Nekromanti Nya Mutant!!

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Jag har lirat mutant i evigheter. Det var faktiskt det första rollspel jag lirade. Jag har alla gamla prylar (mutant, mutant 2, och allt det) utom en pryl.. tror jag. Den världen är superb men reglerna är kassa så vi orkar aldrig spela det längre.

Så därför undrar jag detta. Är det någon som spelat det nyaste mutant som släpptes alldeles nyss? ??? En svart bok, hårdpärm, snygg.

Vill veta!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Så därför undrar jag detta. Är det någon som spelat det nyaste mutant som släpptes alldeles nyss?
Jag köpte det, läste genom det, blev fruktansvärt besviken och bytte bort det mot ett par solglasögon.

Med andra ord, jag gillade inte det.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
en till

En annan (något kortare) recension finns i premiärnumret av e-postfansinet Rollspelaren, som kan läsas i sin helhet på hemsidan.

Ytterligare en recension finns dessutom i det senaste numret av Codex.

/Pauli Paananen, redaktör
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Vad skall man kalla spelet?

Det är ju Gamla Mutant i en ny version. Är det ett Nygammalt Mutant, ett Nytt Gammalt Mutant eller Nyaste Mutant??

Eller skall man säga Mutant : Undergångens Arvtagare? Hur kul är det? Jag håller på Nya Gamla Mutant.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
MUA kanske? [nt]

nt betyder ingen text fast på engelska, det vill säga no text.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ett fint spel

"Så därför undrar jag detta. Är det någon som spelat det nyaste mutant som släpptes alldeles nyss? ??? En svart bok, hårdpärm, snygg. "

Tyvärr har jag ännu inte haft möjlighet att testa spelet men nog verkar det intressant och lovande, trots att jag aldrig spelat den ursprungliga versionen. Jag ser verkligen fram emot att få testa det. Personligen tycker jag att det verkar vara ett ypperligt rollspel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Vad håller inte måttet?

Själv har jag följt utvecklingen av spelet på Järnringens hemsida och det lilla jag sett av spelet verkar väldigt bra.
Pietetsfullt har man tagit fram "gamla" mutant och anpassat det för dagens rollspelare. Rätt strongt gjort, om du frågar mig.
Undrar vad som hade hänt om RiotMinds hade varit lika försiktiga med DoD-licensen...

Men så gillar jag mutant också.

Får man be dig utveckla din kritik en aning?
Exakt vad var dåligt (eller motsvarande)?

/Basenanji, som gärna lyssnar till blinda hönor! :gremsmirk:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Vad håller inte måttet?

Får man be dig utveckla din kritik en aning?
Efter att ha läst resten av inläggen så kan jag konstatera att jag eventuellt missat någon utgåva. Jag talade om cyberpunkripoffen som släpptes efter Mutant 2. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag inte gillade med den, men jag tyckte den var skräp då och skulle säkert tycka likadant idag.

Som en parentes kan jag nämna att solglasögonen jag bytte den mot var trasiga, men det var det enda jag kunde få för eländet.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Vad håller inte måttet?

Men snälla Troberg, har du missat årets största händelse på den svenska rollspelshimlen: den nya versionen av Mutant? Alltså postapokalyps-Mutant, ungefär som i gamla hederliga Mutant/Mutant 2 (fast lite tidigare så den allmänna teknologinivån är något lägre).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Vad håller inte måttet?

Men snälla Troberg, har du missat årets största händelse på den svenska rollspelshimlen: den nya versionen av Mutant?
Tydligen. :gremblush:

Nåja, jag skulle nog inte köpt det ändå efter besvikelsen över förra. Jag tenderar att inte köpa produkter som jag en gång blivit missnöjd med (vilket är anledningen till att jag inte tankar Statoil (som gett mig utvattnad bensin ved flera tillfällen) och att jag just nu håller på att dumpa allt som har med Telia att göra (förklaring överflödig...)).

Jag hade iofs ur-mutant (den med en Luke Skywalker-kopia på omslaget) och Mutant 2, men världen klickade liksom aldrig på plats känslomässigt för mig. Jag fick hela tiden flashbacks till de där dansande djuren som brukar sändas på TV kring jul. Den var lite för lågmäld för action, lite för komisk för mörk postapokalups, lite för mörk för komik, lite för pulp-SF i stil och varelser för att riktigt tas på allvar. Inga egentliga fel, men den passade inte mig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vad skall man kalla spelet?

finns en tråd om det på sf-forumet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Trådflytt

Tråden flyttas till där den hör hemma.
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Jag har ännu inte spelat, men jag har gjort rollperson. Jag tycker det verkar som ett spel som tar sig tillbaka till gamla mutant. Inte bara i spelvärlden, utan också i upplägget på reglerna. Mutant Undergångens Arvtagare är ingen tjock bok. Den är om jag inte minns fel lite över 100 sidor lång. Det är kort om man jämmför med de anndra spel som släpps. Detta gör M:UA till ett bra nybörjar spel. Det innehåller inte så mycket om världen, vilket många har klagat på. Men som nybörjare kanske det inte spelar så stor roll( :gremgrin: ). Jag minns inte när men det har tidigare efterlysts mer kreativitet bland nybörjare.

M:UA kanske är det spel som har kommit för att frälsa alla nybörjare, som ska få den att komma upp ur färdigskrivna - äventyrs MÖRKRET!
:gremwink:


Legolas
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det kan jag köpa...

Att stå över "nyaste" Mutant för att man inte var så förtjust i original-Mutant är helt OK. Däremot ska man nog inte döma ut det på grundval av "Cybermutant", som ju är en helt annan sak.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Jag förstår inte varför du skall köpa det nya om du har gamla upplagan. Du får inte alltför mycket nytt, om man säger så...

/calle
 
Top