jag väljer att inte hålla med just för att människor i rollspel alltid anses vara så mångsidiga så kan ingen annan ras se på dem som stereotyper.
Jag läste just ut The Gurkha and the Lord of Tuesday av Saad Hossain. Där beskriver en djinn mänskligheten så här:

What good were humans without their habitual dissatisfaction? It was their defining trait.
Missnöjdhet, gräset-är-alltid-grönare, manisk strävan efter något bättre, tycker jag känns som ett mycket bättre särdrag för människor som ”ras” än det vanliga ”anpassningsbara mångsysslare”.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Vem säger att nekromanti är dåligt.... ;)

Jag läste just ut The Gurkha and the Lord of Tuesday av Saad Hossain. Där beskriver en djinn mänskligheten så här:

Missnöjdhet, gräset-är-alltid-grönare, manisk strävan efter något bättre, tycker jag känns som ett mycket bättre särdrag för människor som ”ras” än det vanliga ”anpassningsbara mångsysslare”.
I Kopparhavets hjältar definierar vi människor utifrån deras förmåga att se mönster och mening runt sig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Ah, hade inte fattat att Kopparhavet skulle handla om konspirationsteorier och foliehattar!
Case in point :) där hittade du ett eget mönster att sätta min mening i, trots att jag inte skrev något om konspirationsteorier....

Mer allvarligt så har det att göra med att Athos är en trasig värld utan gudomlig ordning. Vilket hänger ihop med den typ av lapptäckesäventyrande vi vill stödja.

Människorna klistrar ihop sin egen innebörd från gräsrotsnivå. Det finns verkligen ingen garanti att sammanhangen stämmer...

Men det är Flesh and Blood, inte foliehatt
 

Attachments

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
I Hjältarnas tid grund är det ju istället människors förmåga att samarbeta som särskiljer dem
 
Top