Nya Kult jämfört med gamla

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Hur tycker ni nya Kult står sig jämfört med den gamla versionen?

Jag spelade lite av den gamla versionen när det begav sig. Den nya versionen har jag mest bekantat mig med från Red Moon Roleplayings (fantastiska) actual-play poddar. Och efter att läst (om) delar av båda versionerna så mina intryck är följande

Regler: Mycket bättre i nya versionen

Stämningen: Den nya versionen är ett mer renodlat infernaliskt skräckrollspel än den gamla. Det känns som settingen i den nya versionen håller ihop bättre men också som att den är mörkare och mer hopplös.

Illustrationerna: Den nya versionen har objektivt sätt bättre illustrationer, men jag gillade verkligen känslan i de gamla illustrationerna där mycket mer lämnade åt fantasin och där illustrationerna hade mer av en noir-feeling.

Kampanjerna: Mitt intryck är att den nya versionen är mer inriktad emot ett avancerat spelande, där man - gärna i form av one-shots eller kortare kampanjer kör med redan gjorda karaktärer som spelar psykologiskt tunga och djuplodade äventyr där allt går åt helvete på slutet.
I den gamla versionen kändes som att det var mer inriktat på mysterier, investigation, kampanjer och klassiskt våld. Jag tycker det verkar vara för lite av peppra ett monster med spikhvuud med tunga automatvapen i den nya versionen, vilket jag kan sakna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Reglerna: Jag tycker inte att någon version känns klockren. Original-Kult har ett generiskt action-system med övernaturlig kung-fu, fallskärmshoppning och flera uppslag med bilder på militära vapen. Kult: DL har ungefär samma system som Apocalypse World, och det tycker jag är ett utmärkt system om spelet utspelar sig i en laglös värld där man löser konflikter med våld och bilkörning, som i Apocalypse World! I Kult skulle jag vilja se regler för andra saker: hur du reagerar när du ser genom illusionen och ser att din chef är en nefarit; hur dina arbetskollegor reagerar när du springer ut från chefens kontor skrikande i panik; om din flickvän dumpar dig när du försöker återberätta det för henne.

Illustrationerna: Jag föredrog nog att det inte fanns bilder på monstren. Oavsett hur skickligt målade de är ser de mest ut som ett gäng BDSM-fantaster som tagit i lite för mycket. Vissa saker är otäckare när de är lite odefinierade och bara existerar i din fantasi. Penisdemoner är en sådan sak.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det känns som att politiken gått förlorad i den nya versionen. Och om det inte är ett spel om anarkism och maktkritik vad är ens poängen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Poängen är ett intimt, groteskt, förtjusande, fantastiskt, äckligt, storslaget, vidrigt, mörkt, reflekterande, kallt, utforskande, modernt skräckrollspel.
Men nej, det är det inte. Tror du det fattar du inte poängen med Kult.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Men nej, det är det inte. Tror du det fattar du inte poängen med Kult.
Jag tror inte. Jag vet vad som var poängen med KULT: Divinity Lost eftersom jag var med och tog fram vision och designpelare samt det färdiga spelet.

Du får ju så klart tycka att vi borde ha gjort på ett annat sätt eller tagit andra upplevda aspekter i beaktande.

För att cirkla tillbaka till Evokees intressanta trådstart - vi tar gärna emot fler jämförelser. :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
En av de bästa saker man gjort med nya Kult är att man låtit spelet mogna med sin publik.

Istället för att bara spinna vidare på en setting i vilket detektiver mejla ner monster med rostiga tentakler så har man låtit kampanjerna bli mer komplexa, avancerade och psykologiska. Något som jag tror attraherar den medelålders publik som jag gissar är dem som främst spelar spelet idag (även om jag själv gärna skjuter ner spikskallar).

Tycker för många nya versioner av äldre spel försöker gå back to basics fast publiken blivit 30 år äldre. Jag upplevde att även Eon med åren antog en mer allvarsam ton, med detaljerade, tunga och och genomtänkta moduler. Men att man med Eon4 ville gå tillbaka mer till stämningen i Eon I, fast spelarna nu var 35 istället för 15.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
En av de bästa saker man gjort med nya Kult är att man låtit spelet mogna med sin publik.

Istället för att bara spinna vidare på en setting i vilket detektiver mejla ner monster med rostiga tentakler så har man låtit kampanjerna bli mer komplexa, avancerade och psykologiska. Något som jag tror attraherar den medelålders publik som jag gissar är dem som främst spelar spelet idag (även om jag själv gärna skjuter ner spikskallar).

Tycker för många nya versioner av äldre spel försöker gå back to basics fast publiken blivit 30 år äldre. Jag upplevde att även Eon med åren antog en mer allvarsam ton, med detaljerade, tunga och och genomtänkta moduler. Men att man med Eon4 ville gå tillbaka mer till stämningen i Eon I, fast spelarna nu var 35 istället för 15.
Det var en önskan från oss. Att ta spelet mer på allvar. Det finns redan många skräckrollspel som har mörk och/eller bisarr humor så vi ville strama upp spelet lite.

Det går dock fortfarande att köra splatter-punk om man är sugen - sätt samman en grupp med en Agent, Ronin och Veteran och optimera deras fördelar för strid så får du individer som utklassar Jason Bourne eller John Rambo i de flesta våldssituationer. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vad är det i de gamla versionerna som du tycker lyfter fram det här
I original-Kult kunde man vara rätt säker på att alla som tillhörde samhällseliten var bokstavliga monster, metaforiska monster, eller medlöpare. Det börjar på Pizzagate-nivå i bästa fall, och blir värre därifrån.

Har inte koll på hur mycket det stämmer längre.

(Jag har ibland beskrivit en skillnad mellan CoC och Kult med att i CoC finns det en chans att bli bättre när man vistas på mentalsjukhus - i Kult är det fullständigt uteslutet. :) )
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
I original-Kult kunde man vara rätt säker på att alla som tillhörde samhällseliten var bokstavliga monster, metaforiska monster, eller medlöpare. Det börjar på Pizzagate-nivå i bästa fall, och blir värre därifrån.

Har inte koll på hur mycket det stämmer längre.

(Jag har ibland beskrivit en skillnad mellan CoC och Kult med att i CoC finns det en chans att bli bättre när man vistas på mentalsjukhus - i Kult är det fullständigt uteslutet. :) )
Det verkar inte vara ändrat, vi är fortfarande fast i vårt fängelse och Liktorer vaktar över oss.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Det var en önskan från oss. Att ta spelet mer på allvar. Det finns redan många skräckrollspel som har mörk och/eller bisarr humor så vi ville strama upp spelet lite.

Det går dock fortfarande att köra splatter-punk om man är sugen - sätt samman en grupp med en Agent, Ronin och Veteran och optimera deras fördelar för strid så får du individer som utklassar Jason Bourne eller John Rambo i de flesta våldssituationer. :)
Det var väl denna kombination (allvar+splatter) som hände när Red Moon körde igenom Svarta Madonnan med GM+2 spelare med de nya reglerna.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Det var väl denna kombination (allvar+splatter) som hände när Red Moon körde igenom Svarta Madonnan med GM+2 spelare med de nya reglerna.
Äventyret verkar ha ett sånt upplägg, men tyckte att Red Moon Roleplaying ofta spela ner action/splatter-elementen)
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Möjligen splatter men inte action, tyckte det var en perfekt kombination av det gamla och nya.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det var väl denna kombination (allvar+splatter) som hände när Red Moon körde igenom Svarta Madonnan med GM+2 spelare med de nya reglerna.
Vi studsade helt klart på dikotomin när vi spelade Svarta Madonnan:

"Åh, vilken schysst skräckstämning! Men varför vill spelet att våra rollpersoner, som jobbar på ett förlag, ska storma tungt beväpnade högerextremister, upprepade gånger? Och varför finns det en sovjetisk dungeoncrawl?"
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det finns egentligen bara en biff jag har med det nya spelet och det är reglerna. specifikt moves. Inte så att gamla Kult-reglerna var bra (lulz, du har Spanska 12 och Fallskärmshoppning 14) men jag tycker bara inte om AW-systemet överlag.

Med det sagt så är spelet så välskrivet och snyggt att jag helt sonika får acceptera att jag är en minoritet här vad det gäller reglerna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Det var väl denna kombination (allvar+splatter) som hände när Red Moon körde igenom Svarta Madonnan med GM+2 spelare med de nya reglerna.
Som tidigare nämnt så är DSM en ... yvig kampanj, som börjar rätt lågmält, detektiv-igt och skrämmande, har en mellanakt som jäkligt syrad och skum och mot slutet förutsätts det att alla rollpersoner har satt alla XP på att bli elitsoldater med tillgång till automatvapen, handgranater och helst en strisdvagn. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Det finns egentligen bara en biff jag har med det nya spelet och det är reglerna. specifikt moves. Inte så att gamla Kult-reglerna var bra (lulz, du har Spanska 12 och Fallskärmshoppning 14) men jag tycker bara inte om AW-systemet överlag.

Med det sagt så är spelet så välskrivet och snyggt att jag helt sonika får acceptera att jag är en minoritet här vad det gäller reglerna.
Jag fattade inte AW (eller PbtA) de första gångerna jag spelade det. Det tog närmare två fulla äventyr innan polletten trillade ned, och då med en duktig AW-spelledare (Robin Liljenberg, som designade reglerna till KDL). Numera blir jag oftare frustrerad över regelsystem som inte är AW/PbtA, då de ofta ligger i vägen för storyn, något som AW/PbtA så gott som aldrig gör IMO.

Men att gå från stora, tunga spel som Eon, Neotech och Noir till AW krävde nästan en omformattering av hjärnan för mig. :)

Vad är det du inte gillar eller trvis med det?
 
Top