NYHET Nya loggan till Drakar och Demoner (kanske?)

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Använde nyligen en liknande font till ett Call of Cthulhu-scenario.

Guldfeber Font.jpg

Tror inte att det är så att jag gjort rätt och Fria Ligan fel, men allt jag ser när jag tittar på loggan är alver med tweedkostym och orcher som dansar Charleston.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
När jag jämför logotyperna från Ä-spel och Ligan ser jag att "och" är mycket mindre i Ligans logga än det är i Ä-spels.

Om man kollar på Ä-spels logga så sträcker sig "och" från typ halva "r" till halva "k".

I Ligans logga sträcker sig "och" från halva "a" till halva "k". Jag tror att det gör att det försvinner lite, och de två andra orden blir tyngre så att säga.

Om man skulle förstora "och" så skulle det kunna se ut så här:

Screenshot 2022-08-03 at 09.57.27.png

Dimfrost flyttade ihop huvudorden, jag tycker att de kan må bra av att komma lite längre ifrån varandra så att inte "och" känns instängt.

MEN ... det blir då en del vit yta som inte gör någon större nytta på "och"-raden, vilket den gamla loggan löste genom att göra "D" mycket större, med typ dubbel x-höjd.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MEN ... det blir då en del vit yta som inte gör någon större nytta på "och"-raden, vilket den gamla loggan löste genom att göra "D" mycket större, med typ dubbel x-höjd.
Och om man förstorar "D" på båda raderna skulle det kunna se ut så här:

Screenshot 2022-08-03 at 10.03.49.png

Mina experiment leder mig till att tro att det inte är typsnittet som är den största skillnaden, utan kompositionen och det faktum att Ligans logotyp inte är "mixtrad" med på samma sätt som Ä-spels som gör att den känns annorlunda.

Ska bli spännande att se vad de landar i till slut! Jag har fullt förtroende för att det kommer att bli bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ja, jag gillar det här exemplet bättre. Men det är antagligen bara för att det är mer likt den gamla loggan, och jag är en luddit när det kommer till förändringar.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Och om man förstorar "D" på båda raderna skulle det kunna se ut så här:

View attachment 9352

Mina experiment leder mig till att tro att det inte är typsnittet som är den största skillnaden, utan kompositionen och det faktum att Ligans logotyp inte är "mixtrad" med på samma sätt som Ä-spels som gör att den känns annorlunda.

Ska bli spännande att se vad de landar i till slut! Jag har fullt förtroende för att det kommer att bli bra.
Bra version tycker jag! Ta bort tärningen i o:et så är det perfekt. Egentligen gillar jag tärningen men jag tror hjärnan försöker göra det till en mittpunkt, och då känns hela vänstersidan för tung.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker O i DemOner borde vara en större tärning, så ett det också kan vara första bokstaven i Och.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag gillar nog alla varianter hittills lika mycket 🙂 Skulle vara kul att se hur det kan se ut med de vita strecken i.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
En fördel med spelets engelska namn är att det inte ligger lika nära DnD. Dock fortfarande synd att spelet ska använda T20 tycker jag. T100 hade gjort att spelet stuckit ut lite mer från mängden. Dessutom skramlar två tärningar bra i handen.
 
Top