Nekromanti Nya Mutant!!

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Enligt folk så är det nya regler. De gamla reglerna (talar alltså om det första mutant/mutant 2 här och inte cyberpunk-skräpet som kom sen) sög verkligen pung. Har man lirat Neotech eller Deadlands så vill man verkligen inte använda mutants gamla regler.

Dessutom så vill jag stödja de som gjort spelet. Samlar lite på rollspel också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Hehe, jag tycker precis tvärt om.. allt är bättre än NeoRegler. :)
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Enligt folk så är det nya regler. De gamla reglerna (talar alltså om det första mutant/mutant 2 här och inte cyberpunk-skräpet som kom sen)...
:gremmad: Vad har alla emot "cybermutant"? :gremmad:

...sög verkligen pung...
:gremshocked: :gremmad:.

Har man lirat Neotech eller Deadlands så vill man verkligen inte använda mutants gamla regler.
:gremfrown:
NeoRegler som är så fruktansvärda. Man kan inte ens skita utan att ha 20 regler som behandlar det.
Det är bra spel, men med dryga regler.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
...sög verkligen pung...
Jag tror att din spelledare lurat dig. Normalt sett slår man fram grundegenskaperna, inte "köper" dem... :gremblush: :gremshocked:
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Åh, jag syftade främst på spelvärlden, men...

inte cyberpunk-skräpet som kom sen
...jag är tämligen övertygad om att regelsystemet från "cyberpunkskräpet" är i stort sett identiskt med det nya spelets. Alltså, behöver du köpa en bok för att kunna använda gamla Mutants värld med "nya" Mutants (=cyberpunkskräpets) regelsystem är Mutant UA helt rätt köp.

/calle
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Re: Nya Mutant!! [OT]

Har antagligen dryftast tidigare på forumen men...

Orsaken till att folk ogillar Nya Mutant (svart box, cyberversionen), och av samma anledning Chronopia, som jag ser det är inte att de är dåliga spel i sig, utan att de är fel.

Mutant var ett spännande och fantastiskt spel, Nya Mutant var ett helt annat spel med samma namn, och därför fel. hade spelet haft ett annat namn så hade nog inte folk höjt på ögonbrynen.

Samma sak för Chronopia, antagligen ett rätt hyffsat spel, men eftersom det såldes som DoD, men inte var DoD så kunde man inte förlika sig med det, hade det fått ett nytt namn så hade nog alla varit nöjda.
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
155
Location
Stockholm
...jag är tämligen övertygad om att regelsystemet från "cyberpunkskräpet" är i stort sett identiskt med det nya spelets.
Om du med "det nya spelet" menar M:UA har du faktiskt fel ... :gremsmirk:
Visst, det bygger på BRP, men har ytterligare strömlinjeformats -- ex.vis har karaktärsgenereringen utvecklats, mutationerna fungerar på ett annorlunda sätt (med "inbyggda" defekter) och stridssystemet är (i alla fall på papperet) smidigare.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Vad skall man kalla spelet?

Nya Mutant (det är ju det enda som är nytt, alla de andra är gamla), eller Mutant UA.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Rekommendation och recension

Jag har läst boken, spelat spelet och skrivit en recension om Mutant UA. Mutant UA utspelar sig i Mutants ursprungsvärld, alltså den gamla vanliga klassiska "efter katastrofen"-världen.
Reglerna utgår också från det första Mutant, men är betydligt bättre. De är enkla och smidiga och överhuvudtaget mycket bra.
Mutant UA är helt klart värt att köpas. Läs recensionen. :gremgrin:

/Skuggvarg
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Nya Mutant!! [OT]

Jag antar att du menar "Drakar och Demoner: Chronopia" med Chronopia och inte figurspelet, som faktiskt heter enbart Chronopia.

Hur som helst; DoD: Chronopia är DoD, faktiskt. Skillnaden är att DoD: Chronopia (främst, beroende på hur spelgruppen tycker) utspelar sej i staden Chronopia. Vidare så är grundreglerna i princip identiska mellan upplagorna; De utspelar sej i samma spelvärld (Ereb Altor), även vid samma tidpunkt (om det nu ens finns en tideräkning i DoD) har jag för mej, så man kan få alla godbitarna ur DoD även fast man spelar DoD: Chronopia. Så att jämföra skillnaden mellan DoD: Chronopia och DoD med skillnaden mellan Gamla Mutant och Nya Mutant, är nog ganska orättvist; Mutantspelen är, som du säger, helt olika spel, Men DoD: Chronopia är mycket likt DoD.

Personligen så tror jag bara att folk fick för sej att det var "inne" att hata DoD: Chronopia (kanske även gäller Nya Mutant?) och att det var enbart därför de hatade spelet, och inte för att de verkligen inte tyckte om det.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Tja, visst finns det ändringar, men...
I stort sett identiskt var kanske att ta i, snarare i stort sett samma. Mutationerna medförde vidare defekter redan i "cyberpunkskräpet", låt vara att de fanns på separata tabeller.
Kort: Systemet har knappast förändrats till oigenkännelighet, eller hur?
 
Top