NYHET Nya loggan till Drakar och Demoner (kanske?)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
Jag upprepar mig från FB:

Den gamla loggan från 1982 var liksom denna nya en produkt av sin tid. Den osade sent 70-/tidigt 80-tal och var inte särskilt ”fantasy”.

Jag tycker det är smart av Ligan att modernisera loggan och visa att det inte handlar om nostalgi eller en retroutgåva utan om ett nytt Drakar och Demoner för 2020-talet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag gillar tärningen.

Skulle gärna se den klassiska outlinen.

Det är något som stör lite med hur ordet "och" ser ut. Lite för tanigt och intryckt. Ser ut som arial typ? Jag hade köttat upp det och låtit det överlappa lite i dom andra orden - eller nått!

Överlag ser det jättefint ut! Jag är peppad!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Hmm, nej den loggan ger mig inget sug efter mer. Känns platt och .. obalanserad?

Men när nu RM släppt ett retro-DoD med Elric-omslag o logga i gammal stil för några år sen, kan man ju förstå att man vill differentiera sig. Jag blir bara inte det minsta pepp av den här loggan.

Aja, är spelet bra så är det bra, liksom. Jag har inga varmare känslor för Svärdets Sångs omslag men det har inte hindrat mig att spela ett flertal spelmöten.. :D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Efter att spenderat morgonen med att titta på loggan är jag först och främst förvånad över att de valde samma komposition som den gamla DoD-loggan. Det där och:et kändes alltid lite off (men där var ju h:et med sin svans anskrämligt). Att man vill ha de båda DD snett under varandra är såklart medvetet, men även det funkade dåligt i originalet. Den blev vädligt tung på den sidan. Så den "rörigheten" har man kvar här. Sedan finns det ju inbyggda problem som kombon "r-a" (i dRAkar). Det har man inte löst. Istället har man tagit bort det finna mötet mellan AR (i drakAR) när man lade till den lilla "drakvingen" (som jag väljer att kalla den).

Men, mycket av detta hänger ju ihop med briefen. Vad skulle sparas, vad skulle förnyas?

Personligen tror jag att en viss snirklighet, den tunna vita linjen och något extravagant D hade räckt för blidka massorna (om det är syftet). Själv hade jag nog slopat "och" och kört på det 10000ggr snyggare &. Det hade dessutom förvirrat oss på wrnu som därmed inte hade kunnat skilja på D&D och D&D!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Kom tidigare i morse på att folk som är helt nya med rollspel kanske tänker att tärningen är något slags fantasy-pentagram. Det gör tärningen ännu mer cool tycker jag 😎🤘
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Loggan ser lite hemmagjord ut. Lite som framstressad. Jag gissar att det inte är ett existerande teckensnitt utan att någon ritat från scratch - men jag kan ha fel (någon som vet?).

Sedan gillar jag de vassa "serifferna" men jag hade arbetat lite mer med loggan.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Jag får lite vibbar till det där post-gotiska typsnittet ’alla’ hade sent nittiotal, det Chronopia hade som rubriker, tror engelska Kult också och typ ’Enigma’-plattor. O var som ett solkors och T ett +. Minns ngn?
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Skulle gärna se versionen med innerkontur. Och kanske skulle man kunna flytta huvudorden lite närmare varandra?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Loggan ser lite hemmagjord ut. Lite som framstressad. Jag gissar att det inte är ett existerande teckensnitt utan att någon ritat från scratch - men jag kan ha fel (någon som vet?).

Sedan gillar jag de vassa "serifferna" men jag hade arbetat lite mer med loggan.
Skulle tro att "drakvingarna" (de vassa seriferna) och k:et är modifierat från befintligt typsnitt. Vilket det nu kan vara.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
För att bevisa att jag inte bara klagar: tänkte mig något åt det här hållet, oklart om det blev bättre :)
Jag tyckte det blev bättre, men det är fortfarande obalansen med "och"-tecknet som @Måns snackade om.

Jag inverterade för övrigt tärningen (röda fält, vita streck) och det såg mycket riktigt ut som ett pentagram. :D
 
Top