Nekromanti Nya husregler för konsekvenserna av negativ qadosh

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
En fråga om administrativa tillämpningar

Om nu en icke-troende magiker hittar på dumma saker, så skulle det om jag förstår Ljusetsriddare rätt vara gudarnas uppgift att straffa honom, på uppdrag av "ännu högre makter". Men som Ljusetsriddare också säger vill nog inte gudarna ödsla kraft på en otroende i "onödan". Vems uppgift blir det då att göra det? Det känns som en situation där de snart skyller ifrån sig och säger att det är någon annans uppgift.
Varför ödsla kraft på någon som inte brutit mot lagarna och således inte trotsat gudarna? En person med 0 i qadosh är ju en person som befinner sig i den stora gråzonen mellan de ogudaktiga syndarna med negativ qadosh och de gudsfruktiga med positiv qadosh. En överträdelse mot någon av de universella eller gudomliga lagarna borde, enligt mig, resultera i en automatisk risk för qadoshförlust dvs. att det regleras automatiskt. Således ödslas ingen kraft i det fallet.

Gudarna kan dock om de behagar straffa någon syndare ytterligare men det kostar då av deras teotropiska kraft. Huruvida de kan ge negativ qadosh eller inte på så viss är odefinerat enligt reglerna men iallafall jag kör med att de kan göra detta (de är ju trots allt gudar) vilket för övrigt jag ser som orsaken till "de onda kroppsdelarna m.m." som det talas om i LoH (sidan: 12). Mer om detta i en av de andra inläggen under den här tråden.

Så vems uppgift blir det att göra bestraffningen? Om det är regelöverträdelse - sker det automatiskt under gudarnas översyn.
Om det handlar om att trotsa någon av de specifika gudarna allt för mycket - då kan denna guden personligen ta hand om det hela.
Slutligen så har det på denna tråden diksuterats möjligheten till demonisk influens som följd av negativ qadosh vilket också tordes kunna vara en möjlighet.
Alltså så beror det mycket på själva omständigheterna kring dumheterna - vem som hyser intresse samt kan bestraffa och anser det värt mödan såvidare det inte förrättas automatiskt dvs.

En omvänd situation (mot det i min förra fråga) kan uppstå om en magiker som är följeslagare till gud A skall straffas, men förutom att då ha "förargat" sin egen gud kanske han (exempelvis genom det han försökte göra med magin) gör en annan gud (gud B) heligt förbannad. Då kanske helt plötsligt både gud A och gud B vill straffa magikern. Säkerligen slutar det med att gudarna börjar bråka med varandra istället.
Om personen, som i det här fallet var magiker, följer en specifik gud och förargar denna så kommer han per automatik att förlora qadosh. Då gudarna kan betraktas som konkurerande profitörer på männiksosjälars lojalitet så kommer detta specifika övertramp med all säkerhet inte missbehaga en av de andra gudarna (såvidare de båda inte verkar under samma religion). Tvärtom så behagar det nog den konkurerande guden (dvs i princip någon av alla de andra gudarna) då dess konkurent numera har en falnande anhängare.
Om det hela handlar om en troende magiker som förlorar qadosh pga av fummlad magi så är det dock en helt annan sak - då sker det via automatik då det innebär överträdelse mot de universella lagarna. Gudarna kan alltså då inte i princip ingripa varisig de vill eller inte iallafall inte utan ödesdigra konsekvenser för dem själva.
Slutligen så är det så att det faktiskt kan hända att en person genom sin handlingar lyckas med stycket att göra två helt olika gudar förbannade. Förmodligen drabbas bådas vrede denne då dvs. att konsekvenserna blir det sammanlagda resultatet av de bådas straff.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Själar med negativ Qadosh smakar illa

Och de med positiv smakar bra, men är svårfångade då de har (minst) en gud bakom sig.

Ergo: Demoner tar de vanliga, och lämnar prästerna, schamanerna och magikerna därhän.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Därför att...

För det första så finns det väl ingenting alls som pekar på att qadoshförlust från okontrollerad dissipation skulle vara en universell lag?
Jag menade inte att qadoshförlust från okontrollerad dissipation var en universell lag, vidhöll snarare att det är konsekvensen av en gudomlig lag. Borttoning å andra sidan är enligt mig något som regleras av de universella lagarna. Visst påverkas även borttoningen av tidigare qadoshförlust och har således paraller till den gudomliga lagen. Detta förklarar jag på så sätt att den universella lagen ju även genomsyrar de gudomliga (samt även naturlagarna) och därför även gör sig gällandes där.

Lagen skulle lika gärna kunna vara en naturlag, faktiskt.
Fast om det hade varit en naturlag så hade inte qadoshförlust varit möjlig. Varken vulkanutbrott, flodvågor, tornados eller jordbävningar kan nämligen få en att förlora qadosh och det är några exempel på extrema fall av verkningarna inom naturens lagar.
Så varför inte? Jo, för att en qadoshförlust innebär att det gudomliga på något sätt måste ha verkat mo en till skillnad från enbart det "naturella". Detta är min tolkning av texten: "Överträdelser av de gudomliga lagarna bestraffas av gudarna genom minskning av den troendes helighet (Qadosh)" som ju återges under stycket "Gudomliga lagar" (sidan: 7 i LoH).

Visst, effekten att det gör ont, bör vara där enligt balansens lag, som är universell. Men exakt på vilket sätt man får ont, ligger ju snarare i naturlagarnas händer.
Precis, vilket ju som sagt är konsekvensen av att balansens lag verkar även inom naturens lagar. På vilket sätt man får ont regleras således av alla tre lagarna fast på olika sätt.

1. Överträdelse mot den universella lagen kan i slutändan resultera i borttoning - måttet av qadoshförlust spelar har in
2. Överträdelse mot den gudomliga lagen resulterar i qadoshförlust med tillkommande effekter.
3. Överträdelse mot naturlagarna ger som i magins fall resultatet av okontrollerad dissipation med tillkommande negativa fysiska effekter.

Naturlagarna har således den mest fysiska märkbara påverkan (således är din slutsats tämligen logisk) men den förklarar enligt mig inte HUR qadoshförlusten skulle kunna ske.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Några svar

Kan en valfri enskild gudom sänka en dödligs Qadosh (inte bara ner till utan även) under noll och, om detta är möjligt, sker detta någonsin i praktiken, och om det sker i praktiken händer det sällan, mycket sällan eller extremt sällan?
Regelmässigt så finns det ingen regel som talar för att detta är möjligt - jag har å andra sidan inte funnit någon regel som talar direkt mot det heller. Således är det teoretiskt möjligt men blir i slutändan en tolkningsfråga.

OM man utgår ifrån att det är möjligt så skulle jag nog köra med att när det är fråga om negativ qadosh kostar guden extra kraft i form av teotropiska filament. Av den anledningen borde det inte förekomma särskilt ofta då gudarna ju är sparsamma med sin kraft.
Anledningen till att det är extra kostsamt i fråga om kraft beror på att en tillbejdare av gudommen ju förser denne ständigt med ett tillskott av teotropiska filament. Det är ju bara för guden att använda några av dessa för att straffa sin syndfulla tillbedjare.
Ett bestraffande av en tillbedjare av annan gudom eller en person med negativ qadosh innebär alltså en reduktion av redan förskaffade teotropiska filament.

Om man däremot utgår från att det INTE är möjligt så beror det nog isåfall på att skapandet av negativ qadosh (som leder till borttoning) endast kan ske som en påföljd av överträdelse mot de universella lagarna vilka som bekant inte ens gudarna ids göra något åt.

Hur är det tänkt i samband med resonemanget om Qadoshförlust och "ondska". Här ges det att det som gudarna uppfattar som ont kan bestraffas med förlust av Qadosh. Är det (som jag förstått det) som gudarna betraktar som "ont"/"fel" utifrån sin gudomliga logik absolut skilt från det som människor skulle kunna hålla för att vara ont/fel. D.v.s. är den gudomliga uppfattningen om rätt och fel, ont och gott absolut skild från de dödligas spekulationer i frågan?
Det beror på vilka sådana spekulationer de döda respektive de gudomliga har vilket ju kan variera vitt och brett. I regel finns det nog liknande uppfattningar då ju religionerna (som är människornas tolkningar av det gudomliga) färgat mångas tankar. Dock kan man nog tänka sig att en dödlig samt en guds värderingar skiljer sig åt inte minst i fråga om liv/död samt tid.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Ah?

"Demonerna har ju tidigare varit teotropiska väsen"

...det är alltså otvetydigt så, inte bara en möjlighet?

--Björn, debatterar degenererande demoner
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Jah!

...det är alltså otvetydigt så, inte bara en möjlighet?
Vem kan med säkerhet säga innan boken om demoner kommit? Håller dock med dig i att det naturligtvis inte måste vara så i alla fall. Förmodligen är det bara de allra mäktigaste av demonerna som tidigare varit gudar.
 
Top