Nekromanti Nya raser

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Var kan man hitta några vettiga nya raser till DoD? Iofs har jag inte tillgång till monsterboken 1 och 2, men jag har hört att det finns många bra raser där. Sen skulle jag också vilja hitta några vettiga raser som passar till RP:s, några som faktiskt passar in i en fantasyvärld, o inte nån sjuk blandning som "alvdvärg" eller nåt liknande.
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Jag tycker de som finns passar utmärkt annars är det inte så svårt att hitta på något eget,fråga
din spelledare han har säkert något vettigt åt dig.

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag läste för länge sedan i en jättegammal bok (från ett land lång lång borta), om en bunt raser. Jag kommer inte ihåg om det var en monsterbok till någon tidigare version av DoD, kanske expert, men där fanns det några vettiga raser. Jag spelade facktiskt själv en råttman och det var mycket underhållande. Vist var det lite svårt att spela en karaktär på två fot i höjd eller vad det var men det vägde upp. Jag blev snart den skickligaste tjuven i riket. Om det saknas några raser så kan man ju också alltid komma på egna. Man vet ju vilken slags ras man vill spela så det är bara att utgå från de fakta men redan känner till och så lägger man till utseende och värden. Lätt som en omelett.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ifrågasättande

Behövs verkligen en stor mängd raser? Vad tillför det egentligen spelvärlden? Kan man uppnå samma sak utan en massa nya raser? Vilket alternativ är enklast? Finns det faror med nya raser, som till exempel stereotypa personer, förutfattade meningar och ogenomtänkt spelvärld? Finns det några fördelar? Uppväger fördelarna farorna?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Ifrågasättande

Personligen anser jag att det faktiskt kan behövas en bunt raser i ett rollspel men samtidigt så tror jag inte att det tillför det hela något. I ren allmänhet så blir nästan alla raser utom människor stereotyper och det är alldrig roligt. Jag spelar själv nästan alldrig något annat än människa för att jag vill inte ens försöka komma på en särskilld personlighet för en annan ras. Är jag dvärg förväntar sig alla att jag skall vara girig, är jag alv skall jag älska naturen och vara vis.
Men ändå så förstår jag de som vill spela andra raser och utforska deras sociologi lite. Eller kanske bara för att de har plus på vissa grundegenskaper som man vill ha höga. Jag bryr mig inte om vad ni säger, det är faktiskt inte koboldigt.
Vad jag tror att den här diskutionen egentligen handlar om dock är att man kan vara trött på att bara spela dvärg, alv eller halvlängdsman hela tiden. Man vill vara något nytt som man alldrig har provat förut. Alla fantasyspel har ju nästan samma raser nu för tiden och det kan bli tråkigt.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Fwd: Ifrågasättande

Är jag dvärg förväntar sig alla att jag skall vara girig, är jag alv skall jag älska naturen och vara vis.

Jag håller med om detta påstående. Man FÖRVÄNTAS vara stereotyp. Jag tycker dock att man måste tänka på att inom inga raser är medlemmarna varandras kopior, och pga. omständigheter måste de olika medlemmarna utvecklas olika. Dock finns det väl i alla raser ingrodda "instinkter", även om dessa inom folkslag ha mera med kultur än gener att göra.

Pointen blir alltså: Man får göra icke-krigiska dvärgar, alver som är rädda för hundar, lömska halvlängdsmän, empatiska halvorcher, m.m. Man kan ju dock försöka hålla det hela inom rimliga gränser.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Fwd: Ifrågasättande

Vad är det som hindrar en eventuell ny ras från att bli lika fasetterad och varierande som människan?

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Stereotyper

Det är rätt populärt att gnälla på stereotyper i rollspel, särskilt bland mer erfarna spelare, men personligen tycker jag faktiskt inte att stereotyper är så ruggigt hemska. På samma sätt som ett regelsystem inte behöver vara hundra procent realistiskt (hoppas jag vi är överrens om) så behöver faktiskt inte alla karaktärer vara det heller. Det gör faktiskt inget om saker och ting förenklas en aning.

Man kan ju ta ett exempel; Alla (jag själv inkluderad) formligen älskar att hata White Wolf's World of Darkness, som inte är annat än fullspäckad med (sin motsvarighet till) raser. I alla de fem (jag är lite out of date, det kanske finns fler nu för tiden) spelen i serien så kan spelarna spela en av ett halvt till ett dussin olika klaner/stammar/raser/hus/whatever, som alla är extremt stereotypiska. En Malkav är knäpp, en Get är våldsam och en Euthanatos är dödsfixerad (tja, t.o.m. marginellt mer dödsfixerad än resten av alla personer i spelen och bland spelarna). Personligen tycker jag att dessa är en av de spelens styrkor. Det är kul. Det är bra. Det är skoj att spela på stereotyper, och det blir ännu skojigare när man har en stereotyp att bryta mot - ett extremt enkelt knep för att få lite liv i en karaktär.

Hmm... det känns som om jag svammlat iväg lite väl lågnt nu... får nöja mig med det. Min poäng är i alla fall att stereotyper inte är så hemska i alla fall.

--
Dibbe
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Ifrågasättande

Jag vill hitta raser som går att spela, som har någon annan "stereotyp" än de raser som finns. Människa är rätt så tröttsamt att spela i längden, men direkt man spelar nån annan ras faller den in i dendär stereotypen som finns. Jag menar nu inte att jag ska ta många nya raser med i världen utan mer att det ska finnas en eller två till, som man kan välja mellan.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Just prexis

Håller med dej helt där. Det är just det att man vill prova på något nytt som gör att man letar nya raser. Det viktigaste är ändå att raserna är trovärdiga och passar in just i min spelvärld.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Intressant

Det är just sånt som jag letar efter. Lite varierande raser. Du har antagligen inte några värden för dendär råttmannen heller.
Sen har jag iofs hört talas om nån råttman som skulel vara lika stor som en människa oxå. Ungefär som handär (om de nu var bossen eller skurken) i Turtles...
Sköldpaddsmänniksor drar jag mig dock för att ta med *flinar*
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Det var meningen att jag skulle hitta raser till min egen spelvärld, eftersom jag är spelledare själv.
Och visst räcker det bra med de som finns, men ibland är det kul med variation.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Stereotyper [OT]

Kom bara att tänka på ett äventyr jag spelade en gång förut, med min äldre bror som SL, där jag var en riddare som var hästallergiker, och därför började nysa, hosta, snörvla, och fick rinnande ögon så fort jag var i närheten av en häst. Och min heder rävde att efterosm jag svurit riddareden så måste jag ha en häst, (för det har ju riddare, tyckte han). En annan RP var en anka som var förtvivlat rädd för vatten, det var en människa som var alkolist, emn blivit immun mot alkohol och inte kunde bli full längre, osv...

Hela kvällens underhållning byggde helt och hållet på skämt, practical jokes, nostalgi, osv...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Du kanske skulle ha mulvadsmän heheheehahahahwhheheehhhhihihihi kul va/images/icons/smile.gif

If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stereotyper

"Det är rätt populärt att gnälla på stereotyper i rollspel, särskilt bland mer erfarna spelare, men personligen tycker jag faktiskt inte att stereotyper är så ruggigt hemska."

Syftet med inlägget var inte så mycket att säga att man inte ska ha stereotyper, som att ifrågasätta själva instoppandet av nya raser. Behövs de verkligen? Kan man uppnå samma resultat på ett annat sätt? Vad får det för konsekvenser? Är dessa konsekvenser önskvärda? Är detta den enklaste lösningen på problemet? Finns det några alternativ?

Det är de frågeställningarna som jag vill få fram. Jag vill inte förbjuda folk att spela stereoptypt (som du själv säger, förenklingar kan till och med vara bra) - jag vill att folk ska tänka efter före.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ifrågasättande

<I>Vad är det som hindrar en eventuell ny ras från att bli lika fasetterad och varierande som människan?</I>

I första hand att folk förväntar sig stereotyper hos andra raser - om det kommer en som kan vara precis hur som helst så kan man ju inte veta "hur de är". Antagligen skulle folk också klaga på att de inte har nåt som utmärker dem, och hävda att man därför lika gärna kunde ha gjort dem till människor istället. Och de skulle väl ha en viss poäng där...

--
Åke
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Re: Stereotyper

Ok :gremsmile: Tar tillbaka mitt gnäll. Eller, tja, tar tillbaka att det var riktat mot dig. Jag håller fortfarande fast vid mitt dravel i övrigt. Håller med dig i övrigt i ras-problematiken.

--
Dibbe
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Re: Stereotyper

Håller med Krille att frågorna är värda en eftertanke, skall väl försöka brodera ut den liten.

Tja vad man kan se ur diskutionen så behöver en del fler raser, andra inte.
Varför? För variationen och att få lite extra krydda.
Varför inte? För krånligt att koppla ihop med resten av världen, svårt att skapa en ras som integrerar med omvärlden och som håller trovärdigheten.

Resultatet kan uppnås genom människan som ras, denna manifikt varierande, oförutsägbara ras kan i princip vara vad som helst. Anta vilken personlighet som helst, ha vilka yrken som helst. Detta styrs av människans omgivning, arv, miljö, släktingar, uppfostran m.m. Om man ser på oss själva ser man mångfalsetten som finns, vad skulle inte ha hänt oss om magi hade existerat i vår värld, vad skulle den ha skapat för traditioner i ett land som Svea Rike?

Men den är en människa, det exotiska, mystiska är svårare att delge spelare med människan än med en "ny" ras. Fantasin sätts i spel mera med hjälp av bilden av en ny ras, som är okänd, man får "lättare" en känsla av nått nytt, outforskat, okänt.
 
Top